Rannemurtumasta - olisi kysymyksiä
Kuinka pian toimintakyky palautui?
Fyysiset harjoitukset - kuinka monta kertaa päivässä teit?
Kuinka pian sait ranteen käännettyä kämmenselkä pöytää vasten? Eli kiertoliike onnistui.
Kaksi viikkoa kipsin poistosta ja käsi on vielä ihan onneton välillä särkee ja turvottaa.. Perjantaina pitäisi palata töihin. Työ vaatii paljon käsillä tekemistä.
Kiitos jos joku viitsii vastata.
Kommentit (21)
Mulla murtui ranne 20 vuotta sitten, melkein heti kipsin poiston jälkeen pystyi käyttämään normaalisti, ainoa vaiva on että nivelsiteet on revenneet ko.ranteesta.
Toinen ranne murtui 5 vuotta sitten ja se on ollutkin vähän haasteellisempi paranneltava.. Reilun vuoden päästä murtumasta ranne alkoi olla nykyisessä kunnossa, eli suunnilleen toimiva. Työhöni en pystynyt palaamaan vaan akuutusyhtiö uudelleen koulutti minut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla murtui ranne 20 vuotta sitten, melkein heti kipsin poiston jälkeen pystyi käyttämään normaalisti, ainoa vaiva on että nivelsiteet on revenneet ko.ranteesta.
Toinen ranne murtui 5 vuotta sitten ja se on ollutkin vähän haasteellisempi paranneltava.. Reilun vuoden päästä murtumasta ranne alkoi olla nykyisessä kunnossa, eli suunnilleen toimiva. Työhöni en pystynyt palaamaan vaan akuutusyhtiö uudelleen koulutti minut.
Millä tavoin ranne vaivasi/ esti työnteon silloisessa työssä? Mitä työtä teit?
Särkeekö edelleen? Pystytkö esim varaamaan käden varaan (esim. punnertamaan) kestääkö käsi nostamista?
Itse työskentelen päiväkodissa.
Kiitos vastauksestasi
Ap riippuu kuinka pahasti ranne murtui, mistä kohtaa ja miten se korjattiin. Luutuiko kunnolla ennen kipsin poistoa? Luutuiko juuri oikeaan asentoon vai hieman vinoon? Millaista kuntoutusta olet saanut?
Minun ranne murtui pahasti parista paikasta. Kuulemma poikkeuksellisen haastava murtuma. Päätettiin leikata kipsaamisen sijaan, jotta saataisiin parempi lopputulos. Nyt se on kuin uusi, ei huomaa että on koskaan murtunutkaan. Vaikka oli täysin säpäleinä silloin. Olen todella kiitollinen erittäin taitavalle käsikirurgille ja käsifysioterapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Ap riippuu kuinka pahasti ranne murtui, mistä kohtaa ja miten se korjattiin. Luutuiko kunnolla ennen kipsin poistoa? Luutuiko juuri oikeaan asentoon vai hieman vinoon? Millaista kuntoutusta olet saanut?
Minun ranne murtui pahasti parista paikasta. Kuulemma poikkeuksellisen haastava murtuma. Päätettiin leikata kipsaamisen sijaan, jotta saataisiin parempi lopputulos. Nyt se on kuin uusi, ei huomaa että on koskaan murtunutkaan. Vaikka oli täysin säpäleinä silloin. Olen todella kiitollinen erittäin taitavalle käsikirurgille ja käsifysioterapeutille.
Sama kokemus. Ilman leikkausta kädestäni ei ilmeisesti olisi tullut kunnolla toimivaa. Nyt jäi liikerataan vain pieni rajoitus, jolla ei juuri ole käytännön merkitystä.
Ranne murtui talvella, ei kylläkään pahasti. Kipsin poiston jälkeen ranne oli ihan naurettavan jäykkä, jos olisin yrittänyt vaikka lautasta kantaa sillä kädellä olisi lautanen ollut pystysuorassa. Yritin tehdä jumppaa joka päivä, mutta välillä jäi välistä. En osaa valitettavasti sanoa missä vaiheessa mitäkin edistysaskelia tapahtui, kun sattui vähän isompia vastoinkäymisiä jotka veivät huomion, mutta syyskuussa kuitenkin pystyin esim. tekemään tavallista kotijumppaa (punnertamaan yms), ja ranne tuntuu nyt liikkuvan normaalisti.
Minun ranne murtui pahasti. Kipsaamalla olisi saatu tyydyttävä lopputulos, mutta vaadin erinomaista lopputulosta niin se leikattiin. Nyt on täysin hyvä. Liikeradat ym oli normaalit noin 2 kk leikkauksen jälkeen. Lihasvoima vähän alentunut tietysti mutta sekin tuli kuntoon parissa kuukaudessa.
Ap tässä taas:
Minulla oli siis värttinäluun alaosan murtuma. Lisäksi puikkolisäkkeen murtuma.
Jouduttiin repanoimaa ,että saatiin paikalleen. Ranne on vielä tosi kipeä,ei työkuntoinen minun mielestäni. Ja tuo lautasjuttu kyllä hyvin kuvaa ranteen käyttövarmuutta ja kiertoliikkeen sujuvuutta.
Varasin ajan työterveyslääkärille huomiseksi.
Kiitos vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä taas:
Minulla oli siis värttinäluun alaosan murtuma. Lisäksi puikkolisäkkeen murtuma.Jouduttiin repanoimaa ,että saatiin paikalleen. Ranne on vielä tosi kipeä,ei työkuntoinen minun mielestäni. Ja tuo lautasjuttu kyllä hyvin kuvaa ranteen käyttövarmuutta ja kiertoliikkeen sujuvuutta.
Varasin ajan työterveyslääkärille huomiseksi.Kiitos vastauksista.
Pysyikö se reponoidussa asennossa paikallaan kipsauksen ajan? Otettiinko ennen kipsin poiston yhteydessä kuvat?
Ap: vielä jatkaa. Kipsinpoiston yhteydessä sain monisteen, jossa kolme erilaista liikeharjoitusta:
Kiertoliike: kämmenselkä pöytään päin -mahdoton tehtävä
Sivuttainen liike - onnistuu joten kuten
Ranteen taivutus pystysuunnassa onnistuu myös joten kuten
+ sienten ym. puristelu puristusvoiman lisäämiseksi
Ohjeessa ei kuitenkaan ollut mitään määriä, vain maininta useira kertoja päivässä.
Minulta murtui oikea käsi. Onneksi olen vasuri
Pysyi repanoudussa asennossa. Kuvattiin kipsinpoiston yhteydessä ja näytti lääkäri mukaan siltä kuin pitääkin.
Ap
Etkö saanut fysioterapiaa? Kipsauksen ajankin olisi pitänyt treenata lihaksia. Nyt lihakset on hyvin surkastuneet ja jäykistyneet. Kyllä ne kuntoon saa, mutta vaikeaa on jos ei tiedä miten. Fyssa auttaisi.
Kipsauksen aikana sormien liikkuvuusjumppaa mm. Sormet vuorotellen yhteen peukalon kanssa. Sekä käden nyrkkiin puristaminen. Kohoasento
Lisäksi Kyynär- ja olkanivelen liikkuvuusharjoittelua. Näihin ei tullut mitään erillistä ohjetta.
Fysioterapiaa en ainakaan vielä ole saanut, koska kyseessä ei ole käyttökäsi.
Ap
Rannemurtuma on merkki osteoporoosista.Eikä ihme tällä olemattomalla D-vitamiinin saannilla.
väntti kirjoitti:
Rannemurtuma on merkki osteoporoosista.Eikä ihme tällä olemattomalla D-vitamiinin saannilla.
Ei välttämättä. Kun putosin puoli kerrosta, olisi siinä rytäkässä voinut nennä henki, jos oikein huonosti olisi käynyt. Nyt meni vain ranne säpäleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut värttinäluu poikki aikoinaan. Ranteen kiertoliike ei onnistu eikä ilmeisesti tule onnistumaankaan, murtumasta on nimittäin jo 30 vuotta. Toimintakyky palasi aikoinaan parissa kuukaudessa, mutta juuri tuo kiertoliike on lähes mahdoton, esim. avaimen kääntäminen lukossa tai vaikka asetilli627sen kahvikupin kantaminen on vaikeaa. Murtuneella kädellä ei voi myöskään nojata lattiaan tai tehdä mitään voimakasta taivutusta vaativaa.
Tsemppiä sinulle, toivottavasti ranteesi paranee ennalleen.
Pirstalemurtuma, joka jouduttiin leikkaamaan. Kädestä puuttui osittain tunto 1,5 kk. Sitten palautui. Fyssaria 10 kertaa. Palasin töihin noin 2,5 kk kuluttua. Saikkua oltaisiin silloin jatkettukin, mutta minä hypin jo seinille, ja halusin töihin takaisin. Edelleen ei esim.punnertaminen onnistu muuten kuin punnerruskahvoilla. Ei ikinä palautunut täysin samanlaiseksi, mutta arjessa ei onneksi vaivaa.
Kai se riippuu monesta asiasta. Miten pahasti murtunut yms yms.
Miten selvsitte yksin oikein ranteen kipsin aikana suihkussa?
Minulla on ollut värttinäluu poikki aikoinaan. Ranteen kiertoliike ei onnistu eikä ilmeisesti tule onnistumaankaan, murtumasta on nimittäin jo 30 vuotta. Toimintakyky palasi aikoinaan parissa kuukaudessa, mutta juuri tuo kiertoliike on lähes mahdoton, esim. avaimen kääntäminen lukossa tai vaikka asetillisen kahvikupin kantaminen on vaikeaa. Murtuneella kädellä ei voi myöskään nojata lattiaan tai tehdä mitään voimakasta taivutusta vaativaa.
Tsemppiä sinulle, toivottavasti ranteesi paranee ennalleen.