Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyspakkauksen tuttipulloko imetysvastainen??!!!

09.03.2006 |

Tämä siis oli laitettu syyksi vauva-lehden uutiskirjeen mukaan sille, että äitiyspakkauksesta on poistettu tuo " matkavesipullo" .

Tämähän on jo ihan älytöntä!!! Olen kyllä täysimetyksen kannalla ihan tuonne kuuteen kuukauteen asti (neiti nyt päälle 5kk ja vielä ainoastaan tissillä) mutta en usko että tuollainen imetyspainostus oikeasti hyödyttää yhtään vauvaa tai äitiä!

Syy miksi tästä nyt " koohkaan" on se, että meillä ainakin juuri tuo äp.n-tuttipää on ainoa minkä neiti hyväksyy ja sitäkin piti kunnolla treenata kun ei moneen kuukauteen pulloa saanut ja nyt alkoi tuntumaan siltä että pitää jonnekin ihan yksinkin päästä.

Tuntuu että äitiyden paineita muutenkin vain jatkuvasti kasvatetaan joka taholta ja tiedossahan historiasta on, että voimakas painostus lisää vain voimakasta vastarintaa. Antaisivat joskus meidänkin (äitien) ajatella itse; vaikka joku voi tietysti huolestua jos jollekin vauvalle aloitetaan kiinteät liian aikaisin yms. mutta mun veikkaukseni on, että ne lapset joille elämässä tulee ongelmia koti lähtöisten asioiden takia eivät ole niiden äitien lapsia, jotka täällä käyvät keskustelemassa asioista ja hankkimassa tietoa.

Lähti vähän rönsyilemään tämä asia, mutta tiedätte varmaan mitä tarkoitan, sillä kohta rupeaa jo ahdistamaan!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen osaa ihan itse päättää miten vauvalleen maitoa antaa...Vesipullokin on varmaan kohta laiton.

Tai täysimetys' friikit' sanoo nyt että jos vauva saa vettä tipankin -varsinkin pullosta,hui - vauva ei ole enää täysimetyksellä :)

T. äiti jonka poika täysimetetty 5kk...ja imetys loppui justiinsa kun poika 1v2kk ja ikänään ei ole muuten edes tuttelia tai vastaavia nähnyt, oikeesti.

Vierailija
2/27 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ois tainnu meidän kohta 6 kk täysimetetty neiti kuolla nälkään, jos ei ois tuttipulloja keksitty. Oli nimittäin ensimmäiset pari vk elämästään niin unelias (keltaisuudesta johtuen) ja hitaasti tissille oppiva, että eka 2-3 vk oli kyllä melkoista pumppaamis-tuttipulloshowta. No, onneks lopulta heräs tähän maailmaan ja tissimaito maistuu suoraan tissistä eikä ole muuta saanutkaan vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska Kelan lehdessä luki että niiden hinnan vuoksi on jouduttu poistamaan 1 body, 1 puolipotkarit ja potkarit. Niistä olisi ollut varmaan useammalle iloa. Luulen, että nuo kestarit jäävät aika monelta täysin käyttämättä. Se joka haluaa kestoilla, kestoilee joka tapauksessa ja joutuu niitä kuitenkin lisää hankkimaan.

Vierailija
4/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ottanut pakkauksen kaikkien kolmen kohdalla rahana, enkä todellakaan kadu!

140 eurolla ostaa paljon enemmän ja parempaa tavaraa kuin pakkauksessa on - sen lisäksi, että säästyy kaapin perukoille pölyttyviltä turhuuksilta.

Kirppareilla myydään täysin käyttämättömiä äitiyspakkaus vaatteita: bodyt ja puolipotkarit 50 senttiä, potkarit 60-80 senttiä kappale. Makuupusseja saa kirpparilta muutamalla eurolla, toppapukuja on vaikeampi löytää ihan käyttämättöminä, mutta hyväkuntoisia löytää parilla eurolla - tai sitten voi ostaa jäljelle jäävillä rahoilla ihan uuden kaupasta eikä ole taatusti samanlainen kuin kaikilla muilla hiekkalaatikon reunalla istuvilla tenavilla.

Sitäpaitsi ne äitiyspakkauksen vaatteet ovat yleensä keskimäärin kamalia tai vielä kamalampia. Kovin harvasta pakkauksesta löytyy edes muutama vaate, jonka laittaisin lapselle päälle julkiselle paikalle. Lisäksi ne potkarit ovat niin löysiä, ettei niitä voi pitää, kun jalat on aina samassa lahkeessa - ja bodyt ovat huonolaatuisia, ekan pesun jälkeen ihan kierossa. Toki niitä on meille kirpparilta ostettu kotivaatteiksi, mutta että maksaisin niistä 140 euroa - ei kiitos!

Vierailija
5/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siinä oli ´niin pieni se tuttiosa.. täysimetyksellä mekin mentiin 5kk asti ja vieläkin imetän pari kertaa ja ikää kohta 10kk. Meillä ei muuten pulloa ole huolinut. mutta muutaman kerran on isä antanut pullosta, kun kävin pari päivää töissä ja silloin juuri siitä äippäpakkauksen pullosta. tuntuu hullulta jättää se pois, en tiedä saako kaupasta niin pientä tuttiosaa ostettua. Mutta kyllähän pulloakin voi tarvita vaikka täysimetyksellä onkin..

mehiz ja neiti (19.5)

Vierailija
6/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää ihan oikeasti totta, että tuo yksi pulloko lietsoisi imetysvastaisuutta?! Voi h*lvetti sanon minä... kenellekään tullut mieleen, että on olemassa meitä äitejä jotka eivät voi täysimettää vaikka kuinka haluaisivat? Ilman pulloa mun vauva olisi kuollut nälkään jo ajat sitten. Kun sitä maitoa ei vaan tule riittävästi vaikka kuinka haluaisi ja mitä yrittäisi. Ja se vähäkin maito mitä tulee on täyttä kurria. Jos nyt tämän viestin perusteella jonkun täysimetysfanaatikon mieleen tulee tarjota jotain vinkkiä miten sitä maitoa " tulee ihan varmasti, sä et vaan ole yrittänyt tarpeeksi" niin säästäköön vaivansa. Yritetty on.

Enpä taas ihmettele jos joku mun kaltaisista vähämaitoisista tuntee itsensä huonoksi äidiksi. Pienestäpä on se hyvä äitiys kiinni.

*lisää kirosanoja*

No joo, onhan niitä äitejä jotka eivät imetä kun tissit menevät piloille tms., mutta niiden takia nyt kannattaisi tämmöisiä ratkaisuja tehdä perusteluista puhumattakaan.

KL

Vierailija
7/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täysimetettiin puoli vuotta, mutta silti se äitiyspakkauksen pullo oli ihan hyvä olla olemassa. Alkuviikkoina otin siihen talteen maidon kerääjästä ja mies syötti ne tipat, kun itse yritin nukkua. Oli mielestäni hyvä, että oli yksi uusi ja pieni tuttipullo. Riitti meille mainiosti, eikä ole tarvinut muita hankkia. Tuntuisi aika huteralta, jos ennen vauvan syntymää ei ainuttakaan tuttipulloa talosta löytyisi... Varmasti moni ostaa kuitenkin yhden varalle, vaikka imettää aikookin. Muuten pakkaus on hyvä ja mielestäni hintansa väärti. Vaikka värivalintoja ihmettelenkin... Se paljon puhuttu ulkohaalari voisi olla yksivärinen ja mielellään vähän tummemman sävyinen. Eikö niitä tosiaankaan ole tarjolla?!

Vierailija
8/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sitäpaitsi ne äitiyspakkauksen vaatteet ovat yleensä keskimäärin kamalia tai vielä kamalampia. Kovin harvasta pakkauksesta löytyy edes muutama vaate, jonka laittaisin lapselle päälle julkiselle paikalle. "

Näin sanottiin tuossa ylempänä... Itse olen ollut todella tyytyväinen pakkauksen vaatteisiin - ovat pehmeitä ja kestäviä! No ehkä olen saanut eri pakkauksen ;) Väreistäkin pidän, joten ehkä olen sitten vain niin tyylitajuton... :)

Trendikästä viikonloppua!

Vierailija
9/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetyksestä huolimatta väittäisin että suurin osa vauvoista käyttää tuttipulloa jossain vaiheessa, joten se on täysin tarpeellinen ä-pakkaukseen.

Nykyään varmasti [u]jokainen[/u] tietää imetyksen hyödyt, eikä sitä lopeta sen takia että pakkauksesta löytyy pullo.

Vaikkei meillä päästykään 6kk täysimetykseen, ei kyllä tullut mieleenkään syyttää asiasta Kelaa.

Imetysmyönteisyys on täysin eri asia kuin imetys" terrorismi" , ja tässä asiassa mennään jo selkeästi terrorismin puolelle.

Kaikki vaan joukolla laittamaan palautetta Kelan sivuille :)

Vierailija
10/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin juuri viestin Kelan sivujen kautta ja kyselin tarkempia perusteita tälle uutiselle. Ottaa kyllä aivoon. Kiitos vaan taas kaikille imetysterroristeille.

Alkuperäinen uutinen löytyy siis Kelan sivuilta http://www.kela.fi ->Uutiset ->Äitiyspakkauksen pelisäännöt

KL

Vierailija
11/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kertaakaan tullut käytettyä kummankaan lapsen pakkauksen pulloa, joten minun puolestani se on ihan turhaa tuhlausta, parempi että nekin sentit menevät johonkin käytännöllisempään. Samoin kertakäyttövaipat ovat olleet täysin turhia, tosin niistä ei Kela taida sentään maksaa mitään vaan ne ovat mainosmateriaalia. Aivan varmasti löytyy paljon äitejä, jotka eivät sitä pakkauksen pulloa tai muutakaan pulloa koskaan ole tarvinneet, ja luulisin että vauvalleen pelkästään/osittain korviketta syöttävät ostavat toisenlaisia pulloja isomman setin, ja äp:n pullo jää taas käyttämättä.

Luulisi että kaikilla on varaa ostaa itse se muutaman euron pullo, jos satunnaisesti haluavat vauvalleen jotain pullosta juottaa. Ei sitä pulloa ole kaikille pakko pakkauksessa tyrkyttää.

Vierailija
12/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ajatellut että se tuttipullo siinä jotenkin tarkoittaisi sitä että imetystä ei arvosteta - päin vastoin, nyt tuntuu jo siltä että yli lyödään niin että soi! Vesipulloksi tuo on tarkoitettu ja jos joku sanoo ettei vauva vettä tarvitse niin ainakin itse olen tilkan antanut sammaksen takia! Mutta samapa tuo vaikka sitä pulloa ei siinä ole - ostaa sen tuttipullon kuitenkin moni äiti vaikka ei sitä tarvitsekaan. Miksi ihmeessä siinä on ruokalappu - eikös se sitten patista aikaisiin kiinteisiin? :))

Vierailija
13/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

be_al:

Miksi ihmeessä siinä on ruokalappu - eikös se sitten patista aikaisiin kiinteisiin? :))

Hyvä pointti ;).

KL

Vierailija
14/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka meillä tuttipulloista on vauvalle omaa maitoa juotettukin...

nimittäin meillä suositaan anatomisia tutteja (avent+mam) , jotta imetyskin onnistuu eikä vauva saa maitoa liian helposti pullosta. Ja tuo äitiyspakkauksen tutti on kaikkea muuta kuin sellainen.

Eli ihan totta on se, kuten joku tuossa ylempänä totesi, että pullojenkäyttäjät hankkivat pulloja isomman setin jne. Tuohon pulloon ei kenenkään elämä kaadu.

Mutta jos peruste on todellakin noin idioottimainen, niin jopa on.

Vierailija
15/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tuttipullo äitiyspakkauksessa antaa yhteiskunnalta sellaisen viestin, että pullo on jotenkin tarpeellinen väline vauvanhoidossa. Näinhän se ei kuitenkaan ole, ellei vauva sitten jostain syystä tarvitse lisäruokaa isoja määriä, jolloin ne on kätevää antaa pullosta.

En mitenkään vastusta äidinmaidonkorvikkeita, tuttipulloja, äidinmaidonkorvikkeella kokonaan tai osittain vauvojaan ruokkivia äitejä tai osittain tai kokonaan korvikeruokittuja vauvoja. Olen vain sitä mieltä, että yhteiskunnan taholta parempi viesti on pulloton äitiyspakkaus. On kylläkin typerää sanoa, että pakkauksesta on jätetty imetysmyönteisten henkilöiden palautteen takia pullo pois tms., jos näin on jossain sanottu. Ennemmin pitäisi tajuta, että pullojen jakamisen sijaan panostetaan yhteiskunnan antamaan imetystukeen niin, että yhä harvempi tarvitsee pulloja. Nykyäänhän valtaosa suomalaisäideistä haluaa imettää lastaan mutta joutuu lopettamaan sen ennen kuin olis toivonut.

Tarpeeseen pullon tai usemman voi varmasti ostaa jokainen. Ei pakkaus muutenkaan sisällä kaikkea mitä vauvaperheessä tarvitaan.

Vierailija
16/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin avustuksen rahana, kun siskoilta oli tavaraa jäänyt tarpeeksi, ja tulihan niille tuttipulloillekin tarvetta, aluksi lypsymaidon säilytyksessä ja myöhemmin keskoskorvikkeen antamisessa.

Jos tuttipullo poistetaan, se antaa mun mielestäni yhteiskunnalta sellaisen viestin, että äitiyspakkaus on tarkoitettu vain standardivauvoille, jotka eivät koskaan sairasta (kuten eivät äitinsäkään), joita imetetään täysillä puoli vuotta ja joita isä/muu aikuinen ei koskaan hoida ja jos hoitaa, äiti lypsää ja äidinmaito hörpytetään.

Vierailija
17/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä tekemistä tuolla nimellä on imetyksen kanssa... Minustakin outoa, että pullo poistettiin noin heppoisista syistä, vaikkei sitä olekaan koskaan meillä ole tarvittukaan tuttipullona. Sopi hyvin ainun rintapumppuun ja siinä tarkoituksessa oli oiva kapine. Jo on taas touhua...

Vierailija
18/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkupupu:

Eipä ole kertaakaan tullut käytettyä kummankaan lapsen pakkauksen pulloa, joten minun puolestani se on ihan turhaa tuhlausta, parempi että nekin sentit menevät johonkin käytännöllisempään.

Eipä ole tullut käytettyä pakkauksen kietaisupaitaa ja paria muuta vaatekappaletta, minun mielestä aivan turhaa tuhlausta, silti en oleta että ne pitäisi sieltä poistaa, vain siksi että [b]meillä[/b] ei niille käyttöä ollut. Vaikka samoin ketkä kietaisupaitoja haluavat käyttää, voivat niitä varmasti itse ostaa...;)

Jos samalla logiikalla jatketaan, koko pakkaus joutaa lopettaa, sillä jokaisesta tavarasta joku on sitä mieltä että se on turha, poistetaan. En nyt kohdista sanojani suoraan Herkkupupulle, vaan yleensäkin kaikille jotka tuntuvat ajattelevan että jos he itse eivät jotain tarvitse, sitä ei tarvitse kukaan mukaan.

Vierailija
19/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kortsupaketti on vauvavastainen; sitä paitsi, eihän se paketti edes riitä mihinkään. Joillekin se on lisäksi ihan tarpeeton. No joo, ehkä pitäisi jo mennä nukkumaan...

Vierailija
20/27 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on valtiona sitoutunut edistämään imetystä. Pullojen jakaminen kaikille vastasyntyneille on yleisesti maailmalla tulkittu samalla tavalla imetykseen negatiivisesti vaikuttavaksi tekijäksi kuin ilmaisten korvikenäytteiden jakaminen. Sen vuoksi Suomen ei valtiona pidä jaella jokaiselle vastasyntyneelle sen paremmin tuttipulloja kuin korvikenäytteitäkään. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö suomalaiset äidit voisi halutessaan tai muuten tarpeen tullen käyttää vauvoilleen tuttipulloja ja korvikkeita.

Tässä ei siis ole kyse kenenkään yksittäisen vauvan tarpeista vaan siitä, miten yhteiskunta pystyisi toteuttamaan tavoitteet, joihin se on sitoutunut. Imetysluvut ovat Suomessa paljon alhaisemmat kuin muissa vastaavissa maissa (Ruotsi, Norja), joten yhteiskunnalla on paljon kirittävää siinä, että suomalaisäideillä olisi yhtäläiset mahdollisuudet imettää vauvojaan kuin ruotsalais- tai norjalaisäideillä. Tätäkään ei ole tarkoitettu painostukseksi ketään yksittäistä äitiä kohtaan. Tilastollisesti on kuitenkin nähtävissä, että suomalaisäitien edellytykset imettää eivät ole yhtä hyvät kuin muualla, vaikka äidit ihan varmasti yrittävät yhtä kovasti kuin naapurimaan äiditkin.

Kun tuttipullo jaetaan jokaiselle vastasyntyneelle (tai useimmille, koska osa perheistä ottaa pakkauksen rahana), annetaan todellakin sellainen viesti, että tuttipullo on jotenkin tarpeellinen väline vauvan hoidossa. Täysimetetylle vauvalle vesipullokaan ei kuitenkaan ole tarpeellinen. Veden antamista ei suositella ennen puolen vuoden ikää, minkä jälkeen vauva useimmiten pystyy juomaan tarpeelliset vesitilkat myös mukista.