Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on asua Lapissa?

04.11.2016 |

Olen tosiaan kolmannen polven helsinkiläinen, enkä ole koskaan asunut Suomessa muualla kuin Helsingissä. Unelmissani siintää kuitenkin käsitys Lapista sellaisena mystisenä ja karuna paikkana, hieman (eikä ihan hiemankaan) Katja Ketun kuvaamana.
Olen alkanut pohtia vaihtoehtona että jos ostaisin tontin Lapista, mahdollisimman läheltä Jäämerta, mutta olosuhteet arveluttavat. Rahaa on, eli se ei ole ongelma, mutta kuinka kieroon minua siellä katsottaisi? Pärjäisinkö ensimmäistäkään kaamosta? Millainen ötökkätilanne siellä oikeasti on?
Katson kuvia Lapin tuntureilta ja jänkhiltä (meniköhän oikein?) ja tunnen sieluni lepäävän.
Jos muuttaa jonnekin kauemmas keskustoista, eli sinne tundralle, niin onko millaisia matkoja sieltä sitten oikeasti on ruokakauppaan, kouluun yms? Näin helsinkiläisenä on vaikea käsittää niitä välimatkoja.
Toivoisin kuulevani perusteltuja mielipiteitä, kokemuksia puolesta ja vastaan ja ylipäänsä realistista näkemystä minun romanttisen kuvitelmani vastapainoksi. Tällä hetkellä se isoin estäjä on ne ötökät... Ne mäkäräiset (räkkä?) ja paarmat ja hyttyset, sekä lasten koulutus. Millainen nuorisokulttuuri Lapin perukoilla on?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa tuskin arvostetaan paskanpuhujia, joten Helunalle ehdoton no-no.

Vierailija
42/78 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi laitetaan kouluun saamelaisreseevaattiin. Kouluruoka ei ole avokadoja ja hummusta vaan poronkäristystä ja poronsuoleen tehtyä makkaraa sekä puikulaperunaa.

Saamelaismiehet ovat juoppoja riidanhaastajia ja vaimonhakkaajia. Etelän vetelä-mukulasi saavat reservaatissa kunnolla selkään, toivottavasti juttu on teille ihan manageable juttu. Saamelaismuijatkin ovat niin kyrpiintyneitä että ei löydy miehellesi edes pettämiskaveria, mikäli ei naarasporo kelpaa (todennäköisesti kelpaa). Nuorgamissa ei taida olla edes hyvää parisuhdeterapeuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisokulttuurista voi vain sanoa, että siellä ei ole nuorilla yhtään mitään tekemistä, joten ryyppääminen ja pilvenpoltto aloitetaan usein jo nuorella iällä.

Nimim. mieheni on lapista kotoisin ja aloittanut juomisen ja polton teininä

Vierailija
44/78 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkukesä on parhain, kun ei ole ötököitä, sitten juhannukselta niitä alkaa olla. Ensin sääsket, sitten kun on helteistä, sääsket häipyy, mutta paarmat tulee ja niitä voi olla paljonkin Loppukesästä sitten mäkäräiset ja polttiaiset. Odotan kovasti hirvikärpästen leviämistä Lappiin ; )

Keskitalvella lunta on sitten metri tai enemmänkin, kun tulee lumimyrsky, niin sitten onkin tekemistä, että pääsee edes ovesta pihalle. Kaamos on liian pitkä, jos nukut pitempään, niin et edes sitä hämärää ehdi nähdä.

Kesä on sitten vähän liiankin valoisa nimittäin, jos kärsit valoisuudesta etkä saa sen takia unta. Kunnon pimennysverhot ehdottomat.

Keväthanget on kyllä mahtavia ja se kirkkaus ja se ihana hiljaisuus luonnossa. 

Kasvullisuus on karua, mutta karuudessaan mielestäni kyllä kaunista.

Saahan sen puutelistan tarkkaan miettiä, kun matkaa kauppaan on 50 km, ei viitsi oikein edestakaisin ajella. Lääkäriin lähes 100 km, joten ei sitä pikkuvaivojen takia lähdetä valittamaan.

Kesällä näin ekan hirvikärpäsen täällä etelälapissa. Kuullemma kemijärvelläki on ollu muutaman vuoden jo.

Vierailija
45/78 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäämeren rannoille kun muuttaa, ei ole sääskiä. 

Minä viihdyin Ylä-Lapissa ja sain sieltä ystäviä. Tosin olen aina pärjännyt ihmisten kanssa kaikkialla missä olen asunut ja kulkenut. 

Lappilainen kulttuuri on erilainen kuin mikään muu kohtaamani. Jotenkin jännä yhdistelmä suoraviivaisuutta ja hienovaraisuutta. 

Muuttaisin takaisin heti jos olisi mahdollisuus.

Vierailija
46/78 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotoisin Keminmaasta ja sain todeta että minua pidetään Kemijärvellä etelän pellenä. Voin vain kuvitella mikä on asenne Utsjoen ja Helsingin välillä.

Vierailija
47/78 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäämeren rannoille kun muuttaa, ei ole sääskiä. 

Minä viihdyin Ylä-Lapissa ja sain sieltä ystäviä. Tosin olen aina pärjännyt ihmisten kanssa kaikkialla missä olen asunut ja kulkenut. 

Lappilainen kulttuuri on erilainen kuin mikään muu kohtaamani. Jotenkin jännä yhdistelmä suoraviivaisuutta ja hienovaraisuutta. 

Muuttaisin takaisin heti jos olisi mahdollisuus.

Se suoraviivaisuus voi aiheuttaa kyllä tosi noloja tilanteita välillä ja hämminkiä.

48/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni mietityttää eniten varmaan se, kuinka mieheeni suhtaudutaan - näyttää, no, hawaiilaiselta, jos yksi rotu pitää mainita. Puhuu mieluummin englantia vaikka osaa hyvin suomea. Lapset käyvät valkoisesta ja puhuvat suomea, joten sinänsä se ei huoleta.

Miten hyvin varusteltuja ruokakauppoja sieltä keskeltä-ei-mitään löytyy? Saako kaupoista luomua ja vaikka niitä avokadoja? Ymmärrän toki ettei se ole mikään ajatuksellinen perähikiä, vaan samoja ihmisiä sielläkin asuu, mutta onhan se paljon kalliimpaa kuljettaa avokado vaikka sinne Utsjoelle kuin Helsinkiin joten kauppiaat tuskin kokeilevat eri tuotteita kovin helposti?

Sillä että rahaa on, tarkoitin että on varaa ostaa tontti, rakennuttaa talo enkä kuormita perheineni kunnan taloutta. En ole mitenkään pröystäilevä ihminen, vaattenikin ostan useasti Tokmannilta/Halpa-Hallista/Targetista.

Ilmeisesti ainakin Utsjoella on Kriisipäivystystä, Lapin Ensi- ja Turvakoti sekä Saamelaisten kriisi- ja insestikeskus. Kaipa muuallakin siellä on? Menisin mielelläni vapaaehtoiseksi. Norjaa ja saamea näköjään pitäisi varmaan opetella tosissaan.

Matkat ovat tosiaan näköjään pitkiä, lähimmälle lentokentälle ajaa 2h. Siitä tosin pääseekin jo 1.5h Helsinki-Vantaalle. 

On hyvä idea vuokrata talo ensin ja käydä kokeilemassa ennen sitoutumista. Voihan se olla, ettei mies sopeudu ollenkaan. Uhkasi kyllä opetella hiihtämään jos juoksemaan ei pääse... Ja muut vuodenajat voikin vaeltaa.

Vierailija
49/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtainen kokemus syntyperäisenä rovaniemeläisenä:

- Pimeää (jos kaamosmasennus on vähänkään ongelma, Lappiin EI tule muuttaa! Vaikka olen kotoisin Lapista, sitä talven pimeyttä en koskaan kestänyt. Tilanne on luonnollisesti sitä pahempi, mitä pohjoisempaan mennään.)

- Todella tylsää, jos on yhtään suurkaupunki-ihminen luonteeltaan

- Kaukana kaikesta, maksaa helvetisti matkustaa yhtään minnekään

- Ne sääsket. En edes uskalla ajatella, mitä se on niitten kanssa Pohjois-Lapissa. Tekevät ulkona olemisen yksinkertaisesti sietämättömäksi

Plussat:

- Ihanat valoisat kesäyöt

- Revontulet

- Ruska

Johtopäätös: En suosittele

50/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Pimeää (jos kaamosmasennus on vähänkään ongelma, Lappiin EI tule muuttaa! Vaikka olen kotoisin Lapista, sitä talven pimeyttä en koskaan kestänyt. Tilanne on luonnollisesti sitä pahempi, mitä pohjoisempaan mennään.)

- Ne sääsket. En edes uskalla ajatella, mitä se on niitten kanssa Pohjois-Lapissa. Tekevät ulkona olemisen yksinkertaisesti sietämättömäksi

Plussat:

- Revontulet

- Ruska

Kuvittelisin, että ne valoisat kesäyöt vaivaisivat enemmän kuin kaamos. Mutta meillä on hyvät pimennysverhot.

Ne hyttyset pelottaa ihan tosissaan, koska minulla on niiden kanssa ongelmia ja Etelä-Suomessa...

Olen luonteeltani todellinen kotikissa, joten minulle on sen suhteen sama asunko suurkaupungissa vai tunturilla. Mutta lapsille pitäisi olla kavereita.

Pelottaa myös ajatella kuinka kauan avunsaantiin menee, jos jotain käy. Mutta toisaalta, onhan siellä eletty tähänkin asti.

Kuka niitä teitä ehtii auraamaan vai pitääkö autossa olla itsellä lumiaura? (sarjassamme miten niin ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä...)

Vierailija
51/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä nähdä Hellun Lapissa! Innolla odotan niitä tarinoita kun isomunainen äijänsä lähtee Leviä valloittamaan ja iskee sieltä petiinsä tsirbulan jos parikin. Sitten saadaan palstalla arvuutella kuka näki tuon erotiikkaa tihkuvan eksotiikan tuulahduksen Hullun Poron tanssilattialla ja kuka mammoista koki enemmän kuin vain näki...

Vierailija
52/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plussat:

- Revontulet

- Ruska

Kuvittelisin, että ne valoisat kesäyöt vaivaisivat enemmän kuin kaamos. Mutta meillä on hyvät pimennysverhot.

Ne hyttyset pelottaa ihan tosissaan, koska minulla on niiden kanssa ongelmia ja Etelä-Suomessa...

Olen luonteeltani todellinen kotikissa, joten minulle on sen suhteen sama asunko suurkaupungissa vai tunturilla. Mutta lapsille pitäisi olla kavereita.

Pelottaa myös ajatella kuinka kauan avunsaantiin menee, jos jotain käy. Mutta toisaalta, onhan siellä eletty tähänkin asti.

Kuka niitä teitä ehtii auraamaan vai pitääkö autossa olla itsellä lumiaura? (sarjassamme miten niin ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä...)

Jaa-a, eiköhän ne tiet kylillä aurata. Lapissa om totuttu lumeen. Mutta jos asuu 15 km päässä seuraavasta naapurista niin oman pihan kanssa voi olla vähän niin ja näin.

53/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä nähdä Hellun Lapissa! Innolla odotan niitä tarinoita kun isomunainen äijänsä lähtee Leviä valloittamaan ja iskee sieltä petiinsä tsirbulan jos parikin. Sitten saadaan palstalla arvuutella kuka näki tuon erotiikkaa tihkuvan eksotiikan tuulahduksen Hullun Poron tanssilattialla ja kuka mammoista koki enemmän kuin vain näki...

Kai siellä muitakin laskettelupaikkoja on?

Vierailija
54/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaa riittävän pohjoiseen, niin sääskiä ei ole juuri lainkaan. Siis havupuu rajan yläpuolelle. Käytännössä siis jonnekin karigasniemen korkeudelle. Tosin siellä on hrvoin kesälläkään lämmintä. Mukavia ihmisiä, norjan puolelle pääsee ostoksille jos paikallisen kaupan valikoima ei miellytä, Mutta kokeile ihmeessä ensin mökin vuokraamista. Itsellä  mökki sielä kulmilla, kaunis luonto ja ilma on ihanan raikasta. En kyllä tiedä, olisiko minusta ympäri vuotisesti asumaan. Sielä olisit kyllä ihmisille ainakin alkuun  etelän vetelä.

55/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaa riittävän pohjoiseen, niin sääskiä ei ole juuri lainkaan. Siis havupuu rajan yläpuolelle. Käytännössä siis jonnekin karigasniemen korkeudelle. Tosin siellä on hrvoin kesälläkään lämmintä. Mukavia ihmisiä, norjan puolelle pääsee ostoksille jos paikallisen kaupan valikoima ei miellytä, Mutta kokeile ihmeessä ensin mökin vuokraamista. Itsellä  mökki sielä kulmilla, kaunis luonto ja ilma on ihanan raikasta. En kyllä tiedä, olisiko minusta ympäri vuotisesti asumaan. Sielä olisit kyllä ihmisille ainakin alkuun  etelän vetelä.

Tämähän kuulostaa hienolta! Taidan ryhtyä katselemaan vuokrataloa sieltä ensi kesäksi. Kyllä se nyt ainakin kokeilun arvoista on.

Vierailija
56/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin melko etelän vetelän korviin kuulostaa tämän ketjun pohjalta siltä, että luonto on karun kaunista mutta ihmiset täysiä kusipäitä. En muuttaisi pohjoiseen ikinä, mutta Jäämeren haluaisin joskus nähdä. Semmoista.

Vierailija
57/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapissa asuvia kutsutaan lappilaisiksi, ei lappalaisiksi.

Nimenomaan. Jos ap muuttaa Lappiin, hän on lappilainen.

Lappalainen on haukkumasana.

Saamelainen on täysin eri asia kuin lappilainen.

Ja "lappi" ei ole mikään yhtenäinen alue, vaan erittäin iso alue jossa on paljon vaihtelua niin kulttuurisesti kuin maantieteellisestikin jne. Käsivarsi - Inari/Ivalo - Saariselkä - Salla ja itäraja - Sodankylä - länsiraja, Tornio - Rovaniemi.

Rovaniemen kansainvälisestä sykkeestä on aika pitkä matka Ivalon hiljaiseen keskustaan.

Vierailija
58/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plussat:

- Revontulet

- Ruska

Jaa-a, eiköhän ne tiet kylillä aurata. Lapissa om totuttu lumeen. Mutta jos asuu 15 km päässä seuraavasta naapurista niin oman pihan kanssa voi olla vähän niin ja näin.

Ihan Rovaniemelläkin joudut huhkimaan läpi talven lumikolan kanssa omassa pihassa ja kun menet hieman kauemmas, teillä voi olla nietoksiakin, ei niitä ehditä koko ajan höylätä. Jos täällä jotain oppii niin ajamaan haastavissa ajo-olosuhteissa.

Vierailija
59/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kotoisin Keminmaasta ja sain todeta että minua pidetään Kemijärvellä etelän pellenä. Voin vain kuvitella mikä on asenne Utsjoen ja Helsingin välillä.

Minä olen Rovaniemeltä ja minua kohdeltiin Kemijärvellä kuin suurkaupunkilaista kosmopoliittia ;) Pikkasen pisti hymyilyttämään.

Vierailija
60/78 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni sinulle oli tärkeää päästä silloin tällöin ulos syömään ja tehdä päivittäin ruoka tuoreista (samana päivänä ostetuista) aineksista, ja kippaatte mieluummin ruoantähteet roskiin kuin syötte samaa ruokaa kahta kertaa? Tuosta näkökulmasta miettisin, oletteko valmiita muuttamaan paikkakunnalle, jossa hyvin varusteltuun ruokakauppaan on kymmeniä kilometrejä ja ravintoloita korkeintaan joku grilli ja lähin suuri huoltoasema, tai lähimmän laskettelukeskuksen hotellin ravintola?