Olen rakastunut psykologiini
Mitä tehdä? Hän on ihana komea mies joka kuuntelee minua. Tiedän, että se on hänen työtään, mutta prinsessaharhoissani toivon hänen ihastuneen minuun! Minulla on väkivaltainen mies jonka takia terapiassa käyn..
Kommentit (31)
Siis uskotteko oikeasti että ei voisi olla ihastumisia tai jopa rakastumisia psykologien ja asiakkaiden - sekä terapeuttien ja asiakkaiden välillä? Asioiden käsittelyissähän mennään syvälle. Ihmisiä kaikki, ihmiset hyvät. Oikeasti kaikki ei mene transfrerenssien ym piikkiin vaikka niin on helppo sanoakin, mutta ammattilainen osaa kyllä pitää rajat istunnoissa. Ammattilainen osaa myöskin hahmottaa tunteet -ja- tranferenssit, sekä myöskin sen mikä on oikein ja mikä väärin.
Vierailija kirjoitti:
En jotenkaan kehtaisi kertoa. Kuuluuko myös hymyily ja aito nauru terapiaan? Ja se, kuinka hän sanoo, että ajatukseni jättämisestä ovat oikeita. Tujottaa vakavasti ja käskee kuuntelemaan itseäni. Jotenkin aika suoraakin sanoo, että pitäisi jättää mies. Kysyi haluanko kahvia, kertoo pitävänsä tummasta kahvista, kertoo kuinka on samaa mieltä SSRI-lääkkeistä, miten niitä tuputetaan liikaa.. Kertooko ne aina näin avoimesti myös omia juttujaan?
Olen ehkä tehnyt hänen haaveilemisesta pakopaikkani.. En jotenkaan haluaisi vaihtaa häntä, kun hänen näkemisestään on tullut viikkoni kohokohta..
Ap
Minun psykologini on ihan samanlainen, paitsi kahvia emme juo. Liikuttuu joskus itsekin kun kerron asioista, nauraa, rohkaisee, kehuu. On samaa mieltä lääkkeistäni eikä edes tuomitse pilven polttoani (alkoholin käyttöäni kyllä). Traumaterapiassa käyn, joten pilven polton vastustajat voi nyt jättää kritiikin sikseen. Mutta minunkin terapeuttini on parhaimmillaan kuin paras ystävä ja äiti ja isä jota minulla ei ole ollut. Tunnen oloni turvalliseksi, hän hyväksyy minut ja tukee. Ja hänen kanssaan olen edistynyt hyvin pitkälle asioideni käsittelyssä. Joskus minustakin tuntui että olen ihastunut häneen, mutta ymmärsin että se on tunteiden siirtoa. Psykologillasi voi olla kertomasi mukainen , harkittu toimintatapa jolla lähestyä asiakkaan tilannetta. Ainakin itse tiedän, että terapeutillani on tällainen "positiivinen lähtökohta" jossa pyritään vain vahvistamaan minun minäkuvaani. Itsekin traumaattisia tapahtumia kokenut, vrt.väkivaltaiseen mieheesi. Voi olla yleinen toimintatapa, jolla pyritään voimaannuttamaan traumaattisten tilanteiden uhreja.
Hyvä kuulla, että tuntemukseni ovat normaaleja. Jotenkin olen ihan hämmentynyt näistä tunteista. Ja tuntuu mahdottomalta uskoa tämän olevan vain tavallista, hoitosuhteeseen kuuluvaa. Osittain ehkä harmittaakin 😄 Mutta joo, kai hän on kaikille yhtä mukava. Työkaverini oli tosin kokenut olevan hänelle vain liukuhihna-asiakas. Itselleni kokemus oli ihan eri! Toki eri aiheista siellä käymme..
Mutta höh. Hyvä palautus maanpinnalle.
Ap
Onkohan potilaan ja terapeutin välille syntynyt koskaan suhdetta? Monissa jutuissa oli, että potilaan ihastuessa myös terapeutti saattaa ihastua.
Toki psykologikin on vain ihminen ja jonkun potilaan kanssa synkkaa paremmin kuin toisen eli voi ollakin, että olette samalla aaltopituudella. Silti ihastuksen huumassa kuvittelee aina enemmän tilanteesta kuin se onkaan. Jos psykologi on ammattitaitoinen, hän ei todellakaan ruoki ihastustasi. Jos taas on epäammattimainen ja ruokkii ihastustasi, niin silloinhan sinun ei kannata arvostaa häntä tai olla ihastunut? Eihän sellaiseen ihmiseen voisi luottaa, hänhän voisi joka viikko vastaanotollaan tehdä jotain vastaavaa jonkun toisen kanssa ja kaiken lisäksi olisi epäeettinen eli epäpätevä ammatissaan!
Yritän tällä ajattelukaavalla siis saada sua miettimään, että ihastuksen edistämisessä ei ole mitään järkeä. Parempi suhtautua asiallisesti ja kenties vaihtaa psykologia jos et pysty enää käsittelemään ongelmiasi aidosti. Ihastuneena kun tunteet ja tuntemukset eivät ole kauhean objektiivisia.
Hienoa, että käsittelet elämääsi. Hyvää tulevaisuutta sinulle!
Ääh, ei tämä mene ohi. Nyt 3 tuntia olen lukenut hänen julkaisuitaan ja tuijottanut kuvia -työajalla!
Ja kiitos edelliselle vastaajalle, ei tuo silti poista ihastusta, vaikka kuinka yritän järjellä ajatella.. :'(
Sain sanottua miehelleni, etten enää kestä hänen käyttämäänsä väkivaltaa, vaan muutun hulluksi ja ahdistuneeksi jos hän jatkaa sitä. Jotain hyötyä tästä kuitenkin.
Ap
Ei helvetti. Psykologi lähetti viestin: "Koen vastatransferenssia melko vahvasti, joten mielestäni on parempi, että etsit toisen terapeutin. En pysty tarjoamaan sinulle välttämättä parasta apua tässä hetkessä. Kehoitan sinua lukemaan aiheesta ja tekemään päätöksen. Olet edistynyt hyvin :)" Mitä he-vettiä?? Voisiko tuo vastatransferenssi olla ihastusta ihan muutenkin?!!! Laitoin siis hänelle ensin viestiä, että tuntuu että ajattelen terapiaa jatkuvasti.. yms. Hän ehkä luki rivien välistä minun ajattelevan häntä!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Projisio?
Transferenssi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Projisio?
Transferenssi?
Otto Gross antais sitä itteään potilaalle :D