Mitä haittaa on, jos syö joka pivä lihaa ja kananmunia?
Välttelen hiilihydraatteja ja sokeria, kasviksia syön aika paljon. Mutta on alkanut mietityttämään tuo liha, sitä menee varmasti melkein pari kiloa viikossa, sekä kananmunia 2-3 päivässä.
Eikö joku tutkimus ollut, että päivittäinen lihansyönti lisää suolisto ja vatsasyöpien riskiä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
tPunaisen lihan syöminen nostaa suolistosyövän riskiä. Yhteys on nyt lähinnä tilastollinen eikä ole vielä täyttä varmuutta siitä, miten ja miksi liha aiheuttaa syöpää. On viitteitä siitä, että syyllinen olisi tietty sokeri, jota on vain punaisessa lihassa.
Tuo kaksi kilo punaista lihaa kuulostaa kyllä hurjalta ja hyvin yksipuoliselta. Onhan muutakin proteiinipitoista ruokaa. Miksi et korvaisi ainakin osan lihasta kalalla ja kanalla ja kasvisproteiineilla? Tuolla hölistiin jostain kolesteroileista ja rasvasta, mutta todellisuudessa saatat kärsiä rasvan puutteesta. Syö siis pähkinöitä ja rasvaista kalaa. Kana on hyvää ja edullista.
Minulta tulisi sinuna kyllä jo pihvi korvista. Paras ruokavalio on monipuolinen.
Ei lihassa mitään sokeria ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikö eläinten elämällä ole mitään merkitystä. Elää vain siksi että päätyy tuskien kautta lautaselle?
Me kaikki lihansyöjät ei syödä marketista hankittua suojakaasulihaa. Itse kasvatan osan lihastani itse; possu, kana, lammas. Nautaa ostetaan naapurilta, jossa laitumella ja pihatossa elänyt eläin lopetetaan ruokakuppinsa ääreen ilman stressiä. Riistalihaa meillä käytetään myös. Joten kerrohan missä kohtaa tässä niitä tuskia on? Meillä ainakin eläimet hoidetaan paremmin kuin monet ihmiset laitoksissa. Kyllä, eläimen elämällä on merkitystä, stressiliha maistuu kamalalta, siksi sitä ei meillä suvaita. Kärsivä eläin ei tuota hyvää lopputuotetta.
On siitä semmonen haitta, että energiaa riittää ja pysyy hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö eläinten elämällä ole mitään merkitystä. Elää vain siksi että päätyy tuskien kautta lautaselle?
Mikä se merkitys olisi? Ja minkä tuskien?
Ei siitä mitään haittaa ole, jos kerta syöt muutakin. Mutta muista, että jos jätät hiilarit vähälle, pitää lisätä rasvan määrää! Et voi korvata hiilaria prodella ja syödä niukasti rasvaa.
Itse syön vähän hiilaria ja runsaasti rasvaa. Lihaa en syö välttämättä edes päivittäin, siis punaista lihaa, mutta munia kyllä joka päivä 1-3. Kasviksista suosin kaikkea vihreää, salaattivihanneksia, kaaleja. Jonkin verran syön myös juureksia, mutta lähinnä padoissa ja keitoissa, en muuten. Marjoja päivittäin, hedelmiä rajoitetusti ja vain aterian yhteydessä. Rasvaisia maitotuotteita rasvattomien sijaan.
Rasvanlähteenä rasvaiset lihat, rasvaiset maitotuotteet, siemenet, pähkinät, kookosöljy, oliiviöljy ja voi.
Kolme ateriaa päivässä, ei välipaloja.
Kävin muuten aika vasta verikokeissa. Kokonaiskolesteroli noin 5 ja ne muutkin ihan normaalit. Tällä ruokavaliolla olen ollut jo kuusi vuotta.