Olen lääketieteen opiskelija, ja minua huvittaa, kun ihmiset kuvittelevat, että lääkärit ovat lääketehtaiden kanssa salaliitossa, jonka tarkoituksena on myydä ihmisille mahdollisimman paljon lääkkeitä.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Seurasin vierestä, kun sukulaiseni opiskeli lääkäriksi vuosia sitten. Lääketehtaat aloittivat jo ensimmäisellä vuosikurssilla olevien kestitykset muka lääke-esittelyjen muodossa. Opiskelijat näkivät toiminnan läpi ja kutsuivat näitä tilaisuuksia avoimesti sanalla "korruptio" tyyliin Meillä on tänään taas korruptio. Opin tuon sanan niin hyvin, että edelleenkin se tuo mieleen ihan neutraalin kestitystilaisuuden... mitä se ei tietenkään ollut. Myös muutama lääketehdas ja opiskelijoiden niihin liittämät ei-niin-imartelevat adjektiivit jäivät mieleen.
Kytköksiä on todella paljon. Toiset lääkärit ovat vietävissä, toiset eivät.
Ihan samanlaisia tilaisuuksia on monella yliopistoalalla. Se on verkostoitumista. Tekniikan puolella ihan sama asia. Yliopisto-opintojen tähtäin on kuitenkin objektiivisuus ja minä tekniikan opiskelijana väittäisin, että opintojen lomassa nuo subjektiiviset illanvietot opettavat kuinka subjektiivisestikin asioita voi esittää.
Kontrasti on suuri, kun samaan aikaan voi arvioida erilaisia myynti-ihmisten väittämiä ja argumentteja toisten opiskelijoiden, tuutoreiden ja luennoitsijoidenkin kanssa. Professorit luennoilla esittää erilaisia vaihtoehtoisia näkemyksiä ja kun siihen tulee rinnalle myyntimies yksioikoisilla ratkaisuilla, jonka taustasta myyntimies ei osaa kertoa täsmällisesti jää se mieleen, kun myöhemmin työelämässä tulee vastaavia helppoja ratkaisuja esittäviä myyntimiehiä tai jopa pomoja.
Ylemmän korkeakoulututkinnon saanut on yliopistossa koulutettu kriittinen tieteentekijä. Gradu, diplomityö tai vastaava on näyttö kyvystä kriittiseen objektiiviseen tutkimusaiheensa käsittelyyn. Joku saattaa taantua siitä, mutta lähtökohtaa on valmisteltu jo monissa harjoitustöissä, erikoistöissä ja kypsyyskokeessa ennen päättötyötä.
Lääketieteen opiskelijat eivät ole osallisena missään salaliitossa. Kuka sellaisesta edes hyötyisi.
Pääpaino on tietysti Käypä hoito -suositusten kirjoittajissa, sinne rahat laitetaan.
Lääketeollisuus on käyttänyt ja käyttää edelleenkin haamukirjoittajia lääkärilehdissä julkaisussa "tieteellisissä" artikkeleissa.
Hoitosuositusten tekijöillä on paljon sidonnaisuuksia lääkeyhtiöihin "yhdellä suositusten tekijällä on enimmillään yli 30 sidonnaisuutta, suuri osa lääkeyhtiöihin. Sidonnaisuuksia ovat muun muassa luentopalkkiot, maksetut matkat kongresseihin ja lääketutkimukset."
http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1305609593033
Lääkärien jatkokoulutusta maksaa teollisuus.
Lääketutkimuksiin voidaan myös paljon vaikuttaa miten ne rakennetaan ja mitä ei julkaista. Lääketeollisuus on jäänyt näistä väärinkäytöksistä kiinnikin. Yksi esimerkki on esim tämä tutkimus http://www.hs.fi/m/tiede/a1442464396539 Tieteenhän pitäisi olla julkista, mutta tämä ei ainakaan menneinä vuosina ole ollut niin.
Tietoa lääkkeiden oikeista hyödyistä ja haitoista esim vanhoihin nähden saadaan myös jälkijunassa lääkkeen markkinointiin tulosta. Osa isoistakin terveyshaitoista ilmenee viiveellä markkinoille tulosta. Lääketutkimus ei yleensä kestä ihmisillä kuin viikkoja tai kuukausia. Myöhemmin saatetaan jopa hoksata että uusi lääke ei ole ainakaan niin paljon parempi kuin vanha, mitä aluksi rummutettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se mitään salaliittoa olekaan. Vaan ihan perinteistä markkinataloutta jossa lääketehtaat sponssaa tutkimuksia ja järjestää koulutuksia (siis illallisia ja matkoja). Väität että ihan hyvää hyvyyttään ilman että se vaikuttaisi siihen mitä lääkärit asiakkaille määrää?
Ai järjestää matkoja? Miksi mä en pääse? Miksi mun kaveritkaan ei pääse semmosille?
Koska ette ole tarpeeksi vaikutusvaltaisia
Vierailija kirjoitti:
No eipä vissiin.
http://ylioppilaslehti.fi/1998/11/laakefirmat-lahjovat/
Miksiköhän lääkefirmat kustantaa lääkäreille perheineen "koulutusmatkoja" aurinkorannoille ja muihin mukaviin paikkoihin?
Mä oon näitä matkoja näin lääkärin perheeseen kuuluvana odotellut jo vuosia, mutta ei näy eikä kuulu. Eikä tuo puolisokaan reissaa aurinkoon muiden kustannuksella. Missä meidän matkat, perkele?! Ihmetyttää myös se, ettei puolison työkaverit reissaa firmojen piikkiin, kun noita matkoja kerran niin paljon järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kerron totuuden: eivät ole.
Olet vasta opiskelija ja kaukana sisäpiiristä.
Vanhempi veljeni on lääkäri ja vaihdellut vaimoja 5 kertaa. Reilu parikymmentä vuotta sitten hän oli ainakin jonkun kuukauden sinkkuna ja pääsin hänen avecikseen lääketehtaan järjestämille "koulutuspäiville" Kaliforniaan. Oli muuten luxusta, nythän ei taida enää kaikki mennä samalla tavoin läpi, kuin ennen EUta.
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteen opiskelijat eivät ole osallisena missään salaliitossa. Kuka sellaisesta edes hyötyisi.
Nytpä pistit vaikean kysymyksen. Kuka hyötyy, jos lääkkeitä valmistavan yhtiön lääkkeitä myydään enemmän?
Lääkkeitä valmistavan yhtiön työntekijät? Ei, eivät he taida hyötyä. Paisi ehkä saavat pitää työpaikkansa.
Lääkkeitä valmistavan yhtiön omistajat? Jaa, kasvaisiko heidän osinkonsa, jos lääkkeitä myytäisiin enemmän?
Näemmä dekkareista olen oppinut yhden asian, on seurattava rahaa.
Lääkärit tuskin ovat korruptoituneita, mutta lääketeollisuudella on muitakin vaikutusmahdollisuuksia niinkuin 44 tuossa edellä toi ilmi. Se on lääkärille vaikea muodostaa objektiivista kuvaa jonkun lääkkeen vaikutuksista, jos osa tutkimuksista jätetään julkaisematta ja osa on pyritty tekemään siten että lääkkeen vaikutukset näyttäisivät positiivisilta.
Opiskelija kuvittelee olevansa perillä sisäpiirin kähminnästä.
Toki lääkärit tekevät hyvää työtä kuin monet muutkin, mutta itse eivät tiedä olevansa systeemin orjia.
Lääkärit ja farmaseutit ovat lääketeollisuuden käsinukkeja, kannattaa olla terveen kriittinen niiden juttuja kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kerron totuuden: eivät ole.
Kuule, minä olen terveydenhoitoalalla työssä ja kyllä minä tiedän.
No, voisitko kertoa miten?
t.uteliaana vastausta odottava farmaseutti, samaa ihmetellen, kuin ap
Lääketieteen puolella kaikki hyötyy lääkkeistä.
Lääkäri ilman lääkkeitä ei olisi kovin uskottava lääkäri. Esim psykiatrilla ilman mitään lääkettä tarjottavanaan ei olisi kovin paljon uskottavuutta.
Lääketieteen kenttä työllistää paljon ihmisiä. Koulutus, lääketeollisuus, terveydenhuolto.
Lääkeyhtiöt kerää voitot ja niiden tavoite on tuottaa voittoa. Ne yrittävät tietenkin poliittisesti, mediassa ja koulutuksessa lobata lääkkeiden käyttöä. Suomessa esim psyykenlääkkeitä ei mainosteta lääkemainoksissa tv:ssä kuten Usassa, mutta lääkeyhtiöt mainostaa "piilotavalla". Esim muokkaamalla asenteita lääkemyönteisiksi. Esim perustamalla nettisivuja jotka ovat tietopaketteja esim masennuksen tai kaksisuuntaisen hoidosta joissa kerrotaan että sen parantaa lääkehoito. Informatiivisen nettisivun tekijä on lääkeyhtiö. Tai youtubessa tekemällä videoita joissa henkilö kertoo miten on parantunut sairaudestaan. (lääkehoitoa piilomainostetaan). Sieltä voikin kun katsoo tekijää huomata sen olevan lääkeyhtiö. Kun lääke kuuluu Käypähoitosuositukseen, se on niille kunnon tulonlähde ja Kelakorvauksia sataa lääkeyhtiöille.
Jos ihmiset sairastuu lisää lääkkeistä, hän tuottaa lisää rahaa tälle kentälle kun sivuvaikutuksia ja lääkkeen aiheuttamia sairauksia hoidetaan. Terve ihminen ei tuota rahaa.
Julkisella puolella sairas ihminen on menoerä valtiolle paitsi työntekijöille itselleen jotka palkkansa sieltä nostaa, yksityisellä tulonlähde.
Onko ap. vain tavallinen keskiverto ihminen?
No, voisiko se "terveydenhoitoalalla" työskentelevä tai joku muu ketjun kriitikko nyt kertoa tästä salaliitosta jotain? :)
Lääkefirmoilla on omat intressinsä, ja ne ovat puhtaasti rahalliset -ja taloudelliset, luuletko että lääkebisnes suunnitellaan ajatellen ihmisten parasta, laittaen heidät etusijalle? Miten naiivi ja todellisuudesta irtaallaan voi ihminen olla?
Vierailija kirjoitti:
Lääkefirmoilla on omat intressinsä, ja ne ovat puhtaasti rahalliset -ja taloudelliset, luuletko että lääkebisnes suunnitellaan ajatellen ihmisten parasta, laittaen heidät etusijalle? Miten naiivi ja todellisuudesta irtaallaan voi ihminen olla?
Tavallaan näin, mutta miksi puhut salaliitosta, johon lääkärit ovat vihkiytyneet? Tajuatko, ettei SELLAISTA ole? Miten sä hoitaisit verisuonitaudit ja verenpaineen aiheuttamat aivoinfarktit ja vaikkapa 2-tyypin diabeteksen? Elämäntapaneuvonnalla osin varmaan, mutta arvaa kuinka moni ihminen mieluummin vetää nappeja huuleen?
t. Farmaseutti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö lääkisopiskelijat käy lääkeyhtiöiden sponssaamissa kivoissa illanvietoissa :)
Kerran mulle tuli vahingossa ennen siinä asuneelle lääkisopiskelijalle tullutta postia opiskelija-asuntoon ja näytti tulevan lääkeyhtiöiltä mainontaa. Kovasti ne iskee jo opiskeluaikana.
Millä tavalla tämä eroaa muiden alojen (esim. tekniikka) sponssaamisista ja mainostuksesta?
Muilla aloilla ei ole ihmisten terveys kyseessä niin merkittävästi ainakaan kuin lääketieteessä.
Lääketeollisuuden ja tutkimuksen korruptiokin jos sitä on on paljon pahempi asia kuin monen muun alan.
No eipä vissiin.
http://ylioppilaslehti.fi/1998/11/laakefirmat-lahjovat/
Miksiköhän lääkefirmat kustantaa lääkäreille perheineen "koulutusmatkoja" aurinkorannoille ja muihin mukaviin paikkoihin?