Videohaastattelu- mahdoinko mokata.. Esim. rekryammattilaista paikalla?
Sain kutsun videohaastatteluun hakemaani unelmatyöpaikkaan. Aiemmin en ole moista tehnyt ja kameralle yksikseen höpöttely ei vaan ole luontaista minääni vaan menen moisessa aika lukkoon vaikka muuten olenkin hyvin vuorovaikutustaitoinen ja sosiaalinen ihminen.
Ja näinpä sitten hermostuksissani haastattelussa turvauduin konstiin että mietin vastaukset etukäteen ja opettelin ne ulkoa, eli vastasin ulkomuistista välillä "piilossa" olevaa paperia vilkaisten. Tulos ihan ok omasta mielestäni, sen kyllä tiedän että videolla vaikutan paljon jäykemmältä ja vakavammalta kuin mitä oikeasti olen.
Ja nyt sitten luin jonkun rekryammattilaisen videohaastattelusta kirjoittaman artikkelin jossa sanottiin että ulkoa opeteltuja vastauksia ei pitäisi käyttää.
Eli mahdoinko nyt tällä pilata mahdollisuuteni päästä jatkoon tuon työpaikan suhteen? Oikeastiko noista videohaastatteluista pääsee eteenpäin vain ne jotka osaavat olla luontaisesti kameran edessä ja puhua luontevasti ilman etukäteisharjoittelua?
Kommentit (64)
Video on armoton, jokainen pienikin virhe korostuu, toisin kuin on kasvotusten keskustellessa.
Paperilta lukeminen kyllä näkyy videolla mutta ei välttämättä estä työpaikan saantia.
Kannattaa harjoitella etukäteen! Selitä läppärin kameralle ja tallenna.
Itse tein ensimmäisen videohaastattelun elämässäni ja näky oli järkyttävä. Olin ruma ja olmin näköinen. En osannut säätää valaistusta yms. Kasvoni olivat valkoiset, oudon muotoiset, näytin aivan marsilaiselta hullulta. Äänikin kuulosti metalliselta. Eipä ollut ihme, että paikka jäi saamatta.
Videotyöhaastattelu, uusi digiloikan aiheuttama kamala ilmiö.
Jouduin kerran tekemään videohaastattelun sellaista työpaikkaa varten, johon en mitenkään sovellu (työkkäristä tullut tarjous). Vastailin kysymyksiin lähes itku kurkussa ja jouduin valehtelemaan vastauksissa. Ja silti pääsin=jouduin seuraavallekin kierrokselle!
Nuo videohaastattelut ja -hakemukset ovat suoraan saatanasta! Jos haettavana ei ole esim. vloggaajan tai näyttelijän paikka, on pelkkää pelleilyä laittaa tavalliset ihmiset tekemään tuollaista. Itse olen jättänyt hakematta paria paikkaa siksi, että sinne olisi pitänyt tehdä tuollainen. En ole mikään videoammattilainen enkä näyttelijä - ei kerro minusta oikeasti mitään tuollaiset "haastattelut". Ja on noita töitä silti aina löytynyt.
Itse olen kerran joutunut videohaastattelun tekemään. Harjoittelin vastauksia ja olin kirjoittanut ranskalaisin viivoin vastausrungon paperille. Välillä vilkaisin paperia, mutta jatkoon pääsin.
Vaikea sanoa. Toimin rekrytoijana ja ainakin meillä videohaastattelua käytetään silloin, kun sopivalta vaikuttavia ehdokkaita on niin paljon (esim. 15-20) ettei millään olisi aikaa tavata heitä kaikkia kasvotusten puolen tunnin tai tunnin haastattelussa. Eli meillä se pointti ei ole se, että katsottaisiin siitä miten sujuva hakija on videolla, vaan ihan sitä sisältöä, eli mitä vastaa kysymyksiin ja vaikuttaako vielä niiden perusteella sopivalta tehtävään. Toki yleinen olemus yms. vaikuttaa totta kai, mutta pieni jännitys ja sähläys kyllä annetaan anteeksi, koska useimmille se on varmasti uusi kokemus.
Vaikea sanoa siis suoralta kädeltää, joku tiukempi ja niuhompi rekrytoija voi ajatella, että täytyy olla sujuva ja luontevavideolla, mutta ellei ole ihan umpisurkea (ei saa sanaa suustaan, puheesta ei saa mitään selvää tms.), mä en kiinnitä siihen juuri huomiota.
Onko videohaastattelu siis tallenne, joka lähetetään työnantajalle? Vai suora lähetys, oikea videokeskustelu haastattelijan kanssa vai mikä on jutun juoni? En ole koskaan törmännyt työpaikkailmoitukseen, jossa olisi videohaastattelu. Olen tosin aika vanhakantaisella epämediaseksikkäällä alalla...
Vierailija kirjoitti:
Nuo videohaastattelut ja -hakemukset ovat suoraan saatanasta! Jos haettavana ei ole esim. vloggaajan tai näyttelijän paikka, on pelkkää pelleilyä laittaa tavalliset ihmiset tekemään tuollaista. Itse olen jättänyt hakematta paria paikkaa siksi, että sinne olisi pitänyt tehdä tuollainen. En ole mikään videoammattilainen enkä näyttelijä - ei kerro minusta oikeasti mitään tuollaiset "haastattelut". Ja on noita töitä silti aina löytynyt.
Ei kannata ottaa paineita, ei niissä videoissa tarvitse mitään erikoista esittää. Useimmiten niitä käytetään sen ajansäästön takia. Helpompi kun hakija voi haluamanaan aikana tehdä15 minuutin videon jonka rekrytoija voi katsoa sitten kun hänelle sopii, kuin sopia tunnin tapaaminen keskelle (työ)päivää. Kätevämpää hakijalle mutta ehdottomasti myös rekrytoijalle.
Seli seli. On ainoastaan rekrytoijan ammattitaidottomuutta, jos ei osaa valita sopivaa määrää haastateltavia oikeaan haastatteluun. Tai jos tuhlaa aikaa haastatteluihin niin paljon ettei ehdi haastatella kaikkia sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Onko videohaastattelu siis tallenne, joka lähetetään työnantajalle? Vai suora lähetys, oikea videokeskustelu haastattelijan kanssa vai mikä on jutun juoni? En ole koskaan törmännyt työpaikkailmoitukseen, jossa olisi videohaastattelu. Olen tosin aika vanhakantaisella epämediaseksikkäällä alalla...
Yleensä tallenne. Useimmiten haastattelija on myös kuvannut kysymykset, ja niihin vastataan. Tallennetta ei pysty muokkaamaan tms., mutta pystyy kyllä kuvaamaan vastauksen useaan kertaan ja lähettämään sen vasta sitten kun on tyytyväinen.
Totta kai on myös skype- ym. haastatteluja, mutta harvemmin näitä näkee työpaikkailmoituksissa.
Minä ainakin tahdon tavata myös rekrytoivan osapuolen. Siinä saa usein jo hyvän käsityksen siitä onko työpaikka tavoittelemisen arvoinen. Joten tuollainen yksipuolinen videohaastattelu on aivan typerä. Voisitteko sitten tehdä itsestännekin samanlaisen videon ja lähettää sen hakijoille?
Vierailija kirjoitti:
Seli seli. On ainoastaan rekrytoijan ammattitaidottomuutta, jos ei osaa valita sopivaa määrää haastateltavia oikeaan haastatteluun. Tai jos tuhlaa aikaa haastatteluihin niin paljon ettei ehdi haastatella kaikkia sopivia.
Niin no, mä rekrytoin paljon markkinointi-, viestintä- ja myyntihenkilöitä pääkaupunkiseudulla. Moniin tehtäviin voi tulla 100-300 hakemusta. Melko kummallista kuvitella, että siitä massasta saisi helposti valittua 5-10 parasta haastatteluun. Paljon nopeampaa pyytää 20-40 kiinnostavaa videohaastatteluun. Luulisi että on hakijoillekin kivempi päästä jatkoon kuin olla pääsemättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tallenne. Useimmiten haastattelija on myös kuvannut kysymykset, ja niihin vastataan. Tallennetta ei pysty muokkaamaan tms., mutta pystyy kyllä kuvaamaan vastauksen useaan kertaan ja lähettämään sen vasta sitten kun on tyytyväinen.
Totta kai on myös skype- ym. haastatteluja, mutta harvemmin näitä näkee työpaikkailmoituksissa.
Kiitos! Tuo kysymysten kuvaaminen helpottaa varmaan vähän, ei tule ihan oloa, että vaan seinille puhelee.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tahdon tavata myös rekrytoivan osapuolen. Siinä saa usein jo hyvän käsityksen siitä onko työpaikka tavoittelemisen arvoinen. Joten tuollainen yksipuolinen videohaastattelu on aivan typerä. Voisitteko sitten tehdä itsestännekin samanlaisen videon ja lähettää sen hakijoille?
Ööh, ainakin meillä me kuvaamme ne kysymykset videolle ja lähetämme hakijoille :)
Hakijan pitää voida myös tehdä kysymyksiä rekrytoijalle. Se ei tuossa onnistu. Face-to-face-kontakti on erittäin tärkeä asia haastattelussa, puolin ja toisin. Ei riitä mitkään valmiiksi videoidut kliseiset kysymykset, jotka annetaan hakijalle vastattavaksi. Rekrytoijan reaktioista pystyy päättelemään yllättävän paljon. Haastattelu on myös hakijaa varten ja jos hakijalta evätään tämä tilaisuus, voi rekrytointi mennä pieleen.
Luulenpa että nuo videohaastattelevat firmat mokaavat rekrytointinsa useammin kuin ne, jotka tekevät homman kunnolla.
Olen tehnyt useita kertoja videohaastattelun, enkä kertaakaan ole päässyt jatkoon. Vihaan videohaastatteluja! Tietokonetta ei mitenkään saa aseteltua sopivalle korkeudelle, joten videointi tulee alaviistosta -> leuka näyttää jättimäiseltä. Kaikki "öö", "niinku", "hmm" ja muut änkytykset korostuvat videolla toisin kuin livetilanteessa niihin ei kiinnittäisi mitään huomiota. Silmien liikeet sivulle (kun vilkaisen suunnittelemiani vastauksia pöydällä olevalta muistilapulta) näkyvät tosi selvästi. Kaikenlaiset eleet ja maneerit (tuolilla heiluminen, käsien heiluttelu jne.) korostuvat. Kotona yksinään videolle pälättäminen tuntuu tosi epäluontevalta ja esim. hymyily on vaikeaa, koska on omituista hymyillä yksinään ei-kenelläkään. Livetilanteessa osaan antaa itsestäni positiivisen ja osaavan vaikutelman, videolla olen epävarma kimakka pikkuorava. Ymmärtäisin videohaastattelujen käytön ehkä jollain media-alalla, mutta miksi ihmeessä niitä pitää käyttää akateemisissa toimistotöissä...
Onneksi omalla alallani arvostetaan oikeita vuorovaikutustaitoja. Ei tarvitse lähteä tuollaiseen naurettavaan videoiden edestakaisin lähettelyyn.
Ei hätää olet niin alkuvaiheessa prosessissa, että et tule saamaan paikkaa. Okei hiukan kyyninen asenne, mutta tämä on nykyaikaa.
up