Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäisen lapsen voi jättää yöllä 1-3h ajaksi yksin kotiin?

Mietin
31.10.2016 |

Tästä varmaan löytyy eri käsityksiä, mutta jos jotain keskiarvoa löytyisi. Eli minkäikäisen voisit jättää yksin kotiin yöllä nukkumaan kun kävisit 1-3 h työkeikan tekemässä. Ja siis niin että töihin on mentävä, eikä tilanteen mukaan saa valita meneekö vai ei, mutta etukäteen et voi tietää pitääkö mennä 0-3 keikkaa/yö

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lapsesta. Itse olen jäänyt koko yöksi 9-10 vanhana. Illan olen ollut yksin 7-vuotiaana.  Alle kouluikäistä en jättäisi.

Vierailija
2/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 15-vuotiaan ja silloinkin välittömästi puhelimen päässä vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 v.

Vierailija
4/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

13vuotiaan.

Vierailija
5/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipppuu hirvesäti tapauksesta.

Meillä jopa 13-vuotias todennäköisesti pelkäisi olla yksi yöllä kotona, vaikka ei enää hoivaa yöllä kaipaakaan. Ainakin jos tulen esim, kaupasta ja on jo iltamyöhä, joka huoneessa on valot päällä ja sälekaihtimet ovat kiinni. Kuulemma pelottaa muuten. Yöllä sen mahdollinen pelko voi korostuu.

Vierailija
6/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu. Itse esim muutin just 16-vuotta täyttäneenä pois kotoa, varmasti olisin pärjännyt paljon aiemminkin kokonaisen yön yksin. Itsellä ei ole lapsia niin hankala sanoa. En jättäisi 8-vuotiasta kummityttöä yksin kuin korkeintaan 5 minuutiksi jos pitäisi viedä roskat tai käyttää koiraa pissillä.

Vierailija
7/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöstä mutta sanoisinko n.13-15 -vuotiaan voi jättää, kunhan on joku kenet saa hätätilanteessa kiinni JA tietenkin ilmoitat ennen että kotona ei sitten ole ketään jos esim yöllä herää eli kerrot että menet töihin. Suosittelisin puhumaan lapsen kanssa ja vaikka sitten kysyt pystyisikö hän jäämään yksin muutamaksi tunniksi yöllä.

Vierailija
8/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan alle 10 v, ehkä 12-13 v alkaen, jos lapsi asian hyväksyy eikä sitä jännitä. Toisaalta varmaan juuri silloin jännittääkin, kun mahd yöllä joutuukin yksin olemaan. Minulla on taitaa olla samanlainen työ muuten. Ongelmaksi koen sen, että keikka saattaa alkaa jo ennen nukkumaan menoa ja hyvinhyvinharvoin voisi viedä koko yön, you never know.

Vierailija
9/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelusuosituksen mukaan alle 12 vuotiasta EI SAA KOSKAAN JÄTTÄÄ VAILLE TÄYSI-IKÄISEN VALVONTAA, eikä alle 16 vuotiasta yksin yöajaksi. Mutta ne on vain suosituksia. Mitään lakia ei asiasta ole, vaan jokainen katsotaan tapauskohtaisesti.

Hieman lapsesta riippuen voi 12 vuotiaan jättää muutamaksi tunniksi yksin, jos hänellä tarvittaessa on joku JONKA PUOLEEN VOI KÄÄNTYÄ. Siis sellainen henkilö, joka pääsee paikalle minuuteissa jos jotain odottamatonta tapahtuu.

Ollessani henk. kohtainen avustaja kävin joskus öisin työkeikalla asiakkaani luona. 1 tunti vkl yöllä toi 3 tuntia arkivapaata töistä, eli oli kannattavaa. Tyttäreni oli tuolloin 10 vuotias ja jäi yksin nukkumaan ilman ongelmia. Kysyin häneltä juuri asiasta, että tuntuuko hänestä nyt täysi-ikäisenä, että se oli jotenkin ahdistavaa. Hän sanoi, että päinvastoin tuntui että häneen luotetaan ja että häntä pidetään "isona tyttönä" joka kyllä pärjää.

Mutta tapauskohtaisesti. Keskustele lapsesi kanssa asiasta ja päätä sitten miten toimia.

Vierailija
10/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksittäinen yö harvakseltaan, niin 12-vuotiaan mutta jos on joka yö, niin vielä sitäkin vanhempi,

Vierailija
11/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin kyllä lapsesta. Minun 8-vuotias tyttö haluaa jäädä aina kotiin päivällä, kun käyn kaupassa (menee n. 20min). Pärjäisi varmasti yöllä tuon kolme tuntia kun nukkuu, on puhelinkin millä soittaa. Mutta en vielä silti jättäisi, onhan tuo vielä niin pieni ollakseen yöllä ypöyksin! Ehkä juuri 10wee voisi pärjätä ?

Vierailija
12/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna vasta 16-vuotiaan tai vanhemman, sillä ennen sitä aivojen kehitys on niin paljon kesken että yöllä yksin jättämistä ei suositella.

Vierailija
13/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hankala.

Koska yöllä usein nukutaan, eivätkä lapset varmasti edes huomaa, että olet käymässä jossakin. Mutta sitten, jos juuri silloin sattuukin jotain (ryöstö, onnettomuus, tulipalo, sairauskohtaus tms ) vastaat kyllä seurauksista. Ja varmasti vastaat siihen 18-vuotiaaksi saakka.

Ja ne laspet saattavat olla hyvin reippaita kun olet paikalla mutta saattavat pelätä armottomasti kun jäävät yksin.

Vierailija
14/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu 8-vuotias turvallisessa kodissa, jossa joku luotettava naapuri lähellä. Ja niin että lapselle on selvää missä vanhempi on ja miten tavoittaa.

Ilman ennakkovaroitusta ei minkään ikäistä. Ei lasta eikä aikuista. Ei omaa lasta eikä puolisoa.

Vierailija
15/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinikin saattaa vielä pelästyä ja ahdistua, jos herää kesken unien ja huomaa olevansa yksin kotona.

Omasta kokemuksesta tulee kaksi eri kertaa mieleen. Olin alakoululainen, kun vanhemmat lähtivät illaksi iltamiin. Naapurin keskenkasvuinen tyttö oli illan kanssani, mutta lähti kotiin, kun menin nukkumaan. Uni ei meinannut tulla millään. Meillä oli seinkello, joka paukutti täydet ja puolet tunnit. Kuuntelin kellon lyöntejä ja ahdistuin jokaisesta lyöntikerrasta enemmän ja enemmän. En muista enää, nukahdinko ennen vanhempien kotiin tuloa.

Toisella kerralla olin 13-14-vuotiaana kotona muutaman päivän omin nokin, kun muu perhe oli lomamatkalla. Silloin oli kesä ja valoisaa enkä enää ollut niin arka, vaan nautin suorastaan, kun tunsin olevani melkein aikuinen. Talvella ja pimeällä en ehkä olisi suostunut moiseen, vaan olisin mennyt isovanhempien luo.

Vierailija
16/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluikäisen ja hänetkin vain, jos etukäteen osaisin varoittaa häntä, että voi tulla työkeikka yöllä. Olisihan se kauheaa, jos hän jostain syystä heräisi yöllä eikä kukaan olisikaan kotona. Lisäksi minulla pitäisi olla töissä mahdollisuus vastata kännykään, jos lapsella tulee hätä.

Vierailija
17/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä esim. 10-vuotiaan voi jättää jos etukäteen informoi. Ellei ole joku erityislapsi kyseessä. Kyse on vaan parista tunnista, ei siinä kukaan ehdi kuolla vaikka yksin olisi kotona.

Vierailija
18/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kouluikäiset. Lähes jokainen ekaluokkalainen joutuu tulemaan joka arkipäivä koulusta tyhjään kotiin ja kuluttamaan siellä iltapäivät yksinään, miksei sitten tilapäisesti myös illalla tai yöllä.

Vierailija
19/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakouluikäistä ei kyllä voi jättää kotiin nukkumaan ja itse vain lähteä. Onhan sen lapsen nyt vähintään tiedettävä olevansa yksin. Teinin kanssa (teinistä riippuen) tuollainen järjestely jo voisi onnistuakin.

Vierailija
20/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan se n.13. Yläkouluikäisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä