Muuttotarkastuksesta kivoja ylläreitä
Ex-vuokranantajan viestinanto:
"Asunnon palohälytin, patteri ja kansi puuttuu/ korjataan kuntoon, laskutus asukaslaskutushinnaston mukaisesti 50€"
Jooh. Vanha patteri loppu just kun olin muuttamassa pois, joten en viitsinyt enää hankkia uutta patteria. Vanhan otin pois, ja jätin kannen hyllylle, jotta seuraava asukas huomaisi, että uusi patteri on tarpeen.
"Asunnon siivous on ollut puutteellista: asunto siivotaan ja laskutetaan erillislaskulla"
Miten tätä arvioidaan? Asuntoa oli siivoamassa useita ihmisiä, ja siihen kuului mm. kylppäripaneelien välisten rakojen hinkkaamista hammasharjalla. Ihmisten siisteyskäsitykset ovat toki erilaisia...
"makuuhuoneessa rullaverho: poistetaan, laskutus erillislaskulla"
Saatan olla väärässäkin, mutta muistaakseni tämä oli edellisen asukkaan jäännöksiä.
"keittiön katossa kisko+koukku: poistetaan laskutus erillislaskulla"
Olen ollut käsityksessä, että asiakkaan ei tarvitse huolehtia näistä?
Mutta joo, auttakaa mua hahmottamaan, missä määrin vika on mussa, ja missä määrin tää taas on vaan kohtuutonta touhua, jos missään.
(Kannattaako tällasista edes alkaa vänkäämään vuokranantajan kanssa?)
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan nyt tämäkin vuokranantajille tiedoksi :
mikäli vuokralaisenne ovat asuneet teiltä vuokraamassa asunnossa 6 vuotta tai siitä eteenpäin niin älkää nyt missään nimessä AIKUISET IHMISET alkako vaatia koko asunnon tapetointia heiltä jos seinän vanhassa tapetissa on sormenjälki tai "musta viiru" . Näinkin on yritetty/yritetään vuokralaisella asioita maksattaa, Fiksua on uusia tapetit vaikkapa viiden vuoden välein niin hyvänä pysyy.
Rasittaa kun kunnollisia ihmisiä, esimerkiksi pitkäaikaisia hyviä vuokralaisia, surutta kusetetaan tai ainakin pokkana yritetään-- ja sitten kun karma kostaa yleensä elämässä ja sattuu kohdalle oikein kunnon vuokralaistuhooja niin vasta tulee
suhteellisuudentajua asioihin jos sittenkään.
Aina kirjallinen kuittaus lopputarkistuksesta , missä lyhykäisyydessään vaikka ihan avainten luovutus ja loppusiivous suoritettu -maininta ja päivämäärä sekä vuokranantajan allekirjoitus. Voi kirjoittaa vaikka paikanpäällä paperille yhdessä, pääasia että sellainen tehdään vuokranantajan allekirjoituksella ennen asunnosta poistumista.
Ongelma: vuokralaiset eivät halua olla mukana lopputarkastuksessa. He haluavat jättää avaimet ja kadota paikalta, koska liesi on puhdistamatta ja jääkaapin takana on aimo annos pölyä.
5 vuoden ikäinen tapetti ei normaalielämässä muutu uusittavaksi, joten kyllä olen ihan huolettomasti maksattanut tapetit vuokralaisilla, joiden kissa oli raapinut kutakuinkin kaiken noin 1.2 m korkeudelta. Heille se oli normaalia kulumista, minulle ei. Pidätin vuokravakuuden ja ilmoitin, että kannattaa viedä asia oikeuteen, saatte sitä kautta rahanne takaisin tai sitten ei.
Kertoo paljon susta että jätit palovaroittimen noin.
Rullaverhoa ei saa jättää. On poistettava ja kitattava reiät.
Muuttosiivous on tehtävä kunnolla ja esim. uunikin on siirrettävä.
