Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muut iltavirkut kestätte aamuheräämisiä?

Vierailija
31.10.2016 |

Tein ennen iltapainotteisia ja vuorotöitä. Nyt sain pari kuukautta sitten ensimmäisen työn, missä on joka päivä 8-16 työaika. On sinänsä kivaa, että pääsee aikaisemmin pois ja voi paremmin suunnitella menoja, mutta olen koko ajan todella väsynyt, työpäivät menee haukotellessa ja yrittäessä pysyä hereillä.

Ennen kestin aamuvuorot, koska välillä oli muitakin vuoroja. Toisaalta vuorotyö sekoitti rytmit aina ihan totaalisesti ja olin välillä todella pihalla. En siis tiedä oliko sekään hyvä loppupeleissä.

Kertokaa jotain vinkkejä selviytymiseen!!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En selviytynyt. En pysty nukahtamaan ajoissa ja ainoa keino oli hankkia nukahtamislääkkeet. 25 vuotta sinnittelin, sitten hermostuin ja vaihdoin työn iltapainotteiseksi.

Vierailija
2/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmi on vain pakko muuttaa ja se vie aikaa.

Ennen puolen yön aikaan oli vielä monta tuntia aikaa puuhastella kaikkea. Nyt hyvä jos pysyy hereillä yli yhteentoista.

Aluksi kun uusi työrytmi alkoi, muistan menneenä sänkyyn jo yhdeksän jälkeen kun aamuherätys ahdisti niin paljon. Mutta kummasti kaikkeen tottuu ja nyt ei ole enää mitään ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En selviytynyt. En pysty nukahtamaan ajoissa ja ainoa keino oli hankkia nukahtamislääkkeet. 25 vuotta sinnittelin, sitten hermostuin ja vaihdoin työn iltapainotteiseksi.

Nykyään on nukahtamislääkkeiden saaminen vaikeaa. Monta vuotta söin niitä ilman ongelmia. Vuoden päivät oli vääntämistä, kokeiltiin ketipinoria ja muitakin lääkkeitä joista ei ollut apua. Keväällä jätin pois kun lääkäreille se oli niin vaikeaa. Valvotaa ja ollaan päivät puoliunessa kun se on tohtoreiden mielestä parempi.

Vierailija
5/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on nukahtamislääkkeiden saaminen vaikeaa. Monta vuotta söin niitä ilman ongelmia. Vuoden päivät oli vääntämistä, kokeiltiin ketipinoria ja muitakin lääkkeitä joista ei ollut apua. Keväällä jätin pois kun lääkäreille se oli niin vaikeaa. Valvotaa ja ollaan päivät puoliunessa kun se on tohtoreiden mielestä parempi.

Minä siis se joka ei selviytynyt. Ihan sama kokemus. Melkein kerran kuussahan noita lääkkeitä sai olla vinkumassa. Jossain vaiheessa kokeilin olla ilman >> en nukkunut lähes kahteen viikkoon enempää kuin pari tuntia yössä ja lopulta en nukkunut ollenkaan ja olo oli lähinnä kuumeisen sekava. Sain kuukauden sairasloman saattaakseni "rytmini kuntoon". Eihän se mihinkään kuntoon tullut. Vaihdoin työpaikkaa koska jatkuva keskushermostoon vaikuttavien nappien syönti ei pidemmällä aikavälillä ole terveellistä kenellekään.

Vierailija
6/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltaihminen. Minä totuin viimein usean viikon sinnikkään työn jälkeen 8-16 -rytmiin. Rauhoitin siis illat totaalisesti: en käynyt missään, en avannut televisiota tai tietokonetta, vain luin kirjaa, tein ruokaa tai käsitöitä tai jotain muuta rauhallista puuhaa. Viimein totuin siihen, että olin jo klo 22-23 untenmailla, nukuin koko yön heräämättä kertaakaan ja nousin klo 6 melko pirteänä.

Ja sitten piti siirtää ne kellot kesäaikaan, ja koko rytmi meni jälleen pipariksi. -.- Se siitä sitten. Nykyisin onneksi voin itse vaikuttaa paljon aikatauluihini. Ei siis tarvitse väkisin nousta klo 6 tai 7, vaan voi toteuttaa luonnollista rytmiään ja herätä myöhemmin.

Vierailija
7/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun iltapäivästä ja alkuillasta on ihan kuolemanväsynyt, mutta sitten iltaa kohden virkistyy. Kello 22 kun pitäisi viimeistään mennä nukkumaan, on ihan pirteä.

Vierailija
8/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään ja toimin mekaanisesti. Joskus mielessä toistuu mantra, "mua vituttaa, mutta teen." :D

Kello seitsemältä illalla aivoni heräävät ja suoriudun vaativistakin hommista helposti ja nopeasti. :)

Vierailija
9/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, kun iltapäivästä ja alkuillasta on ihan kuolemanväsynyt, mutta sitten iltaa kohden virkistyy. Kello 22 kun pitäisi viimeistään mennä nukkumaan, on ihan pirteä.

Juuri tuota se on että ensin koko päivä ihan sippiväsynyt ja kun pitäisi alkaa nukkumaan niin pam. Onkin pirteä.

Vierailija
10/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestäkään. Nykyinen elämäntilanne onneksi sallii sopivan vuorikausirytmin.

Vierailija
11/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa melatoniinia. Se aiheuttaa luonnollisen väsymyksen illalla. Saa myös ilman reseptiä kokeiluun, mutta reseptillä tietenkin halvempi.

Vierailija
12/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finderella kirjoitti:

Rytmi on vain pakko muuttaa ja se vie aikaa.

Ennen puolen yön aikaan oli vielä monta tuntia aikaa puuhastella kaikkea. Nyt hyvä jos pysyy hereillä yli yhteentoista.

Aluksi kun uusi työrytmi alkoi, muistan menneenä sänkyyn jo yhdeksän jälkeen kun aamuherätys ahdisti niin paljon. Mutta kummasti kaikkeen tottuu ja nyt ei ole enää mitään ongelmaa.

Ehkä et ole luonnostasi sitten iltavirkku, vaan jotain siltä väliltä.

Itselle on ainakin ollut mahdotonta muuttaa rytmiä koko aikuisiän.

Jos pitää herätä klo 7:

Karmea olo herätessä, väsyttää, vituttaa, fyysisesti huono fiilis, nukuttaa, tuntyy kuin oksentaisi silmät päästään väsymyksen takia.

8-11 esim opiskellessa: nukahtelua tunneilla väkisin, lyhyitä torkahteluja jolloin näkee myös unia välittömästi torkahtaessaan ja opettajan jutut sekoittuu unimaailmaan

12-16 edelleen väsynyt olo, vähän helpottaa

18-21 alkaa olemaan jo piristynyt olo, tulee touhuttua tai katsottua leffoja tms

22-02/03/04 virkeä olo, voi väsyttääkin mutta ei nukuta yhtään, siis yhtään.

Lopulta uni sitten tulee kun tarpeeksi kauan odottelee sängyssä.

Ja aamulla taas 4-6h unien jälkeen hirveä olo ja univelka.

En ole aikuisena nukahtanut ennen klo 24:ää kuin 5-10x, jos tunneille ym torkahtelua ei lasketa.

En polta

En juo

Liikunta osa elämää aina

Ei ylipainoa

Ei piristeitä

Suht terveellinen ruokavalio

Ei autoa(eli paljon arkiliikuntaa)

Ja mitälie muuta, kaikki nukkumusvinkit olen koittanut, 5-7 eri nukahtamis/unilääkettä kokeltuna, yksikään ei tehnyt mitään, paitsi väsytti enemmän. Esim somnor aka stilnoct = vaikka otin 4x annoksen = ei nukuttanut yöllä

Öisin näen paljon unia, joka yö 5-15 unta, heräilen unien välissä eli paljon heräämisiä.

Unitutkimuksiin ei pääse kunnallisen kautta, vaikka ongelmia on ollut yli 15v.

Joten: ei se aikainen herätys vaan sovi kaikille, tai sitten puuttuu joku ihmeellinen kikka joka minulla toimisi.

Esim fyysinen työ: ei vaikuta tippaakaan että nukuttaisi yöllä, joten turha on normaalisti nukkuvien antaa vinkkejä vaikeasti iltavirkuille, kun eivät voi ymmärtää tilannetta. Kun itse nukahtavat kuumalla maidolla ja kylmällä huoneella

Vierailija
13/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kahdeksaksi töihin??Eihän tuo ole edes aikaisin.......terv.4.20 heräävä.Ja iltavirkku

Vierailija
14/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa melatoniinia. Se aiheuttaa luonnollisen väsymyksen illalla. Saa myös ilman reseptiä kokeiluun, mutta reseptillä tietenkin halvempi.

Kirjoitin tuossa pitkän litannian yllä, niin unohtui tuo melatoniini.

Se tosiaan vähän helpotti joskus nukahtamista, mutta ihan yhtä väsynyt olen aamulla kun sitä käytän.

+ Normaalien 5-15 unen sijaan näen sitten 5-15 super action unta, mikä voi toki olla plussaa.

Vaan ei sekään siis ainakaann omaa rytmiä korjaa, korkeintaan joskus helpottaa nukahtamaan ettei mene tavallista tuntia paria sängyssä pyörien

Vierailija
15/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaia ne päivät jolloin pitää herätä aikaisin.

Tyo on erittäin vaativaa ja olisi pakko olla koko ajan äärimmäisen terävänä.

Jotenkin se sitten kuitenkin sujuu ja siitäkin huolimatta etten ole aikaisen heräämisen odotuksessa saanut juuri edes nukuttua.

Onneksi noita aikaisia aamuja on kuitenkin harvoin, tai en säilyisi terveenä.

Melatoniinista on hiukan apua.

Vierailija
16/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniin apu on marginaalinen. Väsyttää hieman mutta ei sillä nukahda.

Vierailija
17/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa se on joka ikinen aamu. Viimevuosina olen pakottaen herännyt klo 5:30 lähteäkseni töihin.

Viikonloput meneenukkuessa: Aaamulla klo 10:00 asti, venyttelyä, aamupala, päiväunet klo 12-15. Ja loppupäivä ihan pihalla.

Vierailija
18/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun työttömänä pitkään. Ennen kello kymmentä en edes pieraise, enintään käännän kylkeä. 

Nyt 6 vuotta työttömänä ja sekunttiakaan en ole kaivannut vittumaisia ihmisiä, aamuheräämisiä yms. paskaa.

Vierailija
19/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kestäkään. Aamut on aina ihan perseestä. Menen nukkumaan puolilta öin (joskus myöhempään) ja aamulla on herätys noin klo 5 riippuen siitä minne pitää töihin mennä. Nousen sängystä ylös 10 minuuttia ennen kuin on pakko rientää ovesta ulos. Aamupala autossa ja vessa-asiat hoidan vasta töissä. Päivällä olen kuoleman väsynyt, mutta jos nukun päikkärit, en varmasti saa unta yöllä ollenkaan. Parempi siis yöllä 4-5 tuntia unta kuin päivällä kaksi.

Melatoniinit testattu, mun kroppa sano sille vaan että haista paska ja mua ei huijata. Jos menen nukkumaan ajoissa, pyörin sängyssä monta tuntia ja nukahdan lopulta horrostamaan koiranunta myöhempään kuin jos menisin normaalisti puolilta öin petiin.

Mulla on niin sitkeä rytmi, että kesäaikaan siirtyminen leikkaa multa puoleksi vuodeksi yhden tunnin yöstä pois. Koko kesän ajan mä olen talviajassa vaikka kellot on kesäajassa.

Vierailija
20/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en kyllä kestänytkään. Lähes kymmenen vuotta olin töissä paikassa, jonka vuoksi jouduin heräämään viimeistään klo 6 joka arkiaamu. Ja en koskaan tottunut siihen.

Aina samalla kaavalla: aamulla herätessä järkyttävän huono olo, iltapäivään asti tuntui että nukahdan pystyyn. Iltaa kohti olo alkoi virkistyä, olisipa nukkunut miten vähän tahansa edellisenä yönä. Vaikka kuinka yritin, lopulta nukahdin vasta puolen yön jälkeen. Ja taas sama rumba alusta.

Itse olen vieläpä ihminen, joka tarvitsee paljon unta. Todella hankala yhtälö iltavirkkuuden kanssa. Lopulta pääsin toiseen työpaikkaan, nyt saan nukkua päivästä riippuen 8-9, ja jo tuo helpottaa paljon.

Harmillista, että yhteiskuntamme on tavallaan rakennettu aamuvirkuille. Jotkuthan eivät edes usko, että on erikseen olemassa aamu- ja iltavirkkuja. Mutta itselläni tämä on ollut jo pienestä asti. Mitä enemmän iltaa kohti mennään, sen paremmin aivot raksuttavat ja toimintakyky paranee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi