Kokemuksia kun puolisolla on cpap
Saatte itse nukuttua?
Tuliko puolisot virkeämpi?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on. Mies voi huomattavasti paremmin nyt. En ymmärrä miksi minä en saisi nukuttua? Paremmin nukun nyt, kun miehellä ei ole enää hengityskatkoksia, eikä kuorsaa.
No vaikka siksi, että se kone hurisee samassa huoneessa. Olettaen, että nukutte yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on myös. Itseäni häiritsee se viima, mikä maskista tulee uloshengittäessä jos on kyljellään muhun päin... En pysty nukkumaan toisella kyljellä (naama häneen päin) lainkaan ja selällänikin saan puolinaama tuuletuksen. Nyt oikea olkapää, lonkka ja selkä on kipeä samalla kyljellä nukkumisesta 🙄 mutta ei tarvitse pelätä toisen kuorsaamista ja hengityskatkoksia
No eihän tuossa ole mitään järkeä, eikö kannattaisi nukkua eri sängyissä? Tai laita edes joku vartalotyyny tms. teidän väliin.
Asutteko yksiössä vai miksi ihmeessä pitää kiduttaa itseään nukkumalla (huonosti) samassa huoneessa?
Luulin, että häiritsisi, mutta ei häiritse yhtään. Vähemmän se ääntä pitää kuin kuorsaaminen, eikä ole aamupusukaan maistunut "paskalle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ites sen suu haiseen paskalle tuon koneen käytön kuivumisen takia
Onpas paska kone, jos siinä ei kostutinta ja lämmitintä ole.
Juttu vuodelta 2016!
Vierailija kirjoitti:
Mun miehelläni oli 90-luvun lopulla muutaman kuukauden ajan MMMBop. Kyllä ärsytti herätä keskellä yötä aina tuohon.
Uusista laitteista ei kuulu mitään ääniä. Enemmän haittaa se kuorsaaminen kuin hengitys laite
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu vuodelta 2016!
Miksi joku kaivaa jatkuvasti ikivanhoja aloituksia. Miksi ei voi samasta aiheesta tehdä uutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehelläni oli 90-luvun lopulla muutaman kuukauden ajan MMMBop. Kyllä ärsytti herätä keskellä yötä aina tuohon.
Uusista laitteista ei kuulu mitään ääniä. Enemmän haittaa se kuorsaaminen kuin hengitys laite
Paitsi mulla puoliso haluaa käyttää nenä maskia ja sitten kun hän hengittää suun kautta kuuluu kuorsausääntä. Eihän tuo laite itsessään pidä juuri mitään ääntä
Vierailija kirjoitti:
Kenen suu haisee hyvälle yön jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu vuodelta 2016!
Miksi joku kaivaa jatkuvasti ikivanhoja aloituksia. Miksi ei voi samasta aiheesta tehdä uutta
Ja toiset valittaa että miksi samasta aiheesta monta... 🤦
Mulla oli uniapnea varmaan kymmenen vuotta, ennenkuin pääsin hoitoon.
Monelle lääkärille asiasta puhuin, ne sanoivat ettei voi olla koska en ole merkittävästi lihava ja olen alle 40, osta vaimolle korvatulpat jos kuorsaus häiritsee, sanottiin.
Jumalatonta kuorsaamista, yöllä kusella juoksemista, sydänvaivoja, närästystä, raajojen väsymistä, päiväunien nukkumista, eli melkein kaikki oireet mitä tuohon kuuluu.
Onneksi kohdalle osui työterveydessä kerran asiantunteva lääkäri, teetti yöpolygrafian ja tulosten jälkeen lähete keuhkopolille, kuukauden sisään sain cpap laitteen.
Jos epäilee uniapneaa, sano se lääkärille suoraan. Jos lääkäri tyrmää, mene yksityiselle ja käy tutkimuksessa rahalla. Minun pelastus tässä oli työterveyshuolto jossa vakuutus joka maksaa melkein kaikki tutkimukset mitä lääkäri keksii määrätä.
Laitteen käyttöön tottumisessa meni vuosi, osittain siksi kun en tiennyt yhtään millaista sen käytön tulisi olla. Oli vaikeaa reagoida kun et osaa sanoa yhtään onko joku juttu normaalia vai ei. Pystyin nukkumaan koneen kanssa reilu 2h yössä, sitten piti ottaa pois kun ahdisti. Loppuyö sitten hengityskatkoillessa.
Onneksi kontrolli käyntejä hoitajalla oli muutaman kuukauden välein, koneen asetuksia säädettiin ja eri maskeja kokeiltiin. On tärkeää tietää että koneeseen ladataan sulle henkilökohtaiset asetukset jotka löytyy usein kokeilemalla, vastapaineet ym eli se ei mene niin että kone hyllystä ja siitä alkaa uusi elämä ekana yönä.
Maskin tulee olla kasvoihin todella tiivis. Mulle ei sopinut yksikään kuonokoppa, kaikki vuotivat tai eivät pysyneet naamassa kun pyörin öisin. onneksi oli sellainen nenän alle tuleva letkumaski, mikä sopi todella hyvin.
Olen lukenut paljon kirjoittelua siitä että kone on meluisa eikä sen kanssa voi kukaan nukkua. Ainakin mun resmed pitää vain sellaista tasaista pientää hiljaista suhinaa hengityksen mukana. Huomattavasti hiljaisempi kuin kuorsaus, joka herättää ihmiset viereisestäkin huoneesta.
Jos maski vuotaa, silloin suhina on kovempi, vähän kuin ilmapallosta päästäisit ilmat pihalle. Mutta jos on vuotoa, silloin sulla on maski huonosti tai muuta vikaa eli siihen pitääkin reagoida.
Nykyään nukun 7-8h yössä ja olo sen mukainen. M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vaihtoi sellaiseen nenämaskiin ja nyt alkanut mun uni häiriintyä. En ymmärrä mistä se ääni tulee, mutta luulisin, että maski vuotaa jollain tapaa? Joudun välillä herättämään miehen ja pyytää, että voiko hän vaihtaa asentoa, se ääni on niin kova. Kokomaskilla ei tätä ongelmaa ollut, mutta mies ei halua sellaista käyttää.
Todennäköisesti maksi liian löysällä ja ilmaa pääsee reunoista ulos päästäen häiritsevää ääntä. Kiristää vähän niitä tarraremmejä, niin ongelman pitäisi hävitä. Ellei, niin sitten voi olla vikaa maskissa tai letkussa, mitkää saa vaihdettua tarvikejakelusta.
Se tasapainon löytäminen sen maskin tiukkuuden suhteen onkin itselle ollut ainoa haastava juttu, koska ajan/käytön myötä remmit löystyvät ja niitä joutuu väkisin välillä fiksailemaan.
Silloin kun vehkeet toimii oikein, ei se mitään suhinaa suurempaa pidä. Ilmavuoto siellä on jos viima käy. Remmien sopiva tiukkuus hyvä tarkistaa, eivät saa olla kuitenkaan niin kireällä että naamaan jää painumat. Niinkuin joku mainitsi, partaa ei saa olla välissä. Jos remmit on vanhat, pyydä hoitavasta yksiköstä uusi, itse vaihdan vähintään kerta vuoteen.
Nenätyynyjä on eri kokoja, S, M, L jne, kannattaa kokeilla eri kokoja.
Ainakin mun resmedissä on valikossa eri asetukset kuonokopalle ja nenätyynylle, se kannattaa katsoa onko oikein.
Jos ei nämä auta, niin yhteys hoitavaan laitokseen ja siellä kertoo rehellisesti oireet, jos teillä koneessa SIM kortti niin hoitsu voi säätää arvoja (sellaisia mitä et itse voi koneesta säätää) etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu vuodelta 2016!
Uniapnea on tänä päivänä ajankohtaisempi kuin vuonna 2016. Mun mielestä hyvä nosto ja hyvä että asia pysyy yhdessä pitkässä ketjussa eikä kymmenessä lyhyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi mulla puoliso haluaa käyttää nenä maskia ja sitten kun hän hengittää suun kautta kuuluu kuorsausääntä. Eihän tuo laite itsessään pidä juuri mitään ääntä
Onko nenäkäytävät tutkittu ettei ole tukossa? Mulla oli toisessa sieraimessa joku mutka mitä ei pitäis olla, leikattiin pois ja jollain laserilla tms poltettiin limakalvoja ettei nenä turpoa sisältä kiinni.
Tietty voi kokeilla myös sellaista joustavaa kuorsaus välinettä, missä nauha vedetään pään ympäri niin ettei unissaan suu retkahda auki.
Vierailija kirjoitti:
Mulla maski peittää vain nenän ja suu on pidettävä kiinni, suu ei kuivu ja vielä kun käyttää kostutinta niin ei ole ongelmaa.