Kävin selaamassa Sipsikaljavegaanit ryhmää..
Ja voi reppanoita! Etsitään etsimällä korvikkeita maito- ja lihatuotteille. Vegaanijuustot on ilmeisesti kaikki pahanmakuisia mutta niihin tottuu? Prosessoitua nyhtökauraa, härkistä ja herneproteiinia. Tofumakkaraa ja seitania? 😂
Toivottavasti vegaanien usko siihen että pelastavat eläimet ja maailman on niin vahva ettei haittaa vaikka ruoka maistuu pahalta.
Jos ihminen ei muuten tarvi lehmänmaitoa, niin miksi vegaaneilla on korvikkeet juustoille, jäätelölölle, ruokakermalle, maidolle, rahkalle, jugurtille, kermaviilille jne. Lista on loputon.
Omaan ajatusmaailmaan ei nyt ihan sovi että ihminen ei eläinperäisiä tuotteita tarvi mutta kehitellään korvikkeet kaikille.. Jopa sinihimejuustolle ja kreikkalaiselle jugurtille.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha onkin mautonta. Se maustetaan. Vai syökö joku teistä puhdasta lihaa yhtään ilman mitään mausteita? Samoja mausteita voi myös käyttää vegetuotteiden maustamiseen. Se siitä "lihan" mausta.
Useimmat kasvikset maistuvat ihan hyviltä sellaisenaan ja raakana, ilman mitään maustamista. Niitä voi maustaa, mutta suurin osa niistä ei tarvitse mausteita. Jos jalostaa, esim. tekee juureksista pihvejä, sitten ne jo kaipaa mausteita, mutta juurekset sellaisenaan tai vaikka kypsennettynä ovat ihan hyviä ilman mitään mausteita. Ei minusta liha ole erikoisen hyvää missään muodossa, mutta kasvissyöntikokeiluni, tosin maitotuotteet jättämällä ruokavalioon, toi minulle b12-vitamiinn puutteen - olen siis sama tuolta etusivulta, joka tästä jo mainitsi.
Niin ja soijaa mun vatsani ei kestä, eikä papuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha onkin mautonta. Se maustetaan. Vai syökö joku teistä puhdasta lihaa yhtään ilman mitään mausteita? Samoja mausteita voi myös käyttää vegetuotteiden maustamiseen. Se siitä "lihan" mausta.
Useimmat kasvikset maistuvat ihan hyviltä sellaisenaan ja raakana, ilman mitään maustamista. Niitä voi maustaa, mutta suurin osa niistä ei tarvitse mausteita. Jos jalostaa, esim. tekee juureksista pihvejä, sitten ne jo kaipaa mausteita, mutta juurekset sellaisenaan tai vaikka kypsennettynä ovat ihan hyviä ilman mitään mausteita. Ei minusta liha ole erikoisen hyvää missään muodossa, mutta kasvissyöntikokeiluni, tosin maitotuotteet jättämällä ruokavalioon, toi minulle b12-vitamiinn puutteen - olen siis sama tuolta etusivulta, joka tästä jo mainitsi.
Kokeilitko koskaan linssejä/tofua? B12 vitamiinia kannattaa ensiksi vaikka ottaa pillerimuodoissa, jos ei ole vielä kasvattanut tietämystä mistä b vitamiinia saisi kasvikunnasta. Todella moni täälläkin olevasta ihmisestä, kun on nähnyt heidän ruokatottumuksiaan kärsii jonkun vitamiinin puutoksesta, joten se on aika yleistä, että joku vitamiini puuttuu.
Hassua, kun minä olen taas monesti kuullut, että kun on ollut kasvissyöjänä hetken, niin hyvin nopeasti tulee olo, ettei tee mieli lihaa ollenkaan. Ja jos vaikka vahingossa / pakkotilanteessa (?) syö lihaa, niin se maistuu pahalta ja jopa oksettaa. Haju ällöttää yms.
Ensimmäistä kertaa kuulen kasvissyöjien lihanhimosta... onko tuo puhe pahanmakuisesta lihasta sitten mainosta vai onko selvästi olemassa kaksi ryhmää? Jos on, niin millä sen selittää, jos puhutaan samassa ruokakulttuurissa kasvanneista ihmisistä?
Itse olen miettinyt, että miten vegaanit voi käyttää alkoholia. Vaikkei eläinperäinen aines olekaan, mutta eikös sen tiimoilla tehdä tai on tehty runsaasti eläinkokeita.
En syö lihaa koska minua oksettaa ajatus että söisin jotain kuollutta ruhoa. Veristä ja elävää. Yök. Eläimistä en pidä joten eläinten kohtelu sinänsä ei minua häiritse.
Olen ollut kasvissyöjä 25v, mies 30v ja luonnollisesti lapsemme koko ikänsä (3v, 7v, 9v, 14v, 18v). Lapset muuten ovat kasvaneet ja kehittyneet erittäin hyvin :)
Kasvisruoka on maistuvaa ja hyvää ollut aina. Reseptejä tykätään keksiä itse ja kokeilla kaikkea mahdollista. Kuitenkin sekasyöjän ohjeita on helppo muokata omanlaiseksi kun on lihaa vastaavia kasvistuotteita.
Viime aikoina kun erilaiset kasvisversiot ovat räjähdysmäisesti lisäntyneet ihan lähikaupassakin niin sehän on ollut todella positiivinen ja iloinen asia. Kasvisnakkeja saa lähikaupastakin ja ne on hyviä ja monikäyttöisiä.
Jos on tottunut maitotaloustuotteiden makuun niin voihan kasvispohjaiset versiot olla oudon makuisia mutta me ollaan kyllä tykätty vaihtoehtoisten tuotteiden mausta kylläkin.
Onhan noita lihapullia, kanapullia, kalapullia niin miksei voi olla kasvispullia?
Kermaviili on monikäyttöinen tuote, mutta onko siitä haittaa että on kasvispohjainen kermaviili. Ketä sellainen häiritsee (muuta kuin ap:tä). Tai jäätelö, kyllähän näitä kasvisversioita syö moni MAIDOLLE TMS allerginenkin. Onko jäätelö vain sekasyöjien oma herkku josta ei saa tehdä vegaanille sopivaa?
Sipsikaljavegaanius on huumorilla höystetty sana, enhän minä kaljaakaan juo kun absolutisti olen, mutta sipsikaljavegaani on vaan niin hauska sanaa ja kuvaa oikein hyvin sitä, että monilla sekasyöjillä on kasvissyönnistä hyvin terveellinen porkkanasyöjä mielikuva vaikka todellisuudessa kasvissyöjätkin syövät monesti niitä herkkujakin kuten kuka tahansa ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, kun minä olen taas monesti kuullut, että kun on ollut kasvissyöjänä hetken, niin hyvin nopeasti tulee olo, ettei tee mieli lihaa ollenkaan. Ja jos vaikka vahingossa / pakkotilanteessa (?) syö lihaa, niin se maistuu pahalta ja jopa oksettaa. Haju ällöttää yms.
Ensimmäistä kertaa kuulen kasvissyöjien lihanhimosta... onko tuo puhe pahanmakuisesta lihasta sitten mainosta vai onko selvästi olemassa kaksi ryhmää? Jos on, niin millä sen selittää, jos puhutaan samassa ruokakulttuurissa kasvanneista ihmisistä?
Itse olen kasvissyöjä eettisistä ja ekologisista syistä. Liha oli mielestäni hyvää, kun sitä vielä söin, ja tuskin maku itsessään olisi se pahoivointia aiheuttava asia, jos vahingossa lihaa nyt söisin. Ennemmin ajatus toisen olennon ruumiin syömisestä pistää kuvottamaan, kuten varmasti suurinta osaa lihansyöjistä kannibalismi. Näin hyvin kärjistetysti, mutta en pysty enää perustelemaan itselleni miksi toinen näistä olisi ok. Muiden syömisiin en puutu tai ällöttele.
Itse en ole vegaani, vaan laktovege, mutta pidän esim. kanan mausta, en vain näe mitään kestävää perustetta sille miksi ostaisin sitä jos voin syödä jotain muuta, esim. quornia, joka maistuu ihan kanalta. Olisin kasvissyöjä, vaikkei tuollaisia "korvikkeita" saisikaan, mutta kun niitä saa ja ne ei ole mitenkään erityisen epäterveellisiä, niin miksi ei? Tykkään itse syödä savutofua leivän päällä, on huomattavasti terveellisempää kuin maito- tai vegejuustot (molemmissa hirveästi tyydyttynyttä rasvaa). Miksi ihmeessä kasvissyönnin pitäisi tarkoittaa askeettisuutta? Minusta on kunnioitettavaa, että pitäytyy etiikassaan, vaikka tekisikin mieli syödä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt, että miten vegaanit voi käyttää alkoholia. Vaikkei eläinperäinen aines olekaan, mutta eikös sen tiimoilla tehdä tai on tehty runsaasti eläinkokeita.
Jos lähtisimme ajattelemaan kaikkia tuotteita, millä on tehty ihmis- tai eläinkokeita, emme varmaankaan voisi käyttää oikeastaan mitään, koska on ne aina jollain tavalla jossain vaiheessa ihmiskunnan kehittyessä testattu. Tuolla ajattelutavalla vegaanit eivät voisi syödä mitään lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin todella ristiriitainen tässä. Himoan välillä lihaa, mutta en voisi oikeasti syödä sitä. Liharuoat tuoksuvat välillä hyviltä, mutta en vaan voisi enää. Ei se mausta ole kiinni, vaan siitä, mistä ja miten se tulee.
Ihmiset usein järkyttyvät, kun kehun liharuokia hyväntuoksuisiksi tai maukkaan näköisiksi tai sanon, että tekee välillä mieli munakasta tai kanaa. Se koostumus ja maku... Omissa piireissäni muut kasvissyöjät ovat sellaisia, että liha tosiaan ällöttää heitä jo maunnkin puolesta ja tuoksukin inhottaa.
Viime kesänä söin kerran simpukoita. Kaupassa ajattelin sen olevan hyvä idea. Simpukan kuolema ei tuntunut niin isolta asialta. Syömisen jälkeen tuli kuitenkin todella paha olo henkisesti ja vähän fyysisestikin. Maistui hyvältä, mutta mieleni ei vaan osannut käsitellä asiaa. Sinänsä outoa, koska omankin ruokani vuoksi varmasti kuolee saman tyyppisiä pikkuotuksia ja kävellessänikin saatan vahingossa liiskata etanoita ja muita vastaavia olentoja.
Kasvissyöjiä on monenlaisia. On mahdollista, ettei lihan himo mene pois, vaikka niin usein väitetäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilitko koskaan linssejä/tofua? B12 vitamiinia kannattaa ensiksi vaikka ottaa pillerimuodoissa, jos ei ole vielä kasvattanut tietämystä mistä b vitamiinia saisi kasvikunnasta. Todella moni täälläkin olevasta ihmisestä, kun on nähnyt heidän ruokatottumuksiaan kärsii jonkun vitamiinin puutoksesta, joten se on aika yleistä, että joku vitamiini puuttuu.
Tofu on pahaa ja eikö se ole soijaa sekin? Ainakin mulla tofujäätelöstä tuli valtavat vatsakivut.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. En ole vegaani, eli ehkä jäävi tähän vastaamaan, mutta olipas kaukaa haettua. Aika paljon joutuisi elämästään karsimaan, jos haluaisi poistaa kaiken, jota on joku joskus keksinyt testata eläimillä, kun kuitenkaan tuotteen tekemisessä itsessään ei käytetä tai vahingoiteta eläimiä. Tietysti löytyy niitä, jotka haluavat valita tarkemmin käyttämänsä tuotteet, esim. hyönteismyrkytysten tms. vuoksi.
En minäkään lopettanut lihan syömistä siksi etten olisi pitänyt siitä, vaan eettisistä syistä. Luulen myös, että kun sanotaan maistuu lihalta, niin puhutaan oikeastaan koostumuksesta. Kuten joku huomauttikin, eihän se maustamaton liha miltään maistu, mutta lihan koostumus on se, mitä moni kaipaa ruokaansa ja mistä moni pitää, sillä ruoan eri tekstuurit ovat maun lisäksi tiiviisti yhteydessä maistuvuuteen.
Ärsyttää myös tuo lihankorvike-sana. Helvetti sentään, ainakin minulle ne kasviproteiinit on ruokaa ihan itsessään eikä mitään korvikkeita.
Ap, onko nyt hyvä mieli kun sait avata meille muille yksinkertaista mieltäsi?
Taas yksi idiootti aloitus sellaiselta ihmiseltä, joka ei kykene ajattelemaan omaa nenäänsä pidemmälle. Asioiden syy-seuraussuhteet eivät sitten millään aukene, tai ehkä syynä on vaan laiskuus oikeasti käyttää aivoja ja nähdä asiat vähän tarkemmin ja kokonaisuudessaan. Onneksi tässä ketjussa on ihania, fiksuja ja tiedostavia kommentteja.
Ylipäätänsä vegaanisen elämäntyylin haukkuminen ja väheksyminen on maailman tyhmimpien asioiden (ja ilmaisujen) top 10:ssä. Alkaa oikeasti tympimään.
Vierailija kirjoitti:
Öh jauhelihan maustamiseen riittää suola ja pippuri. Jopa pelkkä suola.
Syökö joku soijarouhetta pelkästään suolalla ja pippurilla? Tai nyhtökauraa.
Äitini (60 v) sekä mummuni (92 v) ovat kummatkin kasvissyöjiä. Isä käyttää vain kalaa harvoin. En ole ikinä oppinut syömään liharuokaa, enkä pitänyt niistä kun lapsena maistoin. Nyt kuitenkin olen kaivannut jotain helppoa lisää ruokaan, vegaanikaan ei aina jaksa tehdä pidemmän kaavan mukaan. Siksi nakit ym. ovat olleet pelastus, nopeasti täyttävää.
Tofu on pahaa ja eikö se ole soijaa sekin? Ainakin mulla tofujäätelöstä tuli valtavat vatsakivut.
Soijaa joo, mutta joidenkin vatsa sietää tofua paremmin kuin rouheita tms.. Itsessään aika mautonta ja vaatii vähän harjoitusta saada koostumus hyväksi. Mutta loistava tuote, kun valmistuksen ja maustamisen hallitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtisimme ajattelemaan kaikkia tuotteita, millä on tehty ihmis- tai eläinkokeita, emme varmaankaan voisi käyttää oikeastaan mitään, koska on ne aina jollain tavalla jossain vaiheessa ihmiskunnan kehittyessä testattu. Tuolla ajattelutavalla vegaanit eivät voisi syödä mitään lääkkeitä.
Niin. Ihminen ei voi olla syömättä, joten jotain on syötävä. Lääkkeet ovat tarpeellisia, tottakai. Mutta eikö eläinkokeet alkoholin takia ole sitä kaikkein turhinta kärsimystä ja näin ollen luulisi, että voisi olla ilman sitä turhista turhinta, eli alkoholia?
Eli vegaani, joka käyttää koe-eläintestattua alkoholia on parempi ihminen, kuin pienen kotikanalan pitäjä, joka ei tuota kanoilleen kärsimystä, mutta saa rakastamistaan eläimistä iloa ja proteiinia?
Minä toivon kovasti että sipsikaljavegaanius laajenee isommaksi ilmiöksi.
Lapsellani on maitoallergia ja hänelle sopivaa ruokaa on todella vaikea löytää.
Itse tekemällä tietenkin saa sopivaa kun ostaa vain puhtaita prosessoimattomia raaka-aineita.
Mutta kyllähän lapsi haluaisi syödä samaa kuin muutkin. Pitsaa ja sipsejä ja muita herkkuja eikä aina vaan omia ruokaan. Kekseistäkin olisi kiva saada joskus jotain muuta kuin muumi- tai oreo-keksejä.
Ulkonakin kiva joskus syödä, mutta usein kahvilassa tai ravintolassa ei ole mitään maidotonta lapselle. Turha edes yrittää salaatti-annosta 10-vuotiaalle pojalle.
Vegaaniruoat ovat hänelle turvallisia mutta maku niissä vain harvoin on lasta miellyttävä.
Viime aikoina on sentään tullut jotain hyviäkin vaihtoehtoja.