Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummilapsen liian kallis ilahjatoive

Vierailija
31.10.2016 |

Kysyin kummilapsen äidiltä mitä lapsi toivoisi syntymäpäivälahjaksi. Aiemmin on mennyt niin että äitinsä on kertonut mikä nyt on in ja olen sit itse katsellut jotain kategoriaan sopivaa. Nyt sit kävi niin että äiti kysyi lapselta ja hän toivoi kallista lahjaa, ja vieläpä tietää että toive tuli minulle, ja siis odottaa nyt tätä multa. Menee yli budjetin ja joulukin kohta jo tulossa ja taas lahjat hankittava. Ärsyttää.

Ei kaada todellakaan koko taloutta mutta tiedän et lapsi saa kilarit jos ei tätä lahjaa saa (no mä en voi sille mitään eikä se ole mun ongelmakaan) ja ikävä koko tilanne. Paska maku jää suuhun tästä hommasta. Omalle lapsellekaan harvoin ostan näin kallista lahjaa..

Mitä tästä opin? En kysy koskaan enää toivetta. Aina joutuu tällaisiin tilanteisiin, eikö ihmisillä ole mitään tilannetajua?! Ja joo, vanhemmat ovat keskimääräistä hyvätuloisempia.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lahjan hankkia vaikka lapsen isovanhempien tai muiden sukulaisten kanssa yhteisenä?

Vierailija
2/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ko. lahja yhdistelmälahjaksi syntymäpäivä ja joululahja. Tai sitten vain sanot, että on liian kallis ja ostat jotain muuta. Tai kysyt jotain toista edullisempaa lahjatoivetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsen olisi aika oppia että kaikkea ei saa mitä haluaa.

Vierailija
4/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, noi ilahjat on ylihinnoiteltuja.

5/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sitten viitsinyt heti sanoa, että menee yli budjetin? Lapsuus on pettymyksiin opettelua, joten aina ei saa eikä pidäkään saada kaikkea mitä toivoo. Soita nyt uudestaan tällä äidille ja sano, että lisää toivevinkkejä hintaluokasssa n.

Vierailija
6/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi hankkia muiden kanssa yhdessä. :/ Olisi lapsen varmaan aika oppia ettei kaikkea saa. Olisi varmaan vanhempiensakin aika oppia ettei lapsen tarvitse kaikkea saada. Todella kiusallinen tilanne kaikin puolin. Ehkä pitää keksiä joku valkoinen valhe ettei kyseistä lelua ole saatavilla (sieltä mistä hain) tai muuta vastaavaa..

7/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ihmeessä mieluummin jo hyvissä ajoin lapsen vanhemmille lahjatoiveen olevan valitettavasti liian kallis. Saavat tarvittaessa miettiä josko lapsi saisi kyseisen lahjan muuta kautta. Älä nyt omaa budjettiasi ala ylittämään.

Vierailija
8/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelisin tämän äidin kanssa ja sanoisin, että nyt meni yli budjetin. Jos kyse olisi aikuisesta lahjansaajasta, voisin ostaa itselleni sopivalla pienemmällä summalla lahjakortin paikkaan, josta haluttua tavaraa saa, mutta lapselle se ei taida toimia noin. Joko juttelisin äidin kanssa tai sitten aivan suosiolla ostaisin jonkun omalle lompakolleni sopivan lahjan. Aina ei saa mitä haluaa.

Vierailija
9/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille säästöpossu ja laita sinne alkupääoma.

Vierailija
10/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi tietenkään tajua, eikä osaa suhteuttaa lahjan hintaa kysyjän varallisuuteen. Sinun olisi kuulunut heti sanoa vanhemmille, että on liian kallis toive ja samalla kysyä, että onko jotain muuta (vähän edullisempaa) mitä lapsi toivoo.

Vierailija
11/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sanonut heti lahjan olevan liian kallis syystä, että ___? Olisit samalla saanut kysyttyä toista vähän halvempaa toivetta.

Vierailija
12/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et sanonut heti lapselle, että lahja on liian kallis? Oma mokasihan tuo on!

Vierailija
13/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kummityttö on pyytänyt esim Louis Vuittonin laukkua ja tytön mummin mielestä meidän olisi pitänyt ostaa hänelle iPhone. No ei tietenkään aleta noin kalliita lahjoja ostamaan, ei meillä itselläkään ole merkkilaukkuja ja jos älypuhelin ostetaan, ostetaan se ensin omille lapsille.

Kummilapsen äiti vaikuttaa kyllä todella omituiselta, aikuisen pitää ymmärtää, minkä arvoisia lahjoja lapselleen voi pyytää. 

Vierailija
14/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne meni pieleen siinä että kysyin kummilapsen toivetta äidiltä, joka heti riensi kysymään asiaa lapseltaan joka ymmärsi että kysyjä olen minä ja äiti lähti mukaan lapsen toiveeseen ja sanoi vain että toive on kyllä aika kallis 'mutta sitähän sä olet halunnut'...

Jep, oma vikani etten hyvin selvästi heti ilmaissut että ei käy. Sanoin kyllä että katsotaan, mitä tulee lahjaksi, en siis suoraan luvannut mutta äidin kanssa käyty keskustelu jälkeenpäin ilmensi että se pitäisi lapselle laittaa koska lapsi kyseistä lahjaa on toivonut. Lapsi on aika hemmoteltu ja ylistetty noin niin kuin muutenkin..

Vierailija
15/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sanoit lapselle, että ei noin kallista. Mun kummipoika pyysi iphone 7 (maksaa noin 700€), jotain pelikonetta (maksaa muutaman satasen) ja telkkaria (maksaa muutaman satasen).

Nauroin pojalle ja sanoin, että lahja saa maksaa 40€ joten keksi siitä jotain =)

Eipä keksinyt, joten annoin leffalippuja sillä rahalla. Miksi tuollaisesta pitää pahoittaa mieli? Eihän lapsi tajua rahan arvoa, vaan haluaa vaikka kuun taivaalta.

Vierailija
16/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi hankkia muiden kanssa yhdessä. :/ Olisi lapsen varmaan aika oppia ettei kaikkea saa. Olisi varmaan vanhempiensakin aika oppia ettei lapsen tarvitse kaikkea saada. Todella kiusallinen tilanne kaikin puolin. Ehkä pitää keksiä joku valkoinen valhe ettei kyseistä lelua ole saatavilla (sieltä mistä hain) tai muuta vastaavaa..

Miten joku saakin tällaisesta asiasta ongelman? Sanot summan ja sillä pitää lahja saada.

Vierailija
17/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella tosiaan. Toiset on vaan helvetin avuttomia. Toiset osaa hoitaa kaikki tilanteet tuosta vain!

Vierailija
18/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille ehkä sellainen toive että lapsille voisi opettaa ettei tosiaan kaikkea voi saada. Ja jos joku kysyy lahjatoivetta niin kertokaa että nyt lapsi tykkää ryhmä hausta tai turtleseista tai frozenista, tai että elokuvissa tykkää käydä, niin lahjan antaja voi itse päättää mitä hintaluokkaa lahja tulee olemaan. Älkää laittako toisia tukalaan tilanteeseen jossa lapsi toivoo kuuta taivaalta ja toisen aikuisen epäkiitolliseksi tehtäväksi jää osoittaa lapselle ettei sitä voi saada noin vain, jos ette ole itse opettaneet lapsellenne ettei kaikkea voi saada.

Tässä tilanteessa äiti olisi voinut sanoa että siitä ja siitä lapsi pitää. Ja jos lapsi olisikin kuullut keskustelun ja esittänyt äidin kalliiksi tietämän toiveen, hän olisi voinut kysyä mitä muuta haluat, ja jättää yllätyksen varaa. Ettei lahjan antajasta tule vain lahja-automaatti..

Vierailija
19/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähintainen lahjatoive oli? Mulla myös on noin 40 euroa kipuraja synttärinä.

Vierailija
20/23 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likemmäs sata euroa, minusta aivan liikaa..