Voiko tämä mennä näin? Palkanlaskusta
Aloitin uudessa työssä maanantaina. Yllätyksekseni en saakaan palkkaa tämän kuun lopussa, vaan vasta ensi kuun lopussa!! Olen siis käytännössä 2kk töissä ilman palkkaa! Yrityksessä palkanmaksu päivä on 30. Pvä. Voiko tämä mennä näin? Jollain pitäisi vuokrat ja muu eläminen maksaa...
Kommentit (69)
Kannattaa tarkistaa omasta ammattiliitosta onko työnantajan menettely laillinen. Nämä palkanmaksuun liittyvät asiat kun ovat tarkkaan säädeltyjä. Mutta aina on työnantajia jotka koittavat soveltaa :( . Kunnes joku puuttuu asiaan. Mutta missään tapauksessa ei voi olla noin että palkanmaksu kahden kuukauden päästä.
Minun työnantajani maksaa aina edellisen kuun palkan seuraavan kuun 10. päivä. Jos tämä sattuu lauantaiksi. tulee palkka perjantaina ja jos sunnuntaiksi palkka maksetaan maanantaina. Ja tehdään tuntityötä, eli tuntilistat pitää olla palkanlaskijalla viimeistään kuun toisena työpäivänä esimiehen hyväksymänä. Joten oudolta vaikuttaa meikäläisen silmin tuo ap:n työnantajan toiminta.
Jos on kk-palkka, niin oudolta kuulostaa. Jos tunti, niin useinhan se noin menee.
Minulla vastaava tilanne heinäkuussa. Aloitin työt 1.7. ja palkan maksu 15. päivä. Henkilöstöpäällikkö lupasi, että halutessani saan heinäkuun palkan poikkeuksellisesti ennakkona. Ja näin tehtiin. Kysy ihmeessä asiaa henkilöstöpäälliköltänne!
Ainakin Seure maksaa palkat kahden viikon välein eli marraskuun alussa työhön tuleva saa marraskuun lopussa alkukuukauden palkat ja loput 15.12. Sinun työnantajasi odottaa maksut työlaskuista ennen kuin maksaa työntekijälle. Pitkä on odotusaika. Yrityksellä ei ole riittävästi käyttöpääomaa tai palkanlaskenta- ja laskutusprosessi on hidas...
No parempi tuokin kuin ehdollinen palkka, jota lehtimyyjillä on. Siis palkkio tulee vain myydyistä lehdistä tms.
Jos teollisuudessakin maksettaisiin palkat sen jälkeen kun tuote on toimitettu ja myyty, niin siitä se äläkkä syntyisi....Miehet eivät palkkojaan odottele kuukausikaupalla :-)
Kuukausipalkkahan voidaan maksaa heti 1. päivä tai 15. päivä ja mahdolliset oikaisut tehdään (esim. jos työpaikkalounaspäivät eivät ole samat kuin arvioidut työpäivät) seuraavassa kuussa. Niin meillä tehdään.
Tuntipalkat edellyttävät esimiehen hyväksyntää, joten ne maksetaan jälkikäteen kahden viikon päästä palkanmaksukauden päättymisestä.
Missä olette töissä te, jotka saatte palkkanne vasta seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä?
Minä odotan todellakin vastauksia, sillä tähän mennessä en ole missään paikassa tuollaisesta käytönnöstä edes kuullut.
Tuntipalkat, jotka edellyttävät esimiehen hyväksyntää, voidaan maksaa vaikka 4., 10., 15. tai kuinka mones päivä tahansa, mutta oikeasti elävässä elämässä en ole missään törmännyt sellaiseen paikkaan, jossa kuukauden tuntipalkka tulisi vasta seuraavan kuun VIIMEINEN päivä. Ja kuten edellä oli lainaus, tuntipalkkaisten pitäisi muutenkin saada palkkansa kahden viikon välein. Mahdolliset lisät maksetaan sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mieslukija kirjoitti:
Minusta palkan pitäisi tulla 30.11. Jos ei, niin pyydä.
Palkat menee maksuun ennen tuota palkan maksupäivää ja tunnit pitää olla hyväksyttynä ennen sitä.
Marraskuussa maksetaan lokakuun palkka, joulukuussa marraskuun, jne. Tunteja joita ei ole tehty ei voi laittaa maksuun.
Juuri näin. Voihan se olla et ap vaikka sanookin itsensä irti tiistaina 29.11.
Meillä menee nuo silleen kivemmin et palkkapäivä on aina kuun 15. eli nyt marraskuussa tehdyt tunnit maksetaan 15.12.
Onpa erikoista. Meille maksetaan esim. helmikuun palkka aina helmikuun 15.
Esim. itse aloitin työssäni helmikuun 10.pv ja sain helmikuun palkan (miinus tietysti ekat 9pv) jo 15.pv eli oltuani vain 5pv töissä
Asutko yksityisen vai jonkun firman kautta? Jos asut firman kautta, jätä vuokra maksamatta. Saat ensi kuun lopussa maksumuistutuksen, joka on ehkä 10e korkeampi kuin vuokrasi normaalisti. MAksat sit kun pystyt. Opiskellessa tein pari kertaa näin.
Lain mukaan palkka makstetaan palkanmaksukauden viimeisen arkipäivänä, jollei toisin ole sovittu. Työnantaja ei voi itse keksiä palkkapäivää, vaan se perustuu aina lakiin tai molempien osapuolten hyväksymään sopimukseen.
Jos työsopimuksessa tai työehtosopimuksessa ei ole muuta sovittu, palkka on siis maksettava lain mukaisella tavalla.
Mitä työsopimuksessa/TES:ssä sanotaan palkanmaksusta?
Jossoin alalla maksetaan kuukausipalkka kyseisen kuukaden lopussa ja mahdolliset ylityöt ym. seuraavan palkan yhteydessä, mikäli eivät kerkeä mukaan.
Tuntipalkat 2 viikon välein.
Enakko.
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista. Meille maksetaan esim. helmikuun palkka aina helmikuun 15.
Esim. itse aloitin työssäni helmikuun 10.pv ja sain helmikuun palkan (miinus tietysti ekat 9pv) jo 15.pv eli oltuani vain 5pv töissä
Siis mitä olisi tapahtunut jos olisit vaikka irtisanonut itsesi 16.2?
Vierailija kirjoitti:
Missä olette töissä te, jotka saatte palkkanne vasta seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä?
Minä odotan todellakin vastauksia, sillä tähän mennessä en ole missään paikassa tuollaisesta käytönnöstä edes kuullut.
Tuntipalkat, jotka edellyttävät esimiehen hyväksyntää, voidaan maksaa vaikka 4., 10., 15. tai kuinka mones päivä tahansa, mutta oikeasti elävässä elämässä en ole missään törmännyt sellaiseen paikkaan, jossa kuukauden tuntipalkka tulisi vasta seuraavan kuun VIIMEINEN päivä. Ja kuten edellä oli lainaus, tuntipalkkaisten pitäisi muutenkin saada palkkansa kahden viikon välein. Mahdolliset lisät maksetaan sitten myöhemmin.
Minäkin haluaisin tietää. Ilmoittautukaapa jokainen, joka on saanut joko viime viikon perjantaina tai nyt tämän viikon maanantaina syyskuun palkan.
Minä olen töissä konsultointialan yrityksessä ja meillä palkka maksetaan aina kerran kuussa kuukauden 15. päivä.
Meillä maksetaan lokakuun palkka 15.10. , marraskuun palkka 15.11. jne. Eli puoliksi ennakkoon.
Ap vastaisitko nyt siihen, että onko tuo mainitsemasi käytäntö sovittu missään vain onko se työnantajan hihasta repäisemä käytäntö? Eli lukeeko sinulla työsopimuksessa tai TES:ssä kuvaus palkanmaksupäivästä?
Miten palkanmaksu kausi on määritelty?