Voiko tämä mennä näin? Palkanlaskusta
Aloitin uudessa työssä maanantaina. Yllätyksekseni en saakaan palkkaa tämän kuun lopussa, vaan vasta ensi kuun lopussa!! Olen siis käytännössä 2kk töissä ilman palkkaa! Yrityksessä palkanmaksu päivä on 30. Pvä. Voiko tämä mennä näin? Jollain pitäisi vuokrat ja muu eläminen maksaa...
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olette töissä te, jotka saatte palkkanne vasta seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä?
Minä odotan todellakin vastauksia, sillä tähän mennessä en ole missään paikassa tuollaisesta käytönnöstä edes kuullut.
Tuntipalkat, jotka edellyttävät esimiehen hyväksyntää, voidaan maksaa vaikka 4., 10., 15. tai kuinka mones päivä tahansa, mutta oikeasti elävässä elämässä en ole missään törmännyt sellaiseen paikkaan, jossa kuukauden tuntipalkka tulisi vasta seuraavan kuun VIIMEINEN päivä. Ja kuten edellä oli lainaus, tuntipalkkaisten pitäisi muutenkin saada palkkansa kahden viikon välein. Mahdolliset lisät maksetaan sitten myöhemmin.
Minäkin haluaisin tietää. Ilmoittautukaapa jokainen, joka on saanut joko viime viikon perjantaina tai nyt tämän viikon maanantaina syyskuun palkan.
Tämän tyylinen palkanmaksun kierto on esimerkiksi kaupanalalla todella yleinen, jos kyseessä on tuntipalkkaan perustava työsopimus. Eli esimerkkinä jos on 35h/kk ja työsuhde alkaa syyskuun alussa niin palkka tulee vasta lokakuun palkan maksupäivänä (ja kyllä joissain firmoissa se voi olla kuun lopussa).
Jos palkka maksetaan kerran kuukaudessa, se on oltava työntekijän käytettävissä palkkakauden viimeinen päivä.
Ap. tapauksessa palkka 2kk jälkikäteen maksettu palkka on kohtuuttoman pitkä aika, kun se maksetaan jälkikäteen ja lain vastainen, ellei siitä ole erikseen sovittu.
Minustakin tuo on aika outo käytäntö. Olen töissä teollisuudessa ja kuukausipalkkainen. Saan esim marraskuun 15. päivä, marraskuun liksan. Toi on se normaalikäytäntö.
Hoitajan ja avustajan hommissa palkka tulee kokemukseni mukaan seuraavan kuun puolivälissä. Eli marraskuun palkka 15.12. Työsopimuksessa sovittu asia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleinen käytäntö.
Ainakin kuukausipalkkalaisilla marraskuun palkka maksetaan marraskuun viimeisenä, näin ainakin niissä työpaikoissa joissa minä olen ollut. Tuntipalkkalaisilla työnantaja pitää noin viikon palkan sisällä, eli palkka tulee hieman myöhässä kahdesti kuukaudessa.
Aikaisemmassa työpaikassani oli jopa niin että marraskuun palkka maksettiin marraskuun 15. päivä. Normaalistihan kuukausipalkkalainen saa aina saman liksan ja jälkikäteen oikaistavaa tulee aniharvoin.
Käytännöt vaihtelevat, tuo kahden kuukauden vetkuttelu kuulostaa jo hieman arveluttavalta. Mahtaako laki sallia sitä, ennakonpidätyskin pitää tilittää jo aikaisemmin.
Itse olen kauppan alalla ja meillä maksetaan 20pv seuraavaa kuuta kaikkien palkkat. Eli 20.11 tulee palkakauden 1.10-31.10 liksa. Tämä siksi että lasketaan kk-palkkalaisten lisätyöt/poissaolot sekä tuntityöntekijöiden tunnit.
Ei aina hehkeää mutta toimivaa. Itse sain ensimmäisen palkkan vasta 1,5kk sen jälkeen kun aloitin 2.pv ja meni palkka sinne seuravan kuun 20päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olette töissä te, jotka saatte palkkanne vasta seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä?
Minä odotan todellakin vastauksia, sillä tähän mennessä en ole missään paikassa tuollaisesta käytönnöstä edes kuullut.
Tuntipalkat, jotka edellyttävät esimiehen hyväksyntää, voidaan maksaa vaikka 4., 10., 15. tai kuinka mones päivä tahansa, mutta oikeasti elävässä elämässä en ole missään törmännyt sellaiseen paikkaan, jossa kuukauden tuntipalkka tulisi vasta seuraavan kuun VIIMEINEN päivä. Ja kuten edellä oli lainaus, tuntipalkkaisten pitäisi muutenkin saada palkkansa kahden viikon välein. Mahdolliset lisät maksetaan sitten myöhemmin.
Minäkin haluaisin tietää. Ilmoittautukaapa jokainen, joka on saanut joko viime viikon perjantaina tai nyt tämän viikon maanantaina syyskuun palkan.
Tämän tyylinen palkanmaksun kierto on esimerkiksi kaupanalalla todella yleinen, jos kyseessä on tuntipalkkaan perustava työsopimus. Eli esimerkkinä jos on 35h/kk ja työsuhde alkaa syyskuun alussa niin palkka tulee vasta lokakuun palkan maksupäivänä (ja kyllä joissain firmoissa se voi olla kuun lopussa).
Sano yksikin firma, missä lokakuun palkka maksetaan marraskuun lopussa.
Ei voi mennä noin. Pyydä että maksava marraskuun sen lopussa. Mulla kerran meinasi käydä noin mutta tekivät samantien erillisen ajon koska palkkajakso kk-palkkauksella saa olla max kk, tuntitöissä max 2vk. Työsopimuslaki.
Eikö ketään, vaikka moni väitti aloittajan kertoman käytännön olevan normaali?