Professorin mukaan sokeri ei aiheuta riippuvuutta
Itselleni kyllä aiheuttaa.
Esim. eilen söin irtokarkkeja, ja makeaa olisi tehnyt mieli lisää illallakin (normaalisti en siis syö, eikä makeaakaan juuri tee mieli). Ja eilisen herkuttelun seurauksena tänäänkin tekee mieli.
Tiedän kokemuksesta myös sen, että jollen tänään syö karkkia, ei huomennakaan tee mieli. Toisin sanoen makean himo jää ikään kuin päälle.
Noh, ehkä minulla on vain psyykkisiä ongelmia, kuten HS:n juttu väittää :)
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1478062342891?ref=hs-etusivub-luetuimmat-…
Mitä mieltä ootte?
Kommentit (7)
Professori saa rahoitusta sokeriyhtiöiltä. Sen lauluja laulat jonka leipää syöt. Samainen proffa myös taannoin väitti ettei sokerilla ole yhteyttä lihavuuteen ja on siinäkin väärässä, kuten tuoreet ulkomaiset tutkimukset osoittavat. Suomessa vaan vaietaan näitä uusista tiedoista koska MTK, einestehtaat, Pekka Puska ja Pohjois-Karjala-projekti. Harva tietää että se sydänkuolleisuuden aleneminen oli yhteydessä kohonneisiin elinolosuhteisiin ja laski koko maassa yhtä lailla tästä tutkimuksesta huolimatta niissäkin paikoissa jossa ei ravintoneuvoja annettu. Puskan koko ura perustuu tähän hutkimukseen joka on jo kevyeksi ja tarkoitushakuiseksi ulkomailla todettu.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kyllä aiheuttaa.
Esim. eilen söin irtokarkkeja, ja makeaa olisi tehnyt mieli lisää illallakin (normaalisti en siis syö, eikä makeaakaan juuri tee mieli). Ja eilisen herkuttelun seurauksena tänäänkin tekee mieli.
Tiedän kokemuksesta myös sen, että jollen tänään syö karkkia, ei huomennakaan tee mieli. Toisin sanoen makean himo jää ikään kuin päälle.
Noh, ehkä minulla on vain psyykkisiä ongelmia, kuten HS:n juttu väittää :)
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1478062342891?ref=hs-etusivub-luetuimmat-…
Mitä mieltä ootte?
Siinä jutussa se kumoaa omat sanansa kun kehottaa psykologin juttusille. Riippuvuuksia hoidetaan myös terapialla..
Fogelholm voisi tulla tutkimaan minun kahta lastani. Miksi toisella unohtuu karkkipussi laatikkoon, ja toinen suurin piirtein suunnittelee elämänsä makean syömismahdollisuuksien ympärille...
Haluaisin nähdä mt-toimiston psykologien naamat, kun menisin sinne akuuttikriisissäni tyylin "söin puoli kiloa karkkia, nyt ahdistaa".
Tässä on se pointti, että oikeasti riippuvuus tarkoittaa vähän järeämpää ilmiötä kuin se mieliteko, josta ap puhuu.
Ihme etten ole sata kiloinen juoppo sillä minulla on riippuvuussuhde moneen asiaan ja joudun jatkuvasti "kieltämään" itseäni.
Himoitsen makeaa ja suolaista ja olen perso alkoholille. Oikein päässä vippaa kun en saa syödä ja juoda mitä haluan koko päivän sohvalla maaten :)
Onneksi en ole koskaan kokeillut huumeita kun luultavasti jäisin heti koukkuun.
Nytkin on kova karkin nälkä tai himo. Viiniäkin tekisi mieli juoda mutta en juo.
Jaa'a. Olin pahassa sokerikoukussa yli 10 vuotta, sitten pidin kuukauden ajan sokeritaukoa eikä tuon vieroitusajan jälkeen ole kertaakaan tehnyt mieli makeaa. Pakko olla vähän eri mieltä proffan kanssa.