Ravintola-alan tauot työntekijöillä?
Kuinka pitkiä taukoja yleensä ravintolaihmisillä on työpäivän aikana?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ite ymmärrä niitä työuupumuksesta kärsiviä toimistotyöläisiä jotka tekee 8 tunnin päivän, ja siitäkin ison osan vain istuu ja juoruaa. Sitten valitetaan kun on niiiiiiiiiiiin raskasta. Jossain jos joutuu tunnin seisomaan niin maailma on pilalla.
No heillä se työ sisällöllisesti voi olla vastuullisempaa ja vaikeampaa kuin ruoan kuskaaminen keittiöstä asiakkaalle.
Tuskinpa. Läskiperseet vaan valittaa kun olis niin paljon kivempi olla tekemättä mitään. Just kuuntelin yhden kaverin valitusta kun oli joutunut esittelemään messuille, ja oli joutunut 4 tuntia seisomaan. Voi kamala, 4 tuntia seisaallaan, kyllä sen elämä on rankkaa. Sit nää samat laiskurit vetää saikkua jatkuvalla syötöllä kun vähän jostakin kolottaa ja ollaan niin burn outissa niin burn outissa.
ei myöskään taxeissa noudateta, kunhan merkataan mittariin silloinkun nukutaan tolpalla....
jossää odotat vaikka 3-4 tuntia kyytiä ja sitten napsahtaa vaikka pitkä lentokenttäkyyti niin etsää kieltäydy ja sano että kohta pittää mennä tauolle, ota seuraava! saattaa mennä pari seuraavaa tuntia ajeltaessa ja saa jotain siihen mittariin....
onse niin väärin niitä kohtaan jotka ei polta, ei siinä parissa minuutissa raitis mitään voi tehdä
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri näin, miten 1 kirjoitti. Kiireisenä päivänä ei taukoja ole välttämättä lainkaan, paitsi niitä parin minuutin pikaisia tupakkataukoa. Hiljaisempana päivänä voi ehtiä jopa syömään työpäivän aikana.
Ja kun en polta tupakkaa niin saatat olla ihan ilman niitä parin minuutin taukojakin :D jollei vessataukoja lasketa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei ole kuin korkeintaan muutaman minuutin tupakkatauko. Ravintola-alalla ei noudateta lainsäädäntöä tauoissa eikä työpäivien pituuksissa. Jopa 16 tunnin työpäivään ei välttämättä saa sisällytettyä edes ruokataukoa. Nimim. 18 vuoden työkokemuksella
Ja niin kauan jatkuu tuollaisena kun työntekijät siihen suostuvat.
Ollessani kaupan kassalla yritettiin samaa, että nyt ei ole aikaa pitää taukoa. Tähän totesin tyynesti, että sitten keskeytän hommat siksi aikaa jotta soitan ammattiliittoon ja tiedustelen tuollaisen homman laillisuutta.
Tultiin naama väärinpäin tauottamaan.
On hiukan eri asia lähteä kaupan kassalta tauolle, kuin alacarte-ravintolassa jättää jopa 5-15 pöytäkuntaa asiakkaita oman onnensa nojaan ja toisten tarjoilijoiden harteille.
Huomaa että monella ketjun kommentoijalla ei ole hajuakaan ravintolatyöstä.
Tai sitten tässäkin ketjussa on näitä tarjoilijoita, jotka ovat "vain töissä".
No jos tuntiliksa on väliä 8-11€ ja hyvän työntekijän edellytyksenä ettei pidä taukoja ja paskoo vaikka housuun jos vessahätä iskee, niin tosiaan itse olisin kyllä "vaan töissä".
Ravintoloitsija ratkaiskoon henkilöstöpulaan liittyvät ongelmat.Tuntipalkkani onkin ihan toista luokkaa, ja kuselle ehdin kyllä.
Osaan myös ennakoida syömiseni,niin etten vingu parin tunnin päästä ruokatauolle kiireen keskellä.
Oletko ikinä edes ollut ravintolassa töissä? Mikä on ongelmasi asian suhteen? Saitko kenkää, koska olit paska tarjoilija?
Minua ei saisi ravintolaan töihin kirveelläkään.
Se mikä tässä ihmetyttää on se, ettei ihmiset saa töissä pitää taukojaan. Kun suinkaan kaikki tarjoilijat eivät tuollaiseen meininkiin ole tyytyväisiä. Etenkin kun miettii nuoria mahdollisesti ekalla työpaikallaan, niin ei välttämättä tiedetä oikeuksiaan ja osata pitää puoliaan taukojen suhteen.
Nuoria ohjeistetaan kyllä ja tuetaan jos osoittaa oikeaa asennetta työhön. Heistä tulee osa sitä perhettä. Ja tietty on olemassa työnantajiakin ketkä eivät ymmärrä rankan työn vastavuoroisuutta ja tällöin on kyllä täysin hyvän työntekijän markkinat. Hyvät tarjoilijat lähtevät ja jättävät pomon miettimään miten ne lakisääteiset tauot sitten järjestetään. Työtä löytyy hyvälle tarjoilijalle aina ja maine kirii pienissä piireissä. Hyvä tarjoilija, joka tosiaan ymmärtää alan ja tiimityöskentelyn, neuvottelee helposti itselleen korkeamman palkan ja on haluttu työntekijä.
Hyvä työntekijä = omat lakisääteiset etuudet unohdetaan.
Kun puhutaan kuitenkin vain tarjoilijan työstä (kenenkään henki tai terveys ei ole uhattuna jos pidät tauon) niin sori, en vaan pysty käsittämään miten suostuu tuollaiseen poljentaan. Voit puhua perheestä tai mistä vaan, mutta tosiasiassa pelaat siihen pussiin, että ravintoloitsija pääsee halvemmalla henkilökunnan kustannuksella ja siirtää sitä yrittäjävastuuta työntekijöille.
Mutta mä en vaan ymmärrä tuollaista ajattelutapaa. On myös minun etuni mukaista, että firmalla menee hyvin. Minä en mene työpaikalle koska pomo käskee vaan siksi, että pidän työstäni ja saan siitä myös rahaa. Sitä työtä ei ole jos pomolla ei ole rahaa tai hoidan työni huonosti. Tämä symbioosi korostuu pienissä ravintoloissa ja sesonkipaikoissa. Se, että minä pystyn näkemääm työpaikan tilanteen ravintoloitsijan näkökulmasta ei tarkoita sitä, että antaisin kenenkään polkea itseäni miten sattuu. Minulla ei vaan ole tarvetta istua alas 20-30 minuutiksi vain siksi että laki tämän oikeuden minulle suo, varsinkaan silloin kun se ei ole työpaikan kokonaisedun mukaista. Vastaavasti minä voin rauhallisena päivänä istua jopa 50% työajastani ja syödä sisäfilettä, pomon kanssa läppää heitellen. Tämä ei kyllä ole rajoitettu vain ravintola-alalle. Ihan jokaisessa työpaikassa pärjää paremmin kun osaa nostaa katseen omasta navasta eikä automaattisesti näe esimiestään minään riistäjäm*lkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ite ymmärrä niitä työuupumuksesta kärsiviä toimistotyöläisiä jotka tekee 8 tunnin päivän, ja siitäkin ison osan vain istuu ja juoruaa. Sitten valitetaan kun on niiiiiiiiiiiin raskasta. Jossain jos joutuu tunnin seisomaan niin maailma on pilalla.
No heillä se työ sisällöllisesti voi olla vastuullisempaa ja vaikeampaa kuin ruoan kuskaaminen keittiöstä asiakkaalle.
Kiitos tästä kommentista.
Pitääkin huomenna, hieman vielä flunssaisena, muistaa yskiä jokaisen toimistotantan salaattiannoksen päälle ennen pöytään viemistä. Ihan vaikka jo kiitoksena siitä iänikuisesta vittumaisesta ilmeestäsi ja lounasseteleiden kanssa perseilystäsi. Kiitostahan teiltä ei edes kuule.
Voit kiittää sitten minua flunssastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei ole kuin korkeintaan muutaman minuutin tupakkatauko. Ravintola-alalla ei noudateta lainsäädäntöä tauoissa eikä työpäivien pituuksissa. Jopa 16 tunnin työpäivään ei välttämättä saa sisällytettyä edes ruokataukoa. Nimim. 18 vuoden työkokemuksella
Ollessani kaupan kassalla yritettiin samaa, että nyt ei ole aikaa pitää taukoa. Tähän totesin tyynesti, että sitten keskeytän hommat siksi aikaa jotta soitan ammattiliittoon ja tiedustelen tuollaisen homman laillisuutta.
On hiukan eri asia lähteä kaupan kassalta tauolle, kuin alacarte-ravintolassa jättää jopa 5-15 pöytäkuntaa asiakkaita oman onnensa nojaan ja toisten tarjoilijoiden harteille.
No jos tuntiliksa on väliä 8-11€ ja hyvän työntekijän edellytyksenä ettei pidä taukoja ja paskoo vaikka housuun jos vessahätä iskee, niin tosiaan itse olisin kyllä "vaan töissä".
Ravintoloitsija ratkaiskoon henkilöstöpulaan liittyvät ongelmat.Tuntipalkkani onkin ihan toista luokkaa, ja kuselle ehdin kyllä.
Osaan myös ennakoida syömiseni,niin etten vingu parin tunnin päästä ruokatauolle kiireen keskellä.
Oletko ikinä edes ollut ravintolassa töissä? Mikä on ongelmasi asian suhteen? Saitko kenkää, koska olit paska tarjoilija?
Se mikä tässä ihmetyttää on se, ettei ihmiset saa töissä pitää taukojaan. Kun suinkaan kaikki tarjoilijat eivät tuollaiseen meininkiin ole tyytyväisiä. Etenkin kun miettii nuoria mahdollisesti ekalla työpaikallaan, niin ei välttämättä tiedetä oikeuksiaan ja osata pitää puoliaan taukojen suhteen.
Nuoria ohjeistetaan kyllä ja tuetaan jos osoittaa oikeaa asennetta työhön. Heistä tulee osa sitä perhettä. Ja tietty on olemassa työnantajiakin ketkä eivät ymmärrä rankan työn vastavuoroisuutta ja tällöin on kyllä täysin hyvän työntekijän markkinat. Hyvät tarjoilijat lähtevät ja jättävät pomon miettimään miten ne lakisääteiset tauot sitten järjestetään. Työtä löytyy hyvälle tarjoilijalle aina ja maine kirii pienissä piireissä. Hyvä tarjoilija, joka tosiaan ymmärtää alan ja tiimityöskentelyn, neuvottelee helposti itselleen korkeamman palkan ja on haluttu työntekijä.
Kun puhutaan kuitenkin vain tarjoilijan työstä (kenenkään henki tai terveys ei ole uhattuna jos pidät tauon) niin sori, en vaan pysty käsittämään miten suostuu tuollaiseen poljentaan. Voit puhua perheestä tai mistä vaan, mutta tosiasiassa pelaat siihen pussiin, että ravintoloitsija pääsee halvemmalla henkilökunnan kustannuksella ja siirtää sitä yrittäjävastuuta työntekijöille.
Mutta mä en vaan ymmärrä tuollaista ajattelutapaa. On myös minun etuni mukaista, että firmalla menee hyvin. Minä en mene työpaikalle koska pomo käskee vaan siksi, että pidän työstäni ja saan siitä myös rahaa. Sitä työtä ei ole jos pomolla ei ole rahaa tai hoidan työni huonosti. Tämä symbioosi korostuu pienissä ravintoloissa ja sesonkipaikoissa. Se, että minä pystyn näkemääm työpaikan tilanteen ravintoloitsijan näkökulmasta ei tarkoita sitä, että antaisin kenenkään polkea itseäni miten sattuu. Minulla ei vaan ole tarvetta istua alas 20-30 minuutiksi vain siksi että laki tämän oikeuden minulle suo, varsinkaan silloin kun se ei ole työpaikan kokonaisedun mukaista. Vastaavasti minä voin rauhallisena päivänä istua jopa 50% työajastani ja syödä sisäfilettä, pomon kanssa läppää heitellen. Tämä ei kyllä ole rajoitettu vain ravintola-alalle. Ihan jokaisessa työpaikassa pärjää paremmin kun osaa nostaa katseen omasta navasta eikä automaattisesti näe esimiestään minään riistäjäm*lkkuna.
Yhdenkään yrityksen hyvinvointia ei pidä saavuttaa työntekijöiden kustannuksella, vaan se hyvinvointi pitää saavuttaa muilla tavoin.
Joo, ihminen tarjoilee vaikka yhdellä jalalla jonkin aikaa, mutta pitäisi nähdä pidemmällekin seurauksen kuin vain viikon, kuukauden tai vuoden päähän.
Minimivaatimus on mielestäni että ihminen saa perustarpeensa tyydytettyä työaikanakin, eli ne tarpeet jotka on pakko tehdä työpäivän aikana. Eli syöminen,juominen, vessakäynnit ja lepo.
Nämä ovat hyvinvoivan työntekijän ehdottomat vaatimukset, jos on ajatuksena että työntekijä on jatkossakin tuottelias ja hyvinvoiva koko työikänsä.
On väärin että yhden yrityksen hetkellinen etu aiheuttaa esim. kustannuksia yhteiskunnalle kun työntekijät ajetaan loppuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alan ymmärtämään paremmin ketjun dissaavaa asennetta alaa ja tarjoilijoita kohtaan.
Haistapa sinä kuule uittu.
Tarjoilijan työ on kaikkea muuta, kuin ruoan kantamista keittiöstä pöytään. Ja usko pois, tiedän mistä puhun.
Eiköhän meidän alalla olevien kannata jättää tälläisten kusipäiden ketju ihan omaan arvoonsa ja tehdään työmme ylpeydellä jatkossakin.
Itsehän sinä tuon asenteen tähän tuot ihmettelemällä, miten ihmeessä muka joku toimistotyöläinen voi kokea työuupumusta. Selvä vastaus: Sisällöllisesti vaativampi työ.
Turha siitä faktasta on suuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa. Läskiperseet vaan valittaa kun olis niin paljon kivempi olla tekemättä mitään. Just kuuntelin yhden kaverin valitusta kun oli joutunut esittelemään messuille, ja oli joutunut 4 tuntia seisomaan. Voi kamala, 4 tuntia seisaallaan, kyllä sen elämä on rankkaa. Sit nää samat laiskurit vetää saikkua jatkuvalla syötöllä kun vähän jostakin kolottaa ja ollaan niin burn outissa niin burn outissa.
No mitäs nämä laiskurit tekee työkseen? Toimistotyö on erittäin laaja käsite.
Älä väheksy muiden työtä jos haluat arvostusta omallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdenkään yrityksen hyvinvointia ei pidä saavuttaa työntekijöiden kustannuksella, vaan se hyvinvointi pitää saavuttaa muilla tavoin.
Joo, ihminen tarjoilee vaikka yhdellä jalalla jonkin aikaa, mutta pitäisi nähdä pidemmällekin seurauksen kuin vain viikon, kuukauden tai vuoden päähän.
Minimivaatimus on mielestäni että ihminen saa perustarpeensa tyydytettyä työaikanakin, eli ne tarpeet jotka on pakko tehdä työpäivän aikana. Eli syöminen,juominen, vessakäynnit ja lepo.
Nämä ovat hyvinvoivan työntekijän ehdottomat vaatimukset, jos on ajatuksena että työntekijä on jatkossakin tuottelias ja hyvinvoiva koko työikänsä.
On väärin että yhden yrityksen hetkellinen etu aiheuttaa esim. kustannuksia yhteiskunnalle kun työntekijät ajetaan loppuun!
Oletko itse edes alalla?
Johan tässä on moneen kertaan sanottu, että vessaan, juomaan ja syömäänkin ehtii, vaikka ei puolta tuntia perseellään istuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse edes alalla?
Johan tässä on moneen kertaan sanottu, että vessaan, juomaan ja syömäänkin ehtii, vaikka ei puolta tuntia perseellään istuisikaan.
Olen ollut, myös toisella alalla, jossa samalla tavalla kusitauotkin tehtiin juosten.
Olen myös ollut toisenlaisessa paikassa sinun alallasi, jossa ymmärrettiin työntekijöiden hyvinvointi ja annettiin pitää tauot. Eli on mahdollisuus tehdä asiat myös toisin.
Kiitoksena näistä kokemuksista, voisin voittaa vieläkin nopeasti pissaamisen SM-kisat, pystyn vetämään röökin melkeinpä muutamalla henkosella ja vuosikausia oli todella ikävät vatsavaivat sen nopeasti hotkimisen ja sen vuoksi etten arvostanut omaa hyvinvointiani.
Jokainen ravintolatyöntekijä tietää että se tauko on aivan liian usein se nopea kuppi kahvia + rööki. se ei ole hyväksi ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teette sitä työtä, jossa ei saa pitää edes sinulle kuuluvaa taukoa, tai käydä vessassa milloin tarvitsee?
Siksi minä otin loparit kun ei enää kiinnostanut raataa ilman taukoja paskapalkalla, vaikka olin esimies. Nyt on aikaa huolehtia itsestä, eikä ole stressiä ;) Terv. reilut 15.v alalla.
On muuten myös huonoa työorganisaatiota jos ei ole aikaa taukoja pitää. Ja se ei ole kehuskelun arvoinen juttu, päinvastoin.
Kuinkakohan moni ihan oikeasti tietää mitä se työ on. Tauothan on ravintola-alalla palkallisia, eikä niitä ole työehtosopimuksessa määritelty x-minuutin mittaisiksi. Jos ei ole mahdollisuutta kahvitaukoon, pitää olla mahdollisuus "nauttia virvokkeita" työn ohessa ja ruokatauko on myös hyvin epämääräisesti määritelty. Tämä siksi että useimmissa paikoissa on täysin mahdotonta ennakoida onko paljon vai vähän asiakkaita, eikä varalle voida ottaa henkilökuntaa siitä yksinkertaisesta syystä ettei siihen ole varaa. Työtahti pitää olla jatkuvasti ripeä, aikaa eikä varaa ole vertailuun. Henkilöstökustannusten kanssa saa olla alalla tosi tarkka, paikka jossa on ylinääräistä aikaa, tekee helposti tappiota, ja ravintola suljetaan. Itse olen ollut alalla 25 vuotta, ja välillä on tosi rankkaa juuri tauottomuuden kuin epäsäännöllisyydenkin vuoksi, mutta pääosin nautin työstäni todella paljon. Kaikkien pitäisi ensinnäkin lukea MARAn TES ja sen jälkeen tehdä muutama viikko töitä alalla, antaisi paljon näkökulmaa ja ehkä arvostusta alan ammattilaisia kohtaan. Työ on paljon muutakin kuin ruoan ja juomien kantamista pöytään. Ala johon läheskään kaikki eivät pysty, mutta ne jotka tätä tekee pidempään, ovat taatusti koko sydämellään mukana <3
Itse en tiedä noista ruokapaikoista, mutta olettaisin että ne ovat aikalailla samaa huttua taukojen kanssa kuin yökerhot ja rock clubit missä olin rapiat 15 vuotta baarimestarina töissä. Eli taukoja ei ole. Henkilökunta on laskettu niin minimiin kuin olla ja saattaa. Moni sellainen ihminen joka ei ole alalla tai ei ole alan töitä tehnyt ei tunnu yhtään käsittävän tätä asiaa. Toki sitä voi äläkkää nostaa, mutta olen nähnyt kuinka moni tällainen äläkän nostanut työntekijä on työnantajan toimesta savustettu pihalle ties millä perusteella.
Työsopimuksiakin voidaan kirjoittaa, mutta niillä saa kyllä persettä pyyhkiä, hyödyttömiä paperilappuja.
Nuorena baarimestarin työ oli hauskaa, sitä tulikin kierrettyä ympäri suomen, lapista hankoon asti. Mutta mitä vanhemmaksi tuli, sen enemmän kävi tympimään just tää työntekijöiden kohtelu työnantajan puolelta.
Nyt olen onneksi alaa onnistunut vaihtamaan, ja boikotoin ravintoloita, ihan jokaista niin pitkään kun alalla vallitsee sellaiset olot ja tessiä ei noudateta. Se on sääli että oikeastaan kukaan ravintola-alan ihminen entinen ja nykyinen ei uskalla tulla naamalla ja nimellä julkisuuteen (lasken itseni näihin ihmisiin, joten en ole sen parempi) ja joka kertoisi mitä työ oikeasti on.. mutta näitä itkijä ravintoloitsijoita kyllä näkee vähän väliä antamassa haastatteluita, vittu mitä pellejä!
Tuttua, tuttua! Tein monta vuotta ennen opiskeluiden aloittamista ja niiden aikana ravintola-alan hommia. Tauoista ei tietoakaan, varsinkaan sesonkivuodenaikana ja päivän kiireisimpinä ajankohtina. Parhaimmillaan töissä paahdettiin kymmenen tunnin päivää vessatauoilla ja syötiin ehkä keittiössä työn lomassa. Kun aikanaan ylenin vuoropäälliköksi, muutin omaehtoisesti työpaikkani systeemiä niin, että töissä vastuussa ollessani passitin kaikki päivästä riippuen vuorollaan 20 - 30 min tauolle. Sillävälin muut saivat tietysti juosta pää kolmantena jalkana, mutta niin olisivat saaneet ilman tätä epävirallista taukosysteemiäkin.
Ravintola - alalla tauot lasketaan työaikaan. Eli kun lähdet tauolle, liksa juoksee silti. Eipä siellä tauolla tämän takia tule turhaan istuttua. Olen ollut alalla 24v. Kyllä tauko pidetään jos on aikaa. Aika usein ehtii vain ehkä vessassa käydä.
Hiljaisina päivinä voi istua rauhassa syömään.
Kahvia hörpätään työnteon lomassa.
Ihan tavallinen käytäntö alalla.
Työehtosopimuksen mukaan yli 6 tunnin vuoroissa on työntekijälle annettava "vähintään puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten ruokailuun soveltuvassa tilassa." (https://www.pam.fi/wiki/matkailu-ravintola-ja-vapaa-ajan-palvelualan-taukomaaraykset.html) Puolta tuntia en kyllä saa kulumaan koskaan, koska alalle ominaisesti olen opetellut hotkimaan ruokani. 15 minuuttia on mielestäni aika lyhyt aika pitkässä työpäivässä.
Ja totta helkkarissa syön ennen työvuoroa, ja sen aikana mahdollisimman sopivana hetkenä. 8-9 tunnin vuoroissa sitä kuitenkin tarvitsee syötävää jossain välissä sekä hetken istumatauon. Se on inhimillistä ja siksi myös niihin työehtosopimuksiin kirjattu. Ei kukaan järjellinen ihminen pidä minään saavutuksena sitä, että ennen työvuoroa vetää mahansa täpötäyteen ja painaa viimeiset työtunnit verensokerit nollissa. Joskus oikeassa tulipalokiireessä olen niin tehnytkin, mutta kuten edellisessä viestissä kuvasin, meillä on aika paljon sellaisia vuoroja joista tiedetään etukäteen niiden olevan kiireisiä, joten niihin voidaan järjestää riittävästi työntekijöitä ja näin ollen mitään katastrofia ei tauoista synny. Niissä vuoroissa pidän kiirettä tekosyynä tauottomuudelle.
Ravintolatyö ei sinänsä ole paskaa, mutta sen työkulttuuri joiltain osin on. Onneksi en ole jäämässä.