Aion juoda lasin viiniä joulupöydässä, vaikka imetän
Tulkaa haukkumaan alkkikseksi, te av-palstan pyhimysmammat! Saatanpa ottaa myös yhden oluen saunan jälkeen tänään.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään viinistä ja juon sitä melkeimpä aina kun on tarjolla ja sen verran kun sattuu maistumaan. Imetän vauvaa (tai no nykyään taaperoa) ihan vapaasti mitään varoaikoja laskematta. Siihen ei yksinkertaisesti ole mitään perusteita joten miksi yrittäisin hurskastella tuollaisella? Sanomattakin on selvää ettei vauvaa tai isompaa lasta hoideta humalassa.
Annan myös katsoa piirrettyjä, syödä joskus eineksiä (niitä jotka kelpaa myös itselle ruuaksi), sateella en jaksa ulkoilla, välillä menee kaksi viikkoa imuroimatta ja mitähän vielä...
Ihanaa kun ei tarvii perustaa muiden mielipiteistä tai suorittaa äitiyttä, todella nautin mun elämästä!
T. Nuori äiti
Mihikähän perustuu tuo väite ettei sillä olisi mitään perusteita? Tuosta on tehty runsaasti tieteellistä tutkimusta, että maidon alkoholipitoisuus vastaa veren alkoholipitoisuutta.
Nuorten äitien ei tarvitse luottaa tieteelliseen tutkimukseen. Riittää kun yks bloggari joskus sano että joi ja imetti eikä siitä seuraa vauvalle mitään, ja kun yks toinenkin sano hiekkalaatikolla samaa niin kyllä kai sitä nyt saa juoda ja imettää. Kyllä ihmisellä pitää olla oikeuksia tehdä asioita, ei nuorilta äideiltä voi mitään kuitenkaan mitään vaatia. Ei esim. sitä että laittaisi lapsensa hyvinvoinnin viinan edelle.
"Yksinkertainen laskutoimitus kertoo, että äidin pitää olla aika järkyttävässä jurrissa, jotta saa johdettua vauvaansa enemmän etanolia kuin d-vitamiinitipoista. Maidon promille kuulostaa hurjalta, mutta desissä se on yhtä kuin millilitran kymmenesosa. Tällaista alkoholitippaa ei vauvan verestä pystytä edes havaitsemaan."
http://yle.fi/uutiset/3-6833868
Ihan vain varmuuden vuoksi - palstalla kun näyttää pesivän ihan ihmeellisiä ihmisiä, joilla ei ole mittaluokista minkäänlaista käsitystä... Mut eihän Suomessa saa raskausaikanakaan syödä graavikalaa, edes itse valmistettuna vaikkei se graavaus siinä ongelma olekaan... Lapsi heitetään pesuveden mukana vähän liiankin usein ikkunasta ulos.
Onko tämä ketju yhden trollin täyttämä, vai onko ihmiset oikeasti näin tietämättömiä. Ei sillä ole maidon juomakelpoisuuden kannallta mitään väliä juoko lasin vai viisi. Ainoa asia millä on merkitystä, on se pystyykö hoitamaan vauvaa/lasta. Eli imettävällä äidillä ja isällä ihan sama mahdollisuus juoda se ruokajuomansa ja velvollisuus huolehtia jälkeläisistään.
En ole ikinä nähnyt tai kuullut aikuisesta ihmisestä, jolla kilahtaisi _lasillinen_ viiniä päähän! Ootteko tosissanne? :D
Viina ei ole mitään mitä välttämättä tarvisi.. Eikä tupakki eikä mikään, mikä kielletään raskausaikana.
Jos elämä on kivaa vain jos saa ottaa alkoa niin on jotain pielessä, vai mitä?
En minä halua lähteä koittamaan saanko vauvalleni aivovaurion tai tuhoanko hänen maksansa siksi, että saan itse olla humalassa. Raskausaikana EI juoda ja imettäessä pidetään varoaika. Hyvin yksinkertaista.
Väiti olet rasittava jankkaaja. Vaikka kuinka varoit sitä alkoholia raskaus- ja imetysaikana, niin viestiesi sisällön ja viestittelytyylisi perusteella vahinko on silti tapahtunut, sillä olet siirtänyt yksinkertaisia geenejäsi eteenpäin. Huonojen geenien aiheuttamat ongelma olisi vielä ehkä estettävissä, jos kasvuolosuhteet olisi hyvät, mutta teillä lapset joutuvat elämään yhdessä sinun ja miehesi kanssa. Miten sulla on muuten aikaa palstailla noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdenkään lääkärin en ole koskaan kuullut lasillista kieltävän äidiltä imetysaikana.
Monen avmammam kylläkin.
Olen ottanut useamman kerran lasillisen imetysaikana, joskus ollut pumpattua maitoa ja joskus ei. Jekovit tipat sisältää saman verran puhdasta alkoholia kuin 100ml 0.5 promillista maitoa.
Lähde tälle jekovit väitteelle?
Itse en noita tippoja edes käyttäisi, ne kaikista surkeimpia mitä tulee D-vitamiineihin. Öljyn kanssa imeytyy paremmin. Ja iso miinus, jos alkoholia on muka noin paljon!http://www.hs.fi/m/elama/a1442287886068
Ymmärrän kyllä että moni karsastaa alkoholia jopa ihan lasten kanssa, mutta kohtuukäyttäjiä on turha moralisoida.
Varmasti pystyt etsimään myös tutkimuksia aiheesta eri tietokannoista.
Yhden tai kaksi lasia viikossa. Eihän tuossa sanottu jekoviteista mitään? Asia sallitaan siksi, etteivät äidit tuntisi syyllisyyttä alkonkäytöstään, joka voi olla pahempi lapselle. Mieti nyt vihainen äiti, jota vituttaa kun isä saa vetää niin paljon kuin huvittaa?! Jäisi imetys aika monella suomimammalla väliin, jos suositus olisi ei tippaakaan. Ja lisäksi joutuisi katselemaan monia uhriutuvia marttyyrimammoja valittamassa. Lääkäreiden täytyy tarkastella ja miettiä asian vaikutuksia vähän suuremmassa mittakaavassa. Sinä et varmaan tätä tiennyt?
Parempi on silti olla ottamatta riskiä, suositukset muuttuu koko ajan. Etenkin alkoholin suhteen on alettu ymmärtää koko ajan paremmin, että pienetkin määrät ovat haitallisia.
Kyllä se syy, miksi kohtuujuominen sallitaan, löytyy ihan tieteen puolelta: Jos äidin elimistön alkoholipitoisuus on vaikkapa 0,15 promillea, on rintamaidon alkoholipitoisuus myös 0,15 promillea = 0,0015 prosenttia. Tällainen lukema ei ole verrattavissa edes d-vitamiiniin, pikemminkin perus hedelmäsoseeseen.
Ja toisekseen: suosituksia ei todellakaan laadita siltä pohjalta, että "sallitaan" (siis jätetään valistamatta) jokin haitallinen/mahdollisesti haitallinen asia vain sen takia, että muuten joku mamma suuttuu ja lopettaa imetyksen :) Pikemminkin asia on niinpäin, että jos meillä olisi todellinen syy epäillä näinkin pienten alkoholipitoisuuksien esiintymistä imeväisikäisen ravinnossa haitalliseksi lapsen kasvulle ja kehitykselle, imetystä ei suositeltaisi mikäli äiti juo ja piste. Sillä siinä mainitsemassasi suuremmassa mittakaavassa lääkärin näkökulmasta korvike ei ole mitään myrkkyä, varsinkaan jos vaihtoehtona on alkoholivauriot.
Ja sanotaan nyt ihan disclaimerina, että jos joku ei halua juoda imetysaikana, ok. Jos haluaa pitää varoaikoja ja tehdä sen pumppaus-tuttipulloshown yhden viinilasillisen takia, tee vain näin ihan rauhassa. Tai jos ihan yksinkertaisesti pitää sopimattomana sitä, että tuore äiti haluaa juoda, ei ole minun asiani. Mutta se minua sieppaa, että tällaisia uskomuksia, mielipiteitä ja tarpeettomia käytäntöjä levitetään kuin ne olisivat todistettua, tieteellistä faktaa. Ei. Ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdenkään lääkärin en ole koskaan kuullut lasillista kieltävän äidiltä imetysaikana.
Monen avmammam kylläkin.
Olen ottanut useamman kerran lasillisen imetysaikana, joskus ollut pumpattua maitoa ja joskus ei. Jekovit tipat sisältää saman verran puhdasta alkoholia kuin 100ml 0.5 promillista maitoa.
Itse en noita tippoja edes käyttäisi, ne kaikista surkeimpia mitä tulee D-vitamiineihin. Öljyn kanssa imeytyy paremmin. Ja iso miinus, jos alkoholia on muka noin paljon!http://www.hs.fi/m/elama/a1442287886068
Ymmärrän kyllä että moni karsastaa alkoholia jopa ihan lasten kanssa, mutta kohtuukäyttäjiä on turha moralisoida.
Yhden tai kaksi lasia viikossa. Eihän tuossa sanottu jekoviteista mitään? Asia sallitaan siksi, etteivät äidit tuntisi syyllisyyttä alkonkäytöstään, joka voi olla pahempi lapselle. Mieti nyt vihainen äiti, jota vituttaa kun isä saa vetää niin paljon kuin huvittaa?! Jäisi imetys aika monella suomimammalla väliin, jos suositus olisi ei tippaakaan. Ja lisäksi joutuisi katselemaan monia uhriutuvia marttyyrimammoja valittamassa. Lääkäreiden täytyy tarkastella ja miettiä asian vaikutuksia vähän suuremmassa mittakaavassa. Sinä et varmaan tätä tiennyt?
Parempi on silti olla ottamatta riskiä, suositukset muuttuu koko ajan. Etenkin alkoholin suhteen on alettu ymmärtää koko ajan paremmin, että pienetkin määrät ovat haitallisia.
Kyllä se syy, miksi kohtuujuominen sallitaan, löytyy ihan tieteen puolelta: Jos äidin elimistön alkoholipitoisuus on vaikkapa 0,15 promillea, on rintamaidon alkoholipitoisuus myös 0,15 promillea = 0,0015 prosenttia. Tällainen lukema ei ole verrattavissa edes d-vitamiiniin, pikemminkin perus hedelmäsoseeseen.
Ja toisekseen: suosituksia ei todellakaan laadita siltä pohjalta, että "sallitaan" (siis jätetään valistamatta) jokin haitallinen/mahdollisesti haitallinen asia vain sen takia, että muuten joku mamma suuttuu ja lopettaa imetyksen :) Pikemminkin asia on niinpäin, että jos meillä olisi todellinen syy epäillä näinkin pienten alkoholipitoisuuksien esiintymistä imeväisikäisen ravinnossa haitalliseksi lapsen kasvulle ja kehitykselle, imetystä ei suositeltaisi mikäli äiti juo ja piste. Sillä siinä mainitsemassasi suuremmassa mittakaavassa lääkärin näkökulmasta korvike ei ole mitään myrkkyä, varsinkaan jos vaihtoehtona on alkoholivauriot.
Ja sanotaan nyt ihan disclaimerina, että jos joku ei halua juoda imetysaikana, ok. Jos haluaa pitää varoaikoja ja tehdä sen pumppaus-tuttipulloshown yhden viinilasillisen takia, tee vain näin ihan rauhassa. Tai jos ihan yksinkertaisesti pitää sopimattomana sitä, että tuore äiti haluaa juoda, ei ole minun asiani. Mutta se minua sieppaa, että tällaisia uskomuksia, mielipiteitä ja tarpeettomia käytäntöjä levitetään kuin ne olisivat todistettua, tieteellistä faktaa. Ei. Ole.
Ja järjestäen aina, kun tuo matemaattinen fakta on käyty läpi, joku väiti hyökkää huutamaan että jos et voi olla lapsesi takia juomatta niin lapsi pois!!!! Alkkis!!1 Viina on näköjään kaikki kaikessa!!!1 (vaikka kukaan ei ole puhunut mistään säännöllisestä humalajuomisesta vaan nimenomaan noista satunnaisista kerroista ja määristä jotka eivät aiheuta äidille humalaa eivätkä nosta maidon promilleja mitenkään havaittavalle tasolle)
Kyllä musta vaikuttaa siltä että tää oma periaatteellinen juomattomuus kiristää täällä aika paljon eräillä hermoa, tosi surullista jos toisten kohtuullinen satunnainen viininjuonti on tärkein keino päästä tuntemaan itsensä paremmaksi ihmiseksi ja äidiksi.. no mutta, ilonsa kullakin!
T. Nuori viinimutsi ps. Olen itsekin yliopistosta valmistunut enkä perusta mielipiteitä tai toimintatapoja blogikirjoituksiin, arvostan empiirisesti tuotettua tietoa, tilastollista ja matemaattisia perusteluja ja tiedon ja lähteiden kriittistä arviointia ;)
Viikonloppuna voisin ottaa vähän viiniä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen avmammam kylläkin.
Ja järjestäen aina, kun tuo matemaattinen fakta on käyty läpi, joku väiti hyökkää huutamaan että jos et voi olla lapsesi takia juomatta niin lapsi pois!!!! Alkkis!!1 Viina on näköjään kaikki kaikessa!!!1 (vaikka kukaan ei ole puhunut mistään säännöllisestä humalajuomisesta vaan nimenomaan noista satunnaisista kerroista ja määristä jotka eivät aiheuta äidille humalaa eivätkä nosta maidon promilleja mitenkään havaittavalle tasolle)
Kyllä musta vaikuttaa siltä että tää oma periaatteellinen juomattomuus kiristää täällä aika paljon eräillä hermoa, tosi surullista jos toisten kohtuullinen satunnainen viininjuonti on tärkein keino päästä tuntemaan itsensä paremmaksi ihmiseksi ja äidiksi.. no mutta, ilonsa kullakin!
T. Nuori viinimutsi ps. Olen itsekin yliopistosta valmistunut enkä perusta mielipiteitä tai toimintatapoja blogikirjoituksiin, arvostan empiirisesti tuotettua tietoa, tilastollista ja matemaattisia perusteluja ja tiedon ja lähteiden kriittistä arviointia ;)
Viikonloppuna voisin ottaa vähän viiniä!
Heh, no tuohon ei voi kuin todeta, että 2+2=4 on yhtäkuin 4 on yhtäkuin 4, eikä oikea vastaus riipu siitä kuka kysymykseen vastaa.
Minua ei niinkään hämmennä jonkun periaatteet kuin se, että niihin nojaten sivuutetaan kaikenlainen objektiivisuuteen ja rationaalisuuteen viittaava ja perustellaan asioita ties millä liibalaaballa. Kun sitä selvinpäin oloa lasta hoitaessa voisi perustella ihan oikeillakin syillä (mm. koordinaatiokyvyn ja regointinopeuden heikkeneminen päihtyneenä, mikä vaikuttaa erityisesti sylivauvaa käsiteltäessä) niin miksi, miksi se yleisin perustelu on sellaisten alkoholipitoisuuksien haitallisuus lapsen elimistössä joita a) ei nykytekniikalla kyetä edes havaitsemaan ja b) löytyy ihan tavallisista ruoka-aineistakin? Uskooko nämä ihmiset myös homeopatian olevan oikeaa lääketiedettä (ainakin periaate on ihan sama), sekä rokotteiden sisältävän mikrosiruja tai vähintäänkin aiheuttavan autismia?
A, b , c, d ,e , f ,g.... jankkaaja osaa aakkoset.
Oikeasti, ota se viinilasillinen, ei ketään kiinnosta. Voi että sä olet säälittävä. Mua rupee oikeasti ihan tosissaan huolettamaan sun mielenterveys.
Kysehän oli ketjussa, kuten aiemmissakin siitä, ettei imetettäis kun on ottanut viiniä, tai ettei oltasi päissään lasten seurassa.
Ei asia oikeasti ole sen monimutkaisempi. Ketään ei kiinnosta otatko sä lasin viiniä jouluna tai arkena, mut lasten turvallisuus täytyy aina laittaa ykköseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään viinistä ja juon sitä melkeimpä aina kun on tarjolla ja sen verran kun sattuu maistumaan. Imetän vauvaa (tai no nykyään taaperoa) ihan vapaasti mitään varoaikoja laskematta. Siihen ei yksinkertaisesti ole mitään perusteita joten miksi yrittäisin hurskastella tuollaisella? Sanomattakin on selvää ettei vauvaa tai isompaa lasta hoideta humalassa.
Annan myös katsoa piirrettyjä, syödä joskus eineksiä (niitä jotka kelpaa myös itselle ruuaksi), sateella en jaksa ulkoilla, välillä menee kaksi viikkoa imuroimatta ja mitähän vielä...
Ihanaa kun ei tarvii perustaa muiden mielipiteistä tai suorittaa äitiyttä, todella nautin mun elämästä!
T. Nuori äiti
Mihikähän perustuu tuo väite ettei sillä olisi mitään perusteita? Tuosta on tehty runsaasti tieteellistä tutkimusta, että maidon alkoholipitoisuus vastaa veren alkoholipitoisuutta.
Niin, ja yhden lasillisen jälkeen se pitoisuus on alle puoli promillea, joten sillä ei ole lapseen mitään vaikutusta. Korkeampikaan promillemäärä ei ole lapselle haitaksi, mutta jos äiti on oikeasti humalassa (mitä siis yksi lasillinen ei saa aikaan), lapsen käsittely voi olla epävarmaa.
Väiti kirjoitti:
A, b , c, d ,e , f ,g.... jankkaaja osaa aakkoset.
No eihän tuossa ollut kuin vasta seitsemän ensimmäistä...
Vierailija kirjoitti:
Aion juoda lasin viiniä joulupöydässä, vaikka imetän Tulkaa haukkumaan alkkikseksi, te av-palstan pyhimysmammat! Saatanpa ottaa myös yhden oluen saunan jälkeen tänään.
So what? Miksi sun piti tulla tuo asia tänne palstalle kertomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Nuori äiti
Niin, ja yhden lasillisen jälkeen se pitoisuus on alle puoli promillea, joten sillä ei ole lapseen mitään vaikutusta. Korkeampikaan promillemäärä ei ole lapselle haitaksi, mutta jos äiti on oikeasti humalassa (mitä siis yksi lasillinen ei saa aikaan), lapsen käsittely voi olla epävarmaa.
Eli ei perustu mihinkään. Näin arvelinkin, koska kyseessä on ihan yleisesti tunnettu fakta.
Äh, tää taitaa olla se mun kestofani, mut nyt oon kyllä jo tosi pettynyt. 10 aloitusta samasta aiheesta ihan skitsosti ja ihan outoo jankkaamista.
Sä oot ollu ihan ok tähän asti mut alkkiksista jotka laittaa alkon ennen lapsia, en tykkää yhtään. Hyi häpeä ittees ja hae apua.
Väiti kirjoitti:
Oikeasti, ota se viinilasillinen, ei ketään kiinnosta. Voi että sä olet säälittävä. Mua rupee oikeasti ihan tosissaan huolettamaan sun mielenterveys.
Kysehän oli ketjussa, kuten aiemmissakin siitä, ettei imetettäis kun on ottanut viiniä, tai ettei oltasi päissään lasten seurassa.
Ei asia oikeasti ole sen monimutkaisempi. Ketään ei kiinnosta otatko sä lasin viiniä jouluna tai arkena, mut lasten turvallisuus täytyy aina laittaa ykköseksi.
Minulleko tämä oli osoitettu? En käsittääkseni ole tuonut millään tavalla esiin omia juomatottumuksiani. Mutta jos tämä nyt on jotenkin olennaista, mielestäni alkoholi ja lasten läsnäolo eivät sovi yhteen monistakin syistä. Sellainen väite ei kuitenkaan pidä paikkaansa, että juominen estäisi imetyksen maidon alkoholipitoisuuden takia. Valitan, mutta näin se vain on. Eikä siinä adhominemit paljoa auta.
70&72
Apua kuinka tyhmiä ihmisiä täällä on??:D eikö tule mieleen etsiä tutkimuksista fakta tietoa alkoholista ja imetyksestä?
väännetään nyt rautalangasta:
1. Alkoholi imeytyy äidinmaitoon, mutta niin vähän että äidin pitäisi olla alkoholimyrkytyksessä että maidossa olisi enempää % kuin vauvojen jekovit D vitamiini valmisteessa. Alkoholi äidinmaidossa vastaa veren promillepitoisuutta, esim. 2promillen humala=0.02%maidossa joka on niin pieni määrä että hedelmäsoseessakin on enemmän.
2. Tilanne jossa imettävä äiti ja isä vetävät kännit lapsen mennessä nukkumaan, ei ole oikein jos paikalla ei ole selvinpäin olevaa aikuista joka käsittelee vauvaa. Vauvan käsittely humalassa on kiellettyä. Sama tilanne korvikkeen kanssa=ei saa käsitellä vauvaa kännissä.
3. Tilanne jossa imettävä äiti vetää kännit ja isä on selvinpäin on ok jos äiti ei nosta vauvaa eikä muutenkaan käsittele. Imetys on silloin ok jos selvinpäin oleva isä nostaa vauvan rinnalle. Tai sitten äiti voi pumpata humalassa maitoa ja isä juottaa tuttipullosta. Sama tilanne korvikkeen kanssa, isä voi juottaa tuttipullosta, äiti ei.
Tieteellinen fakta on että maidossa ei voi olla niin suurta määrää alkoholia, että siitä olisi haittaa tai että sitä voisi mitata mitenkään vauvan verestä. Väärän tiedon levittäminen (kännissä ei saa imettää ettei vauvaki tuu kännii!!1) voi johtaa siihen, että äidit lopettavat imetyksen aikaisin, kun imetys rajoittaa elämää. Liittyykää Facebookissa imetyksen tuki ryhmään jos imetykseen liittyvät asiat mietityttää, siellä koulutetut tukiäidit vastaa kysymyksiin.
Ja tästä taas näkee miten naisten älykkyys laskee imetysaikana.
Se on niin vitun totista puuhaa pitää piltti elossa ja vanne kiristää päätä jatkuvasti...
Ei skarppiudesta ja huumorintajusta tietoakaan.
Voi vitun emakot😁