Ahdistaa tämä pääsykoeuudistus ja Sanni Grahn-Laasonen
Suoritin lukion hieman myöhemmin, ja haen nyt ensimmäistä kertaa lääketieteelliseen keväällä. Paperini ovat nyt E:tä, keväällä vielä kaksi kirjoitusta jäljellä. (En voinut suorittaa lukiota teini-ikäisenä väkivaltaisen perheen takia, vanhemmat joivat sossusta lukiokirjoihin saadut rahat jne, ei siitä sen enempää)
Tämä ei kuitenkaan riitä, jos haluaa lääketieteelliseen. Jo nyt pitää olla 4-5 ällää että pääsee yhteispistekiintiöön. E ei riitä. Ahdistaa, tämä on ollut koko elämäni haave, haluan vain tätä. Lääketiede on todellinen intohimo ja minulle erityisen tärkeää, sillä en halua päätyäelämässä epäonnistuneeksi sossurotaksi kuten vanhempani.
Puhutaan, että myös kaltaiselleni olisi väylä. Mutta mitä tämä auttaa, jos hakijoita on 1500 ja näitä paikkoja vaikka 10?
http://yle.fi/uutiset/3-9271507
Ja laitoin asiasta perusteluineen Laasoselle sähköpostia alkukesästä. Ei koskaan vastannut mitään, vaikka väittää nettisivuillaan mielellään ottavansa postia vastaan.
Entä te, onko teidän unelmien opiskelupaikka vaarantumassa tämän takia? Mitä aiotte tehdä? Mitä mieltä olette koko jutusta? 2017 on siis pakko päästä, kun tämä uudistus tulee 2018. Vaikka Ruotsissa on sama systeemi, siellä pystyy uusimaan kirjoituksia yhä uudelleen. Suomessa hyväksytty vain kerran.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan yo-tutkinnon suorittamista helpotettu jo hurjasti vuosikymmenten mittaan: saa jakaa pitemmälle aikavälille, ei kaikkea tarvitse kirjoittaa yms yms. Ja vieläkö vaan helpotettaisiin? ja lääkäriksi pitäisi päästä, vaikkei penaalin terävin kynä olekaan. Huh. Voisihan sitä sitten suoraan jakaa ovensuussa ne L:n paperit kaikille, ettei tule paha mieli kenellekään. Kyllä on taso laskenut!
Kerropa miten äidinkielen tai ruotsin numero vaikuttaa siihen, kuinka hyvä olet lääkärinä?
Ja itse asiassa juuri minkään aineen numero ei vaikuta siihen, miten hyvä olet lääkärinä. Tietysti matemaattinen äly ja looginen ajattelu helpottavat syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä ja sitä myöten opiskelua lääkiksessä, mutta ne lääkäriltä vaadittavat todelliset taidot mitataan kyllä parhaiten pääsykokeissa. Nopea ajattelu, muisti, tarkkuus, looginen päätöksen teko, nopea eteneminen, tiukka stressin sietokyky ja epäröinnin minimointi ovat lääkärille tärkeitä ominaisuuksia ja taitoja, ei se, että pänttäämällä on saanut kirjoituksista monta ällää.
Lisään vielä tuohon kyvykkyyden työskennellä kovan kiireen ja paineen alla.
Hei, ymmärrän sinua! Mikset hakisi Ruotsiin Karoliiniseen instituuttiin (Tukholman läänissä) opiskelemaan, olen mymmärtänyt että sinne pääsee helpommin kun Suomen lääkikseen. Minun sukulaistyttöni aloitti siellä nyt syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Virossa on nykyään täysin englanninkielinen lääkis. Sinne vain.
Se maksaa ihan sikana, lukukausimaksu 11 000 €/vuosi. Ei siis käy ap:lle joka etsii englanninkielistä lääkistä jossa lukukausimaksut on alhaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa on nykyään täysin englanninkielinen lääkis. Sinne vain.
Se maksaa ihan sikana, lukukausimaksu 11 000 €/vuosi. Ei siis käy ap:lle joka etsii englanninkielistä lääkistä jossa lukukausimaksut on alhaiset.
Siis lukuvuosimaksu on tuon 11 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ymmärrän sinua! Mikset hakisi Ruotsiin Karoliiniseen instituuttiin (Tukholman läänissä) opiskelemaan, olen mymmärtänyt että sinne pääsee helpommin kun Suomen lääkikseen. Minun sukulaistyttöni aloitti siellä nyt syksyllä.
Ap:han kertoi ettei osaa ruotsia. Ilman kunnollista ruotsin kielen taitoa sinne on ihan turha lähteä jos haluaa, että opinnoista tuleekin jotain. Siellä opiskellaan ihan täyttä höyryä ekasta päivästä lähtien, ei siinä voi samalla opiskella kieltä ja koittaa selvitä opinnoista. Lisäksi sinnekään ei heittämällä mennä, KI:hin on ollut sellainen +3000 hakijaa joista on otettu sisään vähän päälle 200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:han kertoi ettei osaa ruotsia. Ilman kunnollista ruotsin kielen taitoa sinne on ihan turha lähteä jos haluaa, että opinnoista tuleekin jotain. Siellä opiskellaan ihan täyttä höyryä ekasta päivästä lähtien, ei siinä voi samalla opiskella kieltä ja koittaa selvitä opinnoista. Lisäksi sinnekään ei heittämällä mennä, KI:hin on ollut sellainen +3000 hakijaa joista on otettu sisään vähän päälle 200.
Onkos KI:ssä vielä jossain vaiheessa välitentti, josta karsitaan jatkoon pääsijät?
Skotlantiin opiskelemaan mieluilevat: Brexitin myötä Iso-Britanniasta tulee EU/ETA-alueen ulkopuolinen toimija, ja se vaikuttaa lääkärin laillistamiseen Suomessa.
Ja itse asiassa juuri minkään aineen numero ei vaikuta siihen, miten hyvä olet lääkärinä. Tietysti matemaattinen äly ja looginen ajattelu helpottavat syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä ja sitä myöten opiskelua lääkiksessä, mutta ne lääkäriltä vaadittavat todelliset taidot mitataan kyllä parhaiten pääsykokeissa. Nopea ajattelu, muisti, tarkkuus, looginen päätöksen teko, nopea eteneminen, tiukka stressin sietokyky ja epäröinnin minimointi ovat lääkärille tärkeitä ominaisuuksia ja taitoja, ei se, että pänttäämällä on saanut kirjoituksista monta ällää.