Nyt se lahtelaisope erotettiin
Kommentit (242)
Toi koko luokka on lastensuojelukamaa. Ensin provosoivat kamerat kiinni ja kun opettaja napsahtaa niin otetaan kamerat esiin ja saadaan haluttu viesti. Se on kieroutta.
Opettajille enemmän aseita puuttua aikaisemmin epäkohtiin ettei tartte mennä kilahdukseen asti.
Ehkä opettajan kannattaisi alkaa mieluummin kääntäjäksi, niin ei tarvitse olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa.
Ihan oikein. Ei siinä pohjimmiltaan ollut kyse mistään kiusaamisesta oppilaiden taholta, vaan tehtäväänsä täysin soveltumattomasta opettajasta. Tuskin ne opettajakollegatkaan hänen peräänsä on jääneet itkemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettaja kirkuu oppilaille että "minä olen sentään filosofian lisensiaatti, kun nuo muut opettajat ovat vain maistereita" niin tuskin rehtori ja opettajakollegatkaan ovat kovin innokkaita puolustamaan tätä työtoveriaan. Oppilaiden käytös järkkyä, mutta ymmärrän ettei tuollaisen aikuisenkaan ole ihan helppoa pärjätä työpaikoissa, joissa ollaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa.
Saa olla melko keskenkasvuinen kollega, että ottaa jonkun sanomisista noin nokkiinsa, eikä osaa itseään sulkea pois yhtälöstä ja tarkastella kokonaiskuvaa. Kuka tahansa näkee, että nainen tarvitsi apua/hoitoa. Vähän empatiaa muilta ihmisiltä, se tästä nyt puuttuukin että ihmisten elämän saa pilata "kun sen mielestä sen oma koulutus oli parempi kuin mun!!1". Saa toki loukkaantua, ei siinä mitään, mutta kyllä nuo kostamiset henkilökohtaisen tyytymättömyyden vuoksi ovat sitten teinien juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan tulee olla nöyrä
Ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli jäävuoren huippu. Vasta tuon videon jälkeen oppilaita uskottiin, siihen asti oli vähätelty opettajan tekemisiä. Rehtorin olisi pitänyt puuttua aikaisemmin, mutta mitä teet, kun opettaja ei suostu ottamaan apua vastaan?
Kiitos alapeukuista.
Fakta nyt vain sattuu olemaan se, ettei opettajaa tuo videon takia irtisanottu. Kyllä siellä oli pitkin syksyä yritystä saada rehtoria kuuntelemaan oppilaita, mutta ei oikein onnistuttu ennen kuin youtube teki asiasta julkisen. Vasta sen jälkeen suostuttiin ottamaan vastaan oppilaiden antama palaute, jota monessa kodissa oli jo ihmetelty.
Kaikista ei ole opettajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opettaja kirkuu oppilaille että "minä olen sentään filosofian lisensiaatti, kun nuo muut opettajat ovat vain maistereita" niin tuskin rehtori ja opettajakollegatkaan ovat kovin innokkaita puolustamaan tätä työtoveriaan. Oppilaiden käytös järkkyä, mutta ymmärrän ettei tuollaisen aikuisenkaan ole ihan helppoa pärjätä työpaikoissa, joissa ollaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa.
Saa olla melko keskenkasvuinen kollega, että ottaa jonkun sanomisista noin nokkiinsa, eikä osaa itseään sulkea pois yhtälöstä ja tarkastella kokonaiskuvaa. Kuka tahansa näkee, että nainen tarvitsi apua/hoitoa. Vähän empatiaa muilta ihmisiltä, se tästä nyt puuttuukin että ihmisten elämän saa pilata "kun sen mielestä sen oma koulutus oli parempi kuin mun!!1". Saa toki loukkaantua, ei siinä mitään, mutta kyllä nuo kostamiset henkilökohtaisen tyytymättömyyden vuoksi ovat sitten teinien juttuja.
Entä jos sama sanotaan sinulle opettajainhuoneessa ennen tunnin alkua? Että et ole mitään, koska olet vain maisteri, älä siis ryhdy kehumaan, että oppilaat tottelee.
Opettaja oli heikko. Heikot ei sovi opetusalalle. Ja jos kyseessä on tuore työsuhde, niin huhhuh! Mitä se on ennen tuota luokkaa tehnyt?
Minulla on aina kontrolli, minulla ei mene itsehillintä. Tiedostin kaiken, mitä tapahtuu. Ajattelin, että teen tämän tietoisesti, sillä haluan näyttää heille, ettei minua solvata. Se oli pelkkää huutamista, mutta se oli tarkoituksellista. Halusin antaa heille takaisin sen, miten he ovat minua kohdelleet, opettaja sanoo.
-Tämä siis opettajan haastattelusta. Jos olisi sanonut (niinkuin totta luultavasti on) että sai hermoromahduksen, olisi voitu ohjata hoitoon? Nyt ei jää koululle paljon vaihtoehtoja. Eihän tuollainen käytös vain käy, olipa oppilaat sitten miten kamalia (mitä ne tietysti olivatkin). Oppilaiden puolustukseksi silti sanottava että tilanne oli sen verran raju, yllättävä ja outo, että heidän ylimielinen käytöksensä saattoi olla ihan hämäännystä, kirkuva ja tasajalkaa hyppivä opettaja oli varmaan pelottavakin ja siitä tulee ihmiselle helposti puolustusreaktio, lisäksi lapsi puolustaa aina (huonoakin) vanhempaansa, kun opettaja siitäkin nälväisi oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat eivät kiusaa kaikkia. Vain niitä, joilla ei ole auktoriteettia ja jotka eivät arvosta ja ymmärrä oppilaitaan. Kaikki eivät sovellu opetusalalle.
Niin, että saa kiusata ja käyttäytyä epäkunnioittavasti toista kohtaan jos tämä ei ole tarpeeksi kova?
Kova? Nimenomaan kovuutta EI tarvita. Vaan edes jonkinlaista yritystä ja halua ymmärtää mitä nuorien päässä liikkuu. Ei auktoriteetin saamiseksi vaadita kovuutta vaan jotakin aivan muuta. Ilmankos moni aikuinen on niin pihalla lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina kontrolli, minulla ei mene itsehillintä. Tiedostin kaiken, mitä tapahtuu. Ajattelin, että teen tämän tietoisesti, sillä haluan näyttää heille, ettei minua solvata. Se oli pelkkää huutamista, mutta se oli tarkoituksellista. Halusin antaa heille takaisin sen, miten he ovat minua kohdelleet, opettaja sanoo.
-Tämä siis opettajan haastattelusta. Jos olisi sanonut (niinkuin totta luultavasti on) että sai hermoromahduksen, olisi voitu ohjata hoitoon? Nyt ei jää koululle paljon vaihtoehtoja. Eihän tuollainen käytös vain käy, olipa oppilaat sitten miten kamalia (mitä ne tietysti olivatkin). Oppilaiden puolustukseksi silti sanottava että tilanne oli sen verran raju, yllättävä ja outo, että heidän ylimielinen käytöksensä saattoi olla ihan hämäännystä, kirkuva ja tasajalkaa hyppivä opettaja oli varmaan pelottavakin ja siitä tulee ihmiselle helposti puolustusreaktio, lisäksi lapsi puolustaa aina (huonoakin) vanhempaansa, kun opettaja siitäkin nälväisi oppilaita.
Just. No ei kyllä kovin tietoiselta ja kontrolloidulta vaikuttanu niissä videoissa.
Hei-hei PISA-tulokset, tervetuloa jenkkityylinen "ope on maali" -mentaliteetti.
Erittäin hyvä päätös. Mielenterveysongelmainen opettaja ilman auktoriteettia on kuin punainen vaate huonosti käyttäytyville teineille. Kaikkien kannalta ainoa ja paras ratkaisu. Toivottavasti ope menee hoitoon ennen takaisin töihin hakeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli jäävuoren huippu. Vasta tuon videon jälkeen oppilaita uskottiin, siihen asti oli vähätelty opettajan tekemisiä. Rehtorin olisi pitänyt puuttua aikaisemmin, mutta mitä teet, kun opettaja ei suostu ottamaan apua vastaan?
Kiitos alapeukuista.
Fakta nyt vain sattuu olemaan se, ettei opettajaa tuo videon takia irtisanottu. Kyllä siellä oli pitkin syksyä yritystä saada rehtoria kuuntelemaan oppilaita, mutta ei oikein onnistuttu ennen kuin youtube teki asiasta julkisen. Vasta sen jälkeen suostuttiin ottamaan vastaan oppilaiden antama palaute, jota monessa kodissa oli jo ihmetelty.
Kaikista ei ole opettajiksi.
Oletko ns. asianosainen?
Eikö tuo opettaja myöhemmin jossain haastattelussa sanonut, että hän oli koko ajan tietoinen siitä mitä tuossa kahnauksessa teki? Että toimi varta vasten noin, veti eräänlaisen esityksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti! Minä haluaisin niin läimiä noita oppilaita naamalle. Ensin kiusasivat opettajaa ja sitten järjestivät sille potkut.
Nautit väkivallasta? Oletko sairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kohta yks jos toinen opettaja alkaa saamaan potkuja, kun oppilaat saavat joukkohäiritä ja kuvata tunneilla, jotta opettajat saavat hermoromahduksen. Ei tietenkään hyväksyttyä opettajan huutaa oppilaille, mutta ei ne oppilaatkaa viattomia ole.
Tuommoisia ne teidän mussukat on jos niille ei opeta käytöstapoja. Vanhemmissa se vika loppupeleissä on.
Eivät nuo nuoret välttämättä kotioloissa käyttyäydy noin. Tiedän tapauksen, jossa koululta ei tullut koskaan mitään negatiivista palautetta lapsesta. Kunnes sitten joku vanhemmista vissiin sai tarpeekseen ja tuon häirikkölapsen vanhemmille alkoi selvitä, mitä lapsi oikein koulussa puuhaa (esim. oli kiusannut luokkakaveriaan). Ei muuten olisi ikinä uskonut tuosta nuoresta. Tosi kohtelias ja ystävällinen. Olihan se järkytys vanhemmille mutta sitten alkoikin ruotuun palauttaminen.
Eli vanhempiekin voi olla tosi hankala puuttua lapsen käytökseen jos koululta ei tule palautetta asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Hei-hei PISA-tulokset, tervetuloa jenkkityylinen "ope on maali" -mentaliteetti.
Jos tuollainen meno kouluissa jatkuu ja oppilailla tuollainen välinpitämättömyys opiskelua kohtaan, tulee PISA-tulokset todellakin putoamaan Suomessa vielä paljon, paljon lisää. Jos kouluissa on nykyään tuollaista, niin en todellakaan ihmettele, että Suomen PISA-tulokset ovat heikentyneet. Kohta ollaan siellä kaikkein heikoimmin menestyvien kehitysmaiden tasolla PISA-tuloksissa. Jenkeissä on sentään munaa erottaa huonosti käyttäytyvät oppilaat kouluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat eivät kiusaa kaikkia. Vain niitä, joilla ei ole auktoriteettia ja jotka eivät arvosta ja ymmärrä oppilaitaan. Kaikki eivät sovellu opetusalalle.
Niin, että saa kiusata ja käyttäytyä epäkunnioittavasti toista kohtaan jos tämä ei ole tarpeeksi kova?
Kova? Nimenomaan kovuutta EI tarvita. Vaan edes jonkinlaista yritystä ja halua ymmärtää mitä nuorien päässä liikkuu. Ei auktoriteetin saamiseksi vaadita kovuutta vaan jotakin aivan muuta. Ilmankos moni aikuinen on niin pihalla lasten kanssa.
Näinpä.
Meidän luokka oli aikoinaan yläasteella tosi kamala (tämä kuultiin aika monen opettajan suusta). Mutta oli kaksi opettajaa, joiden tunneilla ei ollut koskaan mitään häiriötä: historian -ja matikantunnit. Historiaa opetti sellainen kuusissakymmennissä olevan nainen. Hän osasi tehdä tunneista mielenkiintoisia ja sai nuo pahimmatkin häiriköt kiinnostumaan. Matikanopettaja oli nelikymppinen mies. Hän oli enemmän kaveri kuin opettaja.
Mitä nyt muistelen niin pahimman metelin yms. tunneilla sai aikaan sellaiset opettajat, jotka yrittivät päteä asemallaan. Tai siis, he kohtelivat jotenkin alentuvasti, mehän ollaan vain oppilaita ja hän opettaja eikä tätä saanut kyseenalaistaa.
Ihan yhteiskuntakelpoisia meidän luokkalaisista silti tuli vaikka ei kovin mallikelpoisesti aina käyttäydytty.
Opettajan työ ei ole niin vastuullista että siitä kannattaisi ottaa hirveitä paineita. Tuo äärireaktio kertoo minusta siitä että identiteetti on liikaa kiinni siinä opettajan auktoriteetissa ja on vieraannuttu liikaa nuorison todellisuudesta. Aineenopettaja ei kuitenkaan ole mikään varsinainen kasvattajakaan.