Uskon taas että olit välinpitämätön ja nyt maksat oppirahasi.
Aloituksen lukeneena, alkoi jo viduddamaan. Käsittääkseni vuokralaisia vedätetään ihan täysillä nykyään. Paskat kämpät vuokrataan ja sysätään asunnon alkuperäinen kunnottomuus uuden vuokralaisen maksettavaksi. Voi vaan päätellä, että edellisiltä vuokraisilta ei ole saatu vuokranantajalle kuuluvia asunnon huoltokustannuksia, ei pitäisikään. Ehkä ovat tapelleet samasta aiheesta, tai edelliset ovat aiheuttaneet vaurioita eikä vuokratakuutkaan ole riittäneet, jos vuokria ollut maksamatta. Kuvatkaa asunto aina heti ensimmäisenä päivänä, kun vuokrasuhde alkaa ja asunto on tyhjä. KAIKKI! Ei pitäisi olla nipottamista normaalin elämisenkään asumisjäljistä, kun heittää kuvat ja videot kehiin kierolle kukkahatulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikäli vuokralaisenne ovat asuneet teiltä vuokraamassa asunnossa 6 vuotta tai siitä eteenpäin niin älkää nyt missään nimessä AIKUISET IHMISET alkako vaatia koko asunnon tapetointia heiltä jos seinän vanhassa tapetissa on sormenjälki tai "musta viiru" . Näinkin on yritetty/yritetään vuokralaisella asioita maksattaa, Fiksua on uusia tapetit vaikkapa viiden vuoden välein niin hyvänä pysyy.
Rasittaa kun kunnollisia ihmisiä, esimerkiksi pitkäaikaisia hyviä vuokralaisia, surutta kusetetaan tai ainakin pokkana yritetään-- ja sitten kun karma kostaa yleensä elämässä ja sattuu kohdalle oikein kunnon vuokralaistuhooja niin vasta tulee
Aina kirjallinen kuittaus lopputarkistuksesta , missä lyhykäisyydessään vaikka ihan avainten luovutus ja loppusiivous suoritettu -maininta ja päivämäärä sekä vuokranantajan allekirjoitus. Voi kirjoittaa vaikka paikanpäällä paperille yhdessä, pääasia että sellainen tehdään vuokranantajan allekirjoituksella ennen asunnosta poistumista.
Ongelma: vuokralaiset eivät halua olla mukana lopputarkastuksessa. He haluavat jättää avaimet ja kadota paikalta, koska liesi on puhdistamatta ja jääkaapin takana on aimo annos pölyä.
5 vuoden ikäinen tapetti ei normaalielämässä muutu uusittavaksi, joten kyllä olen ihan huolettomasti maksattanut tapetit vuokralaisilla, joiden kissa oli raapinut kutakuinkin kaiken noin 1.2 m korkeudelta. Heille se oli normaalia kulumista, minulle ei. Pidätin vuokravakuuden ja ilmoitin, että kannattaa viedä asia oikeuteen, saatte sitä kautta rahanne takaisin tai sitten ei.
Et ihan täysillä kulje tuolla asenteella. Ensinnäkin, avaatko vähän enemmän tuota, miksi vuokralaiset eivät halua olla lopputarkastuksessa mukana. Veikkaan ykkösenä, että ole ollut ikävä vuokranantaja, kakkosena mahdollisuutta että vuokralaisilla muuttokiireet, kolmatta ei voi olla perustlusti perusteella. Et vaikuta ihan normilta ilmaistessa että jääkaapin takana pölyä, tämä sulle hyväntahtoisena vinkkinä. Liesi, älä raihi, pyyhi se. Eläinten raapimat tapetit ei ole normaalia kulumista, vuokralainen laitattaa uudet tai korvaa. Vuokra lienee todella pieni yleiseen vuokratasoon nähden, jos pidätit kuukauden vuokravakuudenkin versus tapetti?
Itse muutin pois yksityisen vuokraamasta "soluasunnosta", joka oli siis vanha 200 neliöinen kerrostaloasunto. En tavannut vuokranantajaa ennen kuin takuuvuokra piti palauttaa. Meitä oli yhteensä viisi vuokralaista ja kenenkään muuttaessa sisään tai ulos ei tehty mitään tarkastuksia. Olimme toisen vuokralaisen kanssa ilmoittaneet pariinkin otteeseen, että asunnossa oli aikaisempien asukkaiden jättämiä tavaroita (rikkinäisiä pyykkikoneita, jääkaappeja, sänky, sohva etc) ja pyysimme vuokranantajan kustannuksella tapahtuvaa jätteiden hävitystä. Hän ei suostunut tähän. Lopulta minä olin viimeinen meidän viiden joukosta joka muutti pois ja yksi uusi kerkesi muuttaa sisään. Tämä uusi asukas tai ehkä joku vielä myöhemmin sisään muuttanut oli valittanut viikkoja pois muuttoni jälkeen, että joku on jättänyt nuo edellä mainitut romut asuntoon. Vuokranantaja otti minuun yhteyttä, koska hänestä minä viimeisimpänä pois muuttajana olen vastuussa roinista. Ilmoitin, että en maksa yhtään mitään, koska jääkaapeista ja pesukoneista oli tehty jo kirjallinen ilmoitus vuokranatajalle vuotta aiemmin. Vuokranantaja lopulta hyväksyi tilanteen, kun en antanut periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ihan täysillä kulje tuolla asenteella. Ensinnäkin, avaatko vähän enemmän tuota, miksi vuokralaiset eivät halua olla lopputarkastuksessa mukana. Veikkaan ykkösenä, että ole ollut ikävä vuokranantaja, kakkosena mahdollisuutta että vuokralaisilla muuttokiireet, kolmatta ei voi olla perustlusti perusteella. Et vaikuta ihan normilta ilmaistessa että jääkaapin takana pölyä, tämä sulle hyväntahtoisena vinkkinä. Liesi, älä raihi, pyyhi se. Eläinten raapimat tapetit ei ole normaalia kulumista, vuokralainen laitattaa uudet tai korvaa. Vuokra lienee todella pieni yleiseen vuokratasoon nähden, jos pidätit kuukauden vuokravakuudenkin versus tapetti?
Vuokralaiset eivät halua olla mukana, koska heillä on kiire. Olen ehdottanut, että tulen paikalle, kun muutto on selvä, vaikka kello olisi mitä. Ei käy, he jättävät avaimen pöydälle ja asunnon siivoamatta. Varmaan olen ikävä vuokranantaja, kun edellytän asunnon yhteistä tarkastusta sen sijaan, että asukkaat lähtevät ja jättävät sotkunsa minulle.
Vuokralaisille annetuissa ohjeissa (Vuokralaisten keskusliitto) todetaan, että loppusiivouksessa pyyhitään pinnat, siis myös jääkaapin takaa. Huoneistossa olevat koneet tulee "huoltaa" säännöllisesti eli imuroida pölyt pois. Vuokrasopimuksessa on loppusiivousvaatimukset, joita vuokralaisen on noudatettava.
Vuokra on pieni, vakuus 2 kk. Tapettien vaihto yhteen olohuoneeseen maksoi noin 1200 e, makuuhuone oli hieman halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Palovaroittimen patteri kuuluu muutenkin vuokranantajan maksettavaksi, koska kyseessä asunnon kiinteä varuste.
Patteri ei kuulu ja monissa vuokrasopimuksissa etenkin yksityispuolella on jopa maininta, että vuokralainen huolehtii toimivista palovaroittimista. Mukanaan ne voi viedä jos niitä ei asunnossa ole ennestään ollut. Monet sijoitusasuntojen omistajat eivät niitä ole edes asuntoon hommaneet, vaikka se taloyhtiön säännöissä /ohjeissa on mainittu.
Meilläki muutettaessa pois yhestä rupukämpästä meinas vuokranantaja kitistä vaikka mistä. Esim tarkastuksessa kysyivät makkarin tapeteista et miks ovat nii huonosti laitettu. No ei ollu meijän laittamat vaan edellisen asukkaan tai sitä edellisen tai sitä sitä edellisen. Olkkarin tapetit oli kans selvästi vuodelta nakki ja kirves ja niistäki muputtivat tarkastajamiehet jotain. Piti vääntää niitten kaa siinä aika kauan että me ei oltu laitettu siellä asunnossa yhtää mitää. Ei oo meijän vika jos vuokranantaja ei tiiä asunnon kuntoa ennen kun vuokraa sen eteepäi. Ilmeisesti eivät tienneet asunnosta yhtään mitään entuudestaan. Onneks sitte saatii asiamme selväks että mitää ei korjata eikä makseta. Siivotaa asunto siihen kuntoo ku se oli muuttaessa ja thats it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokralainen ei ole mukana muuttotarkastuksessa, en palauta vakuutta. Tämä muuten lukee vuokrasopimuksessa tyyliin "jos vuokralainen ei ole yhdessä sovittuun aikaan paikalla asunnon lopputarkastuksessa, on vuokranantajalla oikeus pidättää vakuus korvauksena havaitsemistaan vaurioista ilman, että niistä pitää erikseen ilmoittaa vuokralaiselle". Käräjäoikeuden päätöksellä tuo on täysin pätevä pykälä.
Kerran yksi vuokralainen halusi lopputarkastuksen yöllä klo 1. Menin paikalle, hän ei. Tienasin sillä käynnillä 1800 e.
Laitatko mulle linkin tuohon KO:n päätökseen? Aika vaikea niellä tuota, varsinkin jos vuokralainen riitauttaa ja vaatii selvityksen niistä vaurioista, niin mitä todisteita laitat tekaistuista vahingoista käräjillä?
Käräjäoikeuden päätökset ei ole verkossa.
Vuokralainen voi riitauttaa ihan mitä tahansa, mutta jos hän on poistunut asunnosta osallistumatta jälkitarkastukseen, olen sopimuksen mukaisesti oikeutettu pidättämään vuokravakuuden tai osan siitä ilman erillisiä ilmoituksia. Tuo on laillisesti täysin pätevä sopimus ja käräjäoikeus korosti vuokralaiselle, että hänellä on sopimuksen nojalla ollut mahdollisuus olla mukana jälkitarkastuksessa. Koska hän ei ole ollut, mutta sopimuksessa on nimi, niin jälkikäteen on hankala asiaa itkeä. Turha riitauttaa asiaa ja vaatia selvityksiä, kun on nimi paperissa todisteena siitä, että on asian vuokrasuhteen alussa hyväksynyt.
Mutta jos niitä vaurioita ei ole, niin sinähän joudut ne vauriot keksimään, joiden perusteella voit pidättää vuokravakuuden (ilmoittamatta siitä vuokralaiselle). Niin mielestäni tuo lauseke antaa sulle luvan pidättää vuokravakuuden todetuista vaurioista, ilmoittamatta vuokralaiselle, mutta ei se anna sulle lupaa tekaista olemattomia virheitä ja vaurioita!
Entä sitten kun vuokralaisella on todisteet ettei ko. vaurioita ole olemassa ja hänellä on kuvatodisteita kämpästä? Aika todella moni kuvaa asunnon ennen muuttotarkastusta.
Mistä tiedät tämän käräjäoikeuden päätöksen? Olisi äärimmäisen mielenkiintoista nähdä tämä käräjäoikeuden päätös tai edes jotain juttua siitä. Ja onko mennyt hoviin.
Tämä taas on esimerkki käytöksestä, jolla aikuisten maailmassa ei pärjää.[/quote]
No joo, tietenkin pitää olla asiallinen, mutta rupesi vain keittämään yli, kun tajusi taas kuinka mulkkuja ihmiset voivat olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan fiksua ja suositeltavaa 5:n vuoden välein tapiseerata yleissiisteyden kannalta , varsinkin jos on muutettu asuntoon sellaisen vuokralaisen jälkeen joka on myös nauttinut normaalikulumisella vuosia vanhoista tapeteista.
Moni vuokraisäntä mielellään kustantaakin kivat tapetit ja maalit jos vuokralainen on kätevä ja halukas jo asunnossa asuessaan kohentamaan asunnon viihtyisyyttä.
Onhan näitä sairaalloisen pihejä vuokraisäntiä jotka hakemalla hakee syitä pidättää vuokravakuuksia omiin tarpeisiinsa ja vetäsevät hihasta aina "vetäkää sitten oikeuteen"-kortin, mutta se on lähinnä säälittävää.
Ja ne on yleensä nämä samat naamat jotka röyhkeästi vedättävät kaikessa missä - lain puitteissa toki - voivat,
Vierailija kirjoitti:
Meilläki muutettaessa pois yhestä rupukämpästä meinas vuokranantaja kitistä vaikka mistä. Esim tarkastuksessa kysyivät makkarin tapeteista et miks ovat nii huonosti laitettu. No ei ollu meijän laittamat vaan edellisen asukkaan tai sitä edellisen tai sitä sitä edellisen. Olkkarin tapetit oli kans selvästi vuodelta nakki ja kirves ja niistäki muputtivat tarkastajamiehet jotain. Piti vääntää niitten kaa siinä aika kauan että me ei oltu laitettu siellä asunnossa yhtää mitää. Ei oo meijän vika jos vuokranantaja ei tiiä asunnon kuntoa ennen kun vuokraa sen eteepäi. Ilmeisesti eivät tienneet asunnosta yhtään mitään entuudestaan. Onneks sitte saatii asiamme selväks että mitää ei korjata eikä makseta. Siivotaa asunto siihen kuntoo ku se oli muuttaessa ja thats it.
Joo tuo on kyllä ärsyttävää ja raukkamaista - asenne on että kun ei enää hyödy vuokralaisesta rahallisesti niin siitä yritetään niistää vielä viimeinenkin hyöty.
Itseltäni yritti yksityinen vuokranantaja nyhtää ensimmäisestä asunnostani vakuuden, koska olin kuulemma polttanut sisällä ja kämppä pitää siksi maalata. Itse en polta tupakkaa laisinkaan, enkä todellakaan antaisi muidenkaan polttaa asunnossani ja ilmoitin tämän kyseiselle sedälle. Vaatimukset loppuivat siihen.
Muutenkin ihan ihmeellinen hampuusi. Kävi asunnossa omilla avaimillaan ja järjesti esimerkiksi näytön kertomatta minulle ja ampaisi vain uuden vuokralaisen kanssa kämppään aamulla avaimillaan, kun olin vielä nukkumassa. Mukavaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Palovaroittimen patteri kuuluu muutenkin vuokranantajan maksettavaksi, koska kyseessä asunnon kiinteä varuste.
Ei kuulu vuokranantajan velvollisuuksiin käydä kerran vuodessa asunnossa vaihtamassa patterit.
Olin 22-vuotiaana opiskelijavaihdossa ja asuin sikäläisen yliopiston asuntolassa. Huoneessani oli vakiovarusteena iso ilmoitustaulu. Jo huoneeseen muuttaessani taulu oli täynnä nastan reikiä ja kynällä kirjoitettuja raapustuksia. Kun lukuvuoden opintojen jälkeen lähdin, sain perään viestin, ettei takuuvuokraa makseta kokonaisuudessaan takaisin, koska ilmoitustaulu pitää maalata ja sitä varten pidätetään 50 puntaa. Olin tosiaan tauluun jättänyt itse ostamani nastat kiinni ja muuten kaikki oli siinä kunnossa kuin oli ollut saapuessani. Parhaimmilla hyytävän kohteliailla brittienglannin käänteilläni vastasin, että odotan näkeväni päivämäärällä varustetut valokuvat, jotka aukottomasti todistavat, että huone ei ollut tuossa kunnossa jo saapuessani ja ilman todisteita en maksa. Happamasti palauttivat rahani.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokralainen ei ole mukana muuttotarkastuksessa, en palauta vakuutta. Tämä muuten lukee vuokrasopimuksessa tyyliin "jos vuokralainen ei ole yhdessä sovittuun aikaan paikalla asunnon lopputarkastuksessa, on vuokranantajalla oikeus pidättää vakuus korvauksena havaitsemistaan vaurioista ilman, että niistä pitää erikseen ilmoittaa vuokralaiselle". Käräjäoikeuden päätöksellä tuo on täysin pätevä pykälä.
Kerran yksi vuokralainen halusi lopputarkastuksen yöllä klo 1. Menin paikalle, hän ei. Tienasin sillä käynnillä 1800 e.
Onko tuo joku sinun laatimasi sopimusmalli?
Jotkut tarkastajat on perseestä. Mulle tuli käsky siivota uudestaan, kun solukämpän keittiön lattialla oli langanpätkä ja hellan takaa ei oltu siivottu. Sit se seuraava kämppä mihin muutin (saman vuokranantajan yksiö) oli mennyt läpi, vaikka siellä oli keittiön hana kalkin peitossa, vessanpytyn rengas keltainen, liesituulettimen suodatin ruskean niljan peitossa, hella paskainen, palovaroitin rikki ja vessan viemäri tukossa. Siivosin sitä keittiötä kaks päivää, ennen kuin laitoin sinne omat astiat.
Vuokra-asioita koskevat riidat voi viedä maksutta käsiteltäväksi kuluttajariitalautakuntaan.
Kaveri muutti pois ja vuokranantaja löysi yhden välioven takaa pienen kolhun. Oikeasti se oli tosi pieni, miettiin, että oli todennäköisesti siinä valmiiksi. Yritti pidättää 1020 Euroa (eli kaikki takuuvuokrat) sen takia, kun pitää tilata oven vaihto. Kaveri oli ihan rikki asiasta. Sitten yksi tuttu mies heitti, että soita vuokranantajalle ja ilmoita, että vaihdetaan ovi itse. Käytiin Bauhausissa, ostettiin 35 Euron laakaovi karmeineen ja laitettiin se standardiovi siihen tilalle, karmit jäi turhiksi! Samanlainen lastulevylaaka se oli valmiiksikin... Talo oli sen verran uusi, että siihen meni ihan normaali kaupasta menevä ovi ilman lisätöitä. Kaveri sai takuuvuokransa takaisin, Bauhaus sai 35 Euroa ja tuttu otti pakukyydistä 20 Euroa. Itse vaihto kesti 5 minuuttia. Vuokranantaja oli itse rakennusalalla töissä, joten tiesi hyvin, että pääsee pakoille saamalla 1020 Euroa tuosta työstä....
Käräjäoikeuden päätökset ei ole verkossa.
Vuokralainen voi riitauttaa ihan mitä tahansa, mutta jos hän on poistunut asunnosta osallistumatta jälkitarkastukseen, olen sopimuksen mukaisesti oikeutettu pidättämään vuokravakuuden tai osan siitä ilman erillisiä ilmoituksia. Tuo on laillisesti täysin pätevä sopimus ja käräjäoikeus korosti vuokralaiselle, että hänellä on sopimuksen nojalla ollut mahdollisuus olla mukana jälkitarkastuksessa. Koska hän ei ole ollut, mutta sopimuksessa on nimi, niin jälkikäteen on hankala asiaa itkeä. Turha riitauttaa asiaa ja vaatia selvityksiä, kun on nimi paperissa todisteena siitä, että on asian vuokrasuhteen alussa hyväksynyt.