Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö työttömän osapuolen hoitaa yksin kaikki kotityöt?

Vierailija
02.11.2016 |

Mitä mieltä olette? Jos avo/avioliitossa (ei lapsia) toinen on työtön, niin pitääkö sen hoitaa yksin kaikki kotityöt? Ja saako se työssäkäydä osapuoli suuttua, jos ei ole hoitanut? Tai pyytää työssäkäyvää (työpäivän jälkeen) hoitamaan jonkun kotihomman?
Meillä se työssäkäyvä olettaa ja vaatii että minä työtön hoidan yksin kaikki, koska ehdin paremmin. Kuitenkin työnhakukin vie aikaa.. Ja tuntuu epäreilulta että kaikki on yhtäkkiä minun hommaani ja toisen ei tarvitsisi tehdä mitään. Tietysti minä teen enemmän, koska on totta että ehdin paremmin enkä siitä valita. Mutta että kaikki? Jos pyydän että puoliso tekisi jotain niin hän raivostuu koska en kuulemma ymmärrä hänen työstressiään enkä tue siinä. Maksamme kaiken puoliksi, eli rahaan ja toisen elättämiseen tämä aihe ei mitenkään liity.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksatte kaiken puoliksi, sinun ei tarvitse olla puolisosi piika/hovimestari.

Vierailija
2/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSSAP ja nopsaan. Koska työstressi pysyy, vaikka sinä työllistyisit, ja silloin sinä teet työt ja kotityöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön voi toki tehdä enemmän, jos toinen on kiireinen ja tuo rahaa taloon. Silti myös työssäkäyvän tulee tehdä kotitöitä.

Vierailija
4/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä esim. viikonloppuisin pitäisi mennä puoliksi. Minä olen työtön ja toki teen kaiken kaikkiaan enemmän kotitöitä mutta yhtä lailla iltaisin ja viikonloppuisinkin kertyy tiskiä ja sotkua ja pitää ruokaa laittaa, silloin tehdään puoliksi. 

Vierailija
5/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksatte kaiken puoliksi, sinun ei tarvitse olla puolisosi piika/hovimestari.

Kuulemma ei ole kyse siitä että olettaisi minun olevan hänelle piika vaan siitä että odottaa minun tukevan työstressissä niin kuin parisuhteessa kuuluu toista tukea, näin hän sanoo. Ap.

Vierailija
6/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi maksaa vähemmän tekee enemmän.

minä otan asia niin että vaikka molemmat töissä, hoidan kaiken muun paitsi ruuan laiton ja vessan siivouksen.

Jos haluan seksiä tai omaa aikaa, teen sen verran enemmän ettei toisen tarvitse murehtia kuin mihin käyttää vapaa aikansa

Vierailija
7/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kumpi maksaa vähemmän tekee enemmän.

minä otan asia niin että vaikka molemmat töissä, hoidan kaiken muun paitsi ruuan laiton ja vessan siivouksen.

Jos haluan seksiä tai omaa aikaa, teen sen verran enemmän ettei toisen tarvitse murehtia kuin mihin käyttää vapaa aikansa

Onko tuo yhdessä sovittu? Vessan siivous on kettumaisin kotityö ja ruoanlaitto vie eniten aikaa (jos ei ihan einesten lämmittämisestä ole kyse).

Vierailija
8/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei pidä.

Vierailija
9/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä käyn töissä ja mies on kotona, ei lapsia. Mies tekee kotityöt, välillä myös ruuan tai ainakin aloittaa sen teon. Kun minulla on vapaata niin siivotaan isommin, lattioiden pesu, saunan/kylppärin pesua yms. Mies saa tukia joista maksaa pienen osan kuluista ja itse maksan suurimman osan kauppareissuista, asumisesta ja huvituksista.

Kyllä vituttaisi, kun tulisin kotiin viiden maissa, yli 10 tunnin työpäivän jälkeen, ja mies sanoisi että otappa imuri käteen. Kun ollaan oltu molemmat töissä niin ollaan yhdessä kotityöt tehty töiden jälkeen.

Vierailija
10/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin maksettiin kaikki puoliksi ja kun minä olin työttömänä, niin avovaimoni oli vihainen jos en tehnyt kotitöitä enemmän kuin hän.

Eli jos kulut menee puoliksi, niin kotityötkin puoliksi. Jos sinulle tavallaan maksetaan palkkaa siitä kodinhoidosta siten, että rahat ovat jossain määrin yhteisiä, niin silloin tietenkin teet kotityöt jos niiden määrä on kohtuullinen. Kyllä joka päivä ehtii sen tunnin vähintään kotia järjestää, vaikka töitä hakisikin.

Vierailija
11/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun mielestäni molemmat hoitaa omat sotkunsa ja sinä voit kotona ollessa päivällä fiksata kämpän siistiksi muuten. Viikkosiivous yhdessä vaikka viikonloppuna.

Ei tietenkään Sinin tarvitse miehen lehtiä siivota tai kerätä sukkia pyykkiin. Mies hoitaa omat sotkunsa ja sinä omasi. Päivästä menee ehkä 30min, että hoidat tiskin tai pyykin tai imuroit eteisen jos on hiekkaa tai mitä kotitöitä teillä ikinä onkaan.

Vierailija
12/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minun mielestäni molemmat hoitaa omat sotkunsa ja sinä voit kotona ollessa päivällä fiksata kämpän siistiksi muuten. Viikkosiivous yhdessä vaikka viikonloppuna.

Ei tietenkään Sinin tarvitse miehen lehtiä siivota tai kerätä sukkia pyykkiin. Mies hoitaa omat sotkunsa ja sinä omasi. Päivästä menee ehkä 30min, että hoidat tiskin tai pyykin tai imuroit eteisen jos on hiekkaa tai mitä kotitöitä teillä ikinä onkaan.

Anteeksi sinun tarkoitin..

Vierailija
13/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin maksettiin kaikki puoliksi ja kun minä olin työttömänä, niin avovaimoni oli vihainen jos en tehnyt kotitöitä enemmän kuin hän.

Eli jos kulut menee puoliksi, niin kotityötkin puoliksi. Jos sinulle tavallaan maksetaan palkkaa siitä kodinhoidosta siten, että rahat ovat jossain määrin yhteisiä, niin silloin tietenkin teet kotityöt jos niiden määrä on kohtuullinen. Kyllä joka päivä ehtii sen tunnin vähintään kotia järjestää, vaikka töitä hakisikin.

Kulut menee puoliksi koska ansiosidonnaiseni on yhtä suuri kuin puolisoni palkka. Eli puoliso ei "maksa" minulle siitä että teen kotitöitä eikä kumpikaan tuo enemmän rahaa kotiin kuin toinen. Kyllä minä ehdinkin kotia järjestää nyt työttömänä, vaikka työhaastattelussa käynti saattaakin viedä matkoinen viisi tuntia, se ei ole tässä se ongelma. Vaan se, että onko oikein että toinen suuttuu jos en tee kaikkia kotitöitä tai joskus pyydän häntä hoitamaan jonkun kotityön. 

Vierailija
14/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työtön tekee kotityöt. Mä olen ollut vuosia työttömänä ja pyöritän huushollia. Miehelle kuuluu ne perinteiset työt kuten auton korjaus, nurtsin leikkuu, polttopuiden teko jne.

Mies ei ole koskaan suuttunut, kun harvoin olen pyytänyt tekemään jotain ja jos en ole ruokaa tekemässä kotona, niin tekee ruokaa koko perheelle.

Mun mielestä olis tosi outoa, jos työssäkäyvän pitäisi kotiin tullessaan alkaa siivoamaan kotona olijan jälkiä tai alkaa tekemään ruokaa, jos mullakin siihen aikaa olisi ollut.

Vierailija
15/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Maksatte kaiken puoliksi? Miksi kummassa sen toisen pitäisi sitten tehdä yhtään enempää töitä? Ei tietenkään tarvitse! Työssäkäyvä saa rahaa, työtön saa vapaa-aikaa. Jos et saa osuuttasi työssäkäyvän palkasta, miksi työssäkäyvän pitäisi saada osuus vapaa-ajastasi? Ihan älytöntä!

Vierailija
16/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulut menee puoliksi koska ansiosidonnaiseni on yhtä suuri kuin puolisoni palkka. Eli puoliso ei "maksa" minulle siitä että teen kotitöitä eikä kumpikaan tuo enemmän rahaa kotiin kuin toinen. Kyllä minä ehdinkin kotia järjestää nyt työttömänä, vaikka työhaastattelussa käynti saattaakin viedä matkoinen viisi tuntia, se ei ole tässä se ongelma. Vaan se, että onko oikein että toinen suuttuu jos en tee kaikkia kotitöitä tai joskus pyydän häntä hoitamaan jonkun kotityön. 

No onkos se ihme? Jos opetat toisen vastaanottamaan palvelua ilman vastavuoroisuutta, totta kai hän suuttuu jos ei enää sitä saa.

Vierailija
17/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön tekee suurimman osan kotihommista, mutta työssäkäyväkin osallistuu säännöllisen välillä (esim. kerran viikossa tiskit koneeseen, roskat ulos, pyykit koneesta narulle). Näin hyvä molempien arjessa jaksamisen kannalta. Minä tein meidän taloudessa ennen kaiken, pidemmän työpäivänkin jälkeen. Valitin siitä vuosien aikana miehelleni, olin todella väsynyt, äärirajoilla. Valituksista ei ollut apua, vaan vasta todellinen naisellinen rähjähdys, pimahdus, leimahdus herätti mieheni.

Vierailija
18/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Maksatte kaiken puoliksi? Miksi kummassa sen toisen pitäisi sitten tehdä yhtään enempää töitä? Ei tietenkään tarvitse! Työssäkäyvä saa rahaa, työtön saa vapaa-aikaa. Jos et saa osuuttasi työssäkäyvän palkasta, miksi työssäkäyvän pitäisi saada osuus vapaa-ajastasi? Ihan älytöntä!

Maksamme kaiken puoliksi, koska tosiaan "tulotasomme" on nyt ansiosidonnaisella ollessani molemmilla sama. Ennen työttömyyttäni minulla on selvästi isompi tulotaso kuin puolisolla. Jos työssäkäyvä elättäisi minua niin katsoisin että minun tulee vastineeksi hoitaa yksin koti. Mutta kun niin ei nyt ole. Työssäkäyvä puoliso kuitenkin odottaa (ja suuttuu jos niin ei tapahdu) että hoidan yksin kotityöt, koska minulla on siihen paremmin aikaa ja koska parisuhteessa kuuluu tukea toinen toista (nämä ovat hänen perustelut asialle). Ap. 

Vierailija
19/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöitäkin on niin monia..kyllä se työssäkäyväkin voi viedä vaikka roskat ja pestä pyykkiä ja kotona oleva tehdä ruokaa, siistiä, tiskata ja siivota. Näin ainakin meillä, mulla on osa-aikatyö ja miehellä kokoaikatyö joten teen enemmän kotihommia. Sovittiin näin heti kun muutettiin yhteen jos tilanteet muuttuisi katsottaisiin sitten sen mukaan.

Vierailija
20/37 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsettomalla parilla voi olla niin paljon kotihommia etteikö niitä pystyisi työnhaun lisäksi hoitamaan?

Meillä on lapset joka toinen viikko kotona.

Lapsettomilla viikoilla ei juurikaan kotihommia ole. Teen ruuan, laitan astiat koneeseen. Kerran viikossa pyykin pesu, imurointi, wc:n siivous.

Kun lapset on kotona, niin tiskiä ja pyykkiä kertyy enemmän, imuroimaankin joutuu hieman useammin.

Mutta ei ole ongelmaa näitä hommia hoitaa ja töiden hakuun ehdin panostamaan, luppoaikaakin jää runsaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi