En aio kertoa lapselleni sukupuoltaan.
Kutsun häntä vain lapseksi. Sukupuolen kertominen lapselle olisi turhaa sukupuolen korostamista. Puenkin lapsen sukupuolineutraalisti. Lapsi saa leikkiä niin nukeilla kuin autoilla.
Olen ylpeä siitä että lapseni tulee välttymään täysin sukupuoleen kohdistuvilta ennakkoluuloilta. Lapsi on 5v. Itse olen sitä 38v.
Kysymyksiä/kommentteja?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi ei voida kasvattaa, että olet tyttö/poika, mutta voit pukeutua ja olla niin kuin tyttö/poika? en tajua tätä sukupuolineutraalia asennetta. Kuitenkin joko tai sukupuolelin kuitenkin on.
kasvattamalla neutraalisti minusta tuntuu, että ihmisillä on vielä enemmän ongelmia itsensä kanssa, kun ei tiedä, mikä ja kuka on kun kasvatetaan vaan vapaasti.
Lapsella on vagina mutten ymmärrä, miksi hänet pitäisi määritellä sen mukaan.
Apeikös ennen vanhaan idea ollut, että se jolla on vagina = tyttö. Kun ei naisia vaginoiksi voi kutsua.
minä ainakin kasvatan lapseni tietämään mitä sukupuolta on, mutta että hän voi pukeutua ja olla ihan sellainen, kuin tahtoo. se ei tee hänestä yhtään enenpää tai vähempää tyttöä
Nyt mua kiinnostaa, että mikä voisi tehdä ihmisestä enemmän tai vähemmän tytön? Vai onko se niin, että kaikki tytöt on yhtä tyttöjä ja kaikki pojat yhtä poikia? Tuskin se niin mustavalkoisesti menee. On varmasti niitä harvinaisia epäselviä tapauksia, jotka eivät ole selkeästi kumpaakaan fyysisesti tai henkisesti.
Poika nimeltä Päivi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi ei voida kasvattaa, että olet tyttö/poika, mutta voit pukeutua ja olla niin kuin tyttö/poika? en tajua tätä sukupuolineutraalia asennetta. Kuitenkin joko tai sukupuolelin kuitenkin on.
kasvattamalla neutraalisti minusta tuntuu, että ihmisillä on vielä enemmän ongelmia itsensä kanssa, kun ei tiedä, mikä ja kuka on kun kasvatetaan vaan vapaasti.
ApNoin niitä koulukiusattuja tehdään.
Sehän vasta koulukiusaamista aiheuttaakin jos lapselle tyrkyttää jompaakumpaa sukupuolta ja sit lapsi onkin eri sukupuolta
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus Meidän Perheessä oli samoin ajatteleva homopari joilla oli lapsi nimeltä Ruu. Muutenkin heillä tuntui olevan elämänhallinnallisia ongelmia.
Noh, jokaisella nyt sattuu olemaan oikeus omaan sukupuoleensa, sinä "huoltaja".
Tosin tämä nyt taisi olla vain illan iloksi-aloitus...
Ruun vanhemmat oli kyllä ilmeisesti ihan heteroita, siis alunperin mies ja nainen. Ruu oli sukupuoleton ja äitiä ja isää kutsuttiin nimillä susi ja kettu, ettei synny sukupuolen mukaisia ennakkoluuloja.
Alullepanijat varmasti olivatkin mies ja nainen mutta homopari tätä lasta kasvatti, eronnut sellainen. Noustiin kun huvitti, siinä yhden pintaan, syötiin jos huvitti, käytiin ulkona jos huvitti. Ei mitään järkevää rytmiä. Tämä toinen "isi" oli juuri edellämainittu, työtön tapaus. Toinen isi sentään kävi töissä.
Ihmisen tulisi olla ylpeä siitä mitä on. Kokonainen tai kokomies. Suuntautuminen on sitten eri asia. Ennustan ongelmia tällaisessa "kasvatuksessa" jossa ei saa tuntea iloa ja varmuutta tyttöydestään tai poikuudestaan. Kasvattajalla saattaa olla itsellään syystä tai toisesta suuria ongelmia joita sitten siirtää lapsen painolastiksi.
Aina ei tapahdu se lapsen etu...
minä ajattelin salata tulevan lapseni sukupuolen muilta niin pitkään kuin se järkevästi käy. Lapselle toki kerron, kumpaa sukupuolta edustaa ja lapsi kertokoon se muille, jos haluaa.
Meillä on suku täynnä tanttaraisia, joiden elämäntehtävä on värikoodata lapsi sukupuolensa mukaan jo sillon, kun vauva vasta liukuu vaginasta pihalle. Vain "oman sukupuolen" leluja tuputetaan lahjaksi eikä puhettakaan että "väärän sukupuolen" juttuihin saisi ottaa mukaan.
Tästä syntyy kyllä kamala itku ja hammasten kiristys, mutta jos parikin vuotta kestetään niin se on jo hyvä.
Onko sulla vain univajetta . Toivottavasti ei vakavampaa...ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus Meidän Perheessä oli samoin ajatteleva homopari joilla oli lapsi nimeltä Ruu. Muutenkin heillä tuntui olevan elämänhallinnallisia ongelmia.
Ruun vanhemmat oli kyllä ilmeisesti ihan heteroita, siis alunperin mies ja nainen. Ruu oli sukupuoleton ja äitiä ja isää kutsuttiin nimillä susi ja kettu, ettei synny sukupuolen mukaisia ennakkoluuloja.
Esimerkillistä toimintaa! Meillä vanhemmat ovat Hipsu ja Hapsu
Ap
Ahhahahhha kuolen nauruun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella lapsella on ennen kaikkea oikeus määritellä itse sukupuolensa. Ajattelin kertoa näistä asioista lapselle tarkemmin kun hän on jotain 10v. Silloin hän on jo riittävän vanha päättämään itse, mihin sukupuoleen kuuluu tai kuuluuko mihinkään.
Tiesitkö ap, että pikkupojat löytävät pippelinsä jo ihan vauvoina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitä suuremmalla tod näköisyydelllä lapsi tuntee itsensä siksi , mihin sukupuoleen on syntynyt. Pieni vähemmistö Nämä,jotka tuntevat olevansa väärässä sukupuolessa. Ellet sitten toiminnallasi saa häntä hulluuden partaalle ja miettimään liikaa
eikös ennen vanhaan idea ollut, että se jolla on vagina = tyttö. Kun ei naisia vaginoiksi voi kutsua.
minä ainakin kasvatan lapseni tietämään mitä sukupuolta on, mutta että hän voi pukeutua ja olla ihan sellainen, kuin tahtoo. se ei tee hänestä yhtään enenpää tai vähempää tyttöä
Miten voit kasvattaa lapsesi tietämään sukupuolensa, kun et itsekään tiedä sitä varmasti? Lapseni saa kyllä määritellä sukupuolensa heti kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkillistä toimintaa! Meillä vanhemmat ovat Hipsu ja Hapsu
Ap
Äkkiä se keksii, että olettekin vaan höpsö ja hassu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alullepanijat varmasti olivatkin mies ja nainen mutta homopari tätä lasta kasvatti, eronnut sellainen. Noustiin kun huvitti, siinä yhden pintaan, syötiin jos huvitti, käytiin ulkona jos huvitti. Ei mitään järkevää rytmiä. Tämä toinen "isi" oli juuri edellämainittu, työtön tapaus. Toinen isi sentään kävi töissä.
Ihmisen tulisi olla ylpeä siitä mitä on. Kokonainen tai kokomies. Suuntautuminen on sitten eri asia. Ennustan ongelmia tällaisessa "kasvatuksessa" jossa ei saa tuntea iloa ja varmuutta tyttöydestään tai poikuudestaan. Kasvattajalla saattaa olla itsellään syystä tai toisesta suuria ongelmia joita sitten siirtää lapsen painolastiksi.
Aina ei tapahdu se lapsen etu...
Eiiiii... (meinasin kanssa vastata heti ekaan Ruu-viestiin mutten osannu muotoilla asiaani hyvin niin annoin olla, mut yritän nyt uudestaan) Miunkin muistaakseni vanhemmat olivat mies ja nainen, mutta tällaisia nykyaikaisia boheemeja rebel hippejä, eli kalju/keesi ja unisex-vaatteet jne. Eivätkä ne olleet eronneet, vaan olivat todenneet ettei yhdessäasuminen sovi heille. Ruu nukkui yöt -toisen vanhemman- kanssa toisessa talossa ja toinen nukkui yksinään omassaan vähän matkan päässä, mutta päivisin viettivät aikansa yhdessä isommalla asunnolla.
Tai niin asia esitettiin ainakin siinä miu joskusmuinoin lukemassa jutussa, voihan toki olla että Ruun perhetilanne on sen jälkeen muuttunut.
mä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella lapsella on ennen kaikkea oikeus määritellä itse sukupuolensa. Ajattelin kertoa näistä asioista lapselle tarkemmin kun hän on jotain 10v. Silloin hän on jo riittävän vanha päättämään itse, mihin sukupuoleen kuuluu tai kuuluuko mihinkään.
Tiesin. Tiedän myös ettei lasta tule määritellä pippelin perusteella. Muutenkin Lapsella ni on vagina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naureskelen näin vuosien jälkeenkin edelleen noille nimityksille susi ja kettu :D Ah-niin-uniikkia eikä ollenkaan teennäistä.
Tää oli hyvä! :D
Annan täydet pisteet.
Vierailija kirjoitti:
mä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. Tiedän myös ettei lasta tule määritellä pippelin perusteella. Muutenkin Lapsella ni on vagina.
No tiesitkö, että tuo pippelin / pimpin löytäminen on lapsen alku lapsen sukupuoliidentiteetin kehitykselle? Miten ajattelit salata lapselta sen sukupuolen kunnes hän on 10-vuotias? Mitä aiot vastata lapselle, kun hän (jo useita vuosia ennen 10-vuotispäiväänsä) alkaa kyselemään pippeli- ja pimppijuttuja? Miten selität että kenellä on vagina ja kenellä penis, ilman että lapselle selviää hänen oma sukupuolensa?
Jos ei muuta, niin ainakin onnistut kasvattamaan seksuaalisesti kieroutuneen ihmisen, joka aikuisena vihaa äitiään ;)
mä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tiesitkö, että tuo pippelin / pimpin löytäminen on lapsen alku lapsen sukupuoliidentiteetin kehitykselle? Miten ajattelit salata lapselta sen sukupuolen kunnes hän on 10-vuotias? Mitä aiot vastata lapselle, kun hän (jo useita vuosia ennen 10-vuotispäiväänsä) alkaa kyselemään pippeli- ja pimppijuttuja? Miten selität että kenellä on vagina ja kenellä penis, ilman että lapselle selviää hänen oma sukupuolensa?
Jos ei muuta, niin ainakin onnistut kasvattamaan seksuaalisesti kieroutuneen ihmisen, joka aikuisena vihaa äitiään ;)
Jos lapsi kysyy kerron että joillain on pimpsa ja joillain pippuli. EI siihen tarvitse sukupuolia lisätä. JA lapsi kiittää aikuisena kun en pakottanut muottiin.
eikö sukupuolen kieltäminen nimenomaan halveeraa esim. transsukupuolisia? heille kun se sukupuolen kokemus vaikuttaa olevan hyvin voimakas, ihan riippumatta siitä onko ympäristö kuinka painostanut tai ollut painostamatta heitä tiettyyn rooliin. omaa kehoa vihataan ja ällötään, ja halutaan ehdottomasti muuttaa se vastaamaan sitä oikeaa korvien välissä olevaa kokemusta. ihan sama vaikka olisi koko ikänsä saanut leikkiä ja olla millainen vain. Jos sanotaan ettei sukupuolella ole mitään merkitystä, niin silloinhan mitätöidään täysin heidän kokemuksensa siitä, että kyllä sillä sukupuolella on väliä.
Mun mielestäni on tärkeää opettaa lapselle että sekä tytöt ja pojat voivat olla sellaisia kuin haluavat, eikä ole erikseen asioita joita tytöt tai pojat eivät saisi tehdä. se että kielletään lapselta sukupuoli kokonaan, on kuitenkin ihan hullua kokonaisidentiteetin rikkomista. Mutta onneksi lapset ei ole ihan tyhmiä, vaikka vanhemmat olisivatkin..
Entä sitten kun menee kouluun kerhoon? Käy vielä niinku ex-onnelliset ohjelmassa. "Mä pelkään että mulle kasvaa tissit ja kikkeli!"
Miten voit kasvattaa lapsesi tietämään sukupuolensa, kun et itsekään tiedä sitä varmasti? Lapseni saa kyllä määritellä sukupuolensa heti kun haluaa.