Sopivia ammatteja mielenterveysongelmaiselle?
Osaako kukaan sanoa yhtään sopivaa ammattia johon sopisi huonommalla mielenterveydellä varustettu ihminen? Onko niitä nykyisessä maailmassa olemassakaan kun kaikki työt tuntuu kuormittavan henkisesti liikaa terveitäkin? Missä teidän tuntemat mt-ongelmaiset työskentelee?
Kommentit (21)
Puutarha-ala. Kasveilla on mieltäpiristävä vaikutus.
Jokin yksinkertaisempi homma, josta saa kuitenkin tyydytystä. Puutarha-ala, kiinteistöhuolto ym? Vähissä kyllä ovat semmoiset paikat... Mites kaupan hyllytyshommat?
Mielenterveysongelma on aika laaja käsite. Sisältää lievästä alakulosta psykoosiin ja kaikkea siltä väliltä. Mitähän vaivaa aloittaja mahtaa potea?
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelma on aika laaja käsite. Sisältää lievästä alakulosta psykoosiin ja kaikkea siltä väliltä. Mitähän vaivaa aloittaja mahtaa potea?
Minulla on pitkäaikainen masennus, paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö, unettomuutta ja ADD.
Mietin, pärjäisinkö millään alalla, kelpaanko minnekään... Elämä vain ajelehtii ohi ilman että saan siihen mitään otetta. En ole koskaan ollut töissä vielä.
-Aloittaja
Eräs aika pahasti mt-ongelmainen on pesula-alalla, tekee yksinkertaisia töitä. Ilmeisesti jotenkin suoriutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pitkäaikainen masennus, paniikki- ja ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö, unettomuutta ja ADD.
Mietin, pärjäisinkö millään alalla, kelpaanko minnekään... Elämä vain ajelehtii ohi ilman että saan siihen mitään otetta. En ole koskaan ollut töissä vielä.-Aloittaja
No onko sinulla koulutusta? Psykiatrinen hoitopaikka ainakin on? Minkäikäinen olet?
Kyllä AP:lle joku paikka löytyy! Tuo puutarha-ala oli mielestäni hyvä idea. Kiinnostaako sellainen työ? Tai oletko taitava käsistäsi? Olisiko puuseppä tmv. ala kiinnostava? Tai pintakäsittelijä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, pärjäisinkö millään alalla, kelpaanko minnekään... Elämä vain ajelehtii ohi ilman että saan siihen mitään otetta. En ole koskaan ollut töissä vielä.-Aloittaja
No onko sinulla koulutusta? Psykiatrinen hoitopaikka ainakin on? Minkäikäinen olet?
Vain peruskoulu. Ei ole hoitosuhdetta minnekään eikä lääkitystä edes. Olen 32-vuotias ja täysin tuuliajolla. Nytkään en ole moneen viikkoon, itse asiassa kuukausiin poistunut kotoani muuta kuin lähikauppaan (matka 50metriä). Masentaa että loppuelämä menisi näin.
-Aloittaja
Ei mielenterveysongelman tarvitse määrittää sitä kuka olet. Mieti mitä itse haluat saavuttaa elämässä ja sitten vain etiäpäin. T. Mielenterveysongelmainen oik.yo
Vierailija kirjoitti:
Kyllä AP:lle joku paikka löytyy! Tuo puutarha-ala oli mielestäni hyvä idea. Kiinnostaako sellainen työ? Tai oletko taitava käsistäsi? Olisiko puuseppä tmv. ala kiinnostava? Tai pintakäsittelijä?
Olen ilmeisesti tuon ADD:n takia tosi, tosi kömpelö, en oikein osaa tehdä käsilläni mitään. En harrasta neulomista, ruoanlaittoa tai oikeastaan yhtään mitään. En ole koskaan ollut hyvä oikeastaan missään. Enkä ole yhtään sellainen reipas ulkoilmaihminen.
-Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain peruskoulu. Ei ole hoitosuhdetta minnekään eikä lääkitystä edes. Olen 32-vuotias ja täysin tuuliajolla. Nytkään en ole moneen viikkoon, itse asiassa kuukausiin poistunut kotoani muuta kuin lähikauppaan (matka 50metriä). Masentaa että loppuelämä menisi näin.
-Aloittaja
Hakeudu hyvä ihminen psykiatrisen hoidon piiriin! Jos et ole kuukausiin edes poistunut kotoasi (mitä edes syöt...?), kuinka luulet, että hanskaat työpaikan? Ja kuka sinut edes huolisi töihin, ilman koulutusta...? Eiköhän tomintakyky ja derpessio tule hoitaa ensin kuntoon ja sitten miettiä työkokeilua tai jotain mukautettua koulutusta.
Itse masentuneena ja syömishäiriöisenä tein asiakaspalvelutyötä ensin kokopäiväisesti ja sitten neljä tuntia päivässä jonkin aikaa. Kun voin paremmin, palasin taas kokopäiväiseen työhön.
Mielenterveysongelmaisissakin on persoonallisuuseroja ja toiselle sopii sellainen työ, mikä toiselle ei, vaikka diagnoosi olisi sama. Itse olen asiakapalveluhenkinen, joten en nähnyt ihmisten kanssa käymistä ongelmana. Välillä tuli itkettyä vessassa salaa hetki, mutta sitten keräsin itseni ja palasin takaisin.
Ihan varmasti löytyisi jotakin sinullekin. Esim. 50-60% työaika, ei liian kuormittavaa. Se jo itsessään kuntouttaa, että saa tehdä jotakin merkityksellistä. Löytyisikö joku taho, josta saisit opastusta ja tukea tähän? Etsi mt-toimistosta (?), mt-liitosta, jostakin joku tukihenkilö, joka auttaisi alkuun. Toivoa on😊.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmeisesti tuon ADD:n takia tosi, tosi kömpelö, en oikein osaa tehdä käsilläni mitään. En harrasta neulomista, ruoanlaittoa tai oikeastaan yhtään mitään. En ole koskaan ollut hyvä oikeastaan missään. Enkä ole yhtään sellainen reipas ulkoilmaihminen.
-Aloittaja
Okei. Joku siisti sisätyö olisi sitten ehkä hyvä. Joku tuossa kirjoittikin, että hakeudu hoidon piiriin ensin. Kyllä ne asiat siitä sitten lähtevät hiljalleen ratkeamaan.
Tsemppiä. :)
Olet siis alkanut jo omatoimisesti kuntoutua, koska haluat ulos, töihin ja maailmalle! Nyt eka askel olisi hoitosuhde ja mahdollinen lääkitys, siitä sitten kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilun kautta palkkatuelle. Ensin hoidat itsesi hyvään kuntoon ja sitten mietit että "mikä musta tulee isona". Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Aloittaja
Mene johonkin klubitaloon tai muuhun toimintakeskukseen. Koita päästä työhönvalmennukseen
Sekin on jo paljon, että menet säännöllisesti johonkin ihmisten ilmoille ja teet jotain
Minullekin tuli mieleen tuo puutarha-ala esim. työskentely kasvihuoneessa (jos et välitä ulkoilmasta). Ei tarvitse olla erityisen näppärä käsistään.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis alkanut jo omatoimisesti kuntoutua, koska haluat ulos, töihin ja maailmalle! Nyt eka askel olisi hoitosuhde ja mahdollinen lääkitys, siitä sitten kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilun kautta palkkatuelle. Ensin hoidat itsesi hyvään kuntoon ja sitten mietit että "mikä musta tulee isona". Tsemppiä!
Orjatyota orjatyön perään ja vielä tsemppiä toivotat ap:lle. Hyvä sinä!
Osa-aikatyö? Alalla joka kiinnostaa ja se on mahdollista. Toimii ainakin itsellä. Ei musta ole joka päivä töissä käymään mutta 3-4krt viikossa on jees.