Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muuttotarkastuksesta kivoja ylläreitä

Vierailija
11.11.2016 |

Ex-vuokranantajan viestinanto:

"Asunnon palohälytin, patteri ja kansi puuttuu/ korjataan kuntoon, laskutus asukaslaskutushinnaston mukaisesti 50€"
Jooh. Vanha patteri loppu just kun olin muuttamassa pois, joten en viitsinyt enää hankkia uutta patteria. Vanhan otin pois, ja jätin kannen hyllylle, jotta seuraava asukas huomaisi, että uusi patteri on tarpeen.

"Asunnon siivous on ollut puutteellista: asunto siivotaan ja laskutetaan erillislaskulla"
Miten tätä arvioidaan? Asuntoa oli siivoamassa useita ihmisiä, ja siihen kuului mm. kylppäripaneelien välisten rakojen hinkkaamista hammasharjalla. Ihmisten siisteyskäsitykset ovat toki erilaisia...

"makuuhuoneessa rullaverho: poistetaan, laskutus erillislaskulla"
Saatan olla väärässäkin, mutta muistaakseni tämä oli edellisen asukkaan jäännöksiä.

"keittiön katossa kisko+koukku: poistetaan laskutus erillislaskulla"
Olen ollut käsityksessä, että asiakkaan ei tarvitse huolehtia näistä?

Mutta joo, auttakaa mua hahmottamaan, missä määrin vika on mussa, ja missä määrin tää taas on vaan kohtuutonta touhua, jos missään.

(Kannattaako tällasista edes alkaa vänkäämään vuokranantajan kanssa?)

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrot että palovaroittimen kansi on hyllyllä, löytyy sieltä.

Oletko samalla paikkakunnalla? Käy poistamassa se rullaverho yms. itse ja pyydä tarvittaessa kaveri avuksi. Reiät saat kitattua itse umpeen, tasoite maksaa rautakaupassa muutaman euron.

Jatkossa sitten osaat aina ottaa kuvat (vaikka kännyllä) kohteesta sisäänmuuttaessa, niin ei tarvitse miettiä oliko verhot jo seinässä vai ei. Samat kuvat kannattaa lähettää vuokranantajalle (jos ei hän niitä samalla ota) niin on asunnon kunnon arvioimisessa reilu peli molemmille sitten poismuuttaessa.

Eihän se kittaus riitä, pitää myös hioa ja maalata.

No höpöhöpö. Normaalia kulumista on muutama taulun reikä. Yleensäkin tosi moni asia on normaalia kulumista. No eipä oo tullu vastaan aiheesta kiistoja. Joka kerta olen koko takuuvuokran palauttanut. 

t. vuokranantaja

En kommentoinutkaan niitä reikiä, joita saakin olla. Kommentoin kittausta.

Jos kittaa, niin siihen työhön kuuluu sitten myös tasoitus ja maalaus, ei siihen seinään voi reiän päälle sitä kittiä laittaa ja jättää työtä siihen. Jää kamala läntti joka on erottuvampi kuin se reikä.

42/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

APn saama palaute kuulosta kovasti joltain isolta vuokrakasarmiyhtiöltä. Kuulostaa aika oudolta. Itse olen varmaan vuokranantaja ihan liian höveli, mutta ei tulisi mieleenkään alkaa vinkumaan tuollaisista, jotka eivät häirinne seuraavaa vuokralaista. Loppusiivouksestakaan ei laissa anneta mitään tarkempia ohjeita, joten esim jääkaapin taustan imuroinnin vaatiminen on naurettavaa.

Voihan tuon vuokranantajan vaatimuksen riitauttaa. Ei kai kukaan vuokranantaja ole niin pönttö, että noista lähtee rosiskseen katsomaan, kuka maksaa ja mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrot että palovaroittimen kansi on hyllyllä, löytyy sieltä.

Oletko samalla paikkakunnalla? Käy poistamassa se rullaverho yms. itse ja pyydä tarvittaessa kaveri avuksi. Reiät saat kitattua itse umpeen, tasoite maksaa rautakaupassa muutaman euron.

Jatkossa sitten osaat aina ottaa kuvat (vaikka kännyllä) kohteesta sisäänmuuttaessa, niin ei tarvitse miettiä oliko verhot jo seinässä vai ei. Samat kuvat kannattaa lähettää vuokranantajalle (jos ei hän niitä samalla ota) niin on asunnon kunnon arvioimisessa reilu peli molemmille sitten poismuuttaessa.

Eihän se kittaus riitä, pitää myös hioa ja maalata.

No höpöhöpö. Normaalia kulumista on muutama taulun reikä. Yleensäkin tosi moni asia on normaalia kulumista. No eipä oo tullu vastaan aiheesta kiistoja. Joka kerta olen koko takuuvuokran palauttanut. 

t. vuokranantaja

En kommentoinutkaan niitä reikiä, joita saakin olla. Kommentoin kittausta.

Jos kittaa, niin siihen työhön kuuluu sitten myös tasoitus ja maalaus, ei siihen seinään voi reiän päälle sitä kittiä laittaa ja jättää työtä siihen. Jää kamala läntti joka on erottuvampi kuin se reikä.

No joo, tämä ihan totta kyllä.

Vierailija
44/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen meidän edellisen kusipää vuokranantaja. Otettiin kuvat muuttaessa sisään kaikista vioista lattioissa ja seinissä (niitä oli aika paljonkin). Sitten ku muutettiin pois niin kaks kuukautta muuton jälkeen vaadittiin vuokravakuus takasin josta vuokranantaja oli perinyt 100€ ilmoittamatta meille yhtään mitään muuttomme jälkeen. Mitään järkevää vastausta ei saatu kun kyseltiin mihin rahat on käytetty, vain epämääräisesti "jälkiä seinissä". No mun mies pääs käymään siellä kämpässä nykyisen asukkaan päästäessä hänet sisään ja mitään muuta ei oltu korjattu kuin iso reikä seinässä, josta oltiin otettu kuva silloin ku muutettiin sisään! Vaikka meillä oli nyt kuvat ennen ja jälkeen niin vuokranantaja ei suostunut maksamaan takasin sitä satasta vaan sano että kyllä ihan meidän jälkiä siellä korjattiin. Otettiin yhteyttä kuluttajasuojaan ja pitkän vännön jälkeen tulos oli että me ei saada meidän satasta takasin koska vuokranantaja haluu mennä oikeuteen asti sen kanssa sitte ja me ei yhen satasen takia sellasta rumbaa aloteta. Vieläkin v*tuttaa! Mutta tää vuokranantaja onki 12 vuoden linnatuomion saanu äijä raiskauksista ym. Saatiin selville vaan vasta kun oltiin jo muutettu. Joensuussa tämä että jotkut varmaan tietääkin kenestä kyse.

Vierailija
45/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä edelliseen: opittiin ainakin että tästä lähtien tehdään aina tarkastus vuokranantajan kanssa ku muutetaan pois! Ensimmäinen oma kämppä oli kyseessä ja ärsyttää suunnattomasti!

Vierailija
46/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sinne samaan osoitteeseen sähköpostia:

Asiani koskee muuttotarkastuksen pohjalta laatimaanne selontekoa ja laskutusyritystä

Kiistän viestinne väitteet ja riitautan laskut, jotka näistä toimenpiteistä yritätte lähettää. Vaatimuksenne ovat kohtuuttomia ja väitteenne epätosia.

Asunnossa on suoritettu äärimmäisen perusteellinen siivous useamman henkilön toimesta ennen luovutusta ja minulla on todistajia,jotka voivat vahvistaa tämän. Rullaverho on aiemman asukkaan asentama ja ollut asunnossa jo valmiina muuttaessani sinne, joten en ole velvollinen poistamaan sitä tai muitakaan asunnossa ennen muuttoani olleita ripustusratkaisuja. 

Luovutuksen yhteydessä todettiin että palovaroittimen paristo on tyhjä, jonka vuoksi vanha paristo hävitettiin asianmukaisesti ja palovaroittimen kansi jätettiin näkyvälle paikalle esille, jotta seuraava asukas ymmärtää hankkia uuden, toimivan pariston.

Olen valmis korvaamaan uuden pariston hinnan, eli 5,00 euroa tai vaihtoehtoisesti tuon uuden vastaavanlaisen pariston toimistollenne ja halutessanne voin myös käydä asentamassa sen kyseiseen palovaroittimeen.

Olen ollut asiasta yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja päätän jatkotoimista saadessani vastauksenne tarjoamaani korvausehdotukseen 18.11.2016 mennessä.

Ystävällisin terveisin:

minä minä

Vierailija
47/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap tiedän fiiliksen, itse kun muutin pois eräästä asunnosta, en ehtinyt siivoamaan (vuorotyö ja neljä lasta ja mies oli juuri reissuhommissa), pähkäilin asiaa ja sitten yksi työkaveri sanoi että hänen pikkusisko on siivooja ammatiltaan, työttömänä juuri ja voisi auttaa. Me tyhjennettiin asunto ja tämä pikkusisko siivosi sen jälkeen (kävin vielä itse asunnossa ja oli ihanan puhdas ja siisti), perästä sain ihmeellisen lapun vuokran antajalta jossa oli jopa outo kommentti; onko edes siivottu? Pölyä oli löytynyt jääkaapin päältä ja vaatehuone valaisimen takaa.. Siivouskuluja pyysi 150e, kieltäydyin maksamasta ja siihen jäi koko asia. Ps. Maksoin tuolle pikkusiskolle korvauksen.

Vierailija
48/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että joku oli vaivautunut kirjoittamaan valmiin vastauksen ap:n puolesta. Harvoin näkee näitä, ihan mahtavaa.

Ap:n kannattaa lähettää tuo vastine vuokranantajayritykselle. Turhasta kiskonnasta ei pidä maksaa, jatkavat muuten vain samanlaista toimintaa tulevaisuudessakin, koska luulevat ihmisten nielevän ihan kaikki. Luulin aluksi, että olisi ollut joku yksityinen, mutta säätiöltä tuo on jo törkeää. Näistähän voi ilmoittaa myös kuluttajansuojaan --- ja näkeehän näitä vastaavia epäkohtia välillä lehtijutuissakin.;)

Vierailija
49/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisosäätiön asunnoissa tehdään tällaista ihan systemaattisesti. Laskutetaan aina muutama kymppi jostain turhasta. Eräässä kaupungissa tiedän sosiaalityöntekijöidenkin soitelleen perään noista laskuista, kun niin monet nuoret toimeentulotukiasiakkaat niiden kanssa tuskailivat. Ja todennäköisesti olivat siivonneet ihan perushyvin. Myös täysin perättömiä laskuja löytyi esimerkiksi "hävinneistä" varusteista, joita ei asunnossa ollut koskaan ollutkaan.

Mielestäni olisi vuokranantajalta reilua pyytää asukas siivoamaan uudestaan, jos tulos ei miellytä. Tuntuu kusetukselta ottaa aina sellaisia pieniä summia "siivouslaskuun" takuuvuokrasta, kun vuokralaisella harvoin on mahdollisuus mennä oikeuteen saakka jostain muutamasta kympistä tai satasesta. Tällaiset säätiöt hyötyvät näistä laskuista, kun takuuvuokra ja muuttokulut maksaa usein kaupunki maksusitoumuksella.

Vierailija
50/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastakaa myös vuokrasopimuksesta mitä olette allekirjoittaneet. Vuokralainen voidaan velvoittaa korvaamaan ihan normaaleja elämisen jälkiäkin mm. seinien maalaus tai reikien kittaus.

Vierailija
51/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokralainen ei ole mukana muuttotarkastuksessa, en palauta vakuutta. Tämä muuten lukee vuokrasopimuksessa tyyliin "jos vuokralainen ei ole yhdessä sovittuun aikaan paikalla asunnon lopputarkastuksessa, on vuokranantajalla oikeus pidättää  vakuus korvauksena havaitsemistaan vaurioista ilman, että niistä pitää erikseen ilmoittaa vuokralaiselle". Käräjäoikeuden päätöksellä tuo on täysin pätevä pykälä.

Kerran yksi vuokralainen halusi lopputarkastuksen yöllä klo 1. Menin paikalle, hän ei. Tienasin sillä käynnillä 1800 e.

Vierailija
52/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokralainen ei ole mukana muuttotarkastuksessa, en palauta vakuutta. Tämä muuten lukee vuokrasopimuksessa tyyliin "jos vuokralainen ei ole yhdessä sovittuun aikaan paikalla asunnon lopputarkastuksessa, on vuokranantajalla oikeus pidättää  vakuus korvauksena havaitsemistaan vaurioista ilman, että niistä pitää erikseen ilmoittaa vuokralaiselle". Käräjäoikeuden päätöksellä tuo on täysin pätevä pykälä.

Kerran yksi vuokralainen halusi lopputarkastuksen yöllä klo 1. Menin paikalle, hän ei. Tienasin sillä käynnillä 1800 e.

Laitatko mulle linkin tuohon KO:n päätökseen? Aika vaikea niellä tuota, varsinkin jos vuokralainen riitauttaa ja vaatii selvityksen niistä vaurioista, niin mitä todisteita laitat tekaistuista vahingoista käräjillä?

Vierailija
53/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat olla kusipää?

Vierailija
54/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan nyt tämäkin vuokranantajille tiedoksi :

mikäli vuokralaisenne ovat asuneet teiltä vuokraamassa asunnossa 6 vuotta tai siitä eteenpäin niin älkää nyt missään nimessä AIKUISET IHMISET alkako vaatia koko asunnon tapetointia heiltä jos seinän vanhassa tapetissa on sormenjälki tai "musta viiru" . Näinkin on yritetty/yritetään vuokralaisella asioita maksattaa, Fiksua on uusia tapetit vaikkapa viiden vuoden välein niin hyvänä pysyy.

Rasittaa kun kunnollisia ihmisiä, esimerkiksi pitkäaikaisia hyviä vuokralaisia, surutta kusetetaan tai ainakin pokkana yritetään-- ja sitten kun karma kostaa yleensä elämässä ja sattuu kohdalle oikein kunnon vuokralaistuhooja niin vasta tulee

suhteellisuudentajua asioihin jos sittenkään.

Aina kirjallinen kuittaus lopputarkistuksesta , missä lyhykäisyydessään vaikka ihan avainten luovutus ja loppusiivous suoritettu -maininta ja päivämäärä sekä vuokranantajan allekirjoitus. Voi kirjoittaa vaikka paikanpäällä paperille yhdessä, pääasia että sellainen tehdään vuokranantajan allekirjoituksella ennen asunnosta poistumista.

Vierailija
55/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin joskus 350 euroa siivouskuluja. Pieni yksiö, jonka olin todellakin siivonnut. Todistajiakin löytyy. Lisäksi kämppään oli tulissa remontti muuttoni jälkeen. Varmaan käytti piruuttaan kaupungin kalleinta siivoojaa. Tästä muuten vuokranantaja ilmoitti vasta jälkikäteen, eli ei ollut mahdollisuutta tarjoutua itse tekemään uudelleen. Vieläkin kyrsii, kun muistin tämän.

Vierailija
56/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-vuokranantajan viestinanto:

"Asunnon palohälytin, patteri ja kansi puuttuu/ korjataan kuntoon, laskutus asukaslaskutushinnaston mukaisesti 50€"

Jooh. Vanha patteri loppu just kun olin muuttamassa pois, joten en viitsinyt enää hankkia uutta patteria. Vanhan otin pois, ja jätin kannen hyllylle, jotta seuraava asukas huomaisi, että uusi patteri on tarpeen.

"Asunnon siivous on ollut puutteellista: asunto siivotaan ja laskutetaan erillislaskulla"

Miten tätä arvioidaan? Asuntoa oli siivoamassa useita ihmisiä, ja siihen kuului mm. kylppäripaneelien välisten rakojen hinkkaamista hammasharjalla. Ihmisten siisteyskäsitykset ovat toki erilaisia...

"makuuhuoneessa rullaverho: poistetaan, laskutus erillislaskulla"

Saatan olla väärässäkin, mutta muistaakseni tämä oli edellisen asukkaan jäännöksiä.

"keittiön katossa kisko+koukku: poistetaan laskutus erillislaskulla"

Olen ollut käsityksessä, että asiakkaan ei tarvitse huolehtia näistä?

Mutta joo, auttakaa mua hahmottamaan, missä määrin vika on mussa, ja missä määrin tää taas on vaan kohtuutonta touhua, jos missään.

(Kannattaako tällasista edes alkaa vänkäämään vuokranantajan kanssa?)

Siis mitä helvettiä

.

Vierailija
57/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turhaa lähetellä perästäpäin yhtään mitään loppulaskuja mikäli asunto yhdessä tarkistettu, avaimet luovutettu ---ja vuokralaisella todisteena tästä hallussaan vuokrananatjan allekirjoittama paperi mistä tämä käy ilmi päivämäärineen.

Älkää uskoko jos sanotaan "jätä hei vaan ne avaimet siihen tiskipöydälle kun lähdet" vaan teette lopputarkastuksen yhdessä ennen avainten luovuttamista ja lopputarkastuslapun allekirjoittamista.

Vierailija
58/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, minua taas yritettiin laskuttaa siitä, että olin jättänyt toimivan palovaroittimen kattoon. Se kun oli itse ostamani, koska vuokranantaja ei ollut asentanut palovaroittimia. Lisäksi oli kaikenlaisia tahroja, joita oli siivousfirma kovalla laskulla käynyt hinkkaamassa vain huomatakseen, että tahrat olivat pinttyneet lattioihin ja seiniin viimeisten 20 vuoden aikana (eivätkä edes olleet itse aiheuttamiani vaan ajan saatossa tulleet). Asunto vain kaipasi kovasti pintaremonttia ja näytti siksi epäsiistiltä.

Sain mitätöityä maksut, kun kävin juttelemassa vuokranantajan toimistossa, jossa tapasin eri ihmisen kuin tarkastuksen tehnyt. Kokonaisuudessaan lasku olisi ollut lähes 1000 euroa, joten olisin kyllä lähtenyt kyselemään edemmältäkin, jos ei olisi onnistunut noin helpolla.

Vierailija
59/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun entinen vuokranantajataho (opiskelija-asuntoyhtiö) olisi kyllä ihan aiheellisesti laskuttanut tuosta palovarottimesta, koska säännöt oli selkeät, että asukkaan on huolehdittava siitä, että varotin on toiminnassa koko ajan. Tuo pariston loppuminen noin lähellä muuttoa oli huonoa tuuria, mutta se olisi sinun vain pitänyt niellä ja hoitaa kuntoon. Itsekin jouduin jotain loisteputkia uusimaan kuukausi ennen muuttoa, harmittihan se.

Vierailija
60/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin yksityinen vuokranantaja yritti nyhtää ihme jutuista rahaa vielä monta kuukautta poismuuton jälkeen. Esim. Keksityn summan verran vesilaskuja, jotka oli jo kertaalleen maksettu. Kun osoitin hänelle maksaneeni nuo aivan ajallaan, hän laittoi pienemmän ja taas aivan hatusta vedetyn summan maksettavaksi. Osoitin uudelleen maksaneeni nuo jo ja sitten ei tullutkaan enää kummallisia laskuja.