Muuttotarkastuksesta kivoja ylläreitä
Ex-vuokranantajan viestinanto:
"Asunnon palohälytin, patteri ja kansi puuttuu/ korjataan kuntoon, laskutus asukaslaskutushinnaston mukaisesti 50€"
Jooh. Vanha patteri loppu just kun olin muuttamassa pois, joten en viitsinyt enää hankkia uutta patteria. Vanhan otin pois, ja jätin kannen hyllylle, jotta seuraava asukas huomaisi, että uusi patteri on tarpeen.
"Asunnon siivous on ollut puutteellista: asunto siivotaan ja laskutetaan erillislaskulla"
Miten tätä arvioidaan? Asuntoa oli siivoamassa useita ihmisiä, ja siihen kuului mm. kylppäripaneelien välisten rakojen hinkkaamista hammasharjalla. Ihmisten siisteyskäsitykset ovat toki erilaisia...
"makuuhuoneessa rullaverho: poistetaan, laskutus erillislaskulla"
Saatan olla väärässäkin, mutta muistaakseni tämä oli edellisen asukkaan jäännöksiä.
"keittiön katossa kisko+koukku: poistetaan laskutus erillislaskulla"
Olen ollut käsityksessä, että asiakkaan ei tarvitse huolehtia näistä?
Mutta joo, auttakaa mua hahmottamaan, missä määrin vika on mussa, ja missä määrin tää taas on vaan kohtuutonta touhua, jos missään.
(Kannattaako tällasista edes alkaa vänkäämään vuokranantajan kanssa?)
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme vuokra-asuntoa ja olen vuokrannut asuntoja pian 15 vuotta. En ole kertaakaan ottanut takuuvuokrasta mitään. Olen kai sitten vähän löysä vuokranantaja. Ei ole uudet asukkaat valittaneet, että olisi likainen ja en sitten kai ole siivousnatsi muutenkaan, kun musta on jätetty aina ihan siistiksi. Ja ei, en odota, että 15 vuotta sitten viimeksi kunnolla remontoitu asuntoni on kahdeksan vuoden asumisen jälkeen ihan samassa kunnossa kuin annettaessa vuokralle. Vuokralaiset ovat itse joskus maalanneet, tapetoineet yms. Ovat saaneet vähentään tarvikkeet vuokrasta lähettämällä minulle kuitin. Ainoa ohje on, että mitään ärtsyjä värejä ei laiteta. Itse remontoin aina välillä ja yhteen tilasin juuri keittiöremontin, kun vanha keittiö oli kaapistoiltaan 22 vuotta vanha... Ihan hyvällä tuotolla on bisnes pyörinyt. Vuokrista olen tarkka, mutta oikeudentajuni ei käske käydä tutkimassa asuntoa, josko jossain on yksi pieni nastanreikä ja saisin syyn maksattaa entisellä vuokralaisella tapetointi.
Olet hyvä vuokranantaja. Hoidat homman tyylillä ja asiallisesti. Täällä Jyväskylässä kaivattaisiin enemmän kaltaisiasi yksityisiä vuokranantajia!
Näissä jutuissa kusetetaan vuokralaista nykyään aivan törkeästi. Pyydä toimittamaan vikalista kirjallisena, kuvineen ja korjauksen vaatimine kustannusarvioineen ja sano että käyt näyttämässä sitä oikeusaputoimistossa. Yleensä kusettaville vuokranantajille riittää pelotteeksi se, että heidän kusetuksensa tuodaan julki.
Olen monesti ihmetelty miksi ei saa muuttosiivouslistaa ennen muuttoa jotta välttyisi maksuista. Aika helposti tulee siivousmaksu vaikka olisi kuurannut Wc-pytyn hammasharjalla. Yleensä vuokralaisilta unohtuu liesituulettimen suodattimen puhdistus, hellan, jääkaapin takaosan siivous ja lattiakaivot. Moni ei ikinä puhdista liesituulettimen suodatinta, vaikka sen voi pestä astianpesukoneessa.
Ihanko oikeasti teidän mielestä jääkaapin takaa puhdistaminen kuuluu loppusiivoukseen? Miten joku heiveröinen 150 cm nainen edes saa jääkaapin liikkumaan, ja turvallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti teidän mielestä jääkaapin takaa puhdistaminen kuuluu loppusiivoukseen? Miten joku heiveröinen 150 cm nainen edes saa jääkaapin liikkumaan, ja turvallisesti?
Paloturvallisuuden takia jääkaapin tausta pitäisi imuroida vähintään kerran vuodessa.
Ps. Jääkaappi on keveämpi tyhjänä.
Vuokranantaja yritti pidättää multa 2 kk takuuvuokran sillä perusteella että parvekkeen lattia oli muka huonosti siivottu. Joo ei mennyt läpi ja sain lopulta kaikki rahat takaisin. Vuokranvälitysfirma jolta kämpän vuokrasin tuli lopulta apuun ja totesi vuokranantajan (heidän asiakkaansa) olleen vuosien varrella varsin hankala.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri muutti pois ja vuokranantaja löysi yhden välioven takaa pienen kolhun. Oikeasti se oli tosi pieni, miettiin, että oli todennäköisesti siinä valmiiksi. Yritti pidättää 1020 Euroa (eli kaikki takuuvuokrat) sen takia, kun pitää tilata oven vaihto. Kaveri oli ihan rikki asiasta. Sitten yksi tuttu mies heitti, että soita vuokranantajalle ja ilmoita, että vaihdetaan ovi itse. Käytiin Bauhausissa, ostettiin 35 Euron laakaovi karmeineen ja laitettiin se standardiovi siihen tilalle, karmit jäi turhiksi! Samanlainen lastulevylaaka se oli valmiiksikin... Talo oli sen verran uusi, että siihen meni ihan normaali kaupasta menevä ovi ilman lisätöitä. Kaveri sai takuuvuokransa takaisin, Bauhaus sai 35 Euroa ja tuttu otti pakukyydistä 20 Euroa. Itse vaihto kesti 5 minuuttia. Vuokranantaja oli itse rakennusalalla töissä, joten tiesi hyvin, että pääsee pakoille saamalla 1020 Euroa tuosta työstä....
Laittoi mulkkero vielä oikein tuon 20 eukkuu vielä tonnin päälle.....Ei sitte edes tutunalennusta pitkäaikaiselle vuokralaiselle, heh heh...
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla lailla kuin saat soffan, sänkyn ja muuttokuorman ulos asunnosta. Muina aikoina voit soittaa huoltoyhtiöön ja pyytää apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla lailla kuin saat soffan, sänkyn ja muuttokuorman ulos asunnosta. Muina aikoina voit soittaa huoltoyhtiöön ja pyytää apua.
Ei kaikilla ole kämpässä välttämättä mitään isoja kalusteita joiden kanssa tarvitsisi apua.
Mietin vaan, että kenen etu on se että jotain paloturvallisuuden kannalta oleellista oletetaan sisältyvän loppusiivoukseen. Kenen vastuulla on se, jos vanha asukas ei ole siivousta tehnyt ja uuden asukkaan aikana syttyy tulipalo jääkaapin takana olevasta pölystä? Olisiko uuden asukkaan pitänyt tarkistaa jääkaapin tilanne muutettuaan uuteen asuntoon? Vai vuokranantajan siinä vaiheessa kun asukas vaihtuu? Mitä jos vuokranantaja ei tarkista? Jos jonkun pitää kuitenkin tarkistaa asia, niin tuntuu turhalta velvoittaa poismuuttava asukas tekemään "turhaa työtä". Jääkaappipakastinta pitää sitten liikutella edestakaisin. Järkevintä olisi, että asukkaan vaihtuessa vuokranantaja vastaisi kiinteiden kalusteiden turvallisuudesta eli tässä tapauksessa jääkaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole kämpässä välttämättä mitään isoja kalusteita joiden kanssa tarvitsisi apua.
Mietin vaan, että kenen etu on se että jotain paloturvallisuuden kannalta oleellista oletetaan sisältyvän loppusiivoukseen. Kenen vastuulla on se, jos vanha asukas ei ole siivousta tehnyt ja uuden asukkaan aikana syttyy tulipalo jääkaapin takana olevasta pölystä? Olisiko uuden asukkaan pitänyt tarkistaa jääkaapin tilanne muutettuaan uuteen asuntoon? Vai vuokranantajan siinä vaiheessa kun asukas vaihtuu? Mitä jos vuokranantaja ei tarkista? Jos jonkun pitää kuitenkin tarkistaa asia, niin tuntuu turhalta velvoittaa poismuuttava asukas tekemään "turhaa työtä". Jääkaappipakastinta pitää sitten liikutella edestakaisin. Järkevintä olisi, että asukkaan vaihtuessa vuokranantaja vastaisi kiinteiden kalusteiden turvallisuudesta eli tässä tapauksessa jääkaapista.
Kannattaisi lukea vuokrasopimus kunnolla, vuokraajalla on kunnossapitovelvollisuus, se on myös kirjoitettu lakiin. Joten kannattaa ihan itse tarkastaa jääkaapin tausta muuton aikana. Samalla tarkistat myös palovarottimen paristot.
Tämän takia lopputarkastus tehdään ja lähetetään lasku kun jääkaapin taustaa ei ole puhdistettu.
Tuo on tyypillistä, varsinkin asunnoissa joissa on suuri vaihtuvuus.
Nykyään ihmiset eivät arvosta rehellisyyttä, eivätkä anna arvoa sellaiselle mielikuvalle itsestään, esim. vuokranantajana.
Soittaisin suoraan vuokranantajalle ja vaatisin häntä tulemaan osoittamaan kaikki epäkohdat. Ottaisin työkalupakin sekä siivousvälineet mukaan ja poistaisin nuo haluamansa kohteet sitämukaa kun niitä löytyy. Nuo kaikki "poistamiset" ovat parinminuutin hommia jokainen.
Jos alkaisi ämpyily, yksinkertaisesti haistattaisin vitut ja kieltäytyisin maksamasta. Jos siivoamassa on ollut useampia henkilöitä, on todistustaakka täysin tuolla munattomalla kiskurilla.
M40
Mulla on kolme vuokra-asuntoa ja olen vuokrannut asuntoja pian 15 vuotta. En ole kertaakaan ottanut takuuvuokrasta mitään. Olen kai sitten vähän löysä vuokranantaja. Ei ole uudet asukkaat valittaneet, että olisi likainen ja en sitten kai ole siivousnatsi muutenkaan, kun musta on jätetty aina ihan siistiksi. Ja ei, en odota, että 15 vuotta sitten viimeksi kunnolla remontoitu asuntoni on kahdeksan vuoden asumisen jälkeen ihan samassa kunnossa kuin annettaessa vuokralle. Vuokralaiset ovat itse joskus maalanneet, tapetoineet yms. Ovat saaneet vähentään tarvikkeet vuokrasta lähettämällä minulle kuitin. Ainoa ohje on, että mitään ärtsyjä värejä ei laiteta. Itse remontoin aina välillä ja yhteen tilasin juuri keittiöremontin, kun vanha keittiö oli kaapistoiltaan 22 vuotta vanha... Ihan hyvällä tuotolla on bisnes pyörinyt. Vuokrista olen tarkka, mutta oikeudentajuni ei käske käydä tutkimassa asuntoa, josko jossain on yksi pieni nastanreikä ja saisin syyn maksattaa entisellä vuokralaisella tapetointi.