Naiset, jotka kinuavat miehiltään rahaa shoppailuun ja muuhun turhaan. Eikö hävetä?
Tai siis ihan sukupuolesta riippumatta ihmiset, jotka pyytävät seurustelukumppaniaan rahoittamaan turhuuksiaan. Mitä mieltä olette tällaisesta toiminnasta?
Tunnen pari naista, jotka tasaisin väliajoin kinuavat mieheltään kenkiä, koruja, vaatteita yms. Naisilla itsellään on molemmilla matalapalkkainen osa-aikatyö, miehistä toinen on yrittäjä ja toinen duunari. Miehet eivät erityisen rikkailta vaikuta, mutta paljon enemmän tienaavat kuin tyttöystävänsä.
Minusta on vain tosi outoa että pyytää kumppania ostamaan itselleen jotain vain huvikseen. Tämä johtunee siitä, en itse ole koskaan pyytänyt muita ihmisiä ostamaan minulle mitään, vaan minua on joko avustettu pyytämättä (vanhemmat lähinnä) tai olen tienannut itse omat rahani. Minut on ehkä kasvatettu siihen, että rahat pitää tienata itse, eikä maksattaa elämäntyyliään muilla. Ei siis tulisi mieleenkään kinuta rahaa johonkin trendivaatteisiin ja meikkeihin.
Toki lahjojen ostaminen läheisilleen on kivaa, ja hyvähän se on jos haluaa toista ilahduttaa. Myös jos itse tienaisin tuplat mieheeni nähden, niin varmaan kompensoisin tuloerojamme esim. maksamalla enemmän bensoista, ruuasta yms. Olisihan se hölmöä, että ei voisi vaikka käydä pariskuntana ravintolassa, koska toisella ei ole tarpeeksi rahaa maksaa omia ruokiaan.
Kuitenkaan sellaista "kulta voisitko ostaa nää ihanat tekoturkinkorkokengät mulle ihan vaan kun ne on niin ihanat" anelemista en oikein ymmärrä, itselläni ei ylpeys antaisi myöten. Ei se toisen ihmisen velvollisuus ole rahoittaa minulle korkeampaa elämisen tasoa, johon omilla ansioillani pääsen. Siispä en pyytäisi ketään ostelemaan minulle mitään, mihin itselläni ei ole varaa. Ellei siis kyse ole jostain välttämättömyyksistä kuten ruoka, mutta tällaiset asiat läheiseni varmaan hankkisivat minulle pyytämättäkin, jos kerta olisivat siihen kykeneviä.
Kellään muulla mielipiteitä aiheesta? Onko teille yhdentekevää tällainen rahan ja tavaroiden kinuaminen, ärsyttääkö se tai teettekö itse niin?
Kommentit (39)
Ei hävetä. Enkä myöskään koe, että esim. mun vaatteet olisivat turhia. Mä oon hoitovapaalla, joten rahat ei todellakaan riitä esim. uuden takin ostoon, vaikka teen töitäkin hieman lastenhoidon ohella. Meillä rahat ovat perheen yhteiset.
En minäkään kehtaa pyytä ellei mieheni olisi todella varakas. Siis huomattavan varakas niin ettei hänen taloutensa siitä varmasti kaatuisi. Muutoin kyllä säästän itse niihin juttuihin joita haluan.
No en todellakaan pyydä! Ostan omilla rahoillani omat kamani ja jos ei ole varaa niin jätän ostamatta. Vähän riippumattomuutta ja tasa-arvoa peliin naiset! Olkaa oman elämänne herroja
En kinua joten ei syytä hävetä. Minkälaisissa piireissä sä liikut jos sun tuntemat naiset eivät tienaa omia shoppailurahojaan???
Ei minun tarvitse aviomieheltäni mitään "kinuta" , hän maksaa kaiken mitä haluan vapaa-ehtoisesti. Jos haluan uudet kengät tai laukun tms. hän ostaa ne. Samoin kynsihuollot, kampaajan, kuntosalin. En ymmärrä, miksi joku nainen joutuu "kinuamaan" itsestäänselvyyksiä. Oma mieheni haluaa, että näytän hyvältä ja hän on valmis panostamaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
En kinua joten ei syytä hävetä. Minkälaisissa piireissä sä liikut jos sun tuntemat naiset eivät tienaa omia shoppailurahojaan???
Aloituksessa kerroin, että tunnen KAKSI tällaista naista. Eivät varsinaisesti edusta niitä piirejä, joissa yleensä pyörin. :D
Ap
Mun ei tarvitse kinuta, mies ostaa kinuamatta heti kun huomaa että ihastun johonkin tuotteeseen. Tuloeroa on niin paljon ettei tunnu miehen lompakossa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tarvitse aviomieheltäni mitään "kinuta" , hän maksaa kaiken mitä haluan vapaa-ehtoisesti. Jos haluan uudet kengät tai laukun tms. hän ostaa ne. Samoin kynsihuollot, kampaajan, kuntosalin. En ymmärrä, miksi joku nainen joutuu "kinuamaan" itsestäänselvyyksiä. Oma mieheni haluaa, että näytän hyvältä ja hän on valmis panostamaan asiaan.
En mäkään todellakaan kinua. Yhdessä suunnitellaan, kummalle ostetaan tänä vuonna talvitakki, -kengät tai jotain muuta kalliimpaa.
2
Vierailija kirjoitti:
Ei hävetä. Enkä myöskään koe, että esim. mun vaatteet olisivat turhia. Mä oon hoitovapaalla, joten rahat ei todellakaan riitä esim. uuden takin ostoon, vaikka teen töitäkin hieman lastenhoidon ohella. Meillä rahat ovat perheen yhteiset.
En ilmeisesti ilmaissut itseäni tarpeeksi selvästi aloituksessa. Puhuin TURHUUKSISTA, sellaisista IHAN HUVIKSEEN ostelluista tavaroista.
Totta kai perheessä ostetaan välttämättömyydet kaikille. Ei kai kukaan halua oman rakkaansa näkevän nälkää tai kulkevan rikkinäisissä vaatteissa, jos itsellä on mahdollista asiaan vaikuttaa.
Ap
Nanao kirjoitti:
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan tyhmä joka maksaa :D Kyl mäkin pyydän aina kaikkee kivaa ja joskus saankin. En näe ongelmaa?
Eikö hävetä että miehes on tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ilmeisesti ilmaissut itseäni tarpeeksi selvästi aloituksessa. Puhuin TURHUUKSISTA, sellaisista IHAN HUVIKSEEN ostelluista tavaroista.
Totta kai perheessä ostetaan välttämättömyydet kaikille. Ei kai kukaan halua oman rakkaansa näkevän nälkää tai kulkevan rikkinäisissä vaatteissa, jos itsellä on mahdollista asiaan vaikuttaa.
Ap
No en silti koe, että toisten parisuhteen sisällä tapahtuvien asioiden kohdalla olisi ulkopuolisten asia määrittää, mikä on turhaa ja mikä ei. En kannata turhaa ostostelua ylipäätään, mutta kyse ei olekaan mun asioista.
Vierailija kirjoitti:
Ok, hyvä tietää että joillekin uudet kengät, laukut, kynsihuollot, kampaaja ja kuntosali muiden kustantamana ovat itsestäänselvyyksiä. :D
Juu, kyllä se on ihan hirvittävän moraalitonta, että nainen haluaa lähteä shoppailemaan miehensä rahoilla. Ostoslistallahan saa olla vain tarjousjauhelihaa ja nahistuneita pottuja, pyhäksi lisäksi purkki piimaa, sitä halpaa ja kitkerää. Nainenhan voi ihan hyvin kulkea kierrätyskeskuksen ilmaiskorista löytyneissä rääsyissä. Mies sen sijaan tarvitsee tietysti muodikkaita vaatteita, uusia joka kaudella, sillä hänhän edustaa perhettä ulos päin. Muija pysyköön kotosalla räkänenäisiä mukuloita hoitamassa.
Hyvä juttu teille, joiden miehet maksaa vapaaehtoisesti ja mielellään teidän shoppailunne, kampaajat yms! Ei siinä mitään väärää ole.
Itselläni ei vain olisi pokkaa lähteä pyytämään mitään tuollaista mieheltäni. Ostakoon sitten lahjaksi, jos haluaa. Meillä ei ole tapana ostella yhtenään lahjoja toisille ylipäätään, korkeintaan jouluna ja synttärinä. Mutta kukin tavallaan, toiset ostelevat koko ajan toisilleen jotain. On vain vähän hassua, jos lahjojen antaminen on aina yksipuolista. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä se on ihan hirvittävän moraalitonta, että nainen haluaa lähteä shoppailemaan miehensä rahoilla. Ostoslistallahan saa olla vain tarjousjauhelihaa ja nahistuneita pottuja, pyhäksi lisäksi purkki piimaa, sitä halpaa ja kitkerää. Nainenhan voi ihan hyvin kulkea kierrätyskeskuksen ilmaiskorista löytyneissä rääsyissä. Mies sen sijaan tarvitsee tietysti muodikkaita vaatteita, uusia joka kaudella, sillä hänhän edustaa perhettä ulos päin. Muija pysyköön kotosalla räkänenäisiä mukuloita hoitamassa.
Vaikka sitten niin. Nämä tuntemani kaksi esimerkkiä ovat tosinlapsettomia, toiset eivät edes asu yhdessä. Sellaisiin tapauksiin lähinnä viittasin muutenkin, en osannut edes ajatella lapsiperheitä tässä yhteydessä.
Mutta jos haluat liioitella sydämesi kyllyydestä, niin se ei ole minulta pois. :D
Ap
No olisi kyllä tosi kiva jos mies joskus maksaisi minulle jotakin kivaa, mutta ei koskaan. Itse kyllä maksan miehen ruuat.
En minä kinua. Minulla on samanlainen luottokortti kuin miehelläkin. Kyllä minä koen, että pariskuntana elintason tulee olla samanlainen, en minä esim miehen työtilaisuuksiin lähde missään Halpa-Hallin/Targetin mekossa. Enkä minä ala yöpymään toisessa hotellissa. Jos mies ei haluaisi jakaa tulojaan tai omaisuuttaan, hän antaisi minulle mahdollisuuden tehdä omaa uraani.
Mä pyydän joskus rahaa baariin. Maksan kyllä seuraavasta opintotuesta aina takaisin.
N25
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Minä tuntisin itseni maksulliseksi naiseksi.
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan tyhmä joka maksaa :D Kyl mäkin pyydän aina kaikkee kivaa ja joskus saankin. En näe ongelmaa?