Mitä köyhä saa tehdä tukirahoilla? -ketju
Aikaisemmissa ketjuissa on keskusteltu köyhien tukirahojen käytöstä. Tukirahoiksi katsotaan toimeentulotuki, asumistuki, jne.
Alapeukkuta jos ei ole sallittu. Yläpeukuta jos on sallittu.
Esim. Köyhä saa ottaa asuntolaina ja maksaa lainaa tukirahoilla.
Kommentit (43)
Mun puolesta köyhä saa tehdä rahoillaan mitä ikinä huvittaa. Se mitä köyhän ei ole järkevää tehdä, on ensin ostaa tuloihin nähden liian kallis _mikä tahansa ylimääräinen asia_ ja sitten itkeä kun ruoka on niin kallista että syömiseen ei ole varaa.
Köyhä saa tehdä rahallaan ihan mitä itse haluaa, kunhan on saanut sen asianmukaisin perustein (ei valehdellut tulojaan tms.).
Minä käytän ne niinkuin parhaaksi näen. Vuokra, sähkö, vaatteet, ruoka ym. peruselämiseen tarvittava asia. Olen hyvin käytännönläheinen ihminen. Jokainen toki saa tehdä rahoillaan mitä haluaa.
Asumistuella, työmarkkinatuella, eläkkeellä ja muilla vastaavilla tuilla saa ihan vapaasti vaikka pyyhkiä perseensä, jos siihen riittää ylimääräistä, mutta toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja kuuluu vain välttämättömiin elinkustannuksiin. Ainakin omaa moraaliani veronmaksajana syö todella paljon tieto siitä, että tt-tukea maksetaan ihmisille, jotka eivät sitä oikeasti tarvitse. Väistämättä se on alkanut myös vaikuttaa suhtautumiseeni köyhiä kohtaan. Tavoitteenani on ollut lähitulevaisuudessa pystyä työllistämään itseni lisäksi pari ulkopuolista työntekijää mutta asenteeni pitkäaikaistyöttömiä kohtaan muuttuvat koko ajan yhä negatiivisemmiksi. Ehkä työllistämisen sijaan ostan haluamani työn ulkopuolelta eli toisilta itsensä työllistäviltä = yrittäjäriskin ottavilta. Tai jos palkkaan niin palkkaan ihmisen, joka ei ole loisinut työelämän ulkopuolella vuosikausia.
Ostaa makaronia, kaurahiutaleita, porkkanoita ja kerran kuussa jauhelihaa.
Minä olen käyttänyt tukirahoja vuokraan, laskuihin, lääkärikuluihin ja lääkkeisiin, ruokaan, bensaan jne. pakollisiin menoihin.
Olen kuitenkin käyttänyt rahaa myös festareihin, keikkoihin, juhlimiseen, ulkomaan matkoihin, shoppailuun, ravintoloihin jne, miksi ei saisi käyttää?
Vuokraa ei ole pakko maksaa. Sen rahan voi pelata ja juoda. Sitten tulee häätö ja kenee luottotiedot, mutta edelleenkään asumistukea ei saa maksaa suoraan vuokranantajalle, vaan se täytyy ohjata riskillä vuokralaiselle. Se pelaa ja juo, ja kas kohta se on lehdissä kertomassa kuinka on asunnoton raukka.
Mun mielestä saa tehdä sitä mihin rahat riittää. Jos pystyy esim ylläpitämään isoa koiraa niin se on ok, silloin pitää varmaan tinkiä jostain muusta, tosin niin pitää minun itsenikin vaikka en tukia saakaan. Valintoja pitää tehdä, kaikkeen ei ole varaa meillä keskituloisillakaan.
aa
Vaatia ei voi samaa elintasoa kuin työtätekevillä. Harmi sisänsä et yleensä ne jotka on aina vaatimassa ja valittamassa sitä miten kurjaa köyhillä on ovat niitä joiden takia kaikkia tuilla eläviä kohta väheksytään.
Itse maksan mielellään veroja kun/jos tiedän että raha menee sinne minne pitääkin. Esim mummoni on pienituloinen ja tiedän että rahasta on tiukkaa, onneksi saa asumistukea ja kela korvaa lääkkeitä. Joskus autan ja vien kassin ruokaa tai maksan sähkölaskun koska tiedän että oikeasti on tiukkaa. Koti, ruoka, lääkkeet, sairaanhoito jne ovat jokaiselle ihmiselle mahdollistettava.
Sitä en taas ymmärrä et yhteiskunnan pitäisi mahdollistaa ulkomaanmatkoja, ravintolaillallisia tai pelikonsoleita tms. Ne ovat sitä ylimääräistä, niitä ilman voi elää ja ainakin itse teen niiden eteen kovasti töitä.
Sen jälkeen kun on maksanut pakolliset elämisen kulut (vuokra, vesi, sähkö, ruoka, mahdolliset lääkkeet), saa kuluttaa rahansa ihan mihin lystää ! Ei niin että ensin ostetaan roinaa ja rompetta tai käydään matkoilla ja sitten itketään ettei ole rahaa vuokraan/ruokaan/lääkkeisiin.
Tämä on niin tyhmä ja tarkoitushakuinen kysymys, viittaa tuohon tulonsiirtoketjuun.
Tuilla elävä saa minun puolestani vaikka ruokkia kodittomia kissoja, kunhan ei vingu kun rahat ei riitä ruokaan ja vaadi yhteiskunnalta lisää rahaa.
Rahan lähettäminen kuukausittain hyväntekeväisyyteen (ulkomaille), sanotaanko vaikka 20 €/kk.
Käydä ulkomaan lomalla.