Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muuttotarkastuksesta kivoja ylläreitä

Vierailija
11.11.2016 |

Ex-vuokranantajan viestinanto:

"Asunnon palohälytin, patteri ja kansi puuttuu/ korjataan kuntoon, laskutus asukaslaskutushinnaston mukaisesti 50€"
Jooh. Vanha patteri loppu just kun olin muuttamassa pois, joten en viitsinyt enää hankkia uutta patteria. Vanhan otin pois, ja jätin kannen hyllylle, jotta seuraava asukas huomaisi, että uusi patteri on tarpeen.

"Asunnon siivous on ollut puutteellista: asunto siivotaan ja laskutetaan erillislaskulla"
Miten tätä arvioidaan? Asuntoa oli siivoamassa useita ihmisiä, ja siihen kuului mm. kylppäripaneelien välisten rakojen hinkkaamista hammasharjalla. Ihmisten siisteyskäsitykset ovat toki erilaisia...

"makuuhuoneessa rullaverho: poistetaan, laskutus erillislaskulla"
Saatan olla väärässäkin, mutta muistaakseni tämä oli edellisen asukkaan jäännöksiä.

"keittiön katossa kisko+koukku: poistetaan laskutus erillislaskulla"
Olen ollut käsityksessä, että asiakkaan ei tarvitse huolehtia näistä?

Mutta joo, auttakaa mua hahmottamaan, missä määrin vika on mussa, ja missä määrin tää taas on vaan kohtuutonta touhua, jos missään.

(Kannattaako tällasista edes alkaa vänkäämään vuokranantajan kanssa?)

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmeellistä touhua, eikö se vuokralainen vuokrassaan maksa asumisoikeudesta ja käsittääkseni ihan normaalissa asumisessa huoneisto yleensä kuluu ja kärsii kolhuja jonkin verran (taulujen ripustaminen jne.). Silti vuokralaisen pitää poismuuttaessaan luovuttaa asunto täsmälleen samassa kunnossa kuin se on ollut. Mihin ne vuokrarahat sitten on tarkoitettu jos ei asunnon kunnon ylläpitoon?

Vierailija
22/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palovaroittimen patteri kuuluu muutenkin vuokranantajan maksettavaksi, koska kyseessä asunnon kiinteä varuste.

Paristo ei ole asunnon kiinteä osa kuten ei lampun polttimokaan, ja niiden vaihdosta vastaa vuokralainen. :)

Jos vuokrahuoneistossa ei ole ennestään palovaroitinta niin se kuuluu asukkaan hommata ellei ole vuokrasopimusta tehdessään älynnyt pyytää/tarkistaa. Taitaa ihan laissakin lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, mulla ei varmaankaan ole mahdollisuutta mennä enää korjaamaan asuntoon mitään, koska seuraava asukas muutti asuntoon ymmärtääkseni samana päivänä kuin muuttotarkastus oli.

t: AP

Vierailija
24/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmeellistä touhua, eikö se vuokralainen vuokrassaan maksa asumisoikeudesta ja käsittääkseni ihan normaalissa asumisessa huoneisto yleensä kuluu ja kärsii kolhuja jonkin verran (taulujen ripustaminen jne.). Silti vuokralaisen pitää poismuuttaessaan luovuttaa asunto täsmälleen samassa kunnossa kuin se on ollut. Mihin ne vuokrarahat sitten on tarkoitettu jos ei asunnon kunnon ylläpitoon?

Asunnossa sallitaan normaali kuluminen, ei kymmenen vuotta vanhat tapetit ole enää uudenveroiset eikä tarvitsekaan olla. :) Mutta muutoksia asuntoon vuokralainen ei saa tehdä. Ei näistä normaalien ihmisten keskuudessa yleensä ole kovasti erimielisyyksiä.

Vuokrarahasta maksetaan asunnon yhtiövastike (taloyhtiöstä riippuen kaksiosta noin parisataa kuussa), lopusta maksetaan iso osa veroa ja sen jälkeen lopuilla maksetaan asunnon rempat ja sen jälkeenkin pitäisi jäädä viitisen prosenttia asunnon arvosta vuodessa voittoa. Tähän yltää nykyään vain suurimmissa kaupungeissa.

Vierailija
25/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla tiedät jättää sen vanhan pariston paikalleen.

Vierailija
26/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, mulla ei varmaankaan ole mahdollisuutta mennä enää korjaamaan asuntoon mitään, koska seuraava asukas muutti asuntoon ymmärtääkseni samana päivänä kuin muuttotarkastus oli.

t: AP

Sinä et taida olla kovin tekeväinen ihminen? :) Oletko tosi nuori tai ujo? Eihän tuossa nyt ole muuta kuin soitat tai viestität vuokranantajalle aiheesta ja kysyt. Pahinta mitä voi tapahtua on ei-vastaus. Ja jos ja kun asia kuitenkin sopii niin sitten soitat tai viestität uudelle asukkaalle että minä täällä hei, tulisin tuomaan sulle uuden paristot palovaroittimeen, milloin sopisi?

Nämä on ihan normaaleja ihmisten välisiä hoidettavia asuntoja. Ihan reippaasti vaan ottamaan yhteyttä, ei siinä ole mitään pahaa tai väärää! 💜

Vierailija
27/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on perussiivottu ja normaalisti pidetty, niin minun mielestäni se kuuluu kyllä vuokranantajalle laittaa se priimakuntoon seuraavaa asukasta varten, jos priimakuntoista asuntoa aikoo vuokrata. Tai sitten vuokraa vähemmän priimaa vähän halvemmalla. Samalla tavallahan omistusasunnon omistajatkin voivat joko rempata asunnon omalla kustannuksellaan myyntikuntoon, jolloin saavat paremman hinnan tai sitten myyvät vähän halvemmalla ja ostaja remontoi.

Vierailija
28/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon vuokraajana Nuorisosäätiö. T. AP

Vierailija
29/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et taida olla kovin tekeväinen ihminen? :) Oletko tosi nuori tai ujo? Eihän tuossa nyt ole muuta kuin soitat tai viestität vuokranantajalle aiheesta ja kysyt. Pahinta mitä voi tapahtua on ei-vastaus. Ja jos ja kun asia kuitenkin sopii niin sitten soitat tai viestität uudelle asukkaalle että minä täällä hei, tulisin tuomaan sulle uuden paristot palovaroittimeen, milloin sopisi?

Nämä on ihan normaaleja ihmisten välisiä hoidettavia asuntoja. Ihan reippaasti vaan ottamaan yhteyttä, ei siinä ole mitään pahaa tai väärää! 💜

Jotenkin sitä kelaa, ettei tämmösessä tilanteessa enää onnais tommonen kompromissi, mutta jos kerran natsaa, niin mikä ettei.

Vierailija
30/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa kannattaa myös olla paikalla muuttotarkastusta tehdessä, niin voit itse samalla kuulla jos on jotain puutteita ja samalla vielä vaikka puhdistaa sen lattiakaivot tai mitä ikinä onkaan.

Näistä asioista voi ja kannattaa puhua ihan reilusti naamakkain. Ei ole mitenkään tavatonta, että poismuuttaja käy vielä jälkikäteen paikkomassa muuttosiivousta eikö sitä kannata hävetä tms.

Vierailija
31/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi. Tuollainen iltalypsy on laiton.

"Asunnon siivous on ollut puutteellista: asunto siivotaan ja laskutetaan erillislaskulla"

Jos ei ole roskia, seinät pyyhitty ja on imuroitu niin se on riittävä siivous. Olen tästä joskus itse vääntänyt ja voitin heittämällä. Lisäksi toi "puutteelista" ei tarkota mitään.

Ei koske sua. Täysin perusteeton.

""makuuhuoneessa rullaverho: poistetaan, laskutus erillislaskulla"

Mutta kun tota listaa lukee siitä haisee k*usettaja kilometrien päähän. Mene suoraan paikkakuntasi oikeusaputoimistoon ton listan kanssa. Pääset helpoimmalla.

Mitäs kuvittelet oikeusaputoimiston asiassa tekevän?

Vierailija
32/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sitä kelaa, ettei tämmösessä tilanteessa enää onnais tommonen kompromissi, mutta jos kerran natsaa, niin mikä ettei.

Jos nuo asiat tuli vuokranantajalta viestillä niin siinähän on valmiina puhelinnumero mihin olla yhteydessä. Nyt hopihopi soittamaan niin saat vielä tällä viikolla asiasta selvyyden. 💜

Vierailija
33/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnossa sallitaan normaali kuluminen, ei kymmenen vuotta vanhat tapetit ole enää uudenveroiset eikä tarvitsekaan olla. :) Mutta muutoksia asuntoon vuokralainen ei saa tehdä. Ei näistä normaalien ihmisten keskuudessa yleensä ole kovasti erimielisyyksiä.

Vuokrarahasta maksetaan asunnon yhtiövastike (taloyhtiöstä riippuen kaksiosta noin parisataa kuussa), lopusta maksetaan iso osa veroa ja sen jälkeen lopuilla maksetaan asunnon rempat ja sen jälkeenkin pitäisi jäädä viitisen prosenttia asunnon arvosta vuodessa voittoa. Tähän yltää nykyään vain suurimmissa kaupungeissa.

Eihän tuossa ap ollut mitään muutoksia tehnytkään, asunto jätetty siihen tilaan muutoksien osalta missä oli ollutkin ja siivottukin vielä perusteellisesti. Jotain rullaverhon asentamista tuskin kukaan muutenkaan pitää minään asunnon muutoksena.

Itse varmaan vuokra-asuntoon muuttaessani kuvaisin kämpän, samoin poismuuttaessani, jotta ahne vuokranantaja ei pääsisi vaatimaan mitään väärillä perusteilla.

Vierailija
34/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi. Tuollainen iltalypsy on laiton.

Jos ei ole roskia, seinät pyyhitty ja on imuroitu niin se on riittävä siivous. Olen tästä joskus itse vääntänyt ja voitin heittämällä. Lisäksi toi "puutteelista" ei tarkota mitään.

""makuuhuoneessa rullaverho: poistetaan, laskutus erillislaskulla"

Mutta kun tota listaa lukee siitä haisee k*usettaja kilometrien päähän. Mene suoraan paikkakuntasi oikeusaputoimistoon ton listan kanssa. Pääset helpoimmalla.

Mitäs kuvittelet oikeusaputoimiston asiassa tekevän?

Varmaan kehottaisivat soittamaan vuokranantajalle ja puhumaan asiasta...

Vierailija
35/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asunto on perussiivottu ja normaalisti pidetty, niin minun mielestäni se kuuluu kyllä vuokranantajalle laittaa se priimakuntoon seuraavaa asukasta varten, jos priimakuntoista asuntoa aikoo vuokrata. Tai sitten vuokraa vähemmän priimaa vähän halvemmalla. Samalla tavallahan omistusasunnon omistajatkin voivat joko rempata asunnon omalla kustannuksellaan myyntikuntoon, jolloin saavat paremman hinnan tai sitten myyvät vähän halvemmalla ja ostaja remontoi.

no eipä täällä meillä ainakaan asuntoyhtiö laita kämppiä kuntoon vaan voi olla homeinen tai huonokuntoinen kämppä ja annetaan suoraan seuraavalle asukkaalle,tarkastaja käy kokeintaan katsomassa asunnon  että suht koht siisti pintapuolisesti,maalaamiset jää asukkaalle,säästävät kaikessa

Vierailija
36/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, joko soitit ja mitä sanottiin?

Vierailija
37/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laadin vuokrasopimuksen, jossa on kohta kohdalta listattu siivouskohteet. Siis jääkaapin tasuta on imuroitava, lie den kyljet puhdistettava, lattiakaivot puhdistettava, ikkunat pestävä ja myös karmit pyyhittävä jne.

Lisäksi lopputarkastus tehdään yhdessä, vuokralainen ei vain jätä avaimia vaan yhdessä katsotaan, mikä on siivoamatta ja sitten hän päättää, siivoaako vai ei.

Kahdesti vuokralainen on joutunut maalauttamaan koko asunnon, koska lupaa kysymättä seinien väri oli vaihdettu.

Vierailija
38/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asunnon palohälytin, patteri ja kansi puuttuu/ korjataan kuntoon, laskutus asukaslaskutushinnaston mukaisesti 50€"

Jooh. Vanha patteri loppu just kun olin muuttamassa pois, joten en viitsinyt enää hankkia uutta patteria. Vanhan otin pois, ja jätin kannen hyllylle, jotta seuraava asukas huomaisi, että uusi patteri on tarpeen.

Miten tätä arvioidaan? Asuntoa oli siivoamassa useita ihmisiä, ja siihen kuului mm. kylppäripaneelien välisten rakojen hinkkaamista hammasharjalla. Ihmisten siisteyskäsitykset ovat toki erilaisia...

Saatan olla väärässäkin, mutta muistaakseni tämä oli edellisen asukkaan jäännöksiä.

Mutta joo, auttakaa mua hahmottamaan, missä määrin vika on mussa, ja missä määrin tää taas on vaan kohtuutonta touhua, jos missään.

Et todellakaan maksa. Vuokranantaja on joko vitun tyhmä tai kusettaa tahallaan. Haistatat v*tut, jos rupeaa ulisemaan jotain. 

Vierailija
39/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrot että palovaroittimen kansi on hyllyllä, löytyy sieltä.

Oletko samalla paikkakunnalla? Käy poistamassa se rullaverho yms. itse ja pyydä tarvittaessa kaveri avuksi. Reiät saat kitattua itse umpeen, tasoite maksaa rautakaupassa muutaman euron.

Jatkossa sitten osaat aina ottaa kuvat (vaikka kännyllä) kohteesta sisäänmuuttaessa, niin ei tarvitse miettiä oliko verhot jo seinässä vai ei. Samat kuvat kannattaa lähettää vuokranantajalle (jos ei hän niitä samalla ota) niin on asunnon kunnon arvioimisessa reilu peli molemmille sitten poismuuttaessa.

Eihän se kittaus riitä, pitää myös hioa ja maalata.

No höpöhöpö. Normaalia kulumista on muutama taulun reikä. Yleensäkin tosi moni asia on normaalia kulumista. No eipä oo tullu vastaan aiheesta kiistoja. Joka kerta olen koko takuuvuokran palauttanut. 

t. vuokranantaja

Vierailija
40/92 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan maksa. Vuokranantaja on joko vitun tyhmä tai kusettaa tahallaan. Haistatat v*tut, jos rupeaa ulisemaan jotain. 

Tämä taas on esimerkki käytöksestä, jolla aikuisten maailmassa ei pärjää.