Koiranomistajat. Mitä teette kun vieraat lapset tunkee koiranne lähelle ilman lupaa?
Monesti ulkona (kun on ulkoiluttamassa koiraa hihnassa) jostain syöksyy yllättäen vieras pieni lapsi koiraa kohti silittämään tms. Eikä lapsi usko kun sanot että mene pois. Moni koira pelkää lapsia.. Millä ratkaisette tilanteen? Jos vaikka lapsen vanhempi on kaukana tai lapsi jopa yksin ulkona.
Kommentit (49)
Meidän koira rakastaa lapsia ja haluaisi mielellään moikata kaikki vastaantulevat, pentuajan jälkeen vaan ei muistaakseni yhtään ole tullut kyselemään silittämistä ::D kiltti on mutta ei semmoinen pieni ja pörröinen lelukoiran näköinen.
Mun koira pelkää edelleen kuollakseen lapsia. Ei käynyt mielessäkään vuosia sitten kun oli pentu, että sukulaispoika hakkas kepillä sitä kun olimme mökillä. Sen jälkeen on pelännyt kaikkia a"huntaloikäisiä". Ei tuota pelkoa ole saatu kitkettyä pois. On yritetty vaikka ja mitä. Sen takia en koiraani piikille vie. Pysyköön huntalot kaukana.
Väiti kirjoitti:
Mä oon kasvattanut koiran niin, että mun ei tarvi miettiä pureeko se jotakuta tai pelkääkö tai onko raivohullu..
Miksi vitussa te otatte koiria kun saatte tehtyä niistä noin vauhkoja? Meillä paimenkoira tollottaa mua silmiin jos käsken niin ja tulee paikalle sitten kissa, koira, lapsi tai lehmä niin ei se saa raivareita eikä tosiaan purisi ketään.
Vittu jos teidän koirat PELKÄÄ ihmisiä niin jotain on mennyt aika helvetisti pieleen!!!
Näyttäisi, että vanhemmillasi meni sinun kasvatuksessasi "jotain aika helvetisti pieleen!!!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on noin hermoheikot koirat ettei niitä uskalla päästää lasten lähelle, olisiko aika viedä se piikille?
Kun kysehän ei ollut siitä, että päästää koiraa lapsen lähelle, vaan lapsi tulee koiraan itse kiinni, pahimmillaan kiellosta huolimatta.
Omani sietää lapsia, kunhan he lähestyvät rauhassa ja nätisti. Jos käy päälle, säikähtää kyllä vaikka kuinka onkin opetettu.
Joten voit pitää tuommoiset aivopierut piikille viemisestä ihan itselläsi.
Nimenomaan. Ei kukaan päästä koiraansa lapsen lähelle jos niin ei kannata tehdä. Vaan lähtee poispäin kun lapsi tulee kohti. Mutta kun osa lapsista alkaa juoksemaan väkisin perään ja kielloista huolimatta väkisin tarttuu koiraan kiinni. Koira pelkää. Vaikka olisi 60-kiloinen koira.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on noin hermoheikot koirat ettei niitä uskalla päästää lasten lähelle, olisiko aika viedä se piikille?
Suurin osa hankkii sen koiran omaksi ilokseen ei kaikenkarvaisten lasten silitettäväksi. Lisäksi miltä sinusta tuntuisi jos minä tulisin hivelemään sun autoa tai esim sormusta kädessä? yhtä lailla ne on henkilökohtaista omaisuutta kun koirakin
Astun itse koiran ja lapsen väliin, vedän koiraa pois ja lähdemme karkuun.
Siis onko nää koiran kimppuun hyökkivät lapset joku urbaani legenda, vai voitteko sanoo paikkakunnan, jossa niitä on ihan ongelmaksi asti?
Mä olen koirineni asunut useammallakin paikkakunnalla, ja vaikka koirani ovat (olleet) pieniä ja söpöjä, en muista yhtäkään tilannetta jossa tuntematon lapsi olisi puskista tullut halaileen. Aina on nätisti kysytty että saako silittää, ja en ole antanut lupaa, niin uskottu.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nää koiran kimppuun hyökkivät lapset joku urbaani legenda, vai voitteko sanoo paikkakunnan, jossa niitä on ihan ongelmaksi asti?
Mä olen koirineni asunut useammallakin paikkakunnalla, ja vaikka koirani ovat (olleet) pieniä ja söpöjä, en muista yhtäkään tilannetta jossa tuntematon lapsi olisi puskista tullut halaileen. Aina on nätisti kysytty että saako silittää, ja en ole antanut lupaa, niin uskottu.
Ei tarvitse olla lukuisia. Yksi tilanne riittää, että se on ongelma. Vaikka johtuisi sattumasta eikä paikkakunnasta.
Oma koirani on hyvin arka (ei koskaan puolustaudu puremalla vaan väistää viimeiseen asti, jos ahdistetaan nurkkaan niin sitten haukkuu/rähisee) ja sellaista rotua että useimmat väistävät. Muutama ihana lapsi lähestynyt ja kysynyt kohteliaasti saako silittää, pakko oli vastata että ei saa mutta kehuin miten hienosti toimivat.
Se on kyllä paha tilanne kun naapurin alle kouluikäinen lapsi rappukäytävässä ei kuuntele jämäkkää kieltoa vaan ahdistaa koiran nurkkaan. No koira haukahti kimeästi, lapsi säikähti. Tästä lähtien kierretään kaikki lapset kaukaa.
Koiraani en aio lopettaa sen takia ettei se jokaisen ihmisen paijattavaksi suostu.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, ettei saa antaa lisääntyä. Jos koira on noin hermoheikkoa rotua, se ei sovi kaupunkiin. Maaseudulla sellaista ehkä voi pitää.
Mulla on maailman kiltein ja rauhallisin vanha, huonokuuloinen kultainennoutaja, mutta koira on kuitenkin elävä olento ja voi vaikka pelästyä yhtäkkiä takaa säntäävää ja koskevaa lasta. Näin on meilläkin kerran käynyt, koirani rähähti lapselle (ei kuitenkaan yrittänyt purra tms) ja mielestäni ihan syystä. Vanhus ei ilmeisesti kuullut lasta ja pelästyi yhtäkkistä kosketusta. Lapset ovat usein tosi kovakouraisia eläinten kanssa, enkä tykkää että koiraan kosketaan lupaa pyytämättä. Koira ei ole aggressiivinen, mutta voi pelästyä ja käyttäytyä arvaamattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaikki hermoheikot ihmisetkin ja mt-ongelmaiset pitäis viedä piikille? Jos herkempi eläin on hallinnassa niin ei pitäis olla ongelmaa. Mut jos jonkun oma mollamaija ja kullannuppu ei saa paijata koiraa niin koira vaan piikille? Hieno logiikka, mitä jos vaikka keskittyis lapsen kasvattamiseen ja opettamaan että kaikkea ei voi tehdä niinkuin haluaa ja siitä ei välttämättä pidetä. Mitä jos lasta lähestyis ihmiset silittelee ja lääppimään niin olisko sit lapsessa vika kun ei tykkää?
Kilteistäkään eläimistä ei koskaan tiedä mitä nekin voi tehdä, ei mitään eläintä voi tuntea sata prosenttia eikä ihmistä tai omaa lastakaan.
Väiti kirjoitti:
Mä oon kasvattanut koiran niin, että mun ei tarvi miettiä pureeko se jotakuta tai pelkääkö tai onko raivohullu..
Miksi vitussa te otatte koiria kun saatte tehtyä niistä noin vauhkoja? Meillä paimenkoira tollottaa mua silmiin jos käsken niin ja tulee paikalle sitten kissa, koira, lapsi tai lehmä niin ei se saa raivareita eikä tosiaan purisi ketään.
Vittu jos teidän koirat PELKÄÄ ihmisiä niin jotain on mennyt aika helvetisti pieleen!!!
Höpö höpö ja joopa joo. Vaikka sun koiras tanssis nuoralla käskystäs, jos joku sen sattuukin yllättämään takaapäin ja käy turkkiin kiinni, sekin puree kyllä. Ihan siksi että kaikki säikähtää yllätettynä. Sinäkin. Ja koira on eläin, se ei voi karjua mitä helvettiä ja työntää pois eikä välttämättä paeta jos on tiukalla hihnassa, sen ainoa luontainen reaktio voi olla hampaiden käyttö.
Itsekin kasvatin täydellisen koiran, voi luottaa niin paljon kun eläimeen voi luottaa, mutta silti oli kerran hampaat lähellä lapsen naamaa, kun meidät molemmat vieras lapsi yllätti takaa ja otti ja nykäisi hännästä niin että vinkuna vain kävi. Lapsen onni kahdessa asiassa, koira oli tien vuoksi lyhyellä hihnalla ja ei päässyt iholle ja se että jos ei olis ollut koiraa säikytetty, olisin takin niskasta retuuttanut äitinsä luo. Silloin ehti karkuun...
Kukaan ei voi mennä koirastaan 100 % takuuseen, että se ei purisi lasta. Tilanteessa, jossa lapsi yllättäen käy päälle niin että koira säikähtää tai koiraa sattuu.
Oma koirani on tottunut lapsiin ja muutenkin ns varma, joten annan silittää ja rapsuttaa. Omille lapsille olen kyllä aina sanonut, että vieraita koiria ei mälvätä. Mun edellinen koira olisi todennäköisesti rähähtänyt jos vieras lapsi olisi hyökännyt lähelle.
Itse menen siihen väliin. Pompottelen siinä välissä niin kauan, että saan kontaktin lapseen. Siihen 2-vuotiaaseenkin. Sellaiselle usein sanon, että kaikki koirat ei ole kilttejä, pitää pyytää lupa ennen silittämistä. Ja menen kyykkyyn kun tämän sanon. Olen sekä koiran, että lapsen tasolla. Kaikille parempi.
Oma koirani sietää lapsia hyvin ts. antaa silittää ja ihmetellä vaikkei siitä aina varsinaisesti nautikaan. Laitan sen niihin tilanteisiin juurikin siksi, että samalla saan kerrottua koirista ja koiran kanssa olemisesta naapuruston lapsille. Meidän nurkilla suurin osa lapsista on muslimeita (en asu Suomessa), jolloin koirien hillitön pelko ja toisaalta järjetön provosointi on lähes ainoat tavat reagoida koiraan. Yhdessä jutellessa ja mahdollisesti, jos uskaltaa koiraa silittäessä, moni asia loksahtaa kohdalleen. Toisen kerraan kohdattaessa on homma jo ihan eri.
Sanon tiukasti, että koirani pelkää ja voi sen vuoksi olla ärhäkkä. Koirani on aikanaan pelastettu huomaani väkivaltaisesta kodista, jossa sitä kiusasivat niin aikuiset kuin lapsetkin. Se sietää kyllä vieraita ihmisiä, mikäli lähestyminen tapahtuu rauhallisesti, mutta edelleen se aristaa kaikkia äkkinäisiä liikkeitä. Lisäksi myös sen rodulle on tyypillistä olla epäluuloinen muukalaisia kohtaan. Minun koirani on MINUN koirani, ei mikään yleinen halinalle, jota kenellä tahansa on oikeus tulla lähmimään.
Vierailija kirjoitti:
Itse menen siihen väliin. Pompottelen siinä välissä niin kauan, että saan kontaktin lapseen. Siihen 2-vuotiaaseenkin. Sellaiselle usein sanon, että kaikki koirat ei ole kilttejä, pitää pyytää lupa ennen silittämistä. Ja menen kyykkyyn kun tämän sanon. Olen sekä koiran, että lapsen tasolla. Kaikille parempi.
Oma koirani sietää lapsia hyvin ts. antaa silittää ja ihmetellä vaikkei siitä aina varsinaisesti nautikaan. Laitan sen niihin tilanteisiin juurikin siksi, että samalla saan kerrottua koirista ja koiran kanssa olemisesta naapuruston lapsille. Meidän nurkilla suurin osa lapsista on muslimeita (en asu Suomessa), jolloin koirien hillitön pelko ja toisaalta järjetön provosointi on lähes ainoat tavat reagoida koiraan. Yhdessä jutellessa ja mahdollisesti, jos uskaltaa koiraa silittäessä, moni asia loksahtaa kohdalleen. Toisen kerraan kohdattaessa on homma jo ihan eri.
Tietyt ihmisryhmät on sellaisia, että niillä ei ilmeisesti ole kulttuuriin tai muuhun liittyen kokemusta koirista tms. Ja tuntuu, että tämä ilmenee siten että lapset tosiaan huvittelevat provosoimalla koiria eri tavoin, tekemällä mukahyökkäyksiä koiraa kohti ja hyppelemällä ja huutelemalla ja leikkihaukkumalla ym. Sitten kun saa hihnassa olevan koiran riehumaan tai räyhäämään niin nauretaan porukassa päälle.
Ei ole kokemusta. Täällä on lapsilla tapana kysyä, saako koiraa silittää. Jos joku ryntäisi koirani luokse kysymättä mitään, sanoisin varmaan, että koira ei pure, mutta omistajasta en mene takuuseen. Tosin jos olisi jostain taaperosta kyse, niin komentaisin niin kovalla äänellä, että lapsi säikähtää. En kuitenkaan ole törmännyt tilanteeseen, jossa parivuotias huitelisi itsekseen ilman aikuisia.
Ei kyse ole välttämättä siitä että koira purisi. Vaan koira voi olla lihaksikas 50-kiloinen, joka on niin innossaan että se alkaa riehumaan ja lapsi jää siinä armotta jalkoihin ja kaatuu ja sitten sattuu.
Tai voi olla että hyvinkasvatettu koira on joskus joutunut vaikka ajattelemattoman lapsen lyömäksi ja alkanut sen seurauksena pelkäämään lapsia ja olemaan vihainen jos lapsi hyökkää.