Synnyttänyt! Lorahtaako kusi housuun kun aivastat tai yskit yllättäin?
Kommentit (46)
Lirahtaa trampalla ja joukkuelajissa kovissa taklaustilanteissa. 2 lasta, ekan jälkeen jo lirahteli. En oo treenaillut alapäätä, koko ikäni olen urheillut runsaasti. Muissa tilanteissa ei lirahda, mutta raskauspahoinvoinnin aikana kudon usein housuun samalla kun oksensin rajusti. Oli mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkä ikäisiä olette, koska kun ylitätte 40 v saattaa asiat muuttua...
Nimimerkillä: Kokemusta on
Ei ole koskaan lirahtanut housuun, ei edes raskausaikana. Voin vaikka hyppiä trampalla ja aivastaa samanaikaisesti :)
Nimimerkillä: 44 v.
41v, kaksi lasta ja jäätävä yskä. Kyllä! Lirahti ihan kunnolla reisille kun sain illalla yskäkohtauksen kylppärissä. Järkkyä.
Olen ollut tramppatunneilla, ei ole lirahtanut mutta on kyllä jännittänyt enkä ole siellä uskaltanut juoda ;)
Raskausaikoina oksentelin rajusti ja pitkään, silloin tuli tämä vaiva ekan kerran.
Mutta noin yleensä, ei ongelmaa. Jatkuva, voimakas yskä on näemmä pahaksi.
Ekan jälkeen lorahti (ponnistusvaihe 1,5h), tokan jälkeen ei (ponnistusvaihe 6min). Lantionpohjalihaksista kiinni.
Kaksi synnytystä, ekassa hirveä ponnistusvaihe ja varmasti siinä aiheutui vahinkoa (myös inhottavat ulkoiset peräpukamat sen jälkeen) , tokassakin ponnistin 20 min (päälaki näkyvissä) mutta meni sitten kesken hätäsektioon. Olen treenannut lantionpohjan lihaksia ja ovat ihan kohtuukunnossa edelliseen nähden. Jos voimakkaita aivastukia tulee useita peräkkäin niin voi jo jotain lirahtaa mutta muuten ok, trampalla ei ihan täydellä rakoilla pysty kauan hyppimään muuten kyllä.
Seitsemän lasta, kuusi alatiesynnytystä ja ikää 47, ei lirahtele, eikä lorahtele. Jumpattu on ja puoliskokin ihan tyytyväinen.
Minulla on alkanut noin kahden vuoden sisällä esiintyä tätä ongelmaa, mutta synnytys ei varmaankaan ole syynä vaan ikä. Minulla on yksi 15-vuotias lapsi, ja ongelma on tosiaan aika uusi. Kyse lienee hormonitoiminnan muuttumisesta, sillä lihakseni ovat kunnossa. Treenaan niitä päivittäin ja sormella kokeilemalla tunnen selvän puristuksen.
Trampoliinilla en pysty hyppimään juuri tuon vuoksi, ei auta vaikka just olis käyny vessassa, lirahtaa silti. Samaten voimakkaan aivastuksen tai ponnistuksen kohdalla voi lirahtaa, vaikka yrittäisikin ottaa sitä paineiskua vastaan ja jännittämällä lihakset valmiiksi.
Kävin fysioterapeutilla mittaamassa lihasvoimaa ja omalla kohdallani oli kyse siitä, että lihakset ovat tavallisestikin jotenkin ylijännittyneessä tilassa. Harjoitusten avulla opettelin niitä rentouttamaan ja samalla voimistamaan erilaisten liikkeiden avulla. Kyse oli enimmäkseen siitä, että vähän unohduksiin jääneet hermoradat palautettiin toimintaan harjoitusten avulla. Lihasten löytäminen ja kontrollointi on enempi hermojuttu, jos lihakset eivät ole ihan voimattomat.
Kävin muistaakseni 10 kertaa fysioterapeutilla viikon välein. Joka viikolle oli eri harjoitukset ja vastaanotolla katsottiin koneella, miten lihasten hallinta ja voima on kehittynyt. Suosittelen lämpimästi kaikille tästä ikävästä vaivasta kärsiville. Itse tein tosin sen virheen, että kävin ensin gynellä, joka lääkärinä tietenkin tarjosi jotain reseptiä vaivaan, jota minulla ei edes ollut. Hän myös suhtautui fysioterapiaan hyvin vähättelevästi, vaikka juuri tähän vaivaan se on paras hoitokeino.
Harjoituskuulia fysioterapeutti ei suositellut, en muista tarkalleen syytä tähän, mutta veikkaisin sitä, että niiden kanssa harjoittelu on hyvin staattista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on alkanut noin kahden vuoden sisällä esiintyä tätä ongelmaa, mutta synnytys ei varmaankaan ole syynä vaan ikä. Minulla on yksi 15-vuotias lapsi, ja ongelma on tosiaan aika uusi. Kyse lienee hormonitoiminnan muuttumisesta, sillä lihakseni ovat kunnossa. Treenaan niitä päivittäin ja sormella kokeilemalla tunnen selvän puristuksen.
Minun lapseni oli juurikin 15 (ja itse olin 45), kun hakeuduin fysioterapeutille. Aiempina vuosina ongelmaa ilmeni vain ja ainoastaan trampoliinilla (jota kyllä muutaman kokeilukerran opin välttämään), myöhemmin tulivat nämä aivastuksen ja voimakkaan yskäisyn aiheuttamat lirahdukset.
Jos yskin hulluna, ennen aamupissaa, niin kyllä. Muuten ei.
Ei, kolme alakautta synnyttänyt. Sen sijaan n. Rv 20 ollessa tuota vaivaa ollut mutta tosiaan mennyt aina ohi raskauden jälkeen. Nyt jo lähempänä 50v.
Mun on pakko vielä jatkaa: kirjoitin tuolla ekalla sivulla, että lirahtelua on joskus, joskus taas ei. Joskus en tavallaan saa lantionpohjan lihaksistoa koottua, vaikka sen ihan hyvin osaan. Esim. eilen oli sellainen päivä, että kun olin lenkillä, en saanut sitä tunnetta lantionpohjan lihaksiin. Ja tosiaan sairaana ollessa lirahtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen synnyttänyt 4 lasta ikävuosina 26-32, nyt ikää 41 ja ei lorahda. Ei ole koskaan lorahtanutkaan.
Tai lirahda tai miten sen nyt haluaa ilmaista.
Ja pelkkä ajatus Donald Trumpista vie seksihalut ainakin viikoksi. Onneksi yleensä pystyn välttämään hänen ajattelemistaan...
Eli abortti on tarpeeton, kun pitää Trumpin mielessä? Loogista.
Olen synnyttänyt alakautta 22 vuotta sitten, mutta ei lirahdellut. Nyt kun sain kaksoset sektiolla, lirahtaa joskus jos on rakko täynnä. Olen reilusti ylipainoinen, ja se kaksosraskaus rasitti kroppaa, enkä toki ollut enää niin nuori vaan jo 34v.
Ei lirahtele, raskausaikojen loppupuolella lirahteli aika helpostikin, mutta ei sen jälkeen. Olen 48 v ja kolme lasta alakautta synnyttänyt, kaikki nelikiloisia ja ekan ponnistus kesti 1,5 tuntia, toka puoli tuntia ja kolmannen 10 min. Tää on varmaan aika yksilöllinen juttu, äitini on 84 v ja 5 lasta, eikä ole lirahteluongelmia vieläkään. Toisaalta yhdellä ikäiselläni ystävälläni on tämä ongelma ollut jo parikymmentä vuotta, eikä hänellä ole edes lapsia, ei ylipainoakaan vaan on hyvinkin urheilullinen. Hän itse on sitä mieltä, että juoksuharrastus ja entisaikojen pomppiva jumppa aiheutti tuon.
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko vielä jatkaa: kirjoitin tuolla ekalla sivulla, että lirahtelua on joskus, joskus taas ei. Joskus en tavallaan saa lantionpohjan lihaksistoa koottua, vaikka sen ihan hyvin osaan. Esim. eilen oli sellainen päivä, että kun olin lenkillä, en saanut sitä tunnetta lantionpohjan lihaksiin. Ja tosiaan sairaana ollessa lirahtelee.
Mulla lirahtaa joskus jos tulee ponnistustilanne yllättäen eteen, esim. urheillessa. Eli ei enää pelaa yhtä automaattisesti kuin ennen synnytystä. Kuulia joku täällä ehdottelikin. Lantiojumpat ei kyllä oo auttaneet.
Joskus kyllä