Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te pienituloiset ostatte lapsillenne joululahjaksi?

Vierailija
05.11.2016 |

Koko olette miettineet asiaa?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pääsääntöisesti tutkittuja !

Vierailija
42/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kike79 kirjoitti:

sairasta miten vähävaraisina esittävät järkyttävää listaa leluista ?? meillä on 1 lelu per nenä, aina ollut ja tulee olemaan kun pitää syödäkin,,sukulaislta tulee mitä tulee.. ihan puistattaa miten kauhealla lahjamäärälä lapsia lahjotaan, meille julu on paljon muuta kuin krääsän hankinta juhla, meille yhdessäolo ja läheisyys on tärkeämpää..mutta jos ei muuten kuin lahjomalla pärjää niin minkäs teet..ja llaan muka köyhiä ,,huh huh...

Heh, tämän voisi siteerata esimerkkinä tuonne "omituisimmat tavat ja asiat millä ihmiset yrittävät kiillottaa sädekehäänsä" -ketjuun! Jos antaa lapsilleen useista lahjoja, yhdessäolo ja läheisyys eivät ole sitten tärkeitä. Joopa joo...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka menee ihan sentilleen laskuihin ja ruokaa. Ylimääräistä rahaa ei jää.

Lukuisista extratulonlähteistä on jokaiselle tulolle oma menonsa ja lasten joululahjat ostetaan kirpparituloista.

2 x vuodessa, vähintään, kotoa haetaan 10 banaanilaatikkoa ja kirpparin pitäjä hinnoittelee nämä ja myy, tilittää puolet.

Nyt kun ihmiset Konmarittaa niin paljon, ainakin pk-seudulla, haetaan tänä vuonna vielä 2 krt.

Rahat tilitetään 1/2 v välein ja en tiedä yhtään mitä tulee. 1 1/2 v sitten olin auttamassa työkaverin kodin perkaamisessa. 3 tyttöä ja työkaveri ostaa joka pv jotain. Iso omakotitalo.

Tavaraa lähti ihan koko pakettiautollinen, tää kirppiksen pitäjä tuli siis hakemaan ihan pelkästään tätä varten ja autollinen lähti eteenpäin. Sain mm tämän takia viime jouluna yli 500 e ja keväällä kesälomaa varten saman summan.

Marraskuun lopussa rahat tulevat ja se raha on joulua varten. No, viime vuonna meillä ei todellakaan mennyt 500 e, meni n 250 e, jos rahaa ei tulee yhtään, saadaan sama taso kuin viime vuonna.

Ja lapsilla on isäkin, joka osallistuu lahjojen hankintaan.

Verottaajakin osallistuisi tuohon kuvioon mielellään.

Vierailija
44/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka menee ihan sentilleen laskuihin ja ruokaa. Ylimääräistä rahaa ei jää.

Lukuisista extratulonlähteistä on jokaiselle tulolle oma menonsa ja lasten joululahjat ostetaan kirpparituloista.

2 x vuodessa, vähintään, kotoa haetaan 10 banaanilaatikkoa ja kirpparin pitäjä hinnoittelee nämä ja myy, tilittää puolet.

Nyt kun ihmiset Konmarittaa niin paljon, ainakin pk-seudulla, haetaan tänä vuonna vielä 2 krt.

Rahat tilitetään 1/2 v välein ja en tiedä yhtään mitä tulee. 1 1/2 v sitten olin auttamassa työkaverin kodin perkaamisessa. 3 tyttöä ja työkaveri ostaa joka pv jotain. Iso omakotitalo.

Tavaraa lähti ihan koko pakettiautollinen, tää kirppiksen pitäjä tuli siis hakemaan ihan pelkästään tätä varten ja autollinen lähti eteenpäin. Sain mm tämän takia viime jouluna yli 500 e ja keväällä kesälomaa varten saman summan.

Marraskuun lopussa rahat tulevat ja se raha on joulua varten. No, viime vuonna meillä ei todellakaan mennyt 500 e, meni n 250 e, jos rahaa ei tulee yhtään, saadaan sama taso kuin viime vuonna.

Mihin ? Kirpparituloihin ? Vuodessa on 12 kk, jos saat vuodessa on 100 e kirpparituloja, verottajaa ei todellakaan kiinnosta se.

Nyt kun tuli megapaljon tavaraa, oli seuraavat tilitykset isoja.

Sehän tässä kirpparista on myös kivaa kun voit itse laittaa tavarat pois milloin vaan. Kirpparin pitäjä hinnoittelee kaikki ja laittaa myyjäkoodin. Joulukoristeet laitetaan myyntiin marraskuussa, kesävaatteet toukokuussa, perustavaralla täytetään tyhjiä paikkoja jne.

Olen yhden kerran saanut 50 euroa, yleensä summa on reilu 100 euroa.

Mutta mitään ei tarvi tehdä muuta kuin kerää tavarat laatikkoon ja merkkaa laatikkoon omat myyjän merkinnät.

Haetaan kotoa ja tilitetään tilille.

Vierailija
45/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kike79 kirjoitti:

sairasta miten vähävaraisina esittävät järkyttävää listaa leluista ?? meillä on 1 lelu per nenä, aina ollut ja tulee olemaan kun pitää syödäkin,,sukulaislta tulee mitä tulee.. ihan puistattaa miten kauhealla lahjamäärälä lapsia lahjotaan, meille julu on paljon muuta kuin krääsän hankinta juhla, meille yhdessäolo ja läheisyys on tärkeämpää..mutta jos ei muuten kuin lahjomalla pärjää niin minkäs teet..ja llaan muka köyhiä ,,huh huh...

Heh, tämän voisi siteerata esimerkkinä tuonne "omituisimmat tavat ja asiat millä ihmiset yrittävät kiillottaa sädekehäänsä" -ketjuun! Jos antaa lapsilleen useista lahjoja, yhdessäolo ja läheisyys eivät ole sitten tärkeitä. Joopa joo...

Tätä olin minäkin tulossa komnentoimaan. Ei lahjapakettien iso määrä mitenkään vähennä joulun arvoa muilta kanteilta katsottuna. Lapsen kokemus joulustahan on pitkälti sellainen, miksi vanhemmat sen luovat. Jos yhdessäolo korvataan suurella lahjaröykkiöllä, niin ymmärrän tämän teorian. Harvemmin näin taitaa olla. Ainakaan oma lapseni ei juuri saa leluja muutoin kuin jouluna ja synttäreillä, eikä lahjovia sukulaisia ole muita kuin isovanhemmat, jotka hekin mieluummin antavat rahaa kuin ostavat lahjoja konkreettisesti. Jos on varaa, niin miksi ei antaisi lapselle hänelle mieleisiä lahjoja juuri sen verran, kuin näkee hyväksi?

Vierailija
46/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ? Kirpparituloihin ? Vuodessa on 12 kk, jos saat vuodessa on 100 e kirpparituloja, verottajaa ei todellakaan kiinnosta se.

Nyt kun tuli megapaljon tavaraa, oli seuraavat tilitykset isoja.

Sehän tässä kirpparista on myös kivaa kun voit itse laittaa tavarat pois milloin vaan. Kirpparin pitäjä hinnoittelee kaikki ja laittaa myyjäkoodin. Joulukoristeet laitetaan myyntiin marraskuussa, kesävaatteet toukokuussa, perustavaralla täytetään tyhjiä paikkoja jne.

Olen yhden kerran saanut 50 euroa, yleensä summa on reilu 100 euroa.

Mutta mitään ei tarvi tehdä muuta kuin kerää tavarat laatikkoon ja merkkaa laatikkoon omat myyjän merkinnät.

Haetaan kotoa ja tilitetään tilille.

Tuo edellinen tyyppi kertoi saaneensa tonnin, Voisi jo verottajaa kiinnostaakin.

Vierailija
47/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leluja ei osteta, lapsen isovanhemmat (5kpl) ja tädit ja eno(4kpl) ostaa yleensä niitä. Ja siinä on mielestäni tarpeeksi 5-vuotiaalle, enkä edes odota, että jokainen heistä ostaa jotain, mutta muutama on jo toiveita lapselta kysellyt.

Itse ajattelin ostaa pari pakettia jotakin seuraavista, ei kaikkea (maks. 100e budjetti):

-yöpuku

-siveltimiä ja kunnon vesivärit

-liput lastenbalettiin

-kirja

-hienot rukkaset ja pipo

-luistimet

Toinen lapsemme on vastasyntynyt. Ostan ehkä hänelle jonkun yhden pienen paketin tai en sitäkään. Esikoinen oli 2-vuotta, kun koin "tarvetta" ostaa hänelle joululahjan.

Lapsilla on paljon serkkuja ja meillä kummilapsia, joiden lahjoihin hujahtaa rahaa(ja varsin mielellään ostetaan heille), joten joulun lahjakulut ei todellakaan tule vain omien lasten lahjoista.

Pienemmälläkin pakettimäärällä pärjää, yleensä joulun tavaramäärästä seuraa lähinnä ahdistusta.

Vierailija
48/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

WraithTodd kirjoitti:

Poika 10v.

Lego Dimensions Haamujengi-tarinapakkaus

Lego City-lego pakkaus

Tabletti

Lego Harry Potter-peli

Lego Dimensions-Sonic pakkaus

Minecraft-kirja

Tyttö 6v.

Varsijousi (leikki sellainen tietysti)

Baby Born-nukelle sängyn sekä vaatteita

Muovailuvahaa sekä jonkun sellaisen setin jossa pystyy tekemään vaikkapa kakkuja (sellainen tosin on jo mutta ei olla vielä osattu päättää että mikä pakkaus ostetaan)

Elsan jäälinna-legopakkaus

Prinsessamekko

Ken-nukke

Tyttö 9kk

maissinaksupussi

muutama vaate

Yhteiseksi lahjaksi tulee lautapeli, joko Twister tai Monopli. Tai sitten kummatkin, ei olla osattu päättää vielä.

Vähän harmittaa pojan pelivoittoinen lahjalista mutta toisaalta on turha ostaa sellaista, mitä hän ei halua tai jää leikkimättä (lahjat ovat siis kaikki lasten omia toiveita).  Poika kyllä arpoi pitkään haluaako monta pakettia vai pari kalliimpaa (tabletti sekä teleskooppi) mutta päätyi useampaan pakettiin. Mutta toisaalta poika pelaa silti melko vähäm (tai innostus laantuu aika nopeasti) joten sinällään en viitsi murehtia tuota lahjalistaa.

Oste kunnon lautapeli, monopoli on rahan haaskuuta. Stone age junior, Carcassonne junior tms.

Vierailija
49/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on lasten juhla, ja tuskin on yhtään lasta joka ei ilahtuisi siitä kun saa kerran vuodessa muutaman lahjapaketin. Oikeasti kyllä säälittää jos vähänkään isompi lapsi ei saa kun sen yhden paketin, niin kuin joku tässä kirjoitti. Ei muutama lahja ole mitenkään pois yhdessäolosta, läheisyydestä ja rakkaudesta. Jos rahaa on vähän niin nykyään saa kirpputoreilta todella edullisesti vaikka seurapelejä joita pelailla yhdessä lasten kanssa.

Olin itse erittäin vähävaraisen yh:n lapsi, mutta jollain ilveellä äiti taikoi meille aina mukavan joulun paketteineen. Muistelen niitä jouluja ja sitä tunnelmaa vieläkin. <3

Vierailija
50/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan Ellokselta tiliäni käyttäen (maksan vähitellen) jotain laadukasta ja tarpeellista, josta he pitävät. En mitään krääsää. Viime vuonna tilasin toiselle one piecen, josta hän on kovasti tykännyt ja toiselle Puman hupparin ja college-housut. Niiden lisäksi jotain karkkia.

Vierailija
51/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on lasten juhla, ja tuskin on yhtään lasta joka ei ilahtuisi siitä kun saa kerran vuodessa muutaman lahjapaketin. Oikeasti kyllä säälittää jos vähänkään isompi lapsi ei saa kun sen yhden paketin, niin kuin joku tässä kirjoitti. Ei muutama lahja ole mitenkään pois yhdessäolosta, läheisyydestä ja rakkaudesta. Jos rahaa on vähän niin nykyään saa kirpputoreilta todella edullisesti vaikka seurapelejä joita pelailla yhdessä lasten kanssa.

Olin itse erittäin vähävaraisen yh:n lapsi, mutta jollain ilveellä äiti taikoi meille aina mukavan joulun paketteineen. Muistelen niitä jouluja ja sitä tunnelmaa vieläkin. <3

Ei tässä kukaan ole käskenyt vain yhtä ostaa. Muutama on ok mutta sitten kun määrät on sitä 8kpl/nassu niin alkaa olla jo ihan liikaa.

Mulla on ex jonka edellisen suhteen tytärpuoli sai joka juhla niin paljon lahjoja että huoneessa ei ollu enää tilaa ja yks kokonainen kaappi oli täynnä avaamattomia lahjoja kun lapsi ei jaksanut enää availla. Tämä lapsi ei edes leikkinyt niillä leluilla kun niitä oli ihan liikaa ja lähinnä vaan elvisteli niillä muille lapsille.

Vierailija
52/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v tyttö saa puhelimen,koruja,baby lips-huulirasvoja, tuhoa tämä kirja ja jotain muuta pientä.

9v tyttö saa lego friends Livin talon ja vuoristoradan, lisäksi pari korua, tuhoa tämä kirjan ja jotain muuta pientä.

Poika 6v saa zoomer ryhmä hau sammyn ja jotain muuta,en ole vielä muuta miettinyt.

Vierailija
53/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viittasit varmaan siihen kun joku tuolla esitti että 1 LELU / lapsi riittää. Yksi paketti on eri asia kuin yksi lelu. Lelun lisäksi voi olla esim. luistimet, mieleinen pussilakanasetti tai pyjama, kirja, lahjakortti tekemiseen (Hoplop, leffa, uimahalli/kylpylä), harrastusvarusteita, jotain lapsen toiveiden mukaista vaatetta, isommalla vaikka se puhelin.

Me ei esim. hommattu 4-vuotiaalle viime jouluna yhtään lelua kun ei niitä toivonut (sukulaisilta sai kyllä, ja jos ei olisi saanut niin se 1 olisi hankittu). Sai suksisetin, puoli vuotta toivomansa mansikkapipon (pyysi jo kesällä mutta en vauvan kanssa saanut aikaiseksi) ja piparkakkutalon osat + koristeet (toivoi pipareita), ja oli ihan täpinöissään kaikista.

Vierailija
54/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ToysR Us:issa -25% kaikesta. Köyhät, ostoksille.

Vierailija
55/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolasta tai ebaysta halpoja cobi legoja pojalle.

Vierailija
56/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-vuotias saa yhden isomman Lego-paketin, mitä on pitkään toivonut, lautapelin ja uuden yöpuvun. Sukulaisille olemme vinkanneet pari pientä (max.20e) toivetta kuten muovailuvahaa ja muita askartelutarvikkeita. Muuten ostamme vaatteet, harrastevälineet ja lelut käytettyinä pitkin vuotta.

Vierailija
57/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkin syksyä ostanut kirpparilta lahjoja, jos kohdalle on osunut jokin sopiva. Esimerkiksi lautapeli 3,50e. Kallein tähän mennessä on ollut yhteinen dvd uutena 8e. Paljon muuta en ostelekaan. Lapset toivovat itse tehtyä; lapasia, sukkia ja kaulaliinan. Käytän lanka- ja kangasvarastojani enkä osta mitään tarvikkeita lahjoja varten. Lapset tietävät, että älypuhelimia ja muita kalliita teknisiä vempeleitä ei tule. Kukin saanee perheeltä 4 lahjaa, mikä on paljon. Sukulaiset voivat lahjoittaa, mitä haluavat. Sieltä tulee 2 lahjaa per lapsi. Varmaan jokin barbie tms. Lapset alakouluikäisiä.

Sinä työtön yh-äiti kolmelle lapselle (12): joulunne kuulostaa samanlaiselta kuin meidän. Rauhalliselta, kun ei hukuta tavaraan ja lahjapapereihin. Tärkeämpää on olla yhdessä.

Vierailija
58/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10v tyttö saa puhelimen,koruja,baby lips-huulirasvoja, tuhoa tämä kirja ja jotain muuta pientä.

9v tyttö saa lego friends Livin talon ja vuoristoradan, lisäksi pari korua, tuhoa tämä kirjan ja jotain muuta pientä.

Poika 6v saa zoomer ryhmä hau sammyn ja jotain muuta,en ole vielä muuta miettinyt.

Vau! Tuo "Tuhoa tämä kirja" on tosi hyvä :)

Vierailija
59/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mun vanhemmat on olleet töissä melkein aina, iskä tehnyt toimitusjohtajan hommia eri firmoissa. Silti ei näkynyt meillä tuota määrää lahjoja per lapsi.

Kuusikin oli muovinen ja yli 10v käytössä.

Toisaalta, ehkä ne rahat meni sitte mun ratsastustunteihin, purjeveneeseen ja etelän matkoihin.

Vierailija
60/88 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan ostettu pitkin vuotta säästöön; leluja tulee se 1 kpl ja sitten lisäksi vaatteita yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi