Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerro jotain marraskuusta vuonna 1939

Vierailija
08.11.2016 |

Ihan parilla lauseella

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Martta tässä terve. Myö kynnettiin Martin kanssa pellot. Martti näkkyy polttavan paperossia navetan takana. Lupasi lopettaa kun minä taas odotan. On se ollut outo sodasta tultuaan. Koko ajan pidätämme hengitystä, ettei vaan se ryske alkaisi taas. Jotakin ovat puhuneet mut en mie usko. Hyvä meillä on olla täällä Karjalassa, pieni pelto ja kaks kantturaa vaikka monella vain yksi. Nyt huhusivat jotta kylälle tulisi telehvooni, automobiilejahan täällä on jo kaksi että kyllä on ajat.

Oliko Martti Hitlerin joukoissa miehittämässä Puolaa vai missä sodassa se on ehtinyt jo käydä ja palata?

Sanooko ensimmäinen maailmansota mitään? Suomen itsenäistyminen?

Sulle ei vissiin ainakaan sano.

Vierailija
42/46 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt itseäni vanhana, noin niinkuin av-mammaksi. Kuitenkin tuli nyt todella nuori olo sillä kukaan isovanhemmistani ei ollut syntynyt vielä vuonna 1939.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt itseäni vanhana, noin niinkuin av-mammaksi. Kuitenkin tuli nyt todella nuori olo sillä kukaan isovanhemmistani ei ollut syntynyt vielä vuonna 1939.

Kuinka nuori oikein sitten olet?

Mun isovanhemmat oli pikkulapsia/juuri ja juuri teinejä. Ja ihan olen 25v eikä vielä lapsiakaan... :P 

Vierailija
44/46 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni täytti 13 vuotta. Vaari oli täyttänyt jo keväällä sen verran.  

Isän vanhemmat olivat vielä pikkulapsia. 

Mitäpä muuta osaisin sanoa, en niin tarkkaan tiiä että mitä juuri silloin tekivät. 

Tosin sain vastikään sotajalta olevia kirjeita joita isänäitini vanhemmat ja muut on kirjoitelleet. Vanhimmat on juuri tuolta marraskuulta. Kovin täynnä pelkoa nuo kirjeet on. Tosin on tuolla mainintaa pyykkireissusta tulostakin, jotain ekstrapyykkiäkin tehty ettei kerry jouluksi... eli niin se arkikin on pyörinyt, vaikka on pelätty :)

Ihana aarre tuollaiset kirjeet! Niiden kautta aikaisempien sukupolvien elämä avautuu varmaan ihan uudella tavalla.

Vierailija
45/46 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli kolme vuotias, isä kymmenen, kun talvisota alkoi. Molemmat joutuivat ensimmäiseen evakkoonsa. Isä joutui pakenemaan vielä pari kertaa tämän jälkeen.

Näyttää täällä olevan aika laaja ikäskaala.

Vierailija
46/46 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up