Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muut iltavirkut kestätte aamuheräämisiä?

Vierailija
31.10.2016 |

Tein ennen iltapainotteisia ja vuorotöitä. Nyt sain pari kuukautta sitten ensimmäisen työn, missä on joka päivä 8-16 työaika. On sinänsä kivaa, että pääsee aikaisemmin pois ja voi paremmin suunnitella menoja, mutta olen koko ajan todella väsynyt, työpäivät menee haukotellessa ja yrittäessä pysyä hereillä.

Ennen kestin aamuvuorot, koska välillä oli muitakin vuoroja. Toisaalta vuorotyö sekoitti rytmit aina ihan totaalisesti ja olin välillä todella pihalla. En siis tiedä oliko sekään hyvä loppupeleissä.

Kertokaa jotain vinkkejä selviytymiseen!!

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mistä oli edes vähän apua oli kun hain unilääkkeet. Tyrkyttivät väkisin nukahtamislääkkeitä, eikä niistä mitään apua ollut. Lainailin kaverin vahvoja unilääkkeitä ja kerroin niiden kanssa nukkuvani vähintään 6 tunnin ruususen yöunet. Sitten sain reseptin unilääkkeisiin.

Vierailija
22/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melatoniinia ja mirtatzapiinia nukahtamiseen. Otan mirtaa tarvittaessa silloin kun melatoniini ei auta. Aamulla juon pannullisen kahvia ja energiajuoman. Terveellistä, not, mutta eipä näytä olevan vaihtoehtoja kun pitää olla töissä jatkuvasti jalkojen päällä ja skarppina.

Magnesium kuulemma auttaa stressin aiheuttamiin uniongelmiin. Mulla stressi on pahin valvottaja. Onneksi nyt kun työ alkaa tulla tutuksi stressikin vähenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finderella kirjoitti:

Rytmi on vain pakko muuttaa ja se vie aikaa.

Ennen puolen yön aikaan oli vielä monta tuntia aikaa puuhastella kaikkea. Nyt hyvä jos pysyy hereillä yli yhteentoista.

Aluksi kun uusi työrytmi alkoi, muistan menneenä sänkyyn jo yhdeksän jälkeen kun aamuherätys ahdisti niin paljon. Mutta kummasti kaikkeen tottuu ja nyt ei ole enää mitään ongelmaa.

Ehkä et ole luonnostasi sitten iltavirkku, vaan jotain siltä väliltä.

Itselle on ainakin ollut mahdotonta muuttaa rytmiä koko aikuisiän.

Jos pitää herätä klo 7:

Karmea olo herätessä, väsyttää, vituttaa, fyysisesti huono fiilis, nukuttaa, tuntyy kuin oksentaisi silmät päästään väsymyksen takia.

8-11 esim opiskellessa: nukahtelua tunneilla väkisin, lyhyitä torkahteluja jolloin näkee myös unia välittömästi torkahtaessaan ja opettajan jutut sekoittuu unimaailmaan

12-16 edelleen väsynyt olo, vähän helpottaa

18-21 alkaa olemaan jo piristynyt olo, tulee touhuttua tai katsottua leffoja tms

22-02/03/04 virkeä olo, voi väsyttääkin mutta ei nukuta yhtään, siis yhtään.

Lopulta uni sitten tulee kun tarpeeksi kauan odottelee sängyssä.

Ja aamulla taas 4-6h unien jälkeen hirveä olo ja univelka.

En ole aikuisena nukahtanut ennen klo 24:ää kuin 5-10x, jos tunneille ym torkahtelua ei lasketa.

En polta

En juo

Liikunta osa elämää aina

Ei ylipainoa

Ei piristeitä

Suht terveellinen ruokavalio

Ei autoa(eli paljon arkiliikuntaa)

Ja mitälie muuta, kaikki nukkumusvinkit olen koittanut, 5-7 eri nukahtamis/unilääkettä kokeltuna, yksikään ei tehnyt mitään, paitsi väsytti enemmän. Esim somnor aka stilnoct = vaikka otin 4x annoksen = ei nukuttanut yöllä

Öisin näen paljon unia, joka yö 5-15 unta, heräilen unien välissä eli paljon heräämisiä.

Unitutkimuksiin ei pääse kunnallisen kautta, vaikka ongelmia on ollut yli 15v.

Joten: ei se aikainen herätys vaan sovi kaikille, tai sitten puuttuu joku ihmeellinen kikka joka minulla toimisi.

Esim fyysinen työ: ei vaikuta tippaakaan että nukuttaisi yöllä, joten turha on normaalisti nukkuvien antaa vinkkejä vaikeasti iltavirkuille, kun eivät voi ymmärtää tilannetta. Kun itse nukahtavat kuumalla maidolla ja kylmällä huoneella

Armeija tekisi sulle hyvää. 

Vierailija
24/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-16 vuoro on kaikkein pahin olen huomannut. Jos teen 7-15 vuoroa olen paljon virkeämpi. Jopa 9-17 on parempi kuin 8-16.

Vierailija
25/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen vapaus mahdollistaa onneksi sen, että saan elää ja nukkua oman rytmini mukaan. Virkeystaso pysyy parhaimpana, kun saan nukkua 01-09 ja käyttää sopivasti aikaa heräämiseen. Toisinaan tympii tehdä illalla hommia, kun on sellainen olo, että siihen mennessä pitäisi olla jo kaikki tehtynä ja rauhassa vaan katsella telkkaria. Yritin pitkään pakottaa itseäni ylös 07-08 aikaan ja opiskella ns. toimistotyöajan, mutta ei siitä tullut mitään. Olin vain vihainen ja pettynyt, kun nukuin herätyskellojen ohi tai huonovointisena käperryin takaisin peiton alle. 

Olen tehnyt yhden kesän 8-16 työtä (herätys 6.20), en tottunut rytmiin. Väsymystä ja huonovointisuutta jatkui puoleen päivään saakka eikä iltapäivälläkään helpottanut univelan takia, en saanut koskaan tarpeeksi aikaisin unta nukkuakseni 7-8 h yössä, minkä ehdottomasti tarvitasen. Vuorotyöstä ja vaihtelevista työajoista pidin kaikista miinuspuolista huolimatta enemmän, koska vain noin 1-2 kertaa viikossa tarvitsi herätä enne kahdeksaa. 

Pystyn siis pakottamaan itseni toki aikasin ylös, mutta kuten moni muukin on maininnut, fyysisesti olo on todella kamala! On huono olo, heikottaa aamupalasta huolimatta, silmät vuotaa ja kutisee, voimat on vähissä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi