Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko outoa jos 25v nainen on mielestään liian nuori äidiksi?

Vierailija
02.11.2016 |

Olen 25v nainen ja miesystäväni on 29vuotias. Olemme olleet yhdessä 7vuotta. Jo muutama vuosi sitten alkoivat läheisten ja tuttavien utelut siittä koska aiomme hankkia lapsia. Olen kuitannut kyselyt aina sillä että lapset eivät ole vielä ajankohtaisia kun olemme niin nuoria. Jonkinaikaa sitten annoin 30v tuttavalleni saman vastauksen jolloin hän repesi kamalaan paskanauruun ja tokaisi että koenko tosissani olevani nuori äidiksi - minähän olen jo vanha ensisynnyttäjäksi.

En ole jostain syystä koskaan osannut ajatella niin että olisin jo vanha ensisynnyttäjäksi vaikka tiedän ihan omastakin tuttavapiiristä omanikäisiä naisia ja miehiä joilla lapset käyvät jo ala-astetta täyttä vauhtia.
Haluamme kyllä poikaystäväni kanssa lapsia jonain päivänä mutta aika ei ole tuntunut oikealta ja kyllä minusta ainakin tuntuu että olen vielä niin nuori äidiksi. :'D Vaikka olenkin mielestäni ihan älyllisesti ja muilta osin ihan ikäiseni tasolla oleva ihminen, fiksu ja järkevä ja vastuullinen.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liian nuori äidiksi" ei ole minusta useimpien 25-vuotiaiden kohdalla kovin osuva ilmaisu, sillä se viittaa mielestäni ennen kaikkea siihen, ettei persoonallisuus ole vielä kypsynyt tai että aikuistuminen on vielä kesken. 5-10 vuotta nuoremmilla lienee useinkin se tilanne, että ollaan liian nuoria äidiksi. 25-vuotiaiden kohdalla puhuisin useimmiten siitä, ettei elämäntilanne ole (ainakaan vielä) sopiva vanhemmuudelle. Samoin puhuisin esim. 30-vuotiaista, joilla ei ole miestä, on opiskelut kesken, halua vielä mennä ja matkustella vapaasti jne. En sanoisi, että 30-vuotiaskaan on tuossa tilanteessa "liian nuori äidiksi". 

Vierailija
22/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kaikille sovi saada lapsia nuorena. On hyvä, että asiaa pohtii ja tekee lapsia siinä vaiheessa kun itselle tuntuu sopivammalta.

Itse tosin sain lapseni 22 vuotiaana ja nyt lapseni on 2,5 vuotias. Tämä oli minulle hyvä ratkaisu ja tunnuin olevan kypsä äidiksi enkä päätöstäni ole katunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko koskaan "kokea olevansa valmis äidiksi"? 

Kyllähän äidiksi enemmänkin kasvetaan, eikä niin että jokin tietty ikä antaisi valmiudet äitiyteen. 

Täytyy rehellisesti myöntää, etten oikein ymmärrä tällaisia, jotka ovat monta vuotta yhdessä mutta siltikään "aika ei ole vielä kypsä lapselle" tms. Onko siinä jokin jarruttava tekijä, esim toinen osapuoli ei halua tms? 

Minusta lapsen tekoa ei kannattaisi suunnitella niin paljoa, jos tietää haluavansa lapsia ja elää hyvässä parisuhteessa. Lapsettomuuttakin on niin paljon, että ei minusta voi pitää itsestäänselvänä että lapsia saisi.

Oikeaa aikaa lasten hankinnalle ei tule koskaan, jos liikaa laskeskelee miinuksia ja plussia elämälle. 

Vierailija
24/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjien keski-ikä on kylläkin 29-30v välillä edelleenkin. Vieläkin suurin osa hankkii lapset hieman alle, tai hieman yli 30v. Eli ei, 25v ei todellakaan ole mikään ''vanha'' ensisynnyttäjäksi voi tsiisus.

t: n25, joka ei meinaa hankkia lapsia 5-8 vuoteen.

Vierailija
25/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapseni 29v ja 35v. En olisi aiemmin lapsia tehnyt todellakaan.

N40

Vierailija
26/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen ensisynnytysikä on 27. Ilmeisesti elät piireissä, joissa lapsia hankitaan nuorena. 

Eikä ole vaan hieman alle 30v on ensisynnyttäjien keski-ikä.

Vierailija
27/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Olen itse 26v eikä omassa ystäväpiirissä ole KENELLÄKÄÄN lapsia tai edes aikeita hankkia lapsia lähivuosina! Korkeasti kouluttautuneet hankkivat lapsensa vasta päälle 3-kymppisenä.

Vierailija
28/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa, nykyään kouluttautuminen ja matkusteleminen on nuorten keskuudessa IN. Ei enää nykyään leikitä perhettä alle 30-vuotiaana. Muutamat, joilla ei koulutusta hankkivat lapset teininä mm. tukien takia mutta siihen se sitten jääkin. Aika harva 25v edes miettii vielä lapsia. Outo kaveripiiri sinulla. Myös ihan täydellinen lapsettomuus, vela-tyyli on nyt in.

Vierailija
29/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26v ja tuntuu, että olen oikeasti 5v nuorempi. Silloin kun olin 15v katselin telkkarista Pokemonia ja Winx clubia, kun muut veti siideriä ja seurusteli. 20-vuotiaana aloin etsimään "omaa tyyliä" ja nyt 26-vuotiaana tuntuu, että olen vasta astunut aikuisuuteen :D Olen kai vähän "jälkeenjäänyt", mutta näillä mennään :D

Vierailija
30/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 27v enkä koe millään tasolla olevani valmis äidiksi, en tiedä haluanko lapsia koskaan... Elämä kokonaan lapsettomana alkanut kiehtoa.

Vierailija
31/31 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24-vuotias, parisuhteessa ollut saman miehen kanssa 8 vuotta ja yhdessä asuttu 4 vuotta. Ei ole kummallakaan lapset mielessäkään, haluaisimme vain yhden lapsen ja joskus 30v jälkeen. Odottelen tässä jos suunniteltu sektio saataisiin jo ihan normaaliksi synnytystavaksi 5-10 vuoden sisällä. :D