8-vuotias heitti lautasen lattialle, eikä suostunut siivoamaan.
Tänään aamiaisella. Olen niin väsynyt tähän jatkuvaan taisteluun. Suuttui kun sanoin, että pitää olla villapaita tai huppari kouluun, pelkkä tee-paita ei riitä. Eikä suostunut laittamaan lisää vaatteita vaan lähti tee-paidassa kouluun.
Kommentit (81)
Tän on pakko olla trollilanka? Onhan? Ei kai kukaan "kasvata" lapsiaan näin?
Läimäytä sitä.
Nykysukupolvien käytösongelmat johtuvat yksinomaan kurittomasta kasvatuksesta. Suuri ikäluokka, jolle ruumiillinenkin kuritus oli lapsena arkipäivää, on tällä hetkellä tasapainoisin ja sivistynein ikäluokka. Koulusurmaajat ja muut väkivaltaiset sekopäät ovat vapaan kasvatuksen tulos.
Poika taitaa olla kusipää. Jotkut lapset (ja aikuiset) vain ovat.
Ehkä palstan viisaat kasvattajat voisivat nyt jättää neuvonsa vähemmälle - kyseessähän on selvästi pitkäaikainen ongelma, jota on jo yritetty ratkoa hyvällä ja pahalla ihan äidin äärirajoille asti.
Ja ap, sivuuta suurin osa kärkevistä kommenteista. Voisitko etsiä perheneuvolasta toisen ihmisen, joka osaisi auttaa teitä paremmin? Kuulostaa siltä, että tarvitsette ammattiapua ettekä palstaneuvoja.
Toivottavasti tilanteenne paranee ja rauhoittuu!
Vierailija kirjoitti:
Tän on pakko olla trollilanka? Onhan? Ei kai kukaan "kasvata" lapsiaan näin?
Mitä me tehdään väärin mielestäsi? Me toiminne perheneuvolan ja lastenpsykiatrin ohjeiden mukaan. Lisäksi meillä on ollut tukena varhaiskasvatuksen sosiaalityöntekijä. Mitään diagnooseja ei kuitenkaan ole, ei neuroligisia eikä muutakaan.
Ikävä kyllä mistään ei ole oikein apua. Alan menettää toivonu tämän lapsen suhteen. Muutama päivä saattaa mennä ihan normaalisti, kunnes tulee taas jotain: kiusaamista tai tappelua koulussa ja kotona ei totella yhtään.
Onneksi tänään mies hoitaa pojan kouluun. Tappelevat nytkin yläkerrassa koska poika ei halua lähteä.
Hierot naaman siihen lautaseen lattialla, eikä seuraavaa ateriaa tule ennen siivousta. Sossun tädeille kiistät kaiken. Joka kuritta kasvaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä seuraamuksia näillä teoilla oli? Jos ei mitään, niin muutosta tuskin on odotettavissa ihan vähään aikaan... Kuulostaa siltä, että teillä talossa määrää 8-vuotias lapsi. Ei hyvä.
Käskin ensin siivoamaan ruuat ja sirpaleet lattialta. Kieltäytyi. Minulla oli siinä 20 minuuttia aikaa saada kolme lasta valmiiksi kouluun. Sanoin kiukuttelijalle, että puhutaan tästä illalla.
Mitä seuraamuksia pitäisi antaa?
"Saada kolme lasta valmiiksi kouluun." Ei terveitä kouluikäisiä tarvitse (tai pitäisi tarvita) laittaa valmiiksi kouluun, ne tekevät sen ihan itse. Ekaluokkalaisen auttamisen ymmärrän, mutta kyllä sitä isommille pitäisi jo antaa vastuu itse itsensä huolehtimisesta koulukuntoon.
Ruokaa ei tipu, viikkorahat pois hetkeksi ja kielto peleihin, nettiin, tai telkkariin. Varmuuden vuoksi älypuhelimen takavarikko. Tuon ikäisille kuitenkin se on ostettu, vaikkei pitäisi.
Mikä näitä nykyajan vanhempia vaivaa, kun ei osata jälkikasvua pitää ruodussa? Vaatii aikaa ja vaivaa, mutta niin se niiden lasten väsääminenkin. Kuka määrää?
Tuolla ap:n kuvailemalla käytöksellä tuon ikäisellä lapsella on jo jotakin isompaa ongelmaa. Syy olkoon mikä hyvänsä, mutta kuitenkin.
Antisosiaalinen persoonallisuus ja tuleva rikollinen
Aiheeseen toivottavasti liittymättä. Aikuisia psykopaatteja tutkittaessa on havaittu käytöksen alkaneen jo varhaislapsuudessa. Perhe on tukenut ja hyssytellyt ongelmaa. Sitten alkavat ne kaikenmaailman eläinrääkkäykset ja lopulta oletkin esimerkiksi Norjan vankilassa vangivartijoita kiusaamassa joukkomurhan jälkeen. Breivik. Niitäkin vartijoita pitää vaihtaa säännöllisesti, ettei pääse manipuloimaan liikaa.
Olisi se varmaan järkytyksen paikka, kun huomaisi oman lapsensa olevan ihan oikeasti paha ja läpimätä luonne yhteiskunnan kannalta. Kaikki se vaiva, toiveet ja sitten lopputulos. Mikä arpa osui kohdalle. Voin hyvin kuvitella, että alkaa voimakas kieltäminen, että eihän tässä näin pitänyt käydä.
Sillä välin normaalisti venkoilevilta lapsilta vain luulot pois heti kättelyssä. Tarpeeksi katsellut kaupoissa itkupotkuraivarilapsia, joille vanhemmat yrittävät puhua järkeä. Ei se pieni ihmistaimi tajua siitä sillä hetkellä mitään ja käyttää valtaa, koska tietää saavansa huomiota. Tiukka nappaus kainaloon ja poistuminen paikalta. "Sinulta ei kysytä."
Sä tarviit kasvatusapua. Ei mun lapset ikinä olis uskaltanut heittää astioita lattialle.
Joko sulla ei ole yhtään auktoriteettia, olet sen hukannut heti kättelyssä tai sitten mäkätät niin paljon, ettei sun sanoillasi ole enää yhtään painoarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa ei tipu, viikkorahat pois hetkeksi ja kielto peleihin, nettiin, tai telkkariin. Varmuuden vuoksi älypuhelimen takavarikko. Tuon ikäisille kuitenkin se on ostettu, vaikkei pitäisi.
Mikä näitä nykyajan vanhempia vaivaa, kun ei osata jälkikasvua pitää ruodussa? Vaatii aikaa ja vaivaa, mutta niin se niiden lasten väsääminenkin. Kuka määrää?
Ei tuollaiset keinot auta jos vanhemman sanalla ei ole arvovaltaa. Vanhempi ei saa hukata auktoriteettiaan. Silloin ei tarvita mitään tuommosia rangaistuksia jos alun perin auktoriteetti on hanskassa. Ei lapsi sillä opi tottelemaan, että otetaan kännykkä pois. Lapsen pitää kunnioittaa vanhempaansa jo lähtökohtaisesti.
Muistan lapsuudesta, kun opettaja sanoi, että hiljaisuuden ja työrauhan aikana haluaa kuulla nuppineulankin putoavan lattialle. Meitä oli aika iso lauma, jotka auliisti toteltiin. Kun oli sitä auktoriteettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiset keinot auta jos vanhemman sanalla ei ole arvovaltaa. Vanhempi ei saa hukata auktoriteettiaan. Silloin ei tarvita mitään tuommosia rangaistuksia jos alun perin auktoriteetti on hanskassa. Ei lapsi sillä opi tottelemaan, että otetaan kännykkä pois. Lapsen pitää kunnioittaa vanhempaansa jo lähtökohtaisesti.
Ihmisluonto oppii myös nopeasti keinot saada haluamansa. Siksi me ollaan toistaiseksi vielä hengissä. Lapset huijaavat minkä kerkiävät. Alan ammattilaiset saavat välillä kuunnella korvat punaisena, mitä joku pikku natiainen oikeasti touhuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä seuraamuksia näillä teoilla oli? Jos ei mitään, niin muutosta tuskin on odotettavissa ihan vähään aikaan... Kuulostaa siltä, että teillä talossa määrää 8-vuotias lapsi. Ei hyvä.
Käskin ensin siivoamaan ruuat ja sirpaleet lattialta. Kieltäytyi. Minulla oli siinä 20 minuuttia aikaa saada kolme lasta valmiiksi kouluun. Sanoin kiukuttelijalle, että puhutaan tästä illalla.
Mitä seuraamuksia pitäisi antaa?
"Saada kolme lasta valmiiksi kouluun." Ei terveitä kouluikäisiä tarvitse (tai pitäisi tarvita) laittaa valmiiksi kouluun, ne tekevät sen ihan itse. Ekaluokkalaisen auttamisen ymmärrän, mutta kyllä sitä isommille pitäisi jo antaa vastuu itse itsensä huolehtimisesta koulukuntoon.
Koulusta voi myöhästyä. Mä olisin selvittänyt asian heti saman tien ja sitten päästänyt vasta kouluun. Illalla puhuminen on jo liian myöhäistä, asiat pitää selvittää heti tuoreeltaan. Jos kerran noin vakavasta konfliktista on kyse.
Ulos ei lähdetä liian vähissä vaatteissa. Siitä pidetään kiinni vaikka lapsi kuinka huutais.
Täytyy tosiaan kasvattajan muistaa, että lapsen muisti on lyhyt. Ei koiraakaan rankaista tuntien päästä, kun ei tajua enää, mitä tuli tehtyä. Akuutit tilanteet hoidetaan nyt ja heti. Opettaja voi jopa kiittää, kun kertoo, mistä syystä jäi ensimmäinen tunti väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisluonto oppii myös nopeasti keinot saada haluamansa. Siksi me ollaan toistaiseksi vielä hengissä. Lapset huijaavat minkä kerkiävät. Alan ammattilaiset saavat välillä kuunnella korvat punaisena, mitä joku pikku natiainen oikeasti touhuaa.
Ei mun lapset huijanneet vielä 8 vuotiaina. Ne totteli. Tärkeintä on kasvattaa lapsi niin, että se tottelee tärkeissä asioissa. Sitten voi lasketella satuja pienistä vihreistä ukoista vaikka kuinka kunhan pelkää vanhempaansa niin paljon, ettei uskalla kulkea pipotta ja tumpuitta kovalla pakkasella.
Minä toimin aikuisenakin vielä noin suuttuessani kunnes sitten pääsin terapiaan. Opin ettei mulla ole keinoja vihan hallintaan, ei olleet vanhemmat koskaan opettaneet miten olisi järkevää toimia kun suututtaa, sanoneet että yllä minuakin suututtaa ja silloin minä teen *näin että rauhoitun. Suuttumisesta oli vaan aina suututtu, huudettu, rangaistu. Eihän se toimi. Jokainen lapsi kaipaa ohjeistusta ja apua negatiivisten tunteiden hallintaan.