Millaista on asua Lapissa?
Olen tosiaan kolmannen polven helsinkiläinen, enkä ole koskaan asunut Suomessa muualla kuin Helsingissä. Unelmissani siintää kuitenkin käsitys Lapista sellaisena mystisenä ja karuna paikkana, hieman (eikä ihan hiemankaan) Katja Ketun kuvaamana.
Olen alkanut pohtia vaihtoehtona että jos ostaisin tontin Lapista, mahdollisimman läheltä Jäämerta, mutta olosuhteet arveluttavat. Rahaa on, eli se ei ole ongelma, mutta kuinka kieroon minua siellä katsottaisi? Pärjäisinkö ensimmäistäkään kaamosta? Millainen ötökkätilanne siellä oikeasti on?
Katson kuvia Lapin tuntureilta ja jänkhiltä (meniköhän oikein?) ja tunnen sieluni lepäävän.
Jos muuttaa jonnekin kauemmas keskustoista, eli sinne tundralle, niin onko millaisia matkoja sieltä sitten oikeasti on ruokakauppaan, kouluun yms? Näin helsinkiläisenä on vaikea käsittää niitä välimatkoja.
Toivoisin kuulevani perusteltuja mielipiteitä, kokemuksia puolesta ja vastaan ja ylipäänsä realistista näkemystä minun romanttisen kuvitelmani vastapainoksi. Tällä hetkellä se isoin estäjä on ne ötökät... Ne mäkäräiset (räkkä?) ja paarmat ja hyttyset, sekä lasten koulutus. Millainen nuorisokulttuuri Lapin perukoilla on?
Kommentit (78)
Hei, kelatkaa! Oon Helsingistä ja mua kohdeltiin aivan ihmismäisesti ja kivasti kun kävin Kemijärvellä. :ooo
Siis missä ihme porukoissate pyöritte kun käsitykset lappilaisista on noin ankeat? Itse oon nuorena muuttanut lapista etelään opiskelemaan, asuin siellä 5 vuotta ja muutin takaisin lappiin. Ainut alkoholiin menevä kaverini on savolainen tyyppi johon ystävystyin opiskeluaikoina. Mun mielestä lappi on ihana paikka asua! Odotan jo innolla ensimmäistä kunnon talvea viiteen vuoteen! Revontuliakin olen jo nähnyt. Porot on kivoja, sääsket vähän hirvittää, mutta niittenkin määrä vaihtelee paikottain ja vuosittain. Ei tämä tietenkään kaikille sovi, mutta kannattaa kokeilla, jos elämäntilanne antaa periksi. :) Niin ja kyllä lapissa netti on ja puhelimet toimii, Norjan lapista (jäämeren ranta) ei ole hirveästi kokemusta, mutta sekin vaikuttaa kivalta paikalta asua.
HEL-NYC kirjoitti:
Kuulostaa muuten ihan manageable, mutta miten suhtautuminen muihin rotuihin? Kai ne sääsketkin voi jollain hävittää?
Parempi ihan omalta kannaltas, että et tule . Pysy sen mutkarautas kans siellä nakkikopin vierellä.
Miten on tämän otsikon alla näin paljon hömppää?
Minä tunnen oloni ahdistuneeksi jo Rovaniemellä, täällä pohjoisempana on paljon mukavampaa.
Katja Ketun romaanin maisemia ei enää Lapista löydy (onneksi) eikä meillä ole pätkääkään Jäämeren rantaa. Reidar Särestöniemen taulujen maisemat kyllä tunnistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapissa asuvia kutsutaan lappilaisiksi, ei lappalaisiksi.
Nimenomaan. Jos ap muuttaa Lappiin, hän on lappilainen.
Lappalainen on haukkumasana.
Saamelainen on täysin eri asia kuin lappilainen.
Ja "lappi" ei ole mikään yhtenäinen alue, vaan erittäin iso alue jossa on paljon vaihtelua niin kulttuurisesti kuin maantieteellisestikin jne. Käsivarsi - Inari/Ivalo - Saariselkä - Salla ja itäraja - Sodankylä - länsiraja, Tornio - Rovaniemi.
Rovaniemen kansainvälisestä sykkeestä on aika pitkä matka Ivalon hiljaiseen keskustaan.
No niin, olin kuvitellut että saamelaiset ovat lappalaisia ja muut Lapissa asuvat lappilaisia. Hyvä juttu sitten, etten ole möläyttänyt tätä kellekään saamelaiselle päin näköä...
Alueellisesti kiinnostaa eniten Jäämeren läheisyys, muttei Norja, joten Utsjoki lienee realistisin vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Kuulostaa muuten ihan manageable, mutta miten suhtautuminen muihin rotuihin? Kai ne sääsketkin voi jollain hävittää?
Parempi ihan omalta kannaltas, että et tule . Pysy sen mutkarautas kans siellä nakkikopin vierellä.
Miksi se on omalta kannaltani parempi?
Muakin kiinnostaa Lappi, en ole koskaan käynyt Kuopiota pohjoisemmassa mutta myös jännittää kuinka vittumaisesti siellä helsinkiläiseen suhtaudutaan. Varmaan turismista riippuvaisten tahojen on pakko olla asiallisia mutta vihaako ja pilkkaako siellä tavalliset ihmiset oikeasti helsinkiläisiä? Jos kyllä niin miksi ja miten?
Joku kysyi kaupunkivihasta muualla, mielestäni sitä ei ainakaan Helsingissä ole yhtään. Mitä nyt turkulaisia leikillään pilkataan mutta tuollainen vihamielisyys muita kohtaan tuntuu kamalalta ajatukselta.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä nähdä Hellun Lapissa! Innolla odotan niitä tarinoita kun isomunainen äijänsä lähtee Leviä valloittamaan ja iskee sieltä petiinsä tsirbulan jos parikin. Sitten saadaan palstalla arvuutella kuka näki tuon erotiikkaa tihkuvan eksotiikan tuulahduksen Hullun Poron tanssilattialla ja kuka mammoista koki enemmän kuin vain näki...
Kai siellä muitakin laskettelupaikkoja on?
Hullu poro, on kyllä paras laskettelupaikka. Ja sullekin viisainta pysyä, siinä viiden kilometrin säteellä . Sinnekko nousee tunturin päälle, niin ei ole sääskiä. Tarpeeksi korkialle pääse kyllä autolla, niin et voi eksyä. Ja siitä ei lentokentälle tartte ajaa tuntikausia.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa Lappi, en ole koskaan käynyt Kuopiota pohjoisemmassa mutta myös jännittää kuinka vittumaisesti siellä helsinkiläiseen suhtaudutaan. Varmaan turismista riippuvaisten tahojen on pakko olla asiallisia mutta vihaako ja pilkkaako siellä tavalliset ihmiset oikeasti helsinkiläisiä? Jos kyllä niin miksi ja miten?
Joku kysyi kaupunkivihasta muualla, mielestäni sitä ei ainakaan Helsingissä ole yhtään. Mitä nyt turkulaisia leikillään pilkataan mutta tuollainen vihamielisyys muita kohtaan tuntuu kamalalta ajatukselta.
Olin olettanut sen olevan sellaista epävarmuutta "vierasta" kohtaan, mutta tämän ketjun mukaan se on jotain enemmän. Pohjanmaalla en ole koskaan kokenut ikävää suhtautumista, ellei itse töpeksi - jolloin on tietysti se pöljä kaupunkilainen.
Olin ajatellut sopeutuvani joukkoon, koska olen ylipäänsä sellainen tapettiinsulautuja, mies on hieman hankalampi tapaus. Mutta jos jo lähtökohtaisesti olen jotenkin viallinen helsinkiläisenä, niin tuntuuhan se vähän omituiselta.
Olisi kiva kuulla kokemuksia ja ehkä niitä kauhutarinoitakin :D
Itä-Lappi ei ole minulle tuttua (veikkaisin, että paremmat palvelut), mutta Länsi-Lapissa on ainakin todella huonot palvelut ja kauppaan on todellakin matkaa. Ihmisiä todella harvassa ja tekemiset saa kehitellä itse. Toisaalta siellä on sitten tilaa tehdä, eikä tulla valittamaan jos menet kauas niistä harvoista naapureista.
Uskoisin, että koko ikänsä kaupungissa asunut ei saa aikaansa kulumaan Lapissa niin hyvin, että sinne kannattaisi muuttaa. Nuoria tuonne ei paljon jää ja uusien kavereiden saaminen erittäin hankalaa etenkin jos on vähänkään nirso kavereiden valitsemisen suhteen. Eli jos sinulla ei ole jo valmista kaveripiiriä pienellä paikkakunnalla, niin ei kannata ainakaan olettaa, että sellaisen automaattisesti saat. Parisuhteen löytämisestä en viitsi edes aloittaa, mutta toisaalta naiselle kyllä löytyy aina ottajia, mutta asia erikseen kelpaako nämä naiselle. Työpaikan saaminen myös erittäin haastavaa.
Jos nautit yksin olemisesta ja luonnosta, niin Lappi on kyllä siihen ainoa kunnon paikka Suomessa. Sanoisin kuitenkin, että lähes jokaiselle parempi vaihtoehto on mökki kuin muuttaminen.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin olettanut sen olevan sellaista epävarmuutta "vierasta" kohtaan, mutta tämän ketjun mukaan se on jotain enemmän. Pohjanmaalla en ole koskaan kokenut ikävää suhtautumista, ellei itse töpeksi - jolloin on tietysti se pöljä kaupunkilainen.
Olin ajatellut sopeutuvani joukkoon, koska olen ylipäänsä sellainen tapettiinsulautuja, mies on hieman hankalampi tapaus. Mutta jos jo lähtökohtaisesti olen jotenkin viallinen helsinkiläisenä, niin tuntuuhan se vähän omituiselta.
Olisi kiva kuulla kokemuksia ja ehkä niitä kauhutarinoitakin :D
Helsinkiläisiin suhtaudutaan töykeästi, koska on niin paljon huonoja kokemuksia helsinkiläisistä. Todella paljon kohtaa "täällä ei ole mitään" ja "miten täällä voi joku asua" -kommentteja. Sitten jaksetaan vielä ihmetellä, että miksi heihin ei suhtauduta hyvin. Eihän toki kaikki näin tee, mutta todella moni tekee, joten lähtöoletus helsinkiläisiä kohtaan ei ole kovin hyvä. Toki tämän ennakkokäsityksen voi omalla käytöksellään muuttaa. Se, että muutat lappiin Helsingistä kertoo mielestäni jo siitä, että arvostat heidän paikkakuntaansa ja siten tällaitsa lähtöoletusta tuskin tulee. En näe syytä miksi kukaan olisi Helsingissä kasvaneelle ja asuneelle vihainen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten sinä sinne menet. Jos menet kalliissa jakkupuvussa ja nokka pystyssä, niin ei sinuun varmaan kovin suopeasti suhtauduta noin lähtökohtaisesti. Jos taas menet sinne ihan asianmukaisessa varustuksessa, etkä ensimmäisenä mainitse, että olen muuten Helsingistä, niin en ymmärrä miten kukaan suhtautuisi sinuun negatiivisesti. Tottakai turistit ovat aina turisteja paikallisten mielestä ihan sama mihin päin maailmaa menet.
Jos et ole Kuopiota pohjoisempana käynyt, niin sinulla on vielä 2/3 Suomea näkemättä. Kannattaa ehdottomasti käydä. Yleistä on käydä samalla Norjassa ajaen Kilpisjärveltä Norjaan ja sitten Utsjoelta takaisin.
Reittejä Lappiin Helsingistä on useita. Yleisin tietenkin jyväskylä ->oulu TAI tampere ->vaasa->oulu TAI tampere ->seinäjoki->ylivieska->oulu tai sitten vielä pienempiä reittejä esimerkiksi Tuurin kautta.
Itse menisin länsirannikkoa pitkin Vaasasta Kilpisjärvelle saakka ja tulisin sitten Itäisempää reunaa tai keskeltä takaisin.
Ajattelin ensi talvena mennä Lappiin, toivon sen olevan hieno kokemus. Tuntuu hölmöltä että on niin iso osa kotimaata näkemättä vaikka olen vaikka missä muualla käynyt. Miksi lähteä merta edemmäs jne...
Mielestäni on toki tökeröä ihmetellä ilkeästi että miten kukaan haluaa asua täällä tai että eihän täällä ole mitään. On törppöä sanoa ääneen noin jollekin jonka koko elämä on Lapissa. Ihan perus käytöstapoja. Mutta. Lappilainen joka helsinkiläisiä näistä ajatuksista tuomitsee jopa lähtökohtaisesti voisi miettiä omia ajatuksia Helsingistä. Olen ehkä nyt ennakkoluuloinen mutta olen todella ymmärtänyt että monet lappilaiset pitävät Helsinkiä ihan helvettinä, eivätkä ole yhtään kiinnostuneita kuulemaan siitä tai välttämättä edes vierailemaan siellä. Olenko ihan väärässä? Käydäänkö sieltä Helsingissä yhtä paljon kuin etelästä Lapissa ja ollaanko siellä samalla lailla kiinnostuneita näkemään"kaupunkinähtävyyksiä" kuin miten moni meistä on kiinnostunut Lapin luonnosta?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ensi talvena mennä Lappiin, toivon sen olevan hieno kokemus. Tuntuu hölmöltä että on niin iso osa kotimaata näkemättä vaikka olen vaikka missä muualla käynyt. Miksi lähteä merta edemmäs jne...
Mielestäni on toki tökeröä ihmetellä ilkeästi että miten kukaan haluaa asua täällä tai että eihän täällä ole mitään. On törppöä sanoa ääneen noin jollekin jonka koko elämä on Lapissa. Ihan perus käytöstapoja. Mutta. Lappilainen joka helsinkiläisiä näistä ajatuksista tuomitsee jopa lähtökohtaisesti voisi miettiä omia ajatuksia Helsingistä. Olen ehkä nyt ennakkoluuloinen mutta olen todella ymmärtänyt että monet lappilaiset pitävät Helsinkiä ihan helvettinä, eivätkä ole yhtään kiinnostuneita kuulemaan siitä tai välttämättä edes vierailemaan siellä. Olenko ihan väärässä? Käydäänkö sieltä Helsingissä yhtä paljon kuin etelästä Lapissa ja ollaanko siellä samalla lailla kiinnostuneita näkemään"kaupunkinähtävyyksiä" kuin miten moni meistä on kiinnostunut Lapin luonnosta?
Lapissa taitaa olla nykyään hyvin vähän sellaisia nuoria ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet Helsingissä. Kuinka paljon onkaan niitä helsinkiläisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet Lapissa? Huomautetaan nyt tässä, että Kuusamo ei kuulu nykyiseen Lappiin, vaikka se ikivanha lapinraja kulki Muoniosta Kuusamoon.
Helsinkiin tuleva lappilainen kiertelee paikalliset nähtävyydet sielläkin, niin kuin missä tahansa muussa vieraassa paikassa. Helsinginreissuun on yleensä joku hyvä syy, eikä sinnä täältä asti aivan turhanpäiten lähdetä.
Juuri tähän aikaan vuodesta on mahtavia värejä auringon laskiessa ja iltaisin revontulien aikaan. Eikä ole sääskiä, eikä edes hirvikärpäsiä ja punkkeja. Pakkasta kyllä, mutta sehän on vain pukeutumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Lappi on mielestäni paras syksyllä tai kesällä. Syksyllä on upeat värit, eikä ole enää ötököitä, mutta kesä on aina kesä aurinkoisuutensa ja vihreytensä kanssa, eikä tule pukeutumisen kanssa ongelmia. Talvella tiet saattavat olla huonossa kunnossa, eikä mihinkään tunturille oikein ole mielekästä kiivetä hangen ja viiman takia. Toki jos lasketella, hiihtovaeltaa tai moottorikelkkailla haluaa, niin sitten. Kiertelyreissun tekisin mieluummin kesällä tai syksyllä ja talvella enemminkin menisin kohteeseen ja pysyisin siinä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin vuoden Inarissa, muutin sinne opiskelemaan. Päällimmäisenä jäi mieleen aika tyly asenne helsinkiläisiä kohtaan, siellä on aika syvään juurtunut käsitys siitä, että kaikki helsinkiläiset (eli pääkaupunkiseudulta lähteneet) ovat täysiä idiootteja ja se tehdään selväksi. Se tuntui oikeasti kurjalta ja oli loppepeleissä isoin syy, miksi en viihtynyt lapissa lainkaan.
Talvella on kylmä, mutta Helsingistä tuttua merituulta siellä ei ole. Ihania revontulia. Hemmetin pimeetä, mutta itselle se ei ollut ylivoimaista. Talvi siellä on kyllä kaunis mutta pitkä.
Etäisyydet ovat pitkiä, mutta itselläni ei ole oikein kokemusta niistä, kun asuin itse noin 3km päässä koulusta. Ivaloon on matkaa n. 40km, siellä on terveyskeskus, hammashoitola, apteekki, isompi ruokakauppa..
Kaiken kaikkiaan ihan opettavainen kokemus, mutta uudestaan en lappiin muuttaisi. Karisi aika hyvin kaikki se kuvitteellinen glamour mystisestä lapista. Juoppoja siellä on ihan helvetisti ja aika tylsää.
Totta kai pienillä paikkakunnilla on sisäänpäinlämpiävyttä ja outoja katsotaan aluksi kieroon. Sama jatkuu, jos itse luot vastakkainasetteluita valittamalla ettei Lapissa ole samanlaista kuin Helsingissä sekä vertailet ja vähättelet asukkaita ja olosuhteita. Näki tuosta yleistyksestäsi juopoista. Oma asenne vaikuttaa myös siihen, miten sinuun suhtaudutaan.
Riippuu siitä menetkö kaupunkiin vai pieneen kylään... Pienessä kylässä voi tulla ongelmia vastaan rajallisuuden ja kapeakatseisuudentakia. Juominen on aika normaalia meininkiä. Maisemat ja luonto on aivan loistavat. Kannattaa varautua pitkiin matkoihin. Kauppaan voi olla matkaa 5km- 50km väliltä, ja niitäkin vain muutama, pieniä ja kalliita. Julkinen liikenne saattaa parhaimmillaan kulkea 1-3x viikossa ( Joissainpaikoissa joudun menemään useamman mutkan kautta paikkaan x). Pienellä paikkakunnalla tosiaan on kallista ja jos jotain hienompaa haluaa pitää mennä kaupungista hakemaan. Ellei ole joku viikon mökkireissu jossa pärjää vähällä. Talven kylmyys riippuu paikasta ja vuoden ajasta. 0 - 40 astetta, joten kannattaa panostaa lämpimään pukeutumiseen jos ulkona aikoo olla. Kaupungeissa oleminen nyt on varmaan sanomattakin helpointa jos tösijan löytää. Kaikkiaan ihan kokemuksen arvoinen lomareissulle, mutta asumiseen ei välttämättä pikkukylät kaikille sovi.
Onneksi Hel-Nycillä on Porschen maasturi. Missähän lie lähin merkkihuoltoliike...