Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin selaamassa Sipsikaljavegaanit ryhmää..

Vierailija
06.11.2016 |

Ja voi reppanoita! Etsitään etsimällä korvikkeita maito- ja lihatuotteille. Vegaanijuustot on ilmeisesti kaikki pahanmakuisia mutta niihin tottuu? Prosessoitua nyhtökauraa, härkistä ja herneproteiinia. Tofumakkaraa ja seitania? 😂
Toivottavasti vegaanien usko siihen että pelastavat eläimet ja maailman on niin vahva ettei haittaa vaikka ruoka maistuu pahalta.
Jos ihminen ei muuten tarvi lehmänmaitoa, niin miksi vegaaneilla on korvikkeet juustoille, jäätelölölle, ruokakermalle, maidolle, rahkalle, jugurtille, kermaviilille jne. Lista on loputon.
Omaan ajatusmaailmaan ei nyt ihan sovi että ihminen ei eläinperäisiä tuotteita tarvi mutta kehitellään korvikkeet kaikille.. Jopa sinihimejuustolle ja kreikkalaiselle jugurtille.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Lähtisin itse siitä, jos en pidä lihasta, etten myöskään hakemalla hae sen korvikkeita. Tai maidon korvikkeita. Mutta täytyy sanoa, että maidonkorvikkeet on usein tosi hyvän makuisia, kannattaa kokeilla.

Vierailija
2/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka on ihan hyvää ilman mitään kommervenkkejä. Lanttua, porkkanaa, herneitä, pähkinöitä. Hyviä kasviksia on vaikka millä mitalla. Minä voisin rueta  heti vegaaniksi, jos ei olisi b12-vitamiinin ongelmaa ja ei mun tarttisi mitään korvikkeita etsiä. Ihan kasvisruokaa kasvisruokana. Kaurapuuroa, hernekeittoa ilman lihaa, sipulikeittoa, uunijuureksia kotimaisista kasviksista, hedelmiä, marjoja, juureskeittoa, lettuja (onnistuu ihan hyvin ilman maitoa ja munaa, lapsen allergian takia tottunut tekemään) tai vaikka pinaatti- tai porkkanalettuja. Ihan tavallisella ruualla pötkii tosi pitkälle. Syön lihaa aika vähän noin muutenkin. Kauramaitoon on tehty lettuja, tulee hyvää, vaikka onkin kallista, mutta ei niitä yhtenään tehdä mulla loppui letuista saamani närästys myös samalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolin nauruun kun sipsikaljavegaani-ryhmässä joku oli löytänyt jotain vegaanileikkelettä joka maistui aivan aidolta lauantaimakkaralta ja tämä akka itkua väänsi kun oli niin hyvää ja ihanaa, aivan kuin lapsuuden lauantaimakkara. Muutkin tästä innostuivat ja huumaantuivat ja joku ravasi jääkaapilla tarkastamassa ettei vaan varmastikaan ole lihaa kun on niin hyvää.

Jotenkin sairasta. Jos on noin kova lihanhimo niin kannattaisko vaan ostaa sitä oksettavaa lauantaimakkaraa.

Vierailija
4/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän ruokavaliot, oli syy mikä tahansa. Mutta en sitä, että pitää väkisin hakea jonkun omaan ruokavalioon kuulumattoman ruuan makua, esim. juuri tätä että kasvismakkara, maistuu ihan lihalle. Miksi pitää maistua lihalle? Toki sen ymmärrän, että allergian takia tehdään ei-allergisoivia reseptejä perinteisistä ruuista, mutta miksi hakea omaan ruokavalioon kuulumattoman kielletyn ruuan makuja? Kasvisruoka on itsessään hyvää, miksi jäljitellä lihan makua? Minusta vegaanius on feikkiä, jos haluaa kuitenkin tuntea sen lihan maun suussaan. 

Vierailija
5/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei ole vegejä siksi, etteikö pitäisi liharuokien mausta. 

Vegejuustot ja muut vastaavat ei ole pahaa, mutta tietty ne vähän eriltä maistuu kun mihin on lapsuudesta asti tottunut. Ei niistä perus edamia saa, mutta kukapa se on sanomaan että kumpi maku on oikea? 

Ja on ihan totta, ettei ihminen tarvitse lehmänmaitoa, kun sen voi korvata esim. kauravastaavalla. 

Vierailija
6/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja teidän kanssa. :D Mä olen kasvissyöjä eettisistä ja ekologisista syistä. Mut on kasvatettu sekasyöjien ruokakulttuurissa kuten todennäköisesti teidät kaikki muutkin, joten olen tottunut tiettyihin ruokiin, makuihin ja koostumuksiin. En ole kasvissyöjä sen takia, että en pitäisi lihasta. Se on vain niin helvetin hankala tuote, että en halua sitä käyttävää. Soijanakit sun muut maistuu kyllä.

Vierailija
7/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän ruokavaliot, oli syy mikä tahansa. Mutta en sitä, että pitää väkisin hakea jonkun omaan ruokavalioon kuulumattoman ruuan makua, esim. juuri tätä että kasvismakkara, maistuu ihan lihalle. Miksi pitää maistua lihalle? Toki sen ymmärrän, että allergian takia tehdään ei-allergisoivia reseptejä perinteisistä ruuista, mutta miksi hakea omaan ruokavalioon kuulumattoman kielletyn ruuan makuja? Kasvisruoka on itsessään hyvää, miksi jäljitellä lihan makua? Minusta vegaanius on feikkiä, jos haluaa kuitenkin tuntea sen lihan maun suussaan. 

Ei kaikki ole vegaaneja siksi etteikö pitäisi liharuokien mausta. Sillon on ihan sama maustaako porkkanansa esim. pekonimausteella, jonka valmistukseen ei ole käytetty eläinperäisiä tuotteita. 

Itse oon ollut kasvissyöjä 15vuotta, enkä haaveile yhtään kanan makuisista seitanleikkeistä tai aidonmakuisesta juustosta, mutta ymmärrän niitä jotka hakee niitä tuttuja makuja kasvisruoastakin. 

Vierailija
8/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä naurunaihe tai kummallisuus se on, jos lihamakaronilaatikolla kasvanut ihminen haluaa eettisistä syistä välttää eläinkunnan tuotteita ja päätyy korvikkeisiin syvään juurtuneiden makutottumusten vuoksi. Jos aidosti uskoo että eläinperäisten tuotteiden käyttäminen on väärin, niin aika kunnioitettavaa että ei käytä niitä vaikka niin himottaisi vaan etsii korvikkeita.

Onneksi itse en ole päässyt henkisessä kehityksessäni tuolle asteelle, olisi mun makutottumuksilla aika kylmää kyytiä...

Vierailija
9/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, olen vegaani eettisistä syistä, en makujen takia. Siksi. Vastaus olisi siis ollut sinullekin hyvin yksinkertainen mikäli olisit vaivautunut ajattelemaan.

Vierailija
10/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa eettisistä syistä. Joko kasvatettua tai riistaa, aina maistuu.

Vierailija
11/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin monenlaisia vegaaneja ja muita kasvissyöjiä ja ihmisillä on eri motiivit ruokavaliolleen. Joku pitää lihanmausta, mutta ei eettisistä syistä halua tukea lihateollisuutta. Silloin on ihan luonnollista, että etsitään ja hehkutetaan lihanmakuisia vegaanituotteita, eikö?

Itse en ole koskaan välittänyt lihasta ja pidän sitä jopa koostumukseltaan ja maultaan etovana, joten en myöskään halua leivän päälle vegaanileikkelettä enkä grillailla soijamakkaraa tai syödä muuten lihaimitaatioita. Tämä on kuitenkin vain minun näkökulmani.

Mitä tulee kasvismaitoihin ja -kermoihin ym. maitotuotteita jäljitteleviin tuotteisiin, eikö nyt ole ihan luonnollista, että vegaanitkin haluavat kahvi''maitoa'', jugurttia välipalaksi ja joskus herkutella täytekakulla ym. Ihmisillä (joillain sekaaneilla?) on hassu kuvitelma, että vegaaneiden tulisi syödä tosi askeettisesti ja puhtaasti ollakseen ''oikeita'' vegaaneja, muuten vaan teeskennellään.

Vierailija
12/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsikaljavegaanit ovat jokseenkin huumorimielellä liikenteessä, jos ette vielä huomanneet. Jos ei halua tukea lihan tehotuotantoa, mutta on lapsena saanut hurjat kiksit jostain mausta, niin miksei siitä kasvispohjaisen leikkeleen mausta voi vinkaista riemusta? En ole vegaani, mutta lapsena tykkäsin esim. maksapasteijasta ja maksalaatikosta ja se maku tulee suuhun pelkästä ajatuksesta. En kuitenkaan ole yhtään varma, että millainen yökköreaktio oikeasti tulisi jos vetäisin simpaleen maksamakkaraa. En myöskään halua antaa rahaa bisnekselle joka perustuu eläinten lahtaamisen.

Voisin ostaa vegaanille sopivaa "maksa""makkaraa", koska itselläni on tuo lapsuuden kokemus. Sen sijaan omilla lapsillani tuskin on himoja niin tavallisen kuin vegaanin version suhteen. Miksi näitä "feikkilihoja" sitten kehitellään ja myydään? Jos menisi myymään noita lähimarketin vegaanituotteita vaikkapa Intiaan tai Japaniin, niin varmaan katsoisivat ihan suu pyöreänä ja jättäisivät ostamatta. Sen sijaan tässä maassa on totuttu laittamaan leivälle leikkele ja jouluna porsasta tiskiin ja maitoa lasiin. Jos päättää olla tukematta eläimiin perustuvaa tuotantoa, niin ei sitä ihan hetkessä keksi että mitä laittaa ns. "tilalle". Siksi on helpompi mainostaa vegaanijuustoa ja vegaanileikkelettä, kuin vaikkapa jotain shcerpötz-tahnaa tai gyggenbyll-valmistetta. Ostajan kannalta a) käyttöliittymä on tuttu ja b) maku on tuttu. Ja kuten sanottua, omilla lapsillani ei tuota ongelmaa tule olemaan koskaan.

Vierailija
13/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka on ihan hyvää ilman mitään kommervenkkejä. Lanttua, porkkanaa, herneitä, pähkinöitä. Hyviä kasviksia on vaikka millä mitalla. Minä voisin rueta  heti vegaaniksi, jos ei olisi b12-vitamiinin ongelmaa ja ei mun tarttisi mitään korvikkeita etsiä. Ihan kasvisruokaa kasvisruokana. Kaurapuuroa, hernekeittoa ilman lihaa, sipulikeittoa, uunijuureksia kotimaisista kasviksista, hedelmiä, marjoja, juureskeittoa, lettuja (onnistuu ihan hyvin ilman maitoa ja munaa, lapsen allergian takia tottunut tekemään) tai vaikka pinaatti- tai porkkanalettuja. Ihan tavallisella ruualla pötkii tosi pitkälle. Syön lihaa aika vähän noin muutenkin. Kauramaitoon on tehty lettuja, tulee hyvää, vaikka onkin kallista, mutta ei niitä yhtenään tehdä mulla loppui letuista saamani närästys myös samalla. 

Siinä vaiheessa kun on vetänyt vuosikausia lanttua, porkkanaa ja herneitä niin kotona kuin koulussakin on oikeasti välillä ihan kiva ostaa lihistä muistuttava vihis ja siivuttaa sinne väliin vegejuustoa. Tai tehdä pizzaa juustolla, tms. Eihän sekasyöjätkään vedä pelkkiä uunikasviksia ruoaksi, kyllä siihen lautasen reunalle pitää aina saada joku köntti eläintä. Miksi kasvissyöjän pitäisi tyytyä pelkkiin rehuihin ja vitamiinipilleriin? Ja mistä se päivittäinen proteiini saadaan, jos päiväkausia syö sipulikeittoa ja kaurapuuroa?

Tofunakkeja ei sais olla, koska lihaversio keksittiin ensin? Tai pavuista ei saa tehdä pihvejä, koska jauhelihapihvit varmasti oli ensin? Onko se nyt joltain sekasyöjältä pois, jos vegaani vetää tyytyväisenä tofunakkeja prinssinakin sijasta naamariin? 

Vierailija
14/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juurikin sellainen kasvissyöjä, joka piti lihasta kun vielä sitä söin. En vaan syö sitä enää, koska eettiset syyt painaa vaakakupissa enemmän.

En itse hirveästi välitä näistä vegaaneista lihankorvaajista, mutta ymmärrän hyvin jos joku vegaani niitä haluamalla haluaa. Miksei voi syödä haluamansa ruuan "kopioita", niin että eettisyyskin säilyy...

Minusta on aika hassua tuo "Miksi vegaaneille on maitotuotteiden korvaajia, kun nehä pärjää ilman.."-argumentti. Kyllähän ihminen pärjääkin ilman maitotuotteita, mutta miksi nämä vegaanit vaihtoehdot eivät sitten saisi olla kaupassa. Onpahan nyös maitoallergisille lihansyöjille valikoimaa.

Sipsikaljavegaanit on yksi (iso) vegaaniryhmä facebookissa. Siinä ryhmässä on tietynlainen elämänkuva, mutta ei sen mukaan kannata tiettyä ajatusmaailmaa kehitellä vegaaneista.

Vierailija
15/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä naureskelijat eivät ole tietoisia, että eläinten kasvatus on erittäin suuri rasite ympäristölle ja tietenkin myös epäeettistä eläinten kannalta. Ja ehkä naureskelijat eivät ymmärrä, että ihminen voi joskus luopua aatteellisista syistä sellaisista asioista, joista nauttii. Tämä on jotenkin tässä milleniumin jälkeisessä minä, mun, mulle -painotteisessa kulttuurissa vieras asia, ymmärrän kyllä.

Vierailija
16/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitten erilainen. Olen sekasyöjä, mutta mielestäni liha on mautonta. Kala nyt sentään joltain maistuukin, tosin sekin vaatii vähintään suolaa. 

Vierailija
17/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka on hyvää eikä siihen tarvitse tottua, paitsi jos on ollut jossain liha-juusto-kerma ruokavaliolla jossa makuaisti on tottunut jatkuvan hormonimaidon ja lihan makuun.

Miksi meillä on korvikkeet jugurtille, maidolle, juustolle? Tuo kysymys on vähän sama, kuin miksi on erilaisia pitsoja? Tai erilaisia makkaroita? Miksi on hirvimakkaraa? eikö makkara pitäisi tehdä vaikka kokonaan possusta? Tai miksi on erilaisia leikkeleitä, pitäisikö ne tehdä kaikki vaan yhdestä eläimestä? Tai eri jäätelömakuja? Miksi jäätelöissä on marjoja, jos kerta siitä maidon mausta tykkäätte? 

Myös yleisesti ihmisten ruokailutottumuksien muuttaminen on vaikeaa. Esim. juuri sen takia nämä laihdutusjuomat ovat suklaanmakuisia ja laihdutuspatukat juuri jotain suklaanmakuisia patukkoja,  jotta esim. lihaville ne saattaisi paremmin maistua, kuin joku vaikka selleripatukka. Sama on perus ruokailutottumuksissa. On helpompi muuttaa  ruokatottumuksia, kun ruuat muistuttavat ulkonäöltään ja maultaan jotain, mitä olemme syöneet, vaikka mielestäni vegaaniruoka ei onneksi maistu samalle, kuin liharuoka. 

Mielestäni AP ei ole oikein ajatellut aloitustaan loppuun :)

Vierailija
18/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha onkin mautonta. Se maustetaan. Vai syökö joku teistä puhdasta lihaa yhtään ilman mitään mausteita? Samoja mausteita voi myös käyttää vegetuotteiden maustamiseen. Se siitä "lihan" mausta.

Vierailija
19/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten jännä, kun tosielämässä tätä ihmettelevät ihmiset eivät koskaan oikeasti halua vastausta. Kun yritän selittää asiaa, nämä puhuvat aina päälle kovaan ääneen. Ihmisellä on kumma tarve paheksua asioita. Ei siinä, tunnistan tämän ikävän ominaisuuden myös itsessäni. Voi sitä mehukasta paheksumisen tunnetta, kun paheksutaan porukassa jotain sinänsä harmitonta. Ah. Ihmiset on vähän koomisia olentoja.

Vierailija
20/59 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipsikaljavegaanit ovat jokseenkin huumorimielellä liikenteessä, jos ette vielä huomanneet. Jos ei halua tukea lihan tehotuotantoa, mutta on lapsena saanut hurjat kiksit jostain mausta, niin miksei siitä kasvispohjaisen leikkeleen mausta voi vinkaista riemusta? En ole vegaani, mutta lapsena tykkäsin esim. maksapasteijasta ja maksalaatikosta ja se maku tulee suuhun pelkästä ajatuksesta. En kuitenkaan ole yhtään varma, että millainen yökköreaktio oikeasti tulisi jos vetäisin simpaleen maksamakkaraa. En myöskään halua antaa rahaa bisnekselle joka perustuu eläinten lahtaamisen.

Voisin ostaa vegaanille sopivaa "maksa""makkaraa", koska itselläni on tuo lapsuuden kokemus. Sen sijaan omilla lapsillani tuskin on himoja niin tavallisen kuin vegaanin version suhteen. Miksi näitä "feikkilihoja" sitten kehitellään ja myydään? Jos menisi myymään noita lähimarketin vegaanituotteita vaikkapa Intiaan tai Japaniin, niin varmaan katsoisivat ihan suu pyöreänä ja jättäisivät ostamatta. Sen sijaan tässä maassa on totuttu laittamaan leivälle leikkele ja jouluna porsasta tiskiin ja maitoa lasiin. Jos päättää olla tukematta eläimiin perustuvaa tuotantoa, niin ei sitä ihan hetkessä keksi että mitä laittaa ns. "tilalle". Siksi on helpompi mainostaa vegaanijuustoa ja vegaanileikkelettä, kuin vaikkapa jotain shcerpötz-tahnaa tai gyggenbyll-valmistetta. Ostajan kannalta a) käyttöliittymä on tuttu ja b) maku on tuttu. Ja kuten sanottua, omilla lapsillani ei tuota ongelmaa tule olemaan koskaan.

Japanissa tofua ja soijaa käytetään ihan päivittäin, sieltähän se alunperin tulikin, joten eivät varmasti katsoisi suu pyöreänä.