Siis miltä se soijarouhe maistuu?
Lähinnä siis ajattelin, että jos tekis makaroonilaatikon kokonaan soijarouheesta, eli laittaisi pelkkää soijarouhetta, eikä ollenkaan jauhelihaa, niin olisiko se makuero dramaattinen perinteiseen verrattuna? Entä jos laittais puolet ja puolet? Sama juttu jauhelihakastikkeessa.
Olis tarkoitus ihan taloudellisessa mielessä alkaa käyttämään, kun olen nykyään niin köyhä, että penniä on venytettävä. En ole koskaan soijarouhetta maistanut tietoisesti, joten en yhtään tiedä miltä se maistuu. Pussi kuitenkin maksaa melkein kolme euroa, joten en ihan vaan kokeilumielessä haluaisi siihen rahojani haaskata.
Eli maistuuko se dramaattisesti erilaiselta, kuin jauheliha ja tarviiko sitä maustaa enemmän, että siitä saa syötävää?
Kommentit (45)
Soijarouhe maistuu niin vähän että kannattaa maustaa reilusti. Itse keitän soijarouheen kasvisliemessä ja paistan sitä kuivemmaksi ennen kuin lisään makaronilaatikkoon.
Ei se pelkiltään maistu miltään, vaan se pitää valmistaa kunnolla, maustaa hyvin. Katso esim. täältä:
http://pumpkin-jam.blogspot.fi/2012/02/soijarouheen-turvotuksesta.html
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni se maistuu sahanpurulle.
Eli ei siis saa maustamallakaan lähellekään jauhelihan veroista vai?
Lihaliemessä kostutettuna menee lihasta makaroonilaatikon seassa.
Maistuu aika neutraalille. Sitä voi maustaa aika reippaasti. Soijarouhe on lähes rasvatonta, joten kannattaa lisätä öljyä myös. Soijarouheen voi turvottaa esim. kiehauttamalla vedenkeittimessä vettä ja kaatamalla sen soijarouheen ja mausteiden ja/tai kasvisliemikuution päälle tai sitten paistamalla ensin soijarouhetta öljyssä pannussa pari minuuttia ja lisäämällä mausteita ja vettä/nestettä sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhe maistuu niin vähän että kannattaa maustaa reilusti. Itse keitän soijarouheen kasvisliemessä ja paistan sitä kuivemmaksi ennen kuin lisään makaronilaatikkoon.
Tuleeko tuolla tavalla lähes jauhelihamaista? Teetkö makaronilaatikon pelkästä soijarouheesta, vai laitatko myös jauhelihaa mukaan?
Musta se on aika mautonta mutta samalla jotenkin jännästi "karvaista" (tai sellainen joku ärsyttävä "mauttoman pistävä" sivumaku siinä on, en osaa selittää), ja koostumukseltaan ärsyttävästi pehmeämpää kuin jauheliha. (Keitinkö liikaa?)
Olen tehnyt siitä makaronilaatikkoa, oli ihan jees kun ketsuppia laittoi, ja sellaista pastaruokaa, johon laitoin sekaan kaupasta ostetun valmiskastikkeen, että sai makua ja peittoa. Huono puoli soijarouheessa oli sitten se, että ilmavaivoja seurasi.
Pelkkä makaroni-"jauheliha"-mössö soijarouheella on melko pahaa, vaikka laittaisikin ketsuppia.
Tärkeää on maustaa ja piilottaa se tosiasia, että kyseessä ei ole jauheliha. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se pelkiltään maistu miltään, vaan se pitää valmistaa kunnolla, maustaa hyvin. Katso esim. täältä:
http://pumpkin-jam.blogspot.fi/2012/02/soijarouheen-turvotuksesta.html
Kiitos tästä. Näyttää aikas lupaavalta. Tuota vois kyllä kokeilla.
Että kyllä siitä ihan hyvän korvikkeen voi saada, minusta vaan tuntuu että siinä on kuitenkin sellainen epäruokamainen sivumaku, joka täytyy yrittää peittää. Ja kannattaa kai ostaa sellaisia vähän isompia rakeita, jotta koostumuskin olisi mahdollisimman jauhelihamainen.
Ei se maistu itsessään oikein miltään, mausta hyvin niin käy hyvin makaronilaatikkoon. Meillä kukaan ei edes huomannut ettei ole jauhelihaa. Myös tortillan täytteeseen tosi hyvää.
Mun on pakko sanoa, että kun oon aikuisikäni tehnyt bolognesekastikkeen soijarouheesta, se on musta maistuvampaa kuin jauhelihakastike. Teen aina joskus lapsille jauhelihasta, ja se ei vain mun suuhun ole niin hyvää.
Käytin pastakastikkeeseen puolet jauhelihaa ja puolet tuota enkä huomannut mitään eroa.
Älä noudata ohjeita, joiden mukaan rouheeseen pitää ensin imeyttää vettä tai kasvislientä tai lihalientä. Se vettyy pilalle. Lisää rouhe paistinpannuun sipulien sekaan samalla tavalla kuin lisäisit jauhelihan. Näin se imee itseensä maukasta öljyä, ja lopputulos on paljon parempi. Koska rouhe kuitenkin vaatii nestettä, lisää sitä pannuun sitten kun olet sopivasti ensin paistellut.
J
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuolla tavalla lähes jauhelihamaista? Teetkö makaronilaatikon pelkästä soijarouheesta, vai laitatko myös jauhelihaa mukaan?[/
Lisään paistaessa tilkan rypsiöljyä ja hieman savuaromia tai savupaprikaa. Olen kasvissyöjä ja teen soijarouhemakaronilaatikon.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko arvioida, minkä puun purulle se maistuu eniten? Itse syön niin harvoin sahanpurua, etten oikein kykene makuvertailuihin. Havupuun puru luultavasti maistuu pihkalta tai tervalta.
Täällä kun moni puhuu maustamisesta ja mausteilla "sivumaun" peittämisestä, niin mitäs mausteita tuohon peittämiseen sitten kannattais käyttää? Makaronilaatikkoon tietysti normi curryt, paprikajauheet, valkopippurit ja suolat, mutta tarvitaanko noiden lisäksi jotain muuta, vai noitako vaan isommat satsit?
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun moni puhuu maustamisesta ja mausteilla "sivumaun" peittämisestä, niin mitäs mausteita tuohon peittämiseen sitten kannattais käyttää? Makaronilaatikkoon tietysti normi curryt, paprikajauheet, valkopippurit ja suolat, mutta tarvitaanko noiden lisäksi jotain muuta, vai noitako vaan isommat satsit?
Oho. En oo ikinä edes ajatellut maustaa makaronilaatikkoon tulevaa jauhelihaa currylla enkä paprikalla. Onko tää siis oikeasti ihan "normi" mauste makaronilaatikkoa tehtäessä kaikkien mielestä?
Vierailija kirjoitti:
J
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuolla tavalla lähes jauhelihamaista? Teetkö makaronilaatikon pelkästä soijarouheesta, vai laitatko myös jauhelihaa mukaan?[/
Lisään paistaessa tilkan rypsiöljyä ja hieman savuaromia tai savupaprikaa. Olen kasvissyöjä ja teen soijarouhemakaronilaatikon.
No en minäkään aina ole curryä käyttänyt, mutta paprikajauhetta kylläkin. Siis nuohan on suoraan myllyn paras makaroni pussin ohjeesta. En tiedä kuinka moni sillä ohjeella tekee, mutta luulisin, että aika moni kuitenkin. Mitäs mausteita sinä sitten makaronilaatikkoosi laitat?
Ohis, mutta vaikka pussi maksaakin kolme euroa, niin siitä riittää useammalle kerralle! Puolen kilon pussista syöt monta kertaa. Eli vaikka ensimmäinen satsi olisikin järkyttävän pahaa, niin jos uskallat kokeilla uudelleen niin pussista riittää vielä :)
Ja itse teen toisinaan niin, että ensin turvotan rouheen - ja sitten annan sen kuivua. Eli kaadan siivilän läpi ja vähän puristelen sitä siivilää vasten, annan olla ja vasta kylmänä lykkään pannulle. Koostumus ei jää niin vetiseksi. Ja ainakin puolitoistakertainen määrä mausteita verrattuna jauhelihaan.