Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkossa yhtä vähän jäseniä viimeksi 1940-luvun lopulla

Vierailija
02.11.2016 |

Evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä on vähentynyt noin 3,98 miljoonaan jäseneen. Viimeksi kirkossa oli näin vähän jäseniä 1940-luvun lopulla.

Enimmillään jäseniä oli yli 4,4 miljoonaa vuonna 2001. Noin 50 vuoden aikana tapahtunut jäsenmäärän nousu siis suli 15 vuodessa.

Kirkon jäseniä kuolee jo enemmän kuin vauvoja kastetaan, mutta tämä erotus vähentää jäsenmäärää melko vähän. Osuus on kuitenkin kasvussa. Vielä vuonna 2012 vauvoja kastettiin useampia kuin jäseniä kuoli. Viime vuonna kuolleita oli 7000 enemmän kuin kastettuja.

- Nimenomaan kastamattomuus lopulta kaataa kirkon nykymuodossaan, toteaa eroakirkosta.fi-palvelun tiedottaja Petri Karisma.

Kirkosta eroaa tällä hetkellä noin 40 000-45 000 henkeä vuodessa, ellei mikään kohu aiheuta erovyöryä. Vaikka kirkkoon liittyminen on ollut hitaassa kasvussa, on liittyjiä vain noin 15 000 vuodessa. Liittyjistä lähes kaikki ovat aiemmin eronneita, aikuiskasteita on vain muutama sata vuodessa.

http://www.eroakirkosta.fi/media/none/tiedote_07_2016.html?year=2016

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä, miten yhden tarina kirjan ympärille on paisunut tämmöinen verkko. Ja 2016 joku tosissaan selittää, että joku taivas on olemassa, ja mikä pahinta, niin moni tosissaan uskoo siihen?!?

Mitä ensikäden tietoa sinulla on, että nk taivasta ei olisi?

T. Uskova fyysikko

Mitä ensikäden tietoa sinulla on, että olisi? Ei jonkun olemattomuutta tarvitse todistella.

Vierailija
42/44 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman pesän likaamisen suomalaiset osaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kirkko joutuu ihan itse jopa keräämään jäsenmaksunsa, hui kauhistus!

Näkisi nyt ensin senkin päivän, kun ay-liike joutuu itse keräämään jäsenmaksunsa... Älä pidättele hengitystäsi sitä odottaessasi.

Ei mua ainakaan pakkoliitetty ammattiliittoon vanhempien toimesta vauvana. Liiton jäsenmaksulappu tulee postissa kerran vuodessa. Voi kai semmosen sopimuksenkin tehdä, että ottavat maksun palkasta, mutta ei ne sitä väkisin sieltä vie.

Vierailija
44/44 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse erosin juuri kirkosta pari viikkoa sitten. Vaimoni on parantumattomasti sairas eikä tässä mitkään jeesussadut auta vittuakaan. En maksa enää senttiäkään. Minulle on yksi vitun maku mihin minut aikanaan haudataan. En minä sitä ole näkemässä. Muutenkin on käsittämätöntä, että yhteiskunta on perustunut näihin p

Käyt kuitenkin äänestämässä satusetiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme