Vain kolmasosa suomalaisista uskoo enää kristinuskon jumalaan, uskotko sinä?
Kyselyn mukaan vain 33% suomalaisista uskoo kristinuskon opettamaan jumalaan. silti viime vuoden lopussa evankelisluterilaiseen kirkkoon kuului vielä noin 73% suomalaisista. Siis valtaosa ei usko sen uskontokunnan oppeihin, johon kuuluvat. Melkoinen ristiriita. 25-34 vuotiaissa tuo luku on vieläkin pienempi, eli vain 21% kertoi uskovansa kristinuskon jumalaan. Tuossa ikäryhmässä ateistien osuus oli lähes kaksi kertaa suurempi, sillä 38% kertoi, ettei usko jumalan olemassaoloon.
http://yle.fi/uutiset/3-9263253
.
Kommentit (53)
hanska kirjoitti:
On irrationaalista uskoa mielikuvituksellisia väitteitä, joiden tueksi ei ole mitään näyttöä. Lupaan uskoa Jahven olemassaoloon heti, kun siitä on todisteet. Sama juttu Joulupukin, hammaskeijun ja saunatontun kohdalla. Niin, ja niiden satojen tuhansien muiden jumalien, joihin kristityt eivät usko.
Todisteet eli juuri sinun älyllesi, ymmärryksellesi ja aisteillesi sopiva paketti :-)
Näihän sen pitääkin mennä. Raamatun mukaan lopun aikoina vain pieni ihmisryhmä pääsee taivaaseen ja ihmisten uskoa tullaan koittelemaan.
En todellakaan usko. Ja suurin osa niistä, jotka väittävät olevansa kristittyjä eivät
a)tiedä juuri mitään kristinuskon opista saati siitä, miten vaikkapa luterilaisuus eroaa muista suuntauksista
b)osoita minkäänlaisia kristillisiä arvoja omassa elämässään
Joten arvostan kyllä tervettä järkeä ja sen avulla tehtyjä moraalisia ratkaisuja enemmän kuin jotain tilastoluterilaisia tai muita helvettiin löhettäviä kiihkouskovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Jumalan olemassaolosta on paljon todisteita, pitää vaan pitää silmät ja korvat auki. Kirjallisuutta ja dokumentteja on niin paljon. En suoraan usko siihen Jumalaan, jonka kuvan Raamattu antaa, vaan hieman mukaeltuun.
Jos sinulla on tiedossasi useampiakin todisteita jumalan olemassaolosta, niin voinet helposti linkata tänne edes yhden niistä. Minä kun en ole kuullut, saati nähnyt vielä ainoatakaan todistetta. Sitäpaitsi eihän sen jälkeen tarvittaisi uskoa mihinkään, kun olisi olemassa tieto.
Mutta laita toki linkkiä edes yhteen todisteeseen jumalan olemassaolosta. Odotan mielenkiinnolla.
Raamattu.
Toki pakanoille on mahdotonta todistaa edes Jumalan olemassa oloa edes Raamatulla, koska heillä on oma jumalansa eli Saatana.Uskotko siis kaikkiin jumaliin, joista löytyy kirjallisia mainintoja?
Oletko sinä täyttänyt jo 12?
Olen 45-vuotias, kiitos kysymästä. Vastaisitko nyt esittämääni kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Jumalan olemassaolosta on paljon todisteita, pitää vaan pitää silmät ja korvat auki. Kirjallisuutta ja dokumentteja on niin paljon. En suoraan usko siihen Jumalaan, jonka kuvan Raamattu antaa, vaan hieman mukaeltuun.
Jos sinulla on tiedossasi useampiakin todisteita jumalan olemassaolosta, niin voinet helposti linkata tänne edes yhden niistä. Minä kun en ole kuullut, saati nähnyt vielä ainoatakaan todistetta. Sitäpaitsi eihän sen jälkeen tarvittaisi uskoa mihinkään, kun olisi olemassa tieto.
Mutta laita toki linkkiä edes yhteen todisteeseen jumalan olemassaolosta. Odotan mielenkiinnolla.
Raamattu.
Toki pakanoille on mahdotonta todistaa edes Jumalan olemassa oloa edes Raamatulla, koska heillä on oma jumalansa eli Saatana.Uskotko siis kaikkiin jumaliin, joista löytyy kirjallisia mainintoja?
Kysymyksesi vain on kuin 12 vuotiaalta, mutta kristinuskossa on vain yksi Jumala joten en voi kristittynä uskoa mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu.
Kysymyksesi vain on kuin 12 vuotiaalta, mutta kristinuskossa on vain yksi Jumala joten en voi kristittynä uskoa mihinkään muuhun.
Ja sinun todisteesi jumalan olemassaolosta on kuin 5 vuotiaalta, eli ei todiste laisinkaan. Kyllähän tuo aiheellinen kysymys oli. Jos sinulle kerran kirjassa kerrotut tarinat riittää todisteeksi jumalan olemassaolosta, niin silloinhan sinulla niitä "todisteita" on pilvinpimein.
Niin ja minun ikääni sinun ei tarvitse kysellä, koska kerron sen sinulle. Olen 52 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
"Minusta"? Teet siis mielipiteestäsi todisteen. Jumalista ei ole olemassa minkäänlaisia todisteita, vaikka miten kulkisi silmät selällään ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu.
Ja sinun todisteesi jumalan olemassaolosta on kuin 5 vuotiaalta, eli ei todiste laisinkaan. Kyllähän tuo aiheellinen kysymys oli. Jos sinulle kerran kirjassa kerrotut tarinat riittää todisteeksi jumalan olemassaolosta, niin silloinhan sinulla niitä "todisteita" on pilvinpimein.
Niin ja minun ikääni sinun ei tarvitse kysellä, koska kerron sen sinulle. Olen 52 vuotias.
Mitä sinä halusit todistaa tällä kommentillasi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo taulukko melko kiistattomasti näyttää, mihin ollaan menossa. Mitä nuorempia ikäluokat, sitä vähemmän uskotaan mielikuvitusolentoihin. Pois luettuna lapset, joihin tietysti vaikuttaa vielä vanhempien uskomukset ja tietenkin oma lapsenusko.
Kyllähän tässä kovaa vauhtia mennään kohti kirkon erottamista valtiosta ja hyvä niin.
Suomessa ei ole enää valtionkirkkoa eikä pakkoa kuulua mihinkään uskontokuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo taulukko melko kiistattomasti näyttää, mihin ollaan menossa. Mitä nuorempia ikäluokat, sitä vähemmän uskotaan mielikuvitusolentoihin. Pois luettuna lapset, joihin tietysti vaikuttaa vielä vanhempien uskomukset ja tietenkin oma lapsenusko.
Kyllähän tässä kovaa vauhtia mennään kohti kirkon erottamista valtiosta ja hyvä niin.
Suomessa ei ole enää valtionkirkkoa eikä pakkoa kuulua mihinkään uskontokuntaan.
Suomessa on yhä edelleenkin kirkko ja valtio vahvasti yhdessä, se on yks hailee miksi sitä nimittää. Kirkko ei luonnollisestikaan pidä valtionkirkko nimityksestä, joten se on ihan itse keksinyt sille uuden nimityksen ja kutsuu itseään kansankirkoksi. Monet muut tahot kutsuvat evlutkirkkoa edelleenkin valtionkirkoksi mm tilastokeskus: http://www.stat.fi/meta/kas/valtionkirkko.html
Minun puolestani jokainen saa kutsua sitä ihan miksi lystää ja ylipäätään se on ihan toisarvoinen asia. Paljon olennaisempaa on se, että kirkolla on paljon sellaisia tehtäviä ja etuuksia, mitä sillä ei pitäisi olla. Verotusoikeus, sekä suoraan valtion budjetista tuleva rahoitus pitäisi ihan ensimmäisenä poistaa, sekä vihkimisoikeus. Ylipäätään kirkolla ei pitäisi olla julkisoikeudellista asemaa, eikä mitää erioikeuksia. Kirkko (kirkot), pitäisi muuttaa ihan tavalliseksi yhdistykseksi muiden uskonnolisten yhdyskuntien tapaan.
Kirkko muuten itsekin myöntää olevansa valtionkirkko: http://www.uusimaa.fi/artikkeli/267078-vapaa-ajattelijat-kiittavat-kirk…
Valitettavasti yhä edelleenkin lasten on pakko kuulua kirkkoon, jos heidät on siihen syntymässä pakkoliitetty, halusivat he sitä tai eivät.
En kuulu kirkkoon, enkä usko mielikuvitusolentoihin. Jos joku pystyy aukottomasti todistamaan jonkun jumalan olemassaolon, niin silloin luonnollisesti uskon, mutta silloin se ei enää olekaan uskonasia, vaan kylmää faktaa.
En usko jumalaan enkä kuulu kirkkoon, mutta sinällään noilla kahdella ei kyllä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Suomen ev.lut. kirkko on irtaantunut raamatun opeista jo ajat sitten. Nykyään se on vähän kuin joku partio tai ompeluseura.