Mitä kouluainetta viimeksi opetit lapsellesi opettajan puolesta?
Kommentit (40)
No niin, kaikesta otsikon raflaavuudesta huolimatta, alkoihan tänne tippua vastauksia joissa ollaan selkeästi opettajan puolestakin opetettu ;) Kiitos keskusteluista! ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin idioottimaiseen ja ylenkatseiseen aloitukseen mun mielestä aivan passeleita vastauksia. Vai odotitko, että täällä olisi kilpaa aloitettu kehumaan sinua, kuinka oletkin niin mahtava ja pätevä äiti. Suomessa ei muuten ole koulupakkoa... että jos opetus ei kelpaa ja sä olet noin hyvä opettaja itse, niin sen sun MirkkuMarkun ei oo pakko mennä kouluun.
No ei, vaan olisin ollut kiinnostunut muiden vastauksista, otsikossa esittämääni kysymykseenhän sen saanut yhtään vastausta. Olisi ihan kuule riittänyt äikkä 3 lk tai vaikka ranska 5 lk jne. ap
"Opettajan puolesta." Kyllä siihen tietty sävy liittyy ja saamasi vastaukset ovat aika lailla linjassa sen kanssa.
Raflaava otsikko saa yleensä mielenkiinnon paremmin heräämään kuin tylsempi, olen kuunnellut myös äidinkielen tunnilla ;) ap
Et voi sekä provosoida raflaavalla otsikolla että saada vastauksia otsikon toissijaiseen asiaan. Koulussa olet saattanut kuunnella, mutta ei se silti sinusta mitään penaalin terävintä kynää näköjään ole tehnyt.
Paitsi et sinä voi yleistää omaa käsitystäsi koskemaan kaikkia muitakin lukijoita, mikä siis on otsikon ensi- ja mikä toissijainen asia... ap
onpas täällä taas ihme porukkaa liikkeellä. Kyllä joillain opettajilla on sellainen tyyli, ettei suuri osa luokasta opi heidän tunneillaan. Oman poikani kohdalla tämä oli englannin opettaja. Niinpä englantia jouduttiin opiskelemaan tosi paljon kotona ja välillä tuntui että teen opettajan työn hänen puolestaan.
Mikä siinä on niin mahdotonta ymmärtää, että on olemassa myös huonosti työnsä tekeviä opettajia? Huonoja työntekijöitä on kaikissa ammattiryhmissä eikä opet ole tästä mikään poikkeus.
Matematiikkaa, kirjoittamista 3lk
Opetin lapseni lukemaan eka luokan joululomalla (hän on syntynut joulukuun lopussa). Lisäksi ostin hänelle kirjoitusvihko-tyyppisiä kirjasia, joihin harjoiteltiin "käsialalla" kirjoittamista.
Myöhemminkin tekstin tuottaminen kaipasi tukea. Hän osasi puhua englantia jo ala-asteikäisenä, mutta kirjoittamisen kanssa oli niin ja näin.
Matematiikassa hän olisi voinut opettaa minua ja sama koskee koodaamista.
Jälkikäteen ajatellen lapsi olisi voinut mennä kouluun vuotta myöhemmin. Luokkakavereissa oli myös liian vaativia tapauksia. Open huomio oli heissä.
En ole juurikaan puuttunut lasteni koulunkäyntiin (6. Ja 8. luokilla nyt). Hyvin ovat pärjänneet. Lasten isä auttaa välillä matikassa, kun on ite matikan ope. Auttaisin tietenkin, jos apua tarvitsisivat. Lasteni onneksi heidän aivonsa ja hermostonsa sopivat koulumuotoiseen oppimiseen ja kummankin luokassa on työrauha. Eri asia olisi, jos olisi oppimisvaikeuksia tai häiriökäyttäytyviä luokkakavereita luokassa. Kuntamme säästää taas kouluilta, joten opettajien mahdollisuudet eriyttää opetusta vähenevät entisestään. Se on surullista!
Kansainvälistä rahoitusta AMK opiskelijalle. EI ollut opettajalekkaan tuttua.
Mulla ei ole lapsia, mutta kaverini opettaa ekaluokkalaiselleen laskemista, biologiaa, kemiaa ym. koska lapsi on kiinnostunut opiskelusta ja hän tylsistyy ekan luokan tehtävien parissa. Ei ole siis ihan sama juttu kuin ap:lla, että opetuksessa olisi vikaa, pikemminkin opeteltavien asioiden sisällössä ja opiskeluvauhdissa.
Espanjaa, enkä edes osaa ko. kieltä. Luojan kiitos 6 vuoden ranskanopinnoista ja google kääntäjästä.
Kyllä, vittu että vituttaa kun saa opettajan puolesta opettaa, viimeksi matematiikkaa. Mitä helvettiä ne siellä koulussa nykyään tekee?
Eipä minun opettajan hommia ole kotona tarvinnut tehdä. Toki läksyissä auttelen, mikäli tarvitaan, mutta kyllä se kotona harjoiteltava asia on opittu koulussa. Tosin kaksikielisessä opetuksessa olevan kuopuksen kanssa pidetään kieltä yllä myös kotona ja jutellaan välillä myös englanniksi. Esikoinen, lukion ekalla, myös ihanasti höpöttelee veljensä kanssa englanniksi ja sitä on ihana kuunnella. Tukee myös hänen kielen oppimista, kun puhuu sitä vapaaehtoisestikin.
6lk ja montaa ainetta ja usein.
Yleisimmät: Matikka, enkku, ruotsi, äidinkieli. Joskus ihmetteln mistä opettaja saa palkkansa, luokka on hänen sanojensa mukaan rauhallisin uransa aikana joka kestänyt +10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miksi se ei sit tunnilla ymmärrä? Ei siis kuuntele tunnilla tai on näitä, jotka vaatisivat aina aikuisen huomion... Mutta kun siellä on 20 muutakin oppilasta....
En osaa sanoa kun en itse siellä tunnilla istu, ei kuulemma opi tuon fyken opettajan tyylillä mitään, muiden opettajien kohdalla ei samaa ongelmaa ole ollut. Ja siis tätä on ollut jo 7. luokalta lähtien, taivun uskomaan lastani. ap
Fyke erottaakin jyvät akanoista. Peruskoulun oppimäärän kyllä oppii normaali ihan itsekseen kirjoistakin lukemalla. Olet ilmeisesti opettanut lapsesi niin, että itse ei tarvitse opetella, opettaja tai viime kädessä vanhempi kertoo, miten asia on. Tuo ei ole oikeaa oppimista ja teet vaan hallaa lapsen tulevaisuudelle, kun oppimaan oppimisen taidot eivät ole hallussa.
3.-luokkalaiselle englantia, lukuvuoden alussa. Valitti läksyjä lukiessaan ettei ope kertonut miten sanat äännetään. Ilmeisesti ope on ryhdistäytynyt kun samaa valitusta ei toiste ole kuulunut ja lukuläksyt kuulostaa menevän ihan ok.
Matematiikan läksyissä autoin eilen viimeksi meidän kuudesluokkalaista. Osaa kyllä, ei vaan luota kykyihinsä (aina pitäisi tietää kaikki täydellisesti eikä osaa hellittää edes yhden aineen osalta tuosta). Ja kun on isossa luokassa (tänä vuonna vain 27 oppilasta), niin opettajalla ei oikein riitä aika kuin heikoimmille oppilaille ja nämä keskitason oppilaat joutuvat hakemaan apua vanhemmilta.
Kouluopetushan on suunniteltu niin, että mahdollisimman suurelle joukolle opetetaan sama asia kerralla. Tottakai jokainen oppilas hyötyisi siitä, että joku aikuinen kävisi hänen kanssaan opittavaa asiaa kahdestaan läpi, mutta ei taitaisi verorahat riittää siihen. Tarjolla on siis yhteistä opetusta luokalle ja keskiverto oppilas saa optimaalisissa työskentelyoloissa siitä itselleen keskinkertaiset tiedot. Hankkikaa yksityistä opetusta lapsellenne omilla rahoillanne, jos haluatte henkilökohtaista lisäopetusta tai hoitakaa homma itse.
8. lk kemiaa. Paremmin ymmärsi mun selittämänä.
Onhan se nyt selvä, ettei opettajan aika ihan hirvittävän yksilölliseen opetukseen koulussa isossa luokassa riitä. Yhden oppitunnin minuutit kun jakaa tasan niille 25 oppilaalle, niin aikaa jää alle 2 min./oppilas/oppitunti. Jos oppilas ei yleisestä opetuksesta kykene opittavaa asiaa poimimaan, niin silloin on kyllä vanhempien autettava. Eikä se ole mitään opettajan töiden tekemistä, vaan oman lapsen auttamista. En minä koe tekeväni sairaanhoitajan töitäkään antaessani päänsärkylääkettä omalle lapselleni...
Kutosella olevalle eilen:
saksaa - huonommin kuin ope
(sähkö)fysiikan alkeita - paremmin/laajemmin kuin ope
Et voi sekä provosoida raflaavalla otsikolla että saada vastauksia otsikon toissijaiseen asiaan. Koulussa olet saattanut kuunnella, mutta ei se silti sinusta mitään penaalin terävintä kynää näköjään ole tehnyt.