Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin selaamassa Sipsikaljavegaanit ryhmää..

Vierailija
06.11.2016 |

Ja voi reppanoita! Etsitään etsimällä korvikkeita maito- ja lihatuotteille. Vegaanijuustot on ilmeisesti kaikki pahanmakuisia mutta niihin tottuu? Prosessoitua nyhtökauraa, härkistä ja herneproteiinia. Tofumakkaraa ja seitania? 😂
Toivottavasti vegaanien usko siihen että pelastavat eläimet ja maailman on niin vahva ettei haittaa vaikka ruoka maistuu pahalta.
Jos ihminen ei muuten tarvi lehmänmaitoa, niin miksi vegaaneilla on korvikkeet juustoille, jäätelölölle, ruokakermalle, maidolle, rahkalle, jugurtille, kermaviilille jne. Lista on loputon.
Omaan ajatusmaailmaan ei nyt ihan sovi että ihminen ei eläinperäisiä tuotteita tarvi mutta kehitellään korvikkeet kaikille.. Jopa sinihimejuustolle ja kreikkalaiselle jugurtille.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipsikaljavegaanit ovat jokseenkin huumorimielellä liikenteessä, jos ette vielä huomanneet. Jos ei halua tukea lihan tehotuotantoa, mutta on lapsena saanut hurjat kiksit jostain mausta, niin miksei siitä kasvispohjaisen leikkeleen mausta voi vinkaista riemusta? En ole vegaani, mutta lapsena tykkäsin esim. maksapasteijasta ja maksalaatikosta ja se maku tulee suuhun pelkästä ajatuksesta. En kuitenkaan ole yhtään varma, että millainen yökköreaktio oikeasti tulisi jos vetäisin simpaleen maksamakkaraa. En myöskään halua antaa rahaa bisnekselle joka perustuu eläinten lahtaamisen.

Voisin ostaa vegaanille sopivaa "maksa""makkaraa", koska itselläni on tuo lapsuuden kokemus. Sen sijaan omilla lapsillani tuskin on himoja niin tavallisen kuin vegaanin version suhteen. Miksi näitä "feikkilihoja" sitten kehitellään ja myydään? Jos menisi myymään noita lähimarketin vegaanituotteita vaikkapa Intiaan tai Japaniin, niin varmaan katsoisivat ihan suu pyöreänä ja jättäisivät ostamatta. Sen sijaan tässä maassa on totuttu laittamaan leivälle leikkele ja jouluna porsasta tiskiin ja maitoa lasiin. Jos päättää olla tukematta eläimiin perustuvaa tuotantoa, niin ei sitä ihan hetkessä keksi että mitä laittaa ns. "tilalle". Siksi on helpompi mainostaa vegaanijuustoa ja vegaanileikkelettä, kuin vaikkapa jotain shcerpötz-tahnaa tai gyggenbyll-valmistetta. Ostajan kannalta a) käyttöliittymä on tuttu ja b) maku on tuttu. Ja kuten sanottua, omilla lapsillani ei tuota ongelmaa tule olemaan koskaan.

Japanissa tofua ja soijaa käytetään ihan päivittäin, sieltähän se alunperin tulikin, joten eivät varmasti katsoisi suu pyöreänä.

Huoh. Niin juuri, sitä tarkoitinkin. Intiassa ja Japanissa syödään laajalti ihan vegaanille sopivaa safkaa, joten siellä EI ole tarvetta millekään feikkinakille. Katsoisivat siis monttu auki jotain tofunakkipakettia ja jättäisivät ostamatta. Suomessa sen sijaan tavitsekin voivat ostaa noita, kun ovat "tuttuja". Kun täällä Suomessa vedettään nakkia ja leikkelettä ja maitoa. Toisin kuin siellä Intiassa ja Japanissa.

Vierailija
42/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sekaani (sekasyöjä) ja liityin itse kys. ryhmään saadakseni vinkkejä! esim. jauheliha etoo nykyään, etsin sille vaihtoehtoja.. ja vihikset ovat niiin paljon parempia kuin lihikset ! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen miettinyt, että miten vegaanit voi käyttää alkoholia. Vaikkei eläinperäinen aines olekaan, mutta eikös sen tiimoilla tehdä tai on tehty runsaasti eläinkokeita.

Jos lähtisimme ajattelemaan kaikkia tuotteita, millä on tehty ihmis- tai eläinkokeita, emme varmaankaan voisi käyttää oikeastaan mitään, koska on ne aina jollain tavalla jossain vaiheessa ihmiskunnan kehittyessä testattu. Tuolla ajattelutavalla vegaanit eivät voisi syödä mitään lääkkeitä. 

Niin. Ihminen ei voi olla syömättä, joten jotain on syötävä. Lääkkeet ovat tarpeellisia, tottakai. Mutta eikö eläinkokeet alkoholin takia ole sitä kaikkein turhinta kärsimystä ja näin ollen luulisi, että voisi olla ilman sitä turhista turhinta, eli alkoholia?

Turhaahan se on, siinä olet oikeassa, mutta alkoholi on ollut ihmiskunnan käytössä jo ennen kuin kukaan on edes keksinyt käsitettä eläinkoe. Eli turha yrittää valjastaa veganismia alkoholipropagandan tueksi tuolla perusteella.

Vierailija
44/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegetaristit taitaa olla Suomesta kadonneet? Siis ne, joilla kasvissyönti liittyy ruokaan, mutta ei vältetä elämässä kaikkea elänperästä.

Vegaanius on minusta liian tiukkapipoista, mutta nähtävästi vegetarismia ei katsota vegaanien joukossa hyvällä, koska se ei ole aate vaan yksi ruokavalio muiden joukossa.

Tietääkö vegaanit, että esim. jauhoissa on aina hyönteisten osia?

Odotankin nyt liikkeen edustajien kauhusta kankeina hylkäävän jauhot elämästään :-)

Vierailija
45/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka on pahaa. Pääraaka-aine puuttuu. Tofun kehujat pettävät itseään. Sehän kumia, josta yritetään marinoida lihantyyppistä. Sama homma nyhtökaurojen kanssa.

Kyllä kunnon laadukas hieman verinen pihvi tai poronpaisti silloin tällöin on elämää. Liha vain maistuu hyvälle. Vähän punkkua kylkeen.

Vierailija
46/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka on pahaa. Pääraaka-aine puuttuu. Tofun kehujat pettävät itseään. Sehän kumia, josta yritetään marinoida lihantyyppistä. Sama homma nyhtökaurojen kanssa.

Kyllä kunnon laadukas hieman verinen pihvi tai poronpaisti silloin tällöin on elämää. Liha vain maistuu hyvälle. Vähän punkkua kylkeen.

Kunnioitan valintaasi. Odotan sinun tekevän samoin.

Vierailija
47/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juodaan halvinta kaljaa joka rahdataan Virosta maailman saastuneimman meren yli dieselpaateilla. Eettistä, toden totta :D

Vierailija
48/59 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegetaristit taitaa olla Suomesta kadonneet? Siis ne, joilla kasvissyönti liittyy ruokaan, mutta ei vältetä elämässä kaikkea elänperästä.

Vegaanius on minusta liian tiukkapipoista, mutta nähtävästi vegetarismia ei katsota vegaanien joukossa hyvällä, koska se ei ole aate vaan yksi ruokavalio muiden joukossa.

Odotankin nyt liikkeen edustajien kauhusta kankeina hylkäävän jauhot elämästään :-)

"Eettisen" nyhtökauran takia kuolee useita hiiriemoja poikasineen ja jäniksiä päätyy puimureiden teriin.

Vierailija
49/59 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, etteivätkö vegaanit tykkäisi lihan mausta tai rakenteesta tai muiden eläinperäisten tuotteiden mausta. Kyse on aatteesta, etteivät halua vahingoittaa eläimiä oman ravintonsa vuoksi. En ole itse vegaani, mutta kunnioitan todella paljon tällaisia ihmisiä.

Vierailija
50/59 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta Sipsarit ovat kyllä paras juttu ikinä. Meidän perheessä ei syödä lihaa, munia, eikä maitotuotteita puolison IBS:n ja maitoallergian takia, oireet poistuivat kuin taikaiskusta kun kokeiltiin aivan muista syistä kaverin hehkuttamaa Vegaanihaastetta ja sille tielle ollaan jääty aika pitkälti, ainoastaan (vähärasvainen) kala sopii ruokavalioon. On ihanaa kun on tutun makuisia tuotteita, vaikkei liha sinällään mitään hyvää kyllä olekaan, mutta montaa muuta tuotetta tulisi kyllä ikävä muuten. 

Vierailija
51/59 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina saa kuulla siitä miten eletään tuontisoijalla. 90% siitä menee nautakarjan ja siipikarjan ruoaksi. En syö soijaa, soijapohjaista tofua jonkin verran kyllä.  Aika paljon syön härkäpapuvalmistetta ja muuta sen sellasita. Kotimaisia vihanneksia ja sen sellasita hyvää ruokaa osaan laittaa. 

Vierailija
52/59 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pesco-lakto-ovovege, eli en vegaania nähnytkään - syön kalaa, maitotuotteita ja munia, vain liha on pois ruokavaliosta.

Alun perin syy tähän on ollut lähinnä se että en tykkää lihasta. Nykyään enemmän vaakakupissa painaa ympäristönäkökohdat, pyrkimyksenä ehkä perheenä pikemminkin planetaarinen ruokavalio kuin mikään tiukka kasvissyönti. Mutta tosiaan, liha minulle ei siis myöskään oikein maistu. Silti olen ehdottomasti kaikkien näiden ns. lihankorvikkeiden puolella.

Makaronilaatikko on ajatuksellisesti hyvin yksinkertainen toteutus kun korvaa jauhelihan ihan samalta näyttävällä soijarouheella tai härkiksellä. Joskus arki yllättää ja tarvitsee nopsan keiton - voisin toki tehdä vaikka linssikeittoa, mutta käyttöliittymänä pakastevihannesten ja nakkipaketin pyhä liitto on aika ylivertainen, siispä vegenakkihyllylle, vaikken nakkaroita lihapuolelta oikeasti yhtään kaipaakaan.

Joskus tekee mieli hampparia. Jos purilaispaikan ainut vegeversio on beyond meatia niin se on valintani pikemmin kuin lihapurilainen tai kurniva nälkä. Jos vaihtoehtona on myös raaste- tai portobellopihvi, niin toki sitten preferoin niitä sen lihankorvikkeen sijaan. (Huom, _minä preferoin_, ei _kaikki kunnianarvoiset kasvissyöjät preferoivat_).

Eli ehdoton hatunnosto meikältä niille vegaaneille, jotka himoitsevat liharuokia mutta silti eivät niitä syö. Helppoahan mulla on.

Vierailija
53/59 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan niitä harvoja, jotka ovat lakto-ovolinjalla. En halua missään tekemisissä raivovegaaneiden kanssa. Ok, on heissäkin varmaan sellaisia tyyppejä, jotka ei koko ajan moralisoi muiden valintoja ja nosta itseään toisten yläpuolelle. Teen itsekin välillä jotain vegaanista ruokaa tai leivon vegaanisesti, jos ensimmäisellä kerralla tekemäni vegaaninen asia on osoittautunut hyväksi.

Lihankorvikkeista en piittaa, varsinkin seitan ja härkikset (jälkimmäinen toki kotimainen vaihtoehto, siitä plussaa) ovat niitä kamalempia. Itse olen hakenut inspiraatiota vegaaniseen leivontaan tai ruoanlaittoon ketovegaanisesta ruokavaliosta, vaikken ketoile missään muodossa. Leipomani ketovegaaniset kurpitsabrowniet ja mustikkapiirakat ovat tulleet muidenkin maistajien suosikeiksi. Ja tietysti olen kertonut, että edellä mainittujen leivonnaisten pohjana oli käytetty vaaleaa tahinia, joka tehdään seesaminsiemenistä, ja jälkimmäisessä oli mantelijauhoja mahdollisten allergioiden takia. Kätevä asia noissa ketovegaanisissa leivoksissa on se, että pystyy tekemään kananmuna- tai maitoallergiselle ketoilijalle tai karppaajalle jotain. Toki otettava huomioon, miten yleisiä ovat pähkinä- ja manteliallergiat, mutta esimerkiksi ketovegaaniset rieskat ja siemennäkkärit ovat hyviä esimerkkejä suolaisista, joista yleensä löytyy kananmunaa.

Vierailija
54/59 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt hirveesti menisi sinuna menisi haukkumaan tofua kun itse kuitenkin syöt kuolleita vertatihkuvia ruumiita.... Kumpi noista nyt sitten onkaan ällömpää?

Vierailija
55/59 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vegaaneista taas ei syö ollenkaan noita lihakorvikkeita ja välttävät kaikkea prosessoitua.

Vierailija
56/59 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan vihervassarit. Tuollaiset lähettäisin leirille eikä taatusti olisi tarjolla kuin lihamureketta ja pihvejä. Alkaisiko ruoka maistumaan!?!

Vierailija
57/59 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän ruokavaliot, oli syy mikä tahansa. Mutta en sitä, että pitää väkisin hakea jonkun omaan ruokavalioon kuulumattoman ruuan makua, esim. juuri tätä että kasvismakkara, maistuu ihan lihalle. Miksi pitää maistua lihalle?

Ihan yksinkertaisesti sen takia että liha on hyvää!

Vierailija
58/59 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lihansyöjiä kiinnostaa vegaanien ruoat niin paljon, jos kerran liha on niin hyvää? En usko, että kaljaa juovat ja sipsejä syövät ihmiset pyrkivät muutenkaan elämään erityisen terveellistä elämää, riippumatta onko seka vai kasvissyöjä.

Vierailija
59/59 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihansyöjiä kiinnostaa vegaanien ruoat niin paljon, jos kerran liha on niin hyvää?

Eihän ne kiinnostakaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä