Puhelin meni rikki koulussa, kun toinen lapsi heitteli reppua
Kiukuttaa, uudehko puhelin 200e. maksanut ja nyt on rikki, kun luokkakaveri oli heittänyt reppua kattoon. Tömps vaan alas ja näyttö pirstaleina.
Kouluhan ei ole vastuullinen korvaamaan ja lapsen vanhemmat ei myöskään aio korvata.
Kiukuttaa edelleen.
Kommentit (63)
Hmmm.. Minä vanhempana maksaisin ja lapsi maksaisi minulle takaisin, tai rahat otettaisiin lapsen tililtä. Se, että sä koitat olla näppärä ja luet täällä lakia niin ei mielestäni ole sillee miten hyvä vanhempi toimisi. Tässä varmaan mitataan sitä moraalia. Noissa missä on jätetty nuoren maksettavaksi niin puhutaan yleensä todella suurista summista, ei riitä yleensä ihan kaks nollaa,hyvä jos kolme.
Vierailija kirjoitti:
Moon oikias ja sä vääräs kirjoitti:
Joka rikkoo, se korvaa. Lapsesi tuskin on käskenyt toisen heittelemään reppua? Yhtä lailla, repussa olisi voinut olla silmälasit tai jotain muuta särkyvää. Itse en ainakaan hyväksyisi sitä, että korvausvastuu jäisi minulle.
Nyt ryhtiä siellä! Ilmoitat asiallisesti, että vanhemmat ovat korvausvelvollisia lasten vahingoista. Samalla tavalla jos lapsi rikkoo vaikkapa ikkunan, se on korvattava. Tietenkin.
Siis ne vanhemmatko sen puhelimen rikkoi? Kun ensin sanot että se joka rikkoo korvaa ja sitten kehotat ap:ta olemaan kovana ja vaatimaan vanhemmilta korvauksia. Eli vanhemmatko tässä tuli kouluun ja heitteli ap:n lapsen reppua? Kai sä tajuat, ettei niillä vanhemmilla ole mitään korvausvelvollisuutta, koska eivät ole mitään rikkoneetkaan. Suomen laki on varsin yksiselitteinen, korvausvastuu on rikkojalla, ei tämän vanhemmilla.
Ihme vänkääjä. Tällaisia tahallisia väärinymmärtäjiä on Suomi täynnä jo valmiiksi. Lähtökohta on se, ettei AP:n tarvitse itse maksaa toisen rikkomaa tavaraa, vaan korvausvelvollisuus on jossain muualla. Lähetetäänpä lasku kenelle hyvänsä, niin vanhempien on käytännössä se hoidettava. Lapsen tililtä tai omaltaan. Vai luuletko että tuon ikäinen lapsi on kykeneväinen itse hakemaan pankista rahaa ja viemään sovitun summan AP:lle?
Vahingonkorvauslaki
2. luku
Vahingon aiheuttajan korvausvastuu
1 §
Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.
Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos korvausvelvollisuus harkitaan kohtuuttoman raskaaksi ottaen huomioon vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusolot ja muut olosuhteet. Jos vahinko on aiheutettu tahallisesti, on kuitenkin täysi korvaus tuomittava, jollei erityisistä syistä harkita kohtuulliseksi alentaa korvausta.
2 §
Jos vahingon on aiheuttanut kahdeksaatoista vuotta nuorempi, on hän velvollinen korvaamaan siitä määrän, joka hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa, teon laatuun, vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusoloihin sekä muihin olosuhteisiin katsoen harkitaan kohtuulliseksi.