Vain kolmasosa suomalaisista uskoo enää kristinuskon jumalaan, uskotko sinä?
Kyselyn mukaan vain 33% suomalaisista uskoo kristinuskon opettamaan jumalaan. silti viime vuoden lopussa evankelisluterilaiseen kirkkoon kuului vielä noin 73% suomalaisista. Siis valtaosa ei usko sen uskontokunnan oppeihin, johon kuuluvat. Melkoinen ristiriita. 25-34 vuotiaissa tuo luku on vieläkin pienempi, eli vain 21% kertoi uskovansa kristinuskon jumalaan. Tuossa ikäryhmässä ateistien osuus oli lähes kaksi kertaa suurempi, sillä 38% kertoi, ettei usko jumalan olemassaoloon.
http://yle.fi/uutiset/3-9263253
.
Kommentit (53)
Uskon Jumalaan, ilman muuta. Täysin selvä asia. Ei tartte mulle tulla vänkäämään yhdenkään. Uskoni on oma asiani, niin kuin myös muiden uskomiset tai epäuskot. Piste ja Aamen.
En ole koskaan uskonut tosin en ole koskaan kuulunut kirkkoonkaan. Ei edes koulun uskonnon tunnit yms. koulun uskonnollisey aivopesut.
Tajusin joskus kouluunmenon kynnyksellä että joulupukki ja jumala ovat pelkkää satua.
En ole koskaan uskonut. Lapsena leikin mukana kun muutkin ja mutisin rukousta kädet joten kuten ristissä kun oli pakko.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu.
Toki pakanoille on mahdotonta todistaa edes Jumalan olemassa oloa edes Raamatulla, koska heillä on oma jumalansa eli Saatana.
Ja todisteena Allahin olemassaolosta on Koraani. Kalevalassa on jumalia vaikka kuinka monta, todistettavasti olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Jumalan olemassaolosta on paljon todisteita, pitää vaan pitää silmät ja korvat auki. Kirjallisuutta ja dokumentteja on niin paljon. En suoraan usko siihen Jumalaan, jonka kuvan Raamattu antaa, vaan hieman mukaeltuun.
Jos sinulla on tiedossasi useampiakin todisteita jumalan olemassaolosta, niin voinet helposti linkata tänne edes yhden niistä. Minä kun en ole kuullut, saati nähnyt vielä ainoatakaan todistetta. Sitäpaitsi eihän sen jälkeen tarvittaisi uskoa mihinkään, kun olisi olemassa tieto.
Mutta laita toki linkkiä edes yhteen todisteeseen jumalan olemassaolosta. Odotan mielenkiinnolla.
Raamattu.
Toki pakanoille on mahdotonta todistaa edes Jumalan olemassa oloa edes Raamatulla, koska heillä on oma jumalansa eli Saatana.
Löit sitten satukirjan pöytään, kun kysyttiin todisteita :D
Ootte te hihhulit hauskoja ja aina yhtä arvattavia :)
En tiedä. Kaikki jumalat voivat olla olemassa tai olematta enkä minä mitätön kuolevainen voi olla mistään varma. Arvovalintoja kyllä voin tehdä ja sanon että se jumala jonka kristinusko, juutalaisuus ja islam jaksavat on narsistinen psykopaatti ja kontrollifriikki joten en kyllä palvo sitä vaikka olisikin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu.
Raamattu on tuhansia vuosia sitten kirjoitettu opus, jonka informaatio on pahasti vanhentunut. Paljon paremman kuvan nykytilanteesta saa lukuisista dokumenttisarjoista, kuten Supernatural, Lucifer tai Dominion. Viesti kaikissa on sama: Jumala on häipynyt maapallolta aikoja sitten
Uskon! Uskon täysin että osa ihmisistä voi aistia enkelit ja henkimaailman ja kokevat yliluonnollisia asioita. Osa pelottaviakin. Uskon täysin poltergeist-ilmiöihin mitä on maailmalta raportoitu ja ensimmäiset kertomukset ovat jo antiikin ajoilta. Onneksi en itse aisti tai koe näitä pelottavia asioita, mutta on minullekin annettu viestiä tuolta "toiselta puolelta".
Uskon hyvään ja pahaan, uskon sieluun, uskon taivaaseen. Joku on hyvin sanonut että on egoistista ajatella, että kaikki loppuu kuolemaan, että kaikki mitä on, olisi se mitä silmillä näemme. Muistakaa, maailmankaikkeus on ääretön ja tutkimaton...
Mielestäni on myös viisautta uskoa, miten kaameaa olisikaan kuollessaan ymmärtää, että on vielä täällä, sieluna, vaikkei ole uskonut eläessään. Jos nyt olikisin niin (mitä en todellakaan usko) että kaikki sammuisi/loppuisi kuolemaan, niin ei uskomalla mitään ole hävinnytkään. On saanut vain kauniimman ja henkisesti rikkaamman elämän ja laajemman näkökulman. Turvan Jumalasta ja rohkaisun enkeleiltä. Sielunrauhan ja tyytyväisyyden, on saanut elää tietäen, että täällä maan päällä vain pistäydytään, että kaikenlainen materian haaliminen ja vallan- ja kunnianhimo aivan ihan turhaa. Ihmiselämä maan päällä on vain lyhyt pyrähdys.
Uskon Raamatun Jumalaan ja Jeesukseen.
En usko kirkkoon instituutiona enkä koe yhteyttä kirkkoon. Olen eronnut kirkosta, vaikka uskon Jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Jumalan olemassaolosta on paljon todisteita, pitää vaan pitää silmät ja korvat auki. Kirjallisuutta ja dokumentteja on niin paljon. En suoraan usko siihen Jumalaan, jonka kuvan Raamattu antaa, vaan hieman mukaeltuun.
Jos sinulla on tiedossasi useampiakin todisteita jumalan olemassaolosta, niin voinet helposti linkata tänne edes yhden niistä. Minä kun en ole kuullut, saati nähnyt vielä ainoatakaan todistetta. Sitäpaitsi eihän sen jälkeen tarvittaisi uskoa mihinkään, kun olisi olemassa tieto.
Mutta laita toki linkkiä edes yhteen todisteeseen jumalan olemassaolosta. Odotan mielenkiinnolla.
Raamattu.
Jumalan oleassa olon todisteiden etsiminen Raamatusta on sama kuin etsisi Ankkalinnan olemassa olon todisteita Aku Ankka lehdestä.
Jumala on ihmisen luoma ja Raamattu ihmisen kirjoittama.
En usko enkä koskaan ole uskonut, vaikka alaikäisenä kirkkoon kuuluinkin ja tuli siis istuttua uskontotunnit ja rippileirinkin kävin. Raamattuakin olen lukenut, mutta ei sekään uskoa tuonut.
Vierailija kirjoitti:
Uskon Raamatun Jumalaan ja Jeesukseen.
En usko kirkkoon instituutiona enkä koe yhteyttä kirkkoon. Olen eronnut kirkosta, vaikka uskon Jumalaan.
Samoin myös minulla ja lisättäköön, että erosin kirkosta vakaumukseni tähden.
En usko. En ole koskaan kuulunut kirkkoon ja kävin peruskoulun 3. luokalta lukioon et:n tunteja. Mun päähän ei kyllä kerta kaikkiaan mene se, että joku hakee lohtua jostain kuvitellusta henkilöstä, mutta eipä se multa mitenkään pois ole. Siispä oletettavasti elämäni ateistina tuskin kutittaa kenenkään persettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu.
Uskotko siis kaikkiin jumaliin, joista löytyy kirjallisia mainintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu.
Toki pakanoille on mahdotonta todistaa edes Jumalan olemassa oloa edes Raamatulla, koska heillä on oma jumalansa eli Saatana.Uskotko siis kaikkiin jumaliin, joista löytyy kirjallisia mainintoja?
Oletko sinä täyttänyt jo 12?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu.
Toki pakanoille on mahdotonta todistaa edes Jumalan olemassa oloa edes Raamatulla, koska heillä on oma jumalansa eli Saatana.Uskotko siis kaikkiin jumaliin, joista löytyy kirjallisia mainintoja?
Oletko sinä täyttänyt jo 12?
Lapsellinen
Kuulun kirkkoon ja uskon Jumalaan.
Lapseni ei kuulu kirkkoon ja käy ET tunneilla, mikä minä olen hänen puolestaan valitsemaan. Valitsee itse sitten vanhempana mihin uskoo tai on uskomatta.
En ole koskaan uskonut jumalaan. En kuulu kirkkoon.
Kyllä uskon Jumalaan ja Jeesukseen.