minusta on tekopyhää ja järjetöntä väittää, että lasi alkoholia tuhoisi lapsen joulun
meillä on perinne hakea Alkosta pullo glögiä ja korkata se aattoiltana, vaikka lapset olisivat hereilläkin. ei parista lasillisesta mene mihinkään örvellyskuntoon ! lapset leikkivät, mies katsoo telkkaa ja minä luen uutta kirjaa samalla glögistä ja suklaasta nautiskellen. minusta on jotenkin tekopyhää tuo "annan lapselleni raittiin joulun".. vaikka muuten voidaan kyllä vetää sitä saunakaljaa ja siivoussidukkaa lasten nenän alla!
Kommentit (74)
Ap on idiootti! Vedän perseet joka päivä ja riepotan pentuja tukasta kun keittää yli mutta JOULUNA en juo. Jotain rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on sama kuin ite sanoisin että on turhanpäiväistä puhua Suomalaiseten ylipainosta ja lisääntyneestä diabeteksestä, koska itse en ole koskaan ollut ylipainoinen ja syön välillä herkkuja.
Autoilu pitää kieltää koska se tappaa.
Totta, on todellakin tekopyhää. Itse tulin perheestä jossa muistan ensiksi alkoholin käytön kulutukseen olleen 'normaalia', mutta seuraavana ja sitä seuraavana jouluna juotiin aina lisää ja lisää kunnes jouluista tuli sitä, että riideltiin, aina jotain ikävää sattui ja aloin pienestä pitäen vihaamaan joulua. Meni kauan aikaa, ennen kuin halusin uudelleen aloittaa edes aikuisena joulun juhlimista.
Nii'in, se on niin tekopyhää ajatella, että alkoholia kannattaisi juoda jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Totta, on todellakin tekopyhää. Itse tulin perheestä jossa muistan ensiksi alkoholin käytön kulutukseen olleen 'normaalia', mutta seuraavana ja sitä seuraavana jouluna juotiin aina lisää ja lisää kunnes jouluista tuli sitä, että riideltiin, aina jotain ikävää sattui ja aloin pienestä pitäen vihaamaan joulua. Meni kauan aikaa, ennen kuin halusin uudelleen aloittaa edes aikuisena joulun juhlimista.
Nii'in, se on niin tekopyhää ajatella, että alkoholia kannattaisi juoda jouluna.
*ettei alkoholia kannattaisi juoda jouluna
Ilman kyseistä kamppanjaa mulla ei olisi yhtään muistikuvaa lapsuuden jouluista, jolloin isä ei olisi ollut kaatokännissä. Olisiko ollut ensimmäinen tai toinen joulu kun kamppanjaa mainostettiin tv:ssä. Onko lapsesi lapsuus selvän joulun arvoinen?
Ihmeellisesti muiden tekemiset menevät aina ihmisten tunteisiin. Ainakin naisilla. Universumi on niin iso paikka, ettei minua ainakaan kiinnosta imisten pienet elämät ja touhut. Itse juon juuri niin paljon, kuin lystään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisesti muiden tekemiset menevät aina ihmisten tunteisiin. Ainakin naisilla. Universumi on niin iso paikka, ettei minua ainakaan kiinnosta imisten pienet elämät ja touhut. Itse juon juuri niin paljon, kuin lystään.
Sinusta on ihmeellistä, että ihmiset (etenkin naiset) eivät ole itsekeskeisiä ja oman edun tavoittelijoita, vaan pystyvät myös asettumaan toisen asemaan ja pitämään heikompien puolta? Kyllä on niin väärin, että joku yrittää puolustaa lapsia ja ajatella heidän parastaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta on ihmeellistä, että ihmiset (etenkin naiset) eivät ole itsekeskeisiä ja oman edun tavoittelijoita, vaan pystyvät myös asettumaan toisen asemaan ja pitämään heikompien puolta? Kyllä on niin väärin, että joku yrittää puolustaa lapsia ja ajatella heidän parastaan!
Ei yksinkertaisesti kiinnosta lasten, tai kenekään kärsimykset. En tiedä teistä, mutta minä ainakin elän oikeassa maailmassa, jossa luonnonvoimat ovat ainoa ja oikea auktoriteetti. En kai sitten ole empaattinen ihminen, koska ihmettelen niitä jotka itkevät jonkun autonalle jääneen tuntemattoman tenavan takia. Osaan kyllä asettua muiden asemaan, mutten vain oikeasti välitä. Anonyyminä voin kertoa tämän rehdisti. Muuten saisi kuulla kaiken näköistä ulinaa moraalinvartijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei nyt ole ihan kartalla.
Ei tuo "raitis joulu lapselle" -kampanja ole kohdistettu niihin perheisiin, joissa nautitaan fingerporillinen likööriä konvehtien kanssa, juodaan vinkkua ruokajuomana tai nautitaan terästettyä glögiä lahjakirjaa lukiessa.
Kun on ihan muunlaisia perheitä. Sellaisia, joissa jokainen juhlapyhä on syy ja sallimus vanhemmille - tai ainakin toiselle - vetää lärvät.
Vaikka ei mentäisikään ihan suomalaiskansallisiin sfääreihin - puukkoihin, puntareihin, kirveisiin ja lumihankeen ajettuihin perheisiin - niin ei ole oikein, että lapset joutuvat katselemaan harittavasilmäisiä ja sössöttäviä humalaisia isiä, nuhjuisia ja ärtyneitä krapulaisia äitejä, epäloogisesti käyttäytyviä vanhempia ja isovanhempia.
"Raitis joulu lapselle" on hyvä muistutus joillekin (muille kuin Ap:lle), että edes jouluna voisi ajatella muitakin ja olla korkkaamatta sitä kossua.
Juuri tuollaisen ääriajattelun takia on hyvä vetää ne lärvit lasten nähden. Alkoholi kuuluu maailmaan ja tähän todellisuuteen yhtenä osana kuten vaikkapa ne puukot ja rynnäkkökiväärit.
Ei se auta että sitä juomista piilotellaan lapsilta. Jos lapsilla on viihtyisää ja vanhemmat osaavat käyttäytyä niin ei ne lapset huomaa harittavia silmiä tai sössötystä mitenkään.
Tietenkin iltatoimet jne hoidetaan normisti ja kun lapset on saatu nukkumaan niin sitten korkataan uusia pulloja olutta enon ja sedän kanssa ja tanssitaan koko suvun voimin tuvan lattialla.
Suomalaisilla on niin kiero suhtautuminen alkoholiin joka kuuluu maailmaan sellaisena kun on ja on aina ollut yhtenä osana ihmiskunnan historiaa. Lapset on kehno ase syyllistää alkoholin käyttäjiä etenkin juhlapyhien aikaan.
Kieltolain kannattajat ja jeesustelijat voisivat mennä mieluummin itseensä ja miettiä omaa ongelmaansa alkoholin kanssa siellä pääkoppassaan.
Tälläkin hetkellä jossain päin maailmaa joku nauttii lastensa nähden alkoholia ja mitään pahaa ei tapahdu. Sitten on harmittavasti niitä harvoja perheitä joissa alkoholi ei sovi käyttäjänsä mielenterveydelle ja sattuu kamalia asioita. Alkoholi ei kuitenkaan niitä kamalia asioita tee vaan se ihminen joka on vakavasti mieleltään sairas.
Väsynyttä on syyttää alkoholia tuhon ja turmion juomaksi. Olisiko aika syyttää sitä ihmistä sen alkoholin sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksinkertaisesti kiinnosta lasten, tai kenekään kärsimykset. En tiedä teistä, mutta minä ainakin elän oikeassa maailmassa, jossa luonnonvoimat ovat ainoa ja oikea auktoriteetti. En kai sitten ole empaattinen ihminen, koska ihmettelen niitä jotka itkevät jonkun autonalle jääneen tuntemattoman tenavan takia. Osaan kyllä asettua muiden asemaan, mutten vain oikeasti välitä. Anonyyminä voin kertoa tämän rehdisti. Muuten saisi kuulla kaiken näköistä ulinaa moraalinvartijoilta.
Uskovaisilla ihmisillä on alkoholin ja lasten suhteen kamalan teennäinen moraali.
Lapset ovat etusijalla jne. Kuitenkin yksilölle se oma hyvä on aina oikeasti etusijalla. Hädän tullen on valitettavaa todeta että lasten vanhempi nälän tullen voi syödä omat lapsensa jos on pakko... Tämä on totuus. Myös mitä tulee nautintoihin niin se alkoholi nautitaan vaikka itse kuningas kieltäisi sen. Lapset syövät aina lunta vaikka siitä kielletään.
Kiellot eivät toimi koska yksilö haluaa kokea itsekkäästi nautintonsa. Silti vaikka alkoholia nautitaan humalaan asti on humalassa oleva vanhempi kykenevä huolehtimaan lapsistaan. Tämän todistaa myös se että meillä on alkoholi laillista ja silti vain pieni osa alkoholin käyttäjien lapsista otetaan huostaan. Yleisesti voidaan myös todeta että mitään räjähtävää perheongelmaa ei alkoholi ole aiheuttanut. Syynä lienee se että aikuinen ihminen on vastuullinen oli hän kovassa flunssakuumeessa tai humalassa.
Minä väitän että moni olisi myös humalassa vastuullinen työtehtävissä, toki huomioitavaa on muistuttaa että joissakin työtehtävissä alkoholi saattaa heikentää motoriikkaa ja tasapainoa sekä muistia liiallisesti nautittuna.
Osa porukkaa näkee alkoholin sellaisena mörkönä ettei sellaista mörköä ole oikeasti olemassakaan jos avaatte silmät tähän todellisuuteen missä tällä hetkellä elämme. Alkoholi on osa maailmaa, yrittäkääs kieltää se totuus.
Alkoholistien lapsena voin todeta sen suoraan. Kyllä minä olen hyvä ihminen ja hyvin kasvatettu vaikka joskus oli kyllä raskasta kuunnella äidin ja isän sössötystä ja riitoja. Silti olen huomannut että niitä riitoja ja sössötystä on niissäkin perheissä jossa alkoholia ei nautittu.
Olen alkoholistiperheen lapsi ja ex on alkoholisti. Vuosien absolutismin jälkeen sallin uuden, turvallisen mieheni kanssa meille lasin viiniä jopa jouluaterian kanssa, ja ehkä illemmalla jopa konjakin takan ääressä. Onneksi tiedän mikä on kohtuukäyttöä josta perhe ei mene rikki ja mikä ei.
Viestissä 6 ap sanoo ottavansa MUUTAMAN glögilasillisen. Miksi? Miksi täytyy ottaa alkoholia ollenkaan? Miksi tarvitset alkoholia jouluna?
Itse en ole alkoholin perään. Minusta on mukavaa olla aina ajokunnossa. Joskus nuorena täysikäisenä toki join lasillisen tai jotain 3 maksimissaan ravintolailloissa. Ihan vaan seuran vuoksi.
Vanhempanikaan eivöt oo juoneet alkoholia. Kellään läheisellä ei ole ollut alkoholismia.
Mikä siinä alkoholissa viehättää ja etenkin jouluna. Ahdistaako se joulu teitä vai mikä kumma?
Kyllä se MUUTAMA lasillinen jo käytöjsessä näkyy ja haittaa lapsia, vaikkeivät sanokaan.
Miksi sen juoman pitää olla alkoholipitoista. Miksei voida tunnelmoida alkoholittomilla.
Syynä on viinan himo tekosyihin vedoten. Halutaan saada päätä sekaisin.
Miksi lapsia pitäisi suojella alkoholilta nauttivilta aikuisilta?
Miksi aikuisia ei suojella alkoholilta nauttivilta aikuisilta?
Ehkä aikuiset jotka nauttivat alkoholia ovat suurimmalta osalta vastuullisia ihmisiä jotka hallitsevat käyttönsä ja käytöksensä.
Eli miksi lapsia pitää suojella sellaiselta asialta joka on yksi suuri osa tätä maailmaa missä lapset aikuisenakin sitten elävät?
Pitäisikö lapsia suojella myös armeijalta ja sodilta, jotka ovat myös osa tätä maailmaa?
Eikö näistä asioista voi keskustella rehellisesti lasten kanssa eikä piilotella?
Usein kaupungilla lasten kanssa asioineena olen juoppoja kohdatessa maininnut että nuo ihmiset ovat nauttineet liikaa alkoholia ja ovat muuten ihan tavallisia ihmisiä. Kannattaa varoa pienenä kulkemasta heidän läheltä sillä juoppo voi horjahtaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen juoman pitää olla alkoholipitoista. Miksei voida tunnelmoida alkoholittomilla.
Syynä on viinan himo tekosyihin vedoten. Halutaan saada päätä sekaisin.
Yleensä suurimmalla osasta ihmisistä alkoholista tulee euforinen ja rento sosiaalinen olo.
Ehkä sinun ei pidä nauttia alkoholia jos se lääkityksen tai tuntemattoman neurologisen syyn takia aiheuttaa sinulle sekavuustiloja.
Keskustele asiasta lääkärin kanssa oikeasti.
Se että joku nauttii alkoholi ties minkä motiivin takia ei ole sinun asiasi. Olisin lähinnä huolissani tuosta sekavuus maininnastasi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole alkoholin perään. Minusta on mukavaa olla aina ajokunnossa. Joskus nuorena täysikäisenä toki join lasillisen tai jotain 3 maksimissaan ravintolailloissa. Ihan vaan seuran vuoksi.
Vanhempanikaan eivöt oo juoneet alkoholia. Kellään läheisellä ei ole ollut alkoholismia.
Mikä siinä alkoholissa viehättää ja etenkin jouluna. Ahdistaako se joulu teitä vai mikä kumma?
Kyllä se MUUTAMA lasillinen jo käytöjsessä näkyy ja haittaa lapsia, vaikkeivät sanokaan.
Miksi ihmeessä pitää olla ajokunnossa tai suunnitella elämä siten että hankkii auton?
Voihan elää autottomastikin jos alkoholi maistuu ja suunnitella myös muun elämän autottoman näkökulmasta.
Miksi ihmeessä kerrot meille anonyymisti suvustasi O_0 ootko joku tosi merkittävä alkoholia vastustava henkilö ja suuri joulun ystävä?
Vastustatko myös kannabiksen laillistamista? Kannabis laillistettiin kolmessa uudessa osavaltiossa Yhdysvalloissa eilen. Mitä mieltä olet kieltolakien toimivuudesta käytännössä "merkittävä alkoholia vastustava henkilö"?
O_o Uskotko jeesukseen?
Joulu ilman viinaa ei ole joulu :)
Alkoholi on luonnollista kirjoitti:
Väsynyttä on syyttää alkoholia tuhon ja turmion juomaksi. Olisiko aika syyttää sitä ihmistä sen alkoholin sijaan?
Moni ei tiedä että pahat henget kulkeutuvat alkoholin kautta ihmisen sieluun ja valtaavat ruumiin. Ajan myötä ihminen altistuu niin paljon synnille että hän ei koskaan pääse Taivaisiin Jeesuksen valtakuntiin.
Mä olen lapsena nähnyt monia kännintäyteisiä jouluja. Yhtenä jouluna isäni sammui, kinkku oli uunissa ja pelkäsin koko ajan, että sattuu joku tulipalo koska isäni ei ollut tietoinen maailmanmenosta. 16 vuotta katselin alkoholismia sairastavaa isääni.
Silti minustakin on ihan ok juoda lasillinen viiniä tai avata se kaljapullo oli se sitten jouluna tai uutena vuotena.
VALTAVASTI kaikesta "tietävä" Martina Aitolehtikin on sanonut:
http://www.mtv.fi/viihde/muut/artikkeli/raskaana-oleva-martina-viinilasillinen-silloin-talloin-ei-haittaa/2982194