Sanotaan että narsisti hehkuttaa suhteen alussa miten ihana olet. Uskooko se niin vai onko se manipulointia?
Uskooko se tosissaan löytäneensä täydellisen kumppanin ja sitten niitä jokaisesta löytyviä epätäydellisyyksiä ei kestä, vai onko alun hehkuttelut pelkkää näytelmää vaikutuksen tekemiseksi?
Kommentit (11)
Minä luulen että kyllä, narsisti löysi täydellisen kumppanin. Kumppanin jota voi käyttää hyödyksi ja manipuloida saadakseen haluamansa asiat. En tiedä tunteeko narsistit rakkautta, mutta kai heillekin on omasta mielestään "täydellisiä" kumppaneita.
Se.on niin sekaisin, ettei kykene aitoihin tunteisiin. Mutt luulde olevansa ihastunut, koska saa itse ihailua uudelta kumppaniltaan.
Myös epävakailla (toinen b-ryhmän ph) on tuota ihannointia ja alas repimistä. Se on lohkomisen muoto, joka on alkanut narsistin tunne-elämässä jo varhain. Samasta syystä usein muistavat huonosti lapsuutensa.
Kaikki kehuu rakastuessaan. Uskon, että narsistikin ihan oikeasti uskoo.
Sanotaan, että narsistinen suhde alkaa voimalla ja kuin salama kirkkaalta taivaalta, kiinteästi, mutta haalenee sitte. Normaali suhde alkaa laimeammin ja voimistuu ajan myötä.
Ette ymmärrä narsismia. Kyllä se uskoo. Narsistin on oltava itselleen upea ja mahtava, muuten turva on mennyttä koska muusta narsisti ei löydä turvaa kuin itsestään. Joten jos upea ja mahtava narsisti alkaa seukata, Tottakai hänen on seukattava jollain tavalla arvoisensa erikoisen spesiaalin ihmisen kanssa, joka samalla pönkittää narsistin käsitystä itsestään.
Pohdi nyt jotain muutakin välillä kuin noita iänkaikkisia narsisteja. Se termi on jo kärsinyt pahan inflaation.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt muutenkin kehuu, jos ihastunut, ei se narsismia ole.
Ap kysyikin, onko se narsistilla ihastumista vai manipuloivaa kehumista. Ei hän kysynyt, ovatko kaikki kehujat narsisteja.
Narsistin maailma on mustavalkoinen. Eli uudessa ihmissuhteessa hän todella kokee toisen ihanana kunnes tulee ensimmäinen erimielusyys tai ristiriita. Näissä tilanteissa toisessa ei ole narsistille mitään hyvää. Mielestäni narsistin manipulointi toimii juurikin siksi niin hyvin/ pitkään että hän itse elää täysillä omaa maailmankuvaansa eli näkee asiat vain omalta kannaltaan Se tekee hänestä uskottavan. Kuitenkin on muistettava että patologinen narsismi on harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Pohdi nyt jotain muutakin välillä kuin noita iänkaikkisia narsisteja. Se termi on jo kärsinyt pahan inflaation.
Itse asiassa pohdin kyllä narsisteja hyvin vähän. Tuosta inflaatiosta olen kyllä samaa mieltä, kaikki kusipäät ovat muka nimenomaan narsisteja. Eikä se mene niin että joko on tai ei ole narsistinen, joissain on paljon niitä piirteitä ja vahvoina, joillakin taas vähemmän mutta silti jotain - siksi kai se menee just niin että vähän kaikki on olevinaan narsisteja.
Narsisti tekee kaikkensa miellyttääkseen /mielistelläkseen kumppania suhteen alussa saaden kumppanin tuntemaan itsensä erityiseksi. Se on manipulointia, narsisti siis pyrkii tällä tavoin kietomaan kumppaninsa pikkusormensa ympärille. Myöhemmin alkaa luonne rakoilla ja pahat puolet tulee esiin.