Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko outoa jos 25v nainen on mielestään liian nuori äidiksi?

Vierailija
02.11.2016 |

Olen 25v nainen ja miesystäväni on 29vuotias. Olemme olleet yhdessä 7vuotta. Jo muutama vuosi sitten alkoivat läheisten ja tuttavien utelut siittä koska aiomme hankkia lapsia. Olen kuitannut kyselyt aina sillä että lapset eivät ole vielä ajankohtaisia kun olemme niin nuoria. Jonkinaikaa sitten annoin 30v tuttavalleni saman vastauksen jolloin hän repesi kamalaan paskanauruun ja tokaisi että koenko tosissani olevani nuori äidiksi - minähän olen jo vanha ensisynnyttäjäksi.

En ole jostain syystä koskaan osannut ajatella niin että olisin jo vanha ensisynnyttäjäksi vaikka tiedän ihan omastakin tuttavapiiristä omanikäisiä naisia ja miehiä joilla lapset käyvät jo ala-astetta täyttä vauhtia.
Haluamme kyllä poikaystäväni kanssa lapsia jonain päivänä mutta aika ei ole tuntunut oikealta ja kyllä minusta ainakin tuntuu että olen vielä niin nuori äidiksi. :'D Vaikka olenkin mielestäni ihan älyllisesti ja muilta osin ihan ikäiseni tasolla oleva ihminen, fiksu ja järkevä ja vastuullinen.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia (olen 24vuotias nainen) mutta ehkä nykypäivänä useimmilla sinun ikäisillä alkaa jo lapsia olemaan tai ainakin jo vakavempia aikeita lapsia hankkia olettaen että ylipäänsä lasta haluaa

Vierailija
2/31 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Itse sain esikoisen 25-vuotiaana ja olimme olleet 9v silloin yhdessä. Ero tulikin siitä 3 v päästä, joten katsele rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se hedelmällisyys alkaa laskea hiljalleen mitä vanhemmaksi tulee. Monet on ensisynnyttäjiä vasta 30+. Mutta riskit kaikinpuolin kasvaa mitä vanhemmaksi odottaa.

Olet ihan passeli iäss äidiksi, mutta älä vaan raskaudu jos ei tunnu oikealta :)

Vierailija
4/31 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen ensisynnytysikä on 27. Ilmeisesti elät piireissä, joissa lapsia hankitaan nuorena. 

Vierailija
5/31 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa.

Vierailija
6/31 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 35 ennen kuin tunsin olevani millään lailla kypsä tai valmis äidiksi. 

Nyt olen 45 ja mulla on kolme lasta ikähaarukalla 3-8v. Olisin ollut paska mutsi nuorempana. 

Vierailija
7/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen oli jo esikoulussa kun mä olin 25 !!!!

Vierailija
8/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen ensisynnytysikä on 27. Ilmeisesti elät piireissä, joissa lapsia hankitaan nuorena. 

Ensisynnyttäjien keski-ikä on tällä hetkellä 29,5 vuotta eli melkein 30.

Vierailija
9/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaana olisin ollut liian nuori. Ei myöskään ollut kumppania eikä elämäntilanne ollut oikea. Nyt olen 35-vuotias esikoisen odottaja ja tyytyväinen ajoitukseen. Mieskin on paras mahdollinen. Tulin onneksi helposti raskaaksi.

Vierailija
10/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee myös paljon koulutustasosta, milloin ollaan valmiita synnyttämään lapsia. Jos on käynyt ammattikoulun ja sitten 18-19-vuotiaasta asti käynyt töissä, niin kyllä siinä parikymppisenä ehtii jo olla kokenut sitä "aikuisten" tylsää työelämää ja alkaa kiinnostamaan perheen perustaminen. Mutta sitten taas esim. yliopistossa opiskelleet opiskelevat ainakin 25-vuotiaaksi asti. Ja yliopistoihmisillä myös usein erilainen urakehitys kuin ammattikoulualoilla eli sitä työtä on painettava paljon, jotta etenisi uralla. Näin ollen niitä lapsiakin halutaan vasta aika vanhoina, aikaisintaan kolmekymppisinä. Toki tähän vaikuttaa myös se, että kuinka lapsirakas ylipäätään on ja missä vaiheessa elämää tajuaa, että haluaa niitä lapsia. Lapsientekohan ei ole enää mikään itsestäänselvyys.

Ja kyllähän nykyisin se nuoruus ylettyy aika vanhaksi asti  tosiaan. Parikymppisenähän "pitäisi" vain bilettää ja elää huoletonta elämää.

Vierailija
11/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin kolmikymppisenä ensisynnyttäjänä helsinkiläisessä neuvolassa, että olen aika nuori synnyttäjä heidän asiakaskunnassaan. 

Ja en tosiaan edes harkinnut 25-vuotiaana lapsia. Ei kenelläkään tutulla ollut lapsia sen ikäisenä! Olimme  nykyisen mieheni kanssa vasta tavanneet.  Nyt lähempänä minulla on kolme lasta, joista nuorin syntyi kun olin 40 v.

Lapsuudenaikaiset koulukaverini jotka jäivät sinne kotiseudulle aikoinaan, eivätkä juuri kouluttautuneet, ovat jo isoäitejä. Teillä on ilmeisesti sen kaltaiset ympyrät.

Vierailija
12/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa. Mutta ei sen takia tarvi lapsia tehdä.

Vierailija
13/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole outoa. Olen itsekin juurikin 25, juuri saanut elämäni oikeisiin uomiin jne... En halua lapsia sotkemaan tätä kaikkea. En nyt enkä ikinä.

Vierailija
14/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin yksilöllistä. Itse olisin 25 -vuotiaana ollut vielä ihan liian lapsellinen äidiksi. Oli vielä liian paljon nuoruutta elämättä ja seikkailuja käymättä.

Vierailija
15/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Itekin oon 25 ja alustavasti on suunniteltu poikaystävän kanssa, että ehkä 35-vuotiaana on sopiva aika lapsille. Yhdessä oltu nyt 4 vuotta.

Vierailija
16/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Toki jotkut tekevät lapset nuorina ja hedelmällisyys laskee vanhemmiten, mutta kyllä minun mielestäni niitä lapsia pukataan maailmaan sen oman fiiliksen mukaan, ei tilastojen. Itsekään en todellakaan tuon ikäisenä olisi omasta mielestäni ollut valmis äidiksi, aivan liikaa menohaluja enkä olisi kaivannut siihen sitä pientä, josta olisin ollut vastuussa 24/7.

Vierailija
17/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös 25-vuotias, enkä kyllä koe olevani valmis äidiksi. Henkisesti ehkä kyllä, mutta en missään nimessä esimerkiksi taloudellisesti. Haluan tarjota mahdollisille lapsilleni siinäkin mielessä turvatun elämän, että he saavat ympärilleen vakaat ja taloudellisesti suotuisat olosuhteet. Sellaisia olosuhteita, ei tämän gradua kirjoittavan opiskelijan elämässä vielä ole. Seuraavat vuodet etsin todennäköisesti paikkaani työelämässä ja se voi tarkoittaa asumista lähes missäpäin maailmaa tahansa. Saattaa olla, että muutan viikon varoitusajalla kaupungista toiseen. Jos nyt hankkisin lapsia, saisin todeta heittäneeni hukkaan viimeisten seitsemän vuoden opiskelut ja kaksi loppututkintoa työelämässä arvostetuilta aloilta. Ja siinä sitten oltaisiin, luultavasti työttömänä ja katkerana. Ihanat olosuhteet lapsille. 

Vierailija
18/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mä olen 26, enkä koe olevani valmis äidiksi. En ole edes varma haluanko lapsia.

Vierailija
19/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, itsellä tuli vasta 30-vuotiaana lapsikuume ja sitten se oliki menoa...

Vierailija
20/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen perheenäiti.

Parikymppisenä ajattelin kuten ap. Ja sain joiltakin kuulla outoja kommentteja ja kehotuksia tehdä lapset alle kolmekymppisenä.

No en tehnyt, sillä koin olevani liian nuori äidiksi. En myöskään ollut valmis silloin lapsiperhe -elämään.

Sain lapseni kolmekymppisenä ja olen edelleen sitä mieltä että se oli minulle paras ikä saada lapsia.

Onneksi nykyään on mahdollisuus valita.

Älä ap kuuntele liikaa muiden kommentteja. Tee niinkuin itsestäsi tuntuu hyvältä ja oikealta.