Mitä köyhä saa tehdä tukirahoilla? -ketju
Aikaisemmissa ketjuissa on keskusteltu köyhien tukirahojen käytöstä. Tukirahoiksi katsotaan toimeentulotuki, asumistuki, jne.
Alapeukkuta jos ei ole sallittu. Yläpeukuta jos on sallittu.
Esim. Köyhä saa ottaa asuntolaina ja maksaa lainaa tukirahoilla.
Kommentit (43)
[quote=Vierailija]Mun mielestä saa tehdä sitä mihin rahat riittää. Jos pystyy esim ylläpitämään isoa koiraa niin se on ok, silloin pitää varmaan tinkiä jostain muusta, tosin niin pitää minun itsenikin vaikka en tukia saakaan. Valintoja pitää tehdä, kaikkeen ei ole varaa meillä keskituloisillakaan.
Vaatia ei voi samaa elintasoa kuin työtätekevillä. Harmi sisänsä et yleensä ne jotka on aina vaatimassa ja valittamassa sitä miten kurjaa köyhillä on ovat niitä joiden takia kaikkia tuilla eläviä kohta väheksytään.
Itse maksan mielellään veroja kun/jos tiedän että raha menee sinne minne pitääkin. Esim mummoni on pienituloinen ja tiedän että rahasta on tiukkaa, onneksi saa asumistukea ja kela korvaa lääkkeitä. Joskus autan ja vien kassin ruokaa tai maksan sähkölaskun koska tiedän että oikeasti on tiukkaa. Koti, ruoka, lääkkeet, sairaanhoito jne ovat jokaiselle ihmiselle mahdollistettava.
Sitä en taas ymmärrä et yhteiskunnan pitäisi mahdollistaa ulkomaanmatkoja, ravintolaillallisia tai pelikonsoleita tms. Ne ovat sitä ylimääräistä, niitä ilman voi elää ja ainakin itse teen niiden eteen kovasti töitä.[/quote]
Juuri näin!!
Rahan säästäminen toimeentulotuesta niin, että hakee kuitenkin joka kuukausi toimeentulotukea, vaikka siis halutessaan pystyisi käyttämään (toimeentulotuesta koottuja) säästöjään lisätoimeentulotuen sijaan.
Rahan säästäminen toimeentulotuesta niin, että hakee kuitenkin joka kuukausi toimeentulotukea, vaikka siis halutessaan pystyisi käyttämään (toimeentulotuesta koottuja) säästöjään lisätoimeentulotuen sijaan.
Öö mun työtön mies kyllä lyhentää asuntolainaa. Kyllä, itse käyn töissä ja pääosin maksan lyhennyserän, mutta mieheni pienestä summastaan osallistuu tähän.
Auton pitäminen, kun on työtön ja asuu kaupungissa lähellä kauppoja.
Käyvä hesessä aina kun tudet tulee tilille.
Saa tehdä sitä mihin on varaa. Mutta pitää muistaa että jos sa tulonsiirtoja jotka maksetaan meidän työtätekevien verorahoista niin ei itse saa tehdä pimeää bisnestä.
Olla onnellinen/tyytyväinen elämäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Asumistuella, työmarkkinatuella, eläkkeellä ja muilla vastaavilla tuilla saa ihan vapaasti vaikka pyyhkiä perseensä, jos siihen riittää ylimääräistä, mutta toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja kuuluu vain välttämättömiin elinkustannuksiin. Ainakin omaa moraaliani veronmaksajana syö todella paljon tieto siitä, että tt-tukea maksetaan ihmisille, jotka eivät sitä oikeasti tarvitse. Väistämättä se on alkanut myös vaikuttaa suhtautumiseeni köyhiä kohtaan. Tavoitteenani on ollut lähitulevaisuudessa pystyä työllistämään itseni lisäksi pari ulkopuolista työntekijää mutta asenteeni pitkäaikaistyöttömiä kohtaan muuttuvat koko ajan yhä negatiivisemmiksi. Ehkä työllistämisen sijaan ostan haluamani työn ulkopuolelta eli toisilta itsensä työllistäviltä = yrittäjäriskin ottavilta. Tai jos palkkaan niin palkkaan ihmisen, joka ei ole loisinut työelämän ulkopuolella vuosikausia.
Siis et halua maksaa palkkaa työntekijälle koska hän on köyhä? Vai mikä pointti tässä on? Työttömänä toivon että henkilö joka enemmin ostaa työn yritykseltä eikä palkkaa joutuisi maksamaan vähän extraa.
Vierailija kirjoitti:
Käydä ulkomaan lomalla.
Ihmettelen, miten tuota noin moni pahaksuu (23 yläpeukkua, 17 alapeukkua).
Jos sinne ulkomaille pääsee tukirahoilla, joita on siis ehkä joutunut pitkäänkin säästämään, niin miksi ne rahat pitäisi käyttää johonkin muuhun sen sijaan, että säästää ne lomamatkaan, kun kerran sillä rahalla nimenomaan halua sitä lomamatkaa eikä menetä mitään tarpeellista tuon valinnan tehdessään?
Miksi tuilla elävä ei saisi käyttää tukirahaa yleellisyyksiin, jos hän kerran pystyy siihen? Pitääkö vaatia itselleen vähemmän tukia, jotta ei voisi mennä lomalle, vai pitääkö käyttää rahat johonkin ihan tylsään mitä ei oikeasti edes halua eikä tarvitse, jotta rikkaampia (jotka ovat tehneet itse työntä lomiensa eteen) ei ärsytä, vaan pitää näytellä köyhän rooliaan, vaikka saamiensa tukien ansiosta välttämättä ei aina tarvitsisi?
Mun puolesta saa tehdä mitä tahansa, mihin rahat riittävät ilman, että niitä tarvitsee jostain anella lisää. Oleellisempaa kuitenkin on, että se köyhä yrittää hankkia elantonsa itse.
Esim minä it-alan asiantuntija jäin keväällä työttömäksi. Lomailin kesän ja syksyllä olen tehnyt keikkaa päiväkodeissa ja hakenut töitä. Nyt olen työllistymässä omalle alalleni. Keikat saa heittää joku muu, jos niitä tekeviä ihmisiä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Öö mun työtön mies kyllä lyhentää asuntolainaa. Kyllä, itse käyn töissä ja pääosin maksan lyhennyserän, mutta mieheni pienestä summastaan osallistuu tähän.
Pankki ei oikein tykkää, jos jää työttömäksi ja jättää lyhennykset maksamatta. Niitä voi toki pienentää, kuten minäkin olen tehnyt. Eli kyllä. Te lyhennätte asuntolainaani pois joka kuukausi, enkä näe siinä mitään väärää verrattuna, että joku pitäisi kahta asuntoa ja saisi rahaa yhteiskunnalta minun kauttani kierrätettynä. Oikeastaan kahden asunnon pitäminen tulisi kieltää, niin kauan kuin meillä on asunnottomia.
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta saa tehdä mitä tahansa, mihin rahat riittävät ilman, että niitä tarvitsee jostain anella lisää. Oleellisempaa kuitenkin on, että se köyhä yrittää hankkia elantonsa itse.
Se on estetty. Viljely, rakentaminen, kalastus, metsästys on säädeltyä.
Jakaiselle köyhälle tulisi rakentaa oma asunto.
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta köyhä saa tehdä rahoillaan mitä ikinä huvittaa. Se mitä köyhän ei ole järkevää tehdä, on ensin ostaa tuloihin nähden liian kallis _mikä tahansa ylimääräinen asia_ ja sitten itkeä kun ruoka on niin kallista että syömiseen ei ole varaa.
Nimenomaan rahoillaan saakin tehdä mitä huvittaa. Tukirahat on tarkoitettu peruselintarpeisiin eikä huvitteluun
Tupakka.