Työkaveri väittää olevansa erityisherkkä. Ei voi pitää paikkaansa - en ole ikinä tavannut ilkeämpää ihmistä
ja muutenkin hän on sellainen besserwissertyylinen kovaan ääneen kälättäjä, joka on aina suuna ja päänä joka tilanteessa pätemässä. Yksi toinen työkaveri oli hänen opiskelukaverinsa ja sanoi, että ko. henkilö kiusasi jo silloin joitain opiskelutovereitaan ja oli todella ilkeä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aargh, eihän herkkyydellä ole mitään tekemistä ilkeyden tai kiltteyden kanssa. Kyse on siitä että elimistö reagoi voimakkaammin ärsykkeisiin kuin muilla. Ei mistään muusta. Toki voi olla huomionhakuisia ihmisiä jotka on löytäneet tästä itselleen uuden tavan saada huomiota. Mutta ei se sitä pois sulje että ilkeäkin ihminen voi olla erityisherkkä.
Kovaääninen kälättäjä ei kyllä voi olla erityisherkkä. Sitä paitsi erityisherkkien piirteenä on myös hiljaisuus/ujous - sellaiset harvemmin ovat kiusaajia. Erityisherkkä osaa myös hyvin eläytyä toisen asemaan - kiusaaja ei osaa.
Mistäköhän tälläinen mielikuva erityisherkistä on saanut alkunsa?
Itse olen erityisherkkä mm. Kylmästä tai kuumasta, kovista äänistä, (tai ihan vaan jo imurin, hiustenkuivaajan tai partakoneen ääni raastaa hermojani niin että olen tulla hulluksi) yms.
En silti todellakaan eläydy muiden asemaan ja suurimman osan ajasta jolloin olen v****mainen b****, olen sitä juurikin tämän yliherkkyyden takia.Se on jotain aivan hirveää elää melun keskellä työyhteisössä tai siskon lapsikatraan huutaessa päällekkäin, kuin tuntuu vaan että korvat ja pää halkeaa ja haluaa vain paeta jonnekkin hiljaisuuteen. Kun pako ei kuitenkaan ole vaihtoehto niin silloin rupean hyvin herkästi tiuskimaan ja kettuilemaan kanssaolijoille jotka tämän minun korviini jumalattomalta kuulostavan metelin tekevät. Ihmettelevät sitten että onpa siinä ilkeä ihminen, eivätkä edes tajua kuinka kamalalta esim. melu toisille voi oikeasti tuntua.
Samoin mielialani voi mustua sekunneissa jos paita tai housut eiivät tunnu hyvältä päällä, jos niissä on joku reuna tai lappu jossain huonosti, niin en vaan pysty keskittymään muuhun kuin siihen kamalaan epämiellyttävään tunteeseen minkä silloinen vaatekappale aiheuttaa.
Ystävilleni tälläiset asiat ovat ihan käsittämättämiä ja he eivät voi ymmärtää että jonkun päivä oikeasti voi mennä tälläisestä pilalle.
En mainosta erityisherkkyyttäni,koska ei se mitään hyödyttäisi. Yritän vältellä meluisia tilanteita tai huonosti istuvia vaatteita,liian kuumia tai liian kylmiä paikkoja, aina se ei kuitenkaan onnistu.Mutta en todellakaan ole mikään kiltti ja hiljainen, huomaamaton ihminen.
Siskoni lapsi, jolla on samoja oireita kuin itselläni, ei myöskään ole. Itseasiassa tämä kyseinen lapsi on v****maisin ja tyytymättömin lapsi siinä perheessä, juurikin siitä syystä että aina on jotakin huonosti.Joten väittäisin kyllä että erityisherkät ihmiset ovat niitä heikkohermoisimpia ja ilkeimpiä ihmisiä.
Näytä mulle ihminen, joka ei olisi "erityisherkkä" kuumalle, kylmälle tai huutavalle imurille? :D
Tässä taas nähdään nämä erityisherkät.
Voin kuule näyttää sulle montakin sellasta ihmistä joita noi äänet ei hetkauta vähääkään.
Itse välttelen imurointia kuin ruttoa, annan pitkien hiuksieni AINA kuivua ilman hiustenkuivaajaa vaikka siinä meneekin monta tuntia. Pidän huolen että olen talon toisessa päässä kuin mies ajaa aamuisin partansa yms. Näen siis äärimmäisen paljon ylimääräistä vaivaa vain siksi että pystyisin välttämään nämä kamalat asiat, ja silti se ei aina onnistu.
En oletakaan että kukaan NAUTTISI imurin äänestä, mutta suurin osa ihmisistä kestää sen ilman suurempia ahdistuneisuus- tai raivokohtauksia, eikä välttele imurointia sen takia että siitä lähtee meteliä.
Samoin kuuman ja kylmän kanssa. Jos et ole itse erityisherkkä etkä sitä tunnetta ikinä siis kokenut, niin et vaan yksinkertaisesti voi ymmärtää kuinka kauheita tuollaiset asiat voivat olla. Ja se on siis WAY beyond normaalin epämiellyttävyyteen verrattaessa.
Mutta näköjään SINÄ tiedät tämänkin asian paremmin kuin ihmiset jotka itseasiassa ovat erityisherkkiä.
En muuten voi sietää tuota "erityisherkkä" nimeä. Yliherkkyys olisi mielestäni paljon parempi nimitys tälle.
Jos olet erityisherkkä niin mistä sinä tiedät millaista on normaali epämiellyttävyys?
Miten nuo kaksi asiaa liittyvät toisiinsa? Onko se luonnonlaki, että erityisherkän pitäisi olla joku äiti Amma ja enkelimäinen hymisijä? Ja mikäs itse olet? Selän takana haukkuja, hyi sentään!
Ilkeä ihminen on ilkeä - se asia ei muuksi muutu. Aivan sama millä sanalla sitä yrittää nimittää. Niin että ei voi vedota "erityisherkkä"-tekosyyhyn, jos vain on luonteeltaan ilkeä.