Mitkä "paperit" kirjoitin lukiosta?
Usein kuulee vaikka että joku kirjoitti M:n paperit jne. Mutta siellähän on montaa eri arvosanaa, mikä siis olisi yksiselitteinen arvo?
Kirjoitin siis äikkä M, ruotsi C, enkku C, vanha reaali B ja ylim. lyhyt matikka M - ovatko nämä "M:n paperit" parhaan mukaan vai "B:n paperit" huonoimman mukaan?
Ja tuolla reaalin B:llä ei taida olla mitään asiaa opiskelemaan esim. biologiaa, olkoonkin että päättötodistuksessani se on täysi 10 (2 kurssia suoritettu, nyt en enää muista olivatko molemmat pakollisia)?
Mietin siis tätä tulevaa haku-uudistusta mistä on palstalla toinenkin ketju. Aikaisempaa korkeakoulututkintoa minulla ei ole.
Kommentit (25)
L
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kohta nimeltä yleisarvosana (jonka ylioppilaana luonnollisesti tiedätkin).
Ei muuten ollut vuonna 2001 kun minä sain lakin. Yleisarvosana jätettiin pois muutama vuosi aiemmin.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kohta nimeltä yleisarvosana (jonka ylioppilaana luonnollisesti tiedätkin).
No eipä varmasti ole tuollaista yleisarvosanaa! Olen saanut todistukseni siis 4.6.2005 ja kirjoitin 3 erässä.
Tässä lukee että Maija Meikäläinen on Peräkylän lukiossa osallistunut lukiolain ja ylioppilastutkintoasetuksen säätämiin kokeisiin ja saanut pakollisissa kokeissa seuraavat arvosanat.
Sitten tässä on nuo äikkä, ruotsi, enkku, reaali
ja ylimääräisissä okeissa seuraavat arvosanat
matikka.
Täten hän on suorittanut ylioppilastutkinnon, mikä ylioppilastutkintolautakunnan sinetillä vahvistetaan.
Aatos Lahtinen
Ap
Ennen tosiaan oli yleisarvosana, mutta se poistui jossain vaiheessa. Nykyään kai jos on valtaosa tai kaikki esim. älliä, jotkut sanovat kirjoittaneensa ällän paperit. Se oli vielä painotettu se yleisarvosana, joten keskiarvo se ei ollut.
Laske/päättele yleisarvosana itse, sitä sillä nimittäin tarkoitetaan.
Myös päästötodistuksen keskiarvo kertoo lukio-oosaamisesta.
Eri
Ei ole enää puoltoääniä. C:n paperit sulla olisi niiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää joku uusi juttu? Ainakaan vuonna 2002 ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan näsäviisastelevan vastauksen olet muuten kirjoittanut ja senkin väärin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan vanha juttu. Yleisarvosanaa ei ole enää 2000-luvulla annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä vuonna 1998. Selitin sitä lakkiaisissani joka sukulaiselle erikseen. Vuonna 1995 oli vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä vuonna 1998. Selitin sitä lakkiaisissani joka sukulaiselle erikseen. Vuonna 1995 oli vielä.
Korjaus. -93 oli vielä varmuudella.
Mitäköhän ne nyt oli...
Ruotsi A, englanti ja äidinkieli B, reaali ja matikka C. Tuliskohan tuosta sitten B:n paperit. Sinäänsä aika se ja sama kun noita en ole tarvinnut yo-päivän jälkeen. En edes varma, että mistä todistukset löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, tuo eka vastaaja ihan oikeasti muisteli näin vanhaa juttua. Mahtaakohan palstalaisista suurempi osa olla kirjoittanut ennen 1995 vai 1998 jälkeen..?
C:n papereita veikkaan. Puoltoäänten mukaanhan tuo laskettiin.
Minä sain L:n paperit alimmalla puoltoäänten määrällä. Saalis oli L, L, M, M ja B. Kirjoitin muuten 80-luvulla, ja nyt vieläkin vähän kirpaisi mieltä, kun nuo magnat jäivät ällästä yhdellä pisteellä. Pääsin opiskelemaan sinne, minne halusinkin, eikä kukaan ole sen jälkeen koskaan kysynyt yo-todistukseni arvosanoja. Silti yhä hivenen harmittaa, etten ollut neljän ällän yllioppillas. :)
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän ne nyt oli...
Ruotsi A, englanti ja äidinkieli B, reaali ja matikka C. Tuliskohan tuosta sitten B:n paperit. Sinäänsä aika se ja sama kun noita en ole tarvinnut yo-päivän jälkeen. En edes varma, että mistä todistukset löytyy.
Muistaakseni todistuksessa keskiarvo lukuaineist oli 8,2.
Ei se ollut keskiarvo yleisarvosana silloin kun se oli. Muistaakseni ainakin matikan ällä nosti sitä helposti.
Vierailija kirjoitti:
C:n papereita veikkaan. Puoltoäänten mukaanhan tuo laskettiin.
Minä sain L:n paperit alimmalla puoltoäänten määrällä. Saalis oli L, L, M, M ja B. Kirjoitin muuten 80-luvulla, ja nyt vieläkin vähän kirpaisi mieltä, kun nuo magnat jäivät ällästä yhdellä pisteellä. Pääsin opiskelemaan sinne, minne halusinkin, eikä kukaan ole sen jälkeen koskaan kysynyt yo-todistukseni arvosanoja. Silti yhä hivenen harmittaa, etten ollut neljän ällän yllioppillas. :)
Täällä se -98 kirjoittanut. Minun aikanani E oli suht tuore juttu, joka lohmaistiin vanhan laudaturin alapuoliskosta, muistaakseni niin, että alin 75% vanhasta L:stä muuttui eximiaksi. Magna pysyi entisellään. Muistan sen harmituksen, kun yo-todistuksessa oli LLEEEE, muutamaa vuotta aiemmin olisin sentään ollut kuuden ällän ylioppilas. Isompi harmi oli tämänkin selittäminen lakkiaisissa, kukaan ei tiennyt mistään eximiasta mitään :D
YO-tutkinto on muuttunut todella paljon. Minä kirjoitin vielä vanhan reaalin, ja maksimimäärä oli 7 ainetta. Nykyään lukee lehdistä näistä 11 laudaturin ylioppilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan näsäviisastelevan vastauksen olet muuten kirjoittanut ja senkin väärin!
Sitähän sillä M:n papereilla tarkoitetaan, yleisarvosanaa.
Vuonna 1996 tuli eximia laudaturin ja magnan väliin ja yleisarvosana poistui.
Terkuin ko. vuonna neljä ällää ja kaksi eetä kirjoittanut